O'Brien Posted March 30, 2012 Author Report Share Posted March 30, 2012 Nu har jag fått hem mina DLM:s, vet inte ännu om jag ska använda dom? Alternativet är att använda den som ingick i byggsatsen och den håller jag på att måla med klar blå färg. Jag har ju lyckats slarva bort den lilla hjälpdeflektorn och den ska enligt ritningen inte vara genomskinlig utan i samma beige färg som huvuddeflektorn. Passade på att beställa DLM:s till både Defiant och Excelsior när jag ändå höll på. Ro, hur ska du göra med den lilla deflektorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 30, 2012 Report Share Posted March 30, 2012 Jag kommer använda mig av originalet eftersom jag vill att den ska bli så lik den äkta vara som jag kan förmå. Du kan ju alltid fixa till och sedan måla DLM-biten i rätta färgerna. Har fortfarande inte köpt färg. Ska ev försöka byta ut Revells enamelfärger mot Tamiyas acrylfärger. De luktar mindre och det är lättare att rengöra penslar och ev airbrushom jag nu tar och går och köper en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted March 30, 2012 Author Report Share Posted March 30, 2012 Jo, det blir nog så att jag målar upp den lilla i rätt nyans om jag inte hittar igen orginalet. Det finns ju en massa översättningstabeller mellan fabrikaten så det går absolut att hitta samma kulör (eller nästan) i ett annat fabrikat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 30, 2012 Report Share Posted March 30, 2012 Har du någon länk till en sådan tabell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted March 30, 2012 Author Report Share Posted March 30, 2012 (edited) Här är en, rätt bra faktiskt nu när jag tittar lite närmare... I denna kan man välja ett antal olika fabrikat. Hittade en till som verkar vara ganska heltäckande. Edited March 30, 2012 by O´Brien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 30, 2012 Report Share Posted March 30, 2012 Har kollat igenom och det verkar inte finnas så många Tamiya färger som är ekvivalenta med revells. kolla in den här: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted March 30, 2012 Author Report Share Posted March 30, 2012 (edited) Ajdå, jag kollade inte så noga på alla nummer men tyckte ändå att det flesta var med? Om jag fattat rätt ska det vara de sista två eller tre siffrorna men jag är inte säker. Kanske enklast att köra med Revells färger ändå? Cool film! Jag är snart där... *not* Kompletteringsmålat deflektorn, snart klar. De gråa delarna ska bli fönster, genomskinliga som man får måla på med skrovfärg. Nästan klar med undersidan, konturade aerowingen med en blyertspenna 0,7. Sladdarna är till belysningen. Edited March 30, 2012 by O´Brien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarek Posted March 31, 2012 Report Share Posted March 31, 2012 Hej! Dessa modeller såldes till 1/2 priset på en leksaksaffär i Västra Frölunda, Frölunda Torg för ca 2 v sedan. Vidare kanske de dyker upp på SFmässan i Göteborg nu i helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 31, 2012 Report Share Posted March 31, 2012 VA! Här i Sthlmstrakten säljs allting megadyrt och det är även överpriser på scifimässorna här. Köpte du någon modell, Sarek? Du skulle behöva en Vulcan Shuttle från AMT ;-) Min Voyager köpte jag online. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted April 1, 2012 Author Report Share Posted April 1, 2012 Jag köpte min online också från en modellaffär i Luleå. Halva priset? Vet du om det möjligen fanns någon Defiant i Västra Frölunda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 14, 2012 Report Share Posted April 14, 2012 (edited) Jag har borrat upp nästan alla fönsterna som ska vara belysta men jag väntar på div elgrejer som jag köpt på ebay bl a lysdioder mm. Jag kommer att lägga upp mitt modellbygge lite annorlunda än O'Brien eftersom jag tänkte måla det mesta efter att ha byggt ihop modellen. Edited April 14, 2012 by RoLaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Kul med lite seriöst modellbygge! Hur har det gått fortsättningsvis? Är det någon mer som nappat på modellbygge? Var just SM i modellbygge i Göteborg i helgen. Ja, i lokalen under i samma hus som lördagens träff var. Var det någon som passsade på att besöka den tillställningen? Borde väl vara en god idé att sälja modeller och annat på träffarna? Men förstår inte varför priserna skall vara så skyhöga. Vi som är modellbyggare hittar modellerna ofta på träffarna där de dessutom oftast är billigare än i handeln. Mnh. Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted September 17, 2012 Author Report Share Posted September 17, 2012 För min del har bygget legat nere sedan i våras. Jag är i princip klar med all belysning, lite kabeldragning kvarstår och sedan ska delarna sättas ihop. Tyvärr är passformen lite sisådär på vissa håll så det blir nog en del spacklande. Jag hade tänkt att lanternorna skulle blinka men har inte hittat någon vettig styrning så det får nog bli fast ljus. Nu när hösten nalkas är det väl dags att ta tag i bygget igen. Det skulle ju vara super om modellerna fanns tillgängliga på treffarna även om jag bor i en del av landet där det inte finns speciellt mycket sånt. Nästa projekt blir nog en Defiant, det ska tydligen komma en ny modell när som helst. Ro håller även på med Deep Space Nine-stationen men jag vet inte hur långt hon kommit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 (edited) Kolla efter trippel-femmor (IC 555). De kostar inte så mycket på ebay. Jag kommer ingen vart alls efter 2 handoperationer. Pincettgreppet och känsel är inte tillbaka än. Edited September 17, 2012 by RoLaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Ok, kul ändå att tankarna ändå lever. Det finns en hobbytidning som heter Fine Scale Modeller som ofta har artiklar om Star Trek byggen. De har även en egen site på nätet. Har läst ett antal artiklar och "reviews" om Star Trek modeller genom åren. Både de som förekom i originalserien och de som finns att köpa över disk. Och det finns en och annan som satt belysning i modellerna... Hoppas ni kommer igång igen. Det var rätt ont om SF-modeller på SM i Modellbygge... Mvh. Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted November 12, 2012 Author Report Share Posted November 12, 2012 (edited) Har så smått börjat fundera på ta upp bygget av Voyagern igen nu när det mesta av andra aktiviteter klingat av, bara duschen som ska göras klart. En sak jag funderat på är hur man smidigast ska lösa kabeldragningen genom skrovet och har nu fastnat för att använda en islagsmutter som limmas från insidan och sedan ett gängat rör där kablarna löper. Fick faktiskt idén via en av länkarna Hugh lade upp. I det här scenariot får röret ersätta orginalhållaren, plattan går fortfarande att använda men själva hållaren byts ut. Edited November 12, 2012 by O'Brien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 (edited) Roligt att det går framåt med ditt bygge igen O'Brien. Skulle vara kul med bild på bygget! Hoppas kunna bidra med något själv så snart jag fått tah i lämplig modell. Mvh. Hugh Edited November 12, 2012 by Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted November 12, 2012 Author Report Share Posted November 12, 2012 Tyvärr har jag inga nya bilder ännu men det kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shran Posted December 12, 2012 Report Share Posted December 12, 2012 Hur går det för dig O'Brien? Fortsätter byggandet, eller har du tagit en paus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted December 12, 2012 Author Report Share Posted December 12, 2012 Tanken var att starta upp nu i vinter igen, trodde att jag skulle ha lite mer tid över men det har gått lite trögt. Men jag har i alla fall börjat jaga rätt på lite extramaterial så som islagsmuttrar och rör med korresponderande gäng. Hoppas verkligen att det blir lite tid över i jul och det är inte så förtvivlat mycket kvar på modellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tammi_mars Posted January 9, 2013 Report Share Posted January 9, 2013 Jag har själv byggt två Voyager från Revell men utan ljus, har dock byggt Enterprise med ljus. Synd att inte tiden räcker till numera .-( Jag har för övrigt modeller till salu, kolla mina andra inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted May 21, 2013 Author Report Share Posted May 21, 2013 Nu har jag fått hem fiberoptik-kitet jag köpte på www.thefiberopticstore.com så nu blir det att helt göra om ljussättningen. Den övre kabelbunten innehåller 64 trådar men det är frågan om det räcker till alla fönster eller om jag får lov att komplettera med delar av den 50 ft 1mm tråd som också är på väg hem. Helt klart är det enklare med fiberoptik i och med att man limmar ändarna i fönstren och sedan klipper rent. En annan fördel är att hela paketet drivs av ett 9 V batteri, De undre trådarna är varuprov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts