Aike Posted February 3, 2013 Report Share Posted February 3, 2013 Ja, den har varit ute i mer än en månad nu, men jag såg den inte förrän för ett par veckor sedan. Jag tyckte att det var en lyckad filmatisering på det stora hela. Spännande, spektakulärt och sevärt. Samtidigt så blir det inte bättre än ursprungsmaterialet. Sagan om ringen-böckerna var mästerverk, det var även filmerna. Bilbo är en mycket bra bok, det är även filmen. Så det är med andra ord inte lika bra som filmerna som kom för tio år sedan. Mycket tycker jag det beror på att filmen har väldigt mycket flashbacks och tillbakablickar. Detta drar ner tempot avsevärt, även om varje enskild är välgjord. Sedan är inledningssekvensen lite väl utdragen, och vissa av fienderna lite väl fåniga. Jag tycker att effekten blir att filmen inte får samma spänning som boken. Här är det återblickar titt som tätt och själva resan hamnar lite i bakgrunden. Jag ger filmen 4-/5. Sedan är jag lite orolig för hur de ska få ihop ytterligare två filmer. Om denna var lite utdragen samt att man når fram till Smaugs boning, så är risken stor att det blir ännu mer utdraget i kommande filmer. Fler som har sett den, och vad tyckte ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Douglas Posted February 3, 2013 Report Share Posted February 3, 2013 Har inte så mycket att säga om filmen då jag inte har sett den konstigt nog. Hursomhelst så tror jag att dem skulle använda sig av delar ur De förlorade sagornas bok som var utgiven av Tolkiens son och innehöll lite allt möjligt osläppt av honom. Kan ju då tänka mig att det är med sådant dem kanske drygar ut de nästa filmerna med? Rätta mig om jag har fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 (edited) Såg den också för ett par veckor sedan och jag tycker nog att den följer boken riktigt bra. Det jag tycker är lite drygt är att det är ett år kvar till nästa del. ;) Där ettan slutar och vidare är det ju rätt mycket kvar så jag tror inte att det blir svårt att fylla ut två filmer till, det är ju fortfarande en bit kvar fram till Ensamma berget och det som utspelar sig där. Jag ger filmen en stark 4 av 5 möjliga. Mitt biosällskap tycket att denna film var avsevärt mycket bättre än triologin om härskarringen. Edited February 4, 2013 by O'Brien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Med tanke på hur översiktligt berättat the hobbit/bilbo boken är i slutet så finns det en hel del att göra film på och jag blir imponerad hur snyggt fran walsh och de andra manusförfattarna får till denna första del i hobbiten. Jag älskar middle earth och har gjort det under hela min uppväxt. Jag gillade inledningen och hoppas faktiskt att det är den som man utökar mest i den utökade utgåva som kommer ut på dvd och blue ray senare i år. Nackdelar är striderna mot orcherna under berget var lite för mycket effekter och kanske ett fall för mycket men jag accepterar det med tanke på känslan för hela filmen. För mig nosar denna film på 5 av 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Jag har sett filmen två gr i HFR och 3D, älskade den! Det gladde mig att de hade så mkt av ursprunget i filmen - som början där Bilbo läser ur sin bok, diskpangarsången m.m. Som någon redan skrivit finns det ju otroligt mkt material att sopa ihop från Tolkiens samlade verk om man känner för att pussla - som de verkar göra. Det är riktigt kul att få se Radagast och Gandalfs äventyr i mörkmården på duken och jag ser fram emot att se hur de presenterar resten. En 5/5 får filmen av mig med ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted March 30, 2013 Report Share Posted March 30, 2013 Filmen var onekligen bättre än vad jag hade förväntat mig (är inte så förtjust i LOTR-filmerna, särskilt inte i Return of the King som är ett segt spektakel) - den är alldeles för lång och för mycket tråkig CGI-action, men på det stora underhållande och välgjord. Dvärgarnas sånger hemma hos Bilbo är fantastiskt storslagna, Radagast är perfekt på så många sätt och Bilbos och Gollums möte är magiskt. Känns som The Hobbit lämpar sig bättre än The Lord of the Rings att filmatiseras, men som många andra undrar jag hur de ska lyckas fylla ut tre filmer. Jaja, det får vi ju se... Har inte så mycket att säga om filmen då jag inte har sett den konstigt nog. Hursomhelst så tror jag att dem skulle använda sig av delar ur De förlorade sagornas bok som var utgiven av Tolkiens son och innehöll lite allt möjligt osläppt av honom. Kan ju då tänka mig att det är med sådant dem kanske drygar ut de nästa filmerna med? Rätta mig om jag har fel Filmbolagen har inte rätt att använda annat än material från The Hobbit och The Lord of the Rings, så med andra ord rättar jag dig där (det är till och med så att det är osäkert om de faktiskt får nämna färgerna på de två trollkarlarna som drog österut). Det finns dock ganska mycket med material i appendixen för att fylla ut med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts