Jump to content

Åldergränsen för Into Darkness bestämd i USA

Nyhet

Recommended Posts

Star Trek Into Darkness åldersgräns blir PG-13 i USA. Detta är den nya standarden för blockbusters, skriver Trekmovie.com.

I Sverige är åldersgränsen sedan tidigare bestämd till från 15 år, skriver Sf.se

Vad tror ni är det rätt att sätta en sådan hög åldersgräns när den förra filmen också hade PG-13 i USA?

Källa

[ Till originalnyheten ]

Men en 11-årsgräns innebär i praktiken en sjuårsgräns med medföljande vuxen. Det bör vara därför som gränsen 15 år oftare används i Sverige - 15-årsgränsen är ju absolut. En sjuåring skulle inte kunna gå på filmen, anser jag.

Bättre då att ha mer som i utlandet (som jag tror det är) - absoluta gränser hela vägen, eller åtminstone en ytterligare absolut gräns.

Jag tycker det är synd att den hamnar på 15 år. Det kan bli svårt att få fler än 80 000 personer att se filmen, eftersom Star Trek ändå har en potentiall att locka yngre. Samtidigt är nog gränsen berättigad med tanke på vad jag har läst: filmen ska ha en hel del intensivt våld.

Edited by Aike

Statens Medieråd har ännu inte beslutat över åldersgränsen för filmen. SF har som policy att alltid sätta en 15-års gräns på filmer fram till att filmen är granskad och beslut har fattats om vilken ålder den ska vara tillåten ifrån. Ett färskt exempel är The Hobbit där SF satte en 15-års gräns när biljetterna släpptes och när sedan Statens Medieråd hade granskat filmen så fick den en 11-års gräns. Kolla in Statens Medieråds hemsida, där kommer det stå när filmen är granskad och från vilken ålder man kan se den. Jag kollade sent igår och då hade dom inte granskat filmen än.

@Pjotr'k: Det är väl där vuxna ska ta sitt ansvar och se till barnens välbefinnande och berätta att dom inte kan se den filmen.

@Aike: Var fick du summan 80 000 ifrån?

Du måste väl kunnat komma in på filmer med 15 årsgräns några år innan du blev 15, med tanke på hur lång jag har för mig att du var även i yngre år? Din syster kanske är lång hon med och klarar sig? :)

Minns när jag lyckades komma in på End of Days när jag var 14 år gammal. Arnold var störst i världen i min bok då och jag var nervös flera veckor innan filmens premiär. Gick hur bra som helst, den känslan är svår att beskriva..

3 år tidigare försökte vi komma in på Eraser, men det fick vi inte av den dumma biokontrollanten! :(