Nyhet Posted April 25, 2013 Report Share Posted April 25, 2013 Star Trek Into Darkness åldersgräns blir PG-13 i USA. Detta är den nya standarden för blockbusters, skriver Trekmovie.com.I Sverige är åldersgränsen sedan tidigare bestämd till från 15 år, skriver Sf.se. Vad tror ni är det rätt att sätta en sådan hög åldersgräns när den förra filmen också hade PG-13 i USA? Källa [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted April 26, 2013 Report Share Posted April 26, 2013 15 år i Sverige låter väldigt mycket, borde vara från 11 år då jag misstänker att den är väldigt mild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 26, 2013 Report Share Posted April 26, 2013 Men en 11-årsgräns innebär i praktiken en sjuårsgräns med medföljande vuxen. Det bör vara därför som gränsen 15 år oftare används i Sverige - 15-årsgränsen är ju absolut. En sjuåring skulle inte kunna gå på filmen, anser jag. Bättre då att ha mer som i utlandet (som jag tror det är) - absoluta gränser hela vägen, eller åtminstone en ytterligare absolut gräns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 26, 2013 Report Share Posted April 26, 2013 (edited) Jag tycker det är synd att den hamnar på 15 år. Det kan bli svårt att få fler än 80 000 personer att se filmen, eftersom Star Trek ändå har en potentiall att locka yngre. Samtidigt är nog gränsen berättigad med tanke på vad jag har läst: filmen ska ha en hel del intensivt våld. Edited April 26, 2013 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Kuckel Posted April 26, 2013 Report Share Posted April 26, 2013 Statens Medieråd har ännu inte beslutat över åldersgränsen för filmen. SF har som policy att alltid sätta en 15-års gräns på filmer fram till att filmen är granskad och beslut har fattats om vilken ålder den ska vara tillåten ifrån. Ett färskt exempel är The Hobbit där SF satte en 15-års gräns när biljetterna släpptes och när sedan Statens Medieråd hade granskat filmen så fick den en 11-års gräns. Kolla in Statens Medieråds hemsida, där kommer det stå när filmen är granskad och från vilken ålder man kan se den. Jag kollade sent igår och då hade dom inte granskat filmen än. @Pjotr'k: Det är väl där vuxna ska ta sitt ansvar och se till barnens välbefinnande och berätta att dom inte kan se den filmen. @Aike: Var fick du summan 80 000 ifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 26, 2013 Report Share Posted April 26, 2013 80 000 var antalet som såg den förra filmen på bio. Det finns i nyheterna från 2009, där också källan till siffran finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Kuckel Posted April 26, 2013 Report Share Posted April 26, 2013 Har du en länk? Får inte min sökning att fungera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 26, 2013 Report Share Posted April 26, 2013 Här är nyheten om antal besökare: http://www.startrekdb.se/index.php?nyhet_id=1840 Det är SFI statistiken kommer ifrån och det var nästan 85 000 besökare för Star Trek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Kuckel Posted April 26, 2013 Report Share Posted April 26, 2013 Tack för hjälpen Aike. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 26, 2013 Report Share Posted April 26, 2013 (edited) Jag hoppas för min lillasysters skull att det inte blir gränsen. Hon saknar ett år så hon får väl försöka smita in. Edited April 26, 2013 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted April 27, 2013 Report Share Posted April 27, 2013 Du måste väl kunnat komma in på filmer med 15 årsgräns några år innan du blev 15, med tanke på hur lång jag har för mig att du var även i yngre år? Din syster kanske är lång hon med och klarar sig? Minns när jag lyckades komma in på End of Days när jag var 14 år gammal. Arnold var störst i världen i min bok då och jag var nervös flera veckor innan filmens premiär. Gick hur bra som helst, den känslan är svår att beskriva.. 3 år tidigare försökte vi komma in på Eraser, men det fick vi inte av den dumma biokontrollanten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 27, 2013 Report Share Posted April 27, 2013 Min lösning till problemet var att smita in på bion via bakdörrar osv. Detta var på den tiden kontrollanterna inte hade sådan koll på vad som föregick. Såg ut som 10-11 när jag var 14-15. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted April 27, 2013 Report Share Posted April 27, 2013 (edited) Bakdörrar? Trodde såna till biografer bara fanns i filmer. Edited April 27, 2013 by The Holy Three Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 27, 2013 Report Share Posted April 27, 2013 Finns fortfarande kvar på vissa biografer. På gamla Camera gick biljettförsäljaren och biljettklipparen upp till maskinisten 5 min efter det att filmen börjat. Dörrarna var olåsta. Det var bara att smita in då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts