nx01 Posted March 30, 2003 Report Share Posted March 30, 2003 Om jag inte mins helt fel så blir man inte berusad av alkoholen ur replekatorerna, att replikatorerna tar bort den egenskapen ur alkoholen... Känns riktigt menigslöst att dricka den då eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted March 30, 2003 Report Share Posted March 30, 2003 Om jag inte mins helt fel så blir man inte berusad av alkoholen ur replekatorerna, att replikatorerna tar bort den egenskapen ur alkoholen... Känns riktigt menigslöst att dricka den då eller hur? Man dricker väl ändå inte alkohol för att bli full eller berusad? Eller ja många gör ju tyvärr det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted March 30, 2003 Report Share Posted March 30, 2003 Väldigt intressant ämne kompisar, men känns det verkligen relaterat till mina och Nettans inledande inlägg i ämnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted April 21, 2003 Author Report Share Posted April 21, 2003 (edited) För några dar sedan såg jag en TNG-avsnitt Face of the Enemy (säsong 6 ,se avsnittguide hos startrek.com). Där gjorde Marina Sirtis en otrolig ocb bra skådespeleri-insats. Det handlade om att Troi blev kidnappad av en romulansk person och placerade henne som en hemlig agent ombord på ett romulanskt skepp och hon blev inblandad i en farlig och hemlig uppdrag. Om ni inte vill veta "avslöjning" i avsnitt, sluta att läsa här!!! *minispoilervarning* Jag blev rätt förvånad att se hur Sirtis fick chans att spela en tuff rollkaraktär i en annorlund situation än den vanliga situationen, (där Troi brukar göra "sitt vacker" i bryggan eller likdant. Det är inte ofta att se Troi som var kall och hård ( och möjligt lite bitch /elak). Det är anmärkning att hon spelade mot en kvinnlig kommendörkapten. Det handlar kanske lite om maktkamp ( och förhållande) mellan de tuffa kvinnor i avsnitten Jag undrar lite om hur situation/förhållande ser ut om Sirtis spelade mot en manlig kapten. Jag tror inte att det är samma sorts men jag vet inte... Men det är synd att Sirtis inte fick ny chans att spela tuff tidigare. Det är inte ofta hellre att se de "bitcha" kvinnor i TNG och Star Trek, eftersom jag har sagt tidigt Jag upptäckte lite att det ofta visade att kvinnor måste ha ansvar för barn och sjuka/gamla i "familjlivet" medan männen inte behövde göra det Det var tänkt att Sirtis egentligt skulle spela rollkaratkär säkerhetschef Yar men det var något omständighet att Sirtis fick spela karaktär Troi i stället men jag skulle inte gå in på detaljer varför Crosby och Sirtis bytte roller med varandra pga jag vill inte ge er felaktigt information. ( Om ni tycker att det är svårt att läsa den blå texten, provar att göra "markera" över texter, så det blir lätt att läsa) //Nettan, som ber om ursäkt för eventuella dålig svenska Edited April 22, 2003 by Nettan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Hmm, upptäckte denna tråd nyligen och ni får ursäkta att jag inte orkat läsa igenom varenda inlägg, men det är sent här. Dock var det något i det första inlägget som fångade mitt intresse. Tasha Yar nämns som en suverän kvinna inom Star Trek. Jag har iofs inget att invända mot det men jag tror att det finns fler sätt att se på "starka kvinnor". Keiko är ett annat exempel som inte är specieltl lik Tasha Yar. En fälla som många fortfarande ramlar i är när man tror att en stark kvinna och förebild nödvändigtvis måste vara stark på mäns vis. Kvinnan kommer aldrig att bli helt jämställd mannen om hon hela tiden skall jämföras på samma villkor. Yar är en sådan, något av en pojk-flicka faktiskt. En stark och självständig kvinna för mig är en kvinna som gör det just hon vill göra. Så om en kvinna i Star Trek väljer att stanna hemma och ta hand om barnen, eller vårda de sjuka så ser jag henne som lika frigjord i Star Trek-världen som de andra kvinnorna. Star Trek målar upp en bild av att vi människor nått långt och är tämligen jämställda mellan könen. Detta visas främst genom placeringen av karaktärer (Janeway är kapten, Kira är en slags Number One etc.) och inte hur dessa karaktärer är eller beter sig. Det är nog en bra första sak att inse om man ska betrakta jämställdhet i Star Trek. ...och vad det gäller Kaffets vara eller inte vara har det visat sig att kaffe i rätt konsumtion faktiskt är nyttigt också. Så federationen kanske har gjort rätt som inte förbjudit det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts