Morn Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 jo vist finns det kvinliga admiraler. Alynna Nechayev (TNG och DS9) Norah Satie (TNG) Connaught Rossa (TNG) Shanthi (TNG) T'lara (vulkan i DS9) Sitak (vulkan i DS9) där är några. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Original_Alec Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Kvinnorna i serierna är ofta starka och det visas också genom att de kommit såpass långt genom att ha kommit ombord på ett skepp på det sättet. Finns det någon kvinnlig krigare?Jag menare en som slåss och kan karate eller nåt i den stilen? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Finns det någon kvinnlig krigare?Jag menare en som slåss och kan karate eller nåt i den stilen? :blink: Tasha är väl lite som en självständig kvinna, lite av en Zena faktist. Hon kan ju karate och allt oxå, det visar ju hon oxå i ett avsnitt...kom inte ihåg vad avsnitet hette men det handlade om att TNG:besättningen skulle åka till en planet för att förhandla till sig ett livsnödvändigt vaccin. Det finns några häftiga kampscener i det avsnittet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UNDO_2000 Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Finns det någon kvinnlig krigare?Jag menare en som slåss och kan karate eller nåt i den stilen? :blink: Tasha, Kira och Jadzia Dax skulle jag säga är krigare Tasha har visat att hon kan kampsport och sånna grejer i "Code of Honor" å säkert en massa andra avsnitt också. Men i just de avsnittet så visat hon upp ett kampsportsprogram på holodecket (å sen får hon ju slås på dendär arenan) Kira är ju krigare (även om hon av nån konstig anledning går omkring i högklackat ibland). Hon var ju med i motståndsrörelsen under cardasiens belägring. Hon är bra med skjutvapen... Dax slås mot Worf på holodäcket med en bathleth (hur de nu stavas) i nått avsnitt. Hon är annars lite småagresiv av sig (på ett bra sätt) Jag måste också få säga att jag tycker nog att T'pol är den minst jämnlika kvinnan i Star Trek (då räknar jag inte med TOS eftersom den spelades in när kvinlig jämnlikhet var en mycket nyare tanke). Vist är hon väll intelegent å så, men jag känner inte riktigt att hon tillför nånting till serien mer än att locka manliga tittare. Men alla ST serierna ska ha en kvinna i taigta kläder. Men både Troi, Kira och Seven har en personlighet. Dom är lite tuffa å starka. På tal om kvinlig jämnlikhet. I ferenginas :ferengi: samhälle har Kvinnorna en väldigt svag roll. De ska bara vara fruar som stannar hemma, får inte ha kläder på sig, får inte äga affärsrörelser, de är bara ägodelar. Men genom DS9 så blir deras roll starkare å starkare tack vara ferengifeministen Ishka (quarks mamma). De är rätt intressant att se... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Tasha, Kira och Jadzia Dax skulle jag säga är krigare Absolut, den trion är inte att leka med. Skulle inte gärna vilja möta dem i en mörk gränd... :osäker: T'Pol är inget annat än en taskig Seven of Nine-wannabe. Henne kommer jag aldrig att ta på allvar. :arg: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Tasha, Kira och Jadzia Dax skulle jag säga är krigare Absolut, den trion är inte att leka med. Skulle inte gärna vilja möta dem i en mörk gränd... :osäker: T'Pol är inget annat än en taskig Seven of Nine-wannabe. Henne kommer jag aldrig att ta på allvar. :arg: jaha, och hur många avsnitt har Du sett av Ent.? T´pol är T´Pol och bra mycket mer "krigare" än Tasha m fl Ta och kolla in tex Marauders ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 men tanke på att Tasha bara fick en säsong så är det inte rätt att dömma så men vad det jag sett (allt) så var Tasha en krigare. T'pol är det ej. Inte för att itne säga att T'pol inte slåss men det gkorde även spock och han var inte skrigare. Mend et är Dax och Kira som är de ultimata krigarna i Trek (bland kvinorna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Visst slåss T´Pol. som kvinna i Star Trek behöver man ju inte vara krigare för att vara en stark personlighet. Jag gillar Hoshi i Enterprise. Hon upnår mycket genom sin förmåga att kommunicera inte kriga. Till exempel i Vox Sola lyckas hon rädda Trip, Archer och två andra besättningsmedlemmar genom att kommunicera med varelsen som håller dem fångna. När det gäller T´Pol tycker jag det är kul att se hur en kvinnlig Vulcan är. Vadå Seven wannabe? Är detta bara för att hon är kläd i tajta kläder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 När det gäller T´Pol tycker jag det är kul att se hur en kvinnlig Vulcan är. Vadå Seven wannabe? Är detta bara för att hon är kläd i tajta kläder? Det är ett svar ja. men även karaktärerna T'pol och 7/9 är extremt lika. Om man skulle bya plats på dom skulle det inte påverka handligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Om man ska diskuterar starka kvinnor i Star Trek så borde man väl nämna Borg drottningen också. Iofs så är ju borgerna ett kollektiv som tänker som en enda individ men drottningen verkar ändå vara mittpunkten i det hela och har makt över kollektivet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Original_Alec Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Okej, en stark kvinna är hon och på den "mörka sidan" lever hon. Men du har rätt. Hon leder kollektivet och alla lyder henne...nåja alla borger nästan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Det är ett svar ja. men även karaktärerna T'pol och 7/9 är extremt lika. Om man skulle bya plats på dom skulle det inte påverka handligen. Det finns många skillnader. För det första är Seven människa och Borg. T'Pol är vulcan. De lever i olika tider och i olika kvaderanter. Visst finns det vissa likheter i att båda skattar logiken högt. Men Seven är på intet sätt vulcan utan hon försöker utforska sin mänsklighet. Om man ska avgöra om kraktärer är lika måste man titta på inre personlighetsdrag och inte bara yttre drag. Visst är båda sexiga och favoriter hos killarna. Jag tycker dock inte att detta är negativt så länge de spelar starka och intressanta roller. Låt killarna titta! Jag är nöjd så länge jag får titta på sexiga män i Star Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 (edited) Det är ett svar ja. men även karaktärerna T'pol och 7/9 är extremt lika. Om man skulle bya plats på dom skulle det inte påverka handligen. Det finns många skillnader. För det första är Seven människa och Borg. T'Pol är vulcan. De lever i olika tider och i olika kvaderanter. Visst finns det vissa likheter i att båda skattar logiken högt. Men Seven är på intet sätt vulcan utan hon försöker utforska sin mänsklighet. Om man ska avgöra om kraktärer är lika måste man titta på inre personlighetsdrag och inte bara yttre drag. Visst är båda sexiga och favoriter hos killarna. Jag tycker dock inte att detta är negativt så länge de spelar starka och intressanta roller. Låt killarna titta! Jag är nöjd så länge jag får titta på sexiga män i Star Trek *Applåder* Bra talat, i Ent. finns det som sagt "allt för alla" Edited March 2, 2003 by poth_99 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Det finns många skillnader. För det första är Seven människa och Borg. T'Pol är vulcan. De lever i olika tider och i olika kvaderanter. Visst finns det vissa likheter i att båda skattar logiken högt. Men Seven är på intet sätt vulcan utan hon försöker utforska sin mänsklighet. Om man ska avgöra om kraktärer är lika måste man titta på inre personlighetsdrag och inte bara yttre drag. Visst är båda sexiga och favoriter hos killarna. Jag tycker dock inte att detta är negativt så länge de spelar starka och intressanta roller. Låt killarna titta! Jag är nöjd så länge jag får titta på sexiga män i Star Trek Att dom har olika bakgrund är gäller alla käraktärer. Men det gör ändå inte att det är något direkt skillnad på dom. Och att en karaktär säger att dom gör något betyder itne att det är så. Då vi inte sett någon större skillnad på 7/9 i säsong 4 och 7/9 i säsong 7. Det jag har sett är att T'pol är värkar vara mer männsklig än 7/9. Och efter bara en och en halv säsong så ser jag i alla fall samma utväkling på T'pol som 7/9 har haft (inte för att säga att det är mycket för det är det ej). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 3, 2003 Report Share Posted March 3, 2003 Det där om att Janeway är första kvinliga kapten i Star trek menar dom då kanske som är kapten och huvudpersonen i serien? för annars stämmer det ju inte.. <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UNDO_2000 Posted March 4, 2003 Report Share Posted March 4, 2003 Det där om att Janeway är första kvinliga kapten i Star trek menar dom då kanske som är kapten och huvudpersonen i serien? för annars stämmer det ju inte.. <_< Nja, dom menar att hon är den första kvinnliga huvudrollsinehavare som är kapten. För de e ju rätt, de finns många kvinliga kaptener före Janeway. Tillåme en del kvinliga admiraler... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted March 10, 2003 Report Share Posted March 10, 2003 (edited) Jag tycker det är för få kvinnor i star trek. Vill gärna se fler. Voyager tycker jag är bra om man ser på jämställdheten men man kan ju alltid hacka på seven. Men jag skulle gärna se fler kvinnor och "bra kvinnor" i TNG och Enterprise. Enterprise har tagit ett kliv tillbaka tycker jag i alla fall. Det är alldeles för få kvinnor och med inte så bra roller (utom T'pol.) Om Enterprise vill dra mer tittare på att ha mindre kvinnor och mer av män tycker jag de har missat poängen helt och hållet enligt mig. Kvinnor är underbara särskilt i star trek Edited March 10, 2003 by Captain Proton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted March 12, 2003 Report Share Posted March 12, 2003 (edited) Tasha, Kira och Jadzia Dax skulle jag säga är krigare Absolut, den trion är inte att leka med. Skulle inte gärna vilja möta dem i en mörk gränd... :osäker: T'Pol är inget annat än en taskig Seven of Nine-wannabe. Henne kommer jag aldrig att ta på allvar. :arg: jaha, och hur många avsnitt har Du sett av Ent.? T´pol är T´Pol och bra mycket mer "krigare" än Tasha m fl Ta och kolla in tex Marauders ;) Jag har sett en hel del ENT. Men att T'Pol spöar upp några ENT-klingoner ursäktar ändå inte hennes "jag-är-jätte-allvarlig-och-har-svårt-att-förstå-människors-beteende-men-har-ändå-implantat-av-olika-sorter"-stil. Edited March 12, 2003 by Excelsior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 12, 2003 Report Share Posted March 12, 2003 Men jag skulle gärna se fler kvinnor och "bra kvinnor" i TNG och Enterprise. Enterprise har tagit ett kliv tillbaka tycker jag i alla fall. Det är alldeles för få kvinnor och med inte så bra roller (utom T'pol.) Om Enterprise vill dra mer tittare på att ha mindre kvinnor och mer av män tycker jag de har missat poängen helt och hållet enligt mig. Du har ju glömt Hoshi. Hon är verkligen stark. Kanske inte genom att hon slåss med massa alians men hon har i ställer förmågan att kommunicera. Det kallar jag verklig styrka. I Vox sola räddar hon Archer och Trip och några andra besättningsmän genom att kommunicera med varelsen som höll dem fångna. Visst det är inte dumt med fler starka kvinnor men det är inte så illa att se män heller. Snygga killar är bra. Särskilt i Star Trek :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 15, 2003 Report Share Posted March 15, 2003 Kunde ha få varit nå mer kvinna i ENT men vi vill väll inte ha nån Pamela Anderson springade runt där? <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UNDO_2000 Posted March 16, 2003 Report Share Posted March 16, 2003 Men jag skulle gärna se fler kvinnor och "bra kvinnor" i TNG och Enterprise. Enterprise har tagit ett kliv tillbaka tycker jag i alla fall. Det är alldeles för få kvinnor och med inte så bra roller (utom T'pol.) Om Enterprise vill dra mer tittare på att ha mindre kvinnor och mer av män tycker jag de har missat poängen helt och hållet enligt mig. Du har ju glömt Hoshi. Hon är verkligen stark. Kanske inte genom att hon slåss med massa alians men hon har i ställer förmågan att kommunicera. Det kallar jag verklig styrka. I Vox sola räddar hon Archer och Trip och några andra besättningsmän genom att kommunicera med varelsen som höll dem fångna. Visst det är inte dumt med fler starka kvinnor men det är inte så illa att se män heller. Snygga killar är bra. Särskilt i Star Trek :P Nja... Jag tycker Hoshi är rätt småtöntig. Hon e ju rädd för allt verkar de som. Men visst hon är duktig på att översätta, men alltid när hon ska översätta nått så blir hon överstressad på ett ögonblick. Okej, man blir nog rätt stressad när man måste översätta ett helt språk så snabbt som möjligt, men ändå. De bidrar till att (i alla fall i mina ögon) göra henne till en svagare person... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted March 29, 2003 Report Share Posted March 29, 2003 Vad är det egentligen med Janeway och sitt kaffe? Persoligen tycker jag kaffe är det mest, ursäkta uttycket, äckligaste dryck någonsin. Man tycker att Kaffe borde ha blivit förbjudet av starfleet, pga sitt farliga innehåll. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 29, 2003 Report Share Posted March 29, 2003 Vad är det egentligen med Janeway och sitt kaffe? Persoligen tycker jag kaffe är det mest, ursäkta uttycket, äckligaste dryck någonsin. Man tycker att Kaffe borde ha blivit förbjudet av starfleet, pga sitt farliga innehåll. :blink: Hon kanske konsentrerar sig bättre om hon har druckit det, blir på bättre humör och det.. En dwl gillar kaffe en del gilklar te är ju olika person till person.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UNDO_2000 Posted March 29, 2003 Report Share Posted March 29, 2003 Vad är det egentligen med Janeway och sitt kaffe? Persoligen tycker jag kaffe är det mest, ursäkta uttycket, äckligaste dryck någonsin. Man tycker att Kaffe borde ha blivit förbjudet av starfleet, pga sitt farliga innehåll. :blink: Tja... Om jag inte mins helt fel så blir man inte berusad av alkoholen ur replekatorerna, att replikatorerna tar bort den egenskapen ur alkoholen... De e kanske samma sak med kaffe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted March 30, 2003 Report Share Posted March 30, 2003 (edited) Tja... Om jag inte mins helt fel så blir man inte berusad av alkoholen ur replekatorerna, att replikatorerna tar bort den egenskapen ur alkoholen... De e kanske samma sak med kaffe? De har ju ngt som de kallar för synthetol. Exakt hur den fungerar vet jag inte riktigt, men den skall iaf inte vara lika skadlig som alkohol vad jag förstår. Men huruvida den gör en berusad eller inte är frågan. :blink: Och förresten så säger Janeway i Endgame att hon slutat med kaffe, just för att det inte var så nyttigt (men sedan minns hon ju hur gott det faktiskt är, och börjar igen ). Edited March 30, 2003 by Essray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts