Gå till innehåll
Nettan

Kvinnor i Star Trek

Rekommenderade inlägg

Hej på alla!

Vill bara berätta först varför jag skapade detta nya ämnet Kvinnor i Star Trek för att jag blev lite inspriserad av Quiets inlägg den 7 feb i ämne The Next Generation (i Serierna) och reflekterade över kvinnors situation i star trek. Jag vill gärna kommentera lite om detta inägget men jag insåg att mitt inlägg inte passar i detta ämnet The Next Generation pga att det är OT

Jag börjar med att visa Quiets inlägg.

.Såg nyss avsnittet "The Perfect Mate" (se avsnittsguiden hos startrek.com) och blev verkligt gripen av frågeställningarna de brottas med, att Kamala inte får göra som hon vill, att hon bara uppfostrats till att tjäna och älska en tilltänkt make som hon aldrig träffat. Och hur svårt Picard har för att acceptera att hon inte har en egen personlighet utan alltid anpassar sig efter de män hon umgås med. Picard inser ju så småningom att hennes kutur är sådan att den har uppfostrat henne att tänka att hennes uppgift är den enda rätta för henne. Beverly gör också ett litet förfärat utrop till Kamalas favör när hon får reda på att Kamala inte får gå utanför sitt rum.

Sen kan jag ju inte hymla med att Kamala (som spelas av begåvade Famke Janssen (som vi även sett i X-men) är fruktansvärt vacker och verkligen lyckas blända alla män i sin omgivning (utom Data .. *fniss*) med sitt s??tt och sin skönhet.

Vad som är intressant i detta avsnittet är (som i alla andra TNG-avsnitt också, för den delen) hur de 1992 såg på kvinnorättsfrågor i USA och andra kulturers sätt att se på kvinnor i deras samhällen. På något sätt tycker jag att de var mer nytänkande på TNG-tiden än vad de var när de gjorde Voyager. Kvinnorna på Enterprise är lite friare, även om kvinnorna på Voyager sägs ha samma utbildning och ställning i samhället som de i TNG. Visserligen har vi Janeway, en stark kvinna i kaptensstolen, men hon framställs genom i stort sett hela serien som en martyr över en kvinna som förlorat sin fästman i en olycka (läs: Caretaker-händelsen berövade Janeways fästman Janeway till deltakvadranten). Sen har vi ju Torres och Seven då .. Torres är visserligen tämligen självständig, men beskrivs också vara inkomplett utan en man som kan ta tag i henne och lugna ner henne när hon är arg. Seven är ju självständigheten och fullkomligheten själv. BRA! Men nej, Doktorn, Janeway och alla på Voyager ska försöka 'forma' henne efter en mänsklighetsmall som de själva växt upp i och lärt sig vara korrekt. Hon skall uppfostras och undervisas i hur människor ska bete sig, visserligen är det kunskaper vilka som helst, men när man bestraffar henne genom att bli sur på henne när hon inte följer de givna konventionerna är orättvist imm!

Idag är det år 2003, och förhoppningsvis kommer vårt samhälle någon gång att få smaka på värderingarna som det talas så väl om i Star Trek, men som är så svåra att uppräthålla.

--------------------

// Admiral Quiet

Jag måste säga att detta bästa inlägget jag har läst på länge. Många bra synpunkter tycker jag men jag har inte tidigt tänkat på det förut. Jag tycker att det är motbjundande för allmän (kvinnor) i västerländer eftersom det finns nästan likdana situationer för kvinnor i fattiga länder. Det är mycket bra att TNG tog upp kvinnorättsfrågor men inte så mycket i TOS- och VOy-serie ( men jag kan inte kommentera ngt om DS9- och ENT-serie pga att jag inte har sett de båda serierna).

Visserligen har vi Janeway, en stark kvinna i kaptensstolen, men hon framställs genom i stort sett hela serien som en martyr över en kvinna som förlorat sin fästman i en olycka (läs: Caretaker-händelsen berövade Janeways fästman Janeway till deltakvadranten). Sen har vi ju Torres och Seven då .. Torres är visserligen tämligen självständig, men beskrivs också vara inkomplett utan en man som kan ta tag i henne och lugna ner henne när hon är arg. Seven är ju självständigheten och fullkomligheten själv. BRA! Men nej, Doktorn, Janeway och alla på Voyager ska försöka 'forma' henne efter en mänsklighetsmall som de själva växt upp i och lärt sig vara korrekt. Hon skall uppfostras och undervisas i hur människor ska bete sig, visserligen är det kunskaper vilka som helst, men när man bestraffar henne genom att bli sur på henne när hon inte följer de givna konventionerna är orättvist imm!

Jag instämmer med Quiet men jag vet inte varför kvinnor (särsklit Janeway) måste " ha man på sin sida" eftersom det finns kaptener (i TOS och TNG) som lever "ungkarlsliv". Det låter som någon (manusförfattarna eller ngn manliga i star trek-produktioner eller att det är på grund av tittsiffror) tycker att kvinnor inte klarar sig på egen hand. Måste kvinnor vara otroliga vacker och gör "sitt vacker" som Troi och Uhura? Måste kvinnor vara snäll, ödmjuk och hjälpsam som Chrusher och Chapel?

Det visade inte så mycket "girlpower" i Star Trek som Tasha Yar. Jag beundrar hennes egenskap; Stark, tuff och modig mfl. Det är synd att manusförfattarna inte fick något chans att utveckla Tashas rollkarkatär, tycker jag.

Jag upptäckte lite att det ofta visade att kvinnor måste ha ansvariga för barn och sjuka/gamla hemma i "familjlivet" medan män behöver inte göra det. Är det grund av att det är "kvinnojobb" eller är kvinnor bättre på detta än män? Därför undrar jag lite över vilka betydelse kvinnor har i Star Trek? Jag tycker att det är bra att Kapten Janeway är duktig i kaptens roll (men det finns några fel på henne som jag skyller på manusförfattarna.)

Vad tycker ni om kvinnor i Star Trek? Det är öppen diskussion för alla serie undantag ENT-serie Men var snäll att tänk på vad ni skriver inägg pga forumregler, där elaka förlämpling mot personer mfl är förbjud.

Tack för att ni läser/lyssnar mitt inlägg!

// Nettan som ber ursäkt för dålig svenska. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill börja med att tacka för berömmet Nettan. Tack!

Roligt att du blev inspirerad av mitt inlägg.

Men jag anser att ämnet passar bättre i forumet serierna så jag flyttar det dit.

Jag har fortsatt att fundera på frågan om kvinnorna i star trek. Tasha Yar glömde jag ju helt av! Hon var ju verkligen en av de starkaste figurerna i hela serien, även om vi inte fick se speciellt mycket av henne. Däremot fick vi ju lite berättat för oss om hur det gick för henne efter avsnittet "Redemption" (avslutande avsnitt på s. 4/första avsnittet på s. 5), att hon mer eller mindre mot sin vilja gifte sig med en romulan, fick dottern Sela, men att hon fortfarande försökte kämpa för sin frihet, men att det slutade i ett rymningsförsök där hon dog. :(

En möjlig anledning till att kvinnorna 'måste' ha en man vid sin sida/i sina tankar kan nog vara att producenterna eller manusförfattarna anser att det Amerikanska folket inte skulle klara av mera självständiga kvinnor som skulle bete sig som Kirk, de skulle helt enkelt bli stämplade som lösaktiga eller dåliga kvinnor och bli impopulära.

En annan anledning kan vara att Gene Roddenberry som sparkade igång hela konceptet har en ganska drivet annorlunda kvinnosyn (se bara kostymerna på alien-brudarna i TOS!) och har en smak för kvinnor i korta kjolar med långa välmålade naglar. Nu säger jag inte att Roddenberry inte var för jämställdhet, för i TOS på 60-talet var han låååångt före andra tv-serier, och även samhället i stort när han satte en rollfigur som afro-amerikanska Uhura på bryggan av ett galaxtiskt rymdskepp!

Det här med könsroller ja .. där har ju Voyager kommit längre än TNG. Voyager har en manlig doktor (och efter att Kes försvann även en manlig sjuksköterska), men en kvinna i kaptensstolen och en i maskinrummet. På Enterprise-D är kvinnorna förpassade till att vara känslomässig rådgivare och doktor/sjuksköterska. Visserligen har Beverly Crusher ett stort ansvar som doktor, men ärligt talat, ses hon inte som en mamma med ett behov av att plåstra om besättningen? Mönsterbrytare var ju då Tasha Yar, spelad av Denise Crosby (vars skäl att sluta sägs vara att hon inte stod ut med Roddenberrys underliga kvinnosyn) som var vapenansvarig. Ro Laren, den bajoranska tjejjen som sitter vid rodret i senare delen av serien är också tuff, men samtidigt blir hennes självsäkerhet lite tvetydig eftersom hon är smått agressiv och har haft problem i sitt förflutna.

För att få ett vettigt svar i den här diskussionen borde vi ju studera besättningen på Enterprise NX-01, för att få reda på hur producenter och manusförfattare känner för ämnet idag, men å andra sidan ska serien utspela sig innan både TNG och VOY, vilket borde spegla ett samhälle som ännu inte är lika jämställt som det i TNG och VOY.

Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvinnosynen i star trek serierna kommer alltid vara influerade av den tid de är gjorda i. Om några år kanske man tycker att Voyagers kvinnosyn va lite efterlegad.

Men jag håller också med att i TNG hade kvinnorna en slags känslomässig roll, vilket mest visade sig genom Troi. Men Tasha är ju ett stort undantag.

Det saknas väl en del "girlpower" men jag tycker väl att det finns n??gra som Tasha, Bellana och Dax om man vill räkna med dom två.

TOS är ju väldigt kvinnonedsättande och Kirk var ju som nån slags James Bond som förförde kvinnor med korta kjolar...väldigt korta kjolar. :wub:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man talar om kvinnor i Star Trek och främst då i TNG så måste man ju nämna Guinan som blivit en av mina favoritkaraktärer. Visst, hon får också agera "känslomässig rådgivare" vid flera tillfällen men hon är samtidigt en viktig karaktär som fyller många roller. Hon intelligent, stark och besättningen respekterar henne, speciellt Picard. Dessutom har hon räddat skeppet vid ett flertal tillfällen.

Sen så har vi ju alltid Lawaxana Troi.

Finns det inte ett avsnitt i TNG som handlar om en planet där kvinnorna styr och männen är underlägsna?

Den här med korta kjolar i TOS får mig att tänka på Dax kommentar i Trials And Tribbelations. "And women wore less". :w00t:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att jag läste på detta forat om att ST: Voyager har blivit utnämd till något "köns gämnställdhets" pris av någon feminist tidning... eller har jag bara drömt detta? :borg1:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Expendable Ensign Skickad den 8 Feb 2003, 20:25

Finns det inte ett avsnitt i TNG som handlar om en planet där kvinnorna styr och männen är underlägsna?

Detta avsnitt heter Angel One i säsong 1. jag tycker att det är en lite tankevänkande tanke eftersom det är en verklig annorlunda syn på hur kvinnor styr samhälle eftersom de är starka jägare och krigare medan män "fjantar" sig på ett fånigt sätt. Det är lite tråkigt samtidigt att kvinnor är lite barbariskt på något sätt eftersom de använder ett metod att straffa fångar genom dödstraff eller ngt likande situation men jag kom inte riktigt i håg. Jag funderar lite över detta här avsnitt eftersom det finns ngn dubbel moral hos kvinnor men jag vet inte riktigt.

Om jag jämför detta avsnittet med ett annat avsnitt Spock´s brain från TOS, säsong 3 tycker jag att Angel One är lite bättre.

Handlingen i Spock´s brain( se avsnittsguide hos startrek.com) är att en kvinna "kidnappade" Spock´s hjärna med avancerad teknisk hjälpmedel. Det värsta avsnittet har jag sett på länge. Det visade att kvinnor är beroende av teknik eftersom de är verkliga hjälplösa. Deras intelligens är motsvarande till 4-5år barns nivå. Eftersom avsnittet är från 60-talet, vet jag inte varför har de konstiga syn på kvinnor. En möjlig anledning är att kvinnor inte har en vikigt ställning t.ex framstående forskare eller ngt. som sagt att jag inte blir klok på detta avsnittet.

Quiet Skickad den 8 Feb 2003, 14:58

För att få ett vettigt svar i den här diskussionen borde vi ju studera besättningen på Enterprise NX-01, för att få reda på hur producenter och manusförfattare känner för ämnet idag, men å andra sidan ska serien utspela sig innan både TNG och VOY, vilket borde spegla ett samhälle som ännu inte är lika jämställt som det i TNG och VOY.

Eller?

Det är naturligtvis att ni gärna får diskutera om nya serie Enterprise men var snäll att sätta "spoilvarning" (eftersom jag är emot att se nya serie när den sändas någon gång på svt i år.)

// Nettan

Redigerad av Nettan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
När man talar om kvinnor i Star Trek och främst då i TNG så måste man ju nämna Guinan som blivit en av mina favoritkaraktärer. Visst, hon får också agera "känslomässig rådgivare" vid flera tillfällen men hon är samtidigt en viktig karaktär som fyller många roller. Hon intelligent, stark och  besättningen respekterar henne, speciellt Picard. Dessutom har hon räddat skeppet vid ett flertal tillfällen.

Just Woopi Goldbergs karaktär Guinan är lite speciell, eftersom hon inte var 'planerad' från början, utan nästan tjatade till sig en roll. Guinan är enligt min uppfattning en lekfull men tillgiven flirt med Uhura, som Woopi beundrade så mycket som ung.

Just det, det där avsnittet! Intressant att studera ur en sån här synvinkel. Jag har för mig att kvinnorna på planeten var väldigt *hrm* förföriska mot t. ex. Commander Riker. Håller med Nettan: ett pinsamt avsnitt, förnedrande mot inte bara kvinnor utan även män.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ska bara så ni alla ska veta så är iden med starka kvinnor i trek inte något som uppkom men Voyager.

utan redan i den första trek piloten så såg man en stak kvinna som nr One till Kapten Pike och då hade kvinnor byxor också.

Sen i TNG så fanns Yar (bara en säsong men ändå)

och i DS9 har vi 2 st. Dax och Kira

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju en till kvinna som var ganska så självständig i TNG, dr. Pulaski. Hon gav ju iofs mig ett ganska negativt intryck, eftersom hon var så elak IMO. Hon utstrålade ju iofs självförtroende och så, men måste en kvinna vara elak för att inte vara "prydnadnsobjekt" eller vad man skall säga? Ibland tycker jag att man får det intrycket. Men det är ju iofs Guinan ett mkt bra exempel på att man inte måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Morn Skickad den 8 Feb 2003, 23:18

--------------------------------------------------------------------------------

En ska bara så ni alla ska veta så är iden med starka kvinnor i trek inte något som uppkom men Voyager.

utan redan i den första trek piloten så såg man en stak kvinna som nr One till Kapten Pike och då hade kvinnor byxor också.

Det är intresstant att se hur kvinnor såg ut i framtiden av Star Treks visionen i detta första pilotavsnittet The Cage ( se avsnittsgudie hos startrek.com). Det fanns två kvinnor som är motsats tiill varandra i detta avsnittet.

Killar i besättningen bländades av Vina´s skönheten och alla typiska kvinnliga egenskap:ödmjuk, snäll. förförisk och hjälplös, var blond, hade "snygg", "futurisk" kläder medan Number One var stark, tuff, självständigt, klok och neutral ( dvs att hon inte behövade charma killar för att få något), kunde göra rätta(svåra) besluten trots om det kom protest från besättningen, gav order till besättningen, tog över kaptens plats i Kapten Pikes frånvaro, klädde sig i likdana kläder samma som besättningen. Det är verkligen intresstant att de visade olika sidor från kvinnor, tycker jag.

När jag såg Number One först gången, tänkte jag :Oj, det var en tuff kvinna, jag ville bli samma som henne med alla underbara egenskaper som utmärkade för Kvinna. Det är absolut en av mina favortikaraktären i Star Trek. Det är anmärkningsvärd att Number One inte hade något egennamn eftersom besättningen kallas henne Number One. Det betyder inte att man måste ge kvinnor med smeknamn (med dålig klang i).

Det är synd att Tv-bolaget spolade denna rollkaraktären 'Number One' :( för att skulle producera nya avsnitt med Spock i (pga att Gene Roddeberry måste välja en av Number One och Spock

Quiet Skickad den 8 Feb 2003, 14:58

Ro Laren, den bajoranska tjejjen som sitter vid rodret i senare delen av serien är också tuff, men samtidigt blir hennes självsäkerhet lite tvetydig eftersom hon är smått agressiv och har haft problem i sitt förflutna

.

Quiet Skickad den 8 Feb 2003, 22:35

Just Woopi Goldbergs karaktär Guinan är lite speciell, eftersom hon inte var 'planerad' från början, utan nästan tjatade till sig en roll. Guinan är enligt min uppfattning en lekfull men tillgiven flirt med Uhura, som Woopi beundrade så mycket som ung.

Åhh, hur kan jag glömde bort de udda men ganska viktiga rollkaraktär Ro Laren och Gunanin?

Jag tycker att Ro Laren är ganska rätt bra men Gunanin är lite speciellt eftersom Goldberg är rätt stor stjärna och trekker.

Quiet,Vilken rolig du grims du gjorde! :D

//Nettan, som ber ursäkt för dålig svenska

Redigerad av Nettan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
När jag såg Number One först gången, tänkte jag :Oj, det var en tuff kvinna, jag ville bli samma som henne med alla underbara egenskaper som utmärkade för Kvinna. Det är absolut en av mina favortikaraktären i Star Trek. Det är anmärkningsvärd att Number One inte hade något egennamn eftersom besättningen kallas henne Number One. Det betyder inte att man måste ge kvinnor med smeknamn (med dålig klang i).

Det är synd att Tv-bolaget spolade denna rollkaraktären 'Number One' :(  för att skulle producera nya  avsnitt med Spock i (pga att Gene Roddeberry måste välja en av Number One och Spock

Tycker också att det är synd att Number One spolades. :( Framförallt för att Majel Barett är en så himla bra skådespelare. :) Anledningen till att Roddenberry spolade Nr 1 var att TV-bolaget tvingade honom till det eftersom hon var en kvinna. Inte för att han skulle välja mellan henne och Spock. TV-bolaget tyckte att det var oerhört att en kvinna skulle spela 1:e officer, eller officer överhuvudtaget. Detta protesterade Roddenberry vilt emot, men utan framgång. Så han fick ta bort henne. Men sen kom han på en vrålsmart idé. När bolaget hade beställt ett 20-tal avsnitt, så gjorde han rum för en ny kvinnlig karaktär, Uhura. Återigen klagade bolaget högt, men beställningen var redan gjord, så de kunde inget göra. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara det att de lät Janeway vara kapten för Voyager (läs: den första kvinnliga befälhavaren i Star Trek) var väl ett framsteg!! Jäkligt bra är hon också. *pekar på min ursnygga avatar* Jag gillar också alla kvinnliga Romulan commanders.

Jag har inte sett TOS så mycket men det är ganska klart att kvinnorna är starkare längre fram (i TNG och VOY typ) än i TOS. Detta kanske inte är nån nyhet men jag k??nde bara för att lägga till det :P

Excelsior, det var en himla rolig bild du postade! :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bara det att de lät Janeway vara kapten för Voyager (läs: den första kvinnliga befälhavaren i Star Trek) var väl ett framsteg!!

Hon var ju egentligen inte den första kvinnliga kaptenen. Jag tror att den första var kaptenen ombord på U.S.S. Saratoga NCC-1937 (som var med i ST:IV). Minns tyvärr ej vad hon hette. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säga vad man vill om "köns gämnställdhets" på voy....

En sak jag alltid förundrat mig över är att de manliga karaktärerna har romanser (sex?) med "folk" som inte kommer ifrån voy medan de kvinliga karaktärerna uteslutande bara har romanser med (känt) folk ombord på skeppet, med undantaget workforse??,

Gillade skarpt 7of9 men tyckte hennes trovärdighet torperderades av att hon var tvungen att bära "kropskondom" och högklackat.....

Detta är bara vad jag har hört så bli inte sura om de visar sig vara fel men de låter trovärdigt. Efter voy gick så "dåligt" de sista sesångerna kom filmbolaget på den geniala anledningen att de berode på att de hadde en kvinlig kapten..... så när de gjorde enterprise hadde de verkligen bestämt sig för att gå tillbaka till de klassiska könsmönstrerna.....

Detta är min personliga uppfattning om ent...

T'Pol skulle nog vara den självständiga kvinnan men är totalt ologisk för de mesta och verkar behöva Archer stöd, uppmuntrings prat hela tiden, hon verkar hela tiden bli övertygad av de andra, kanske jag hadde förväntat mig en kombination av spock+7of9=en person som går fram som en buldoser och har järnvilja när hon tror hon har rätt. Inte bli övertygad av människor ologiska förslag....

Hoshi den "perfekta" ur-kvinnan, håller på med kvinliga syslor och är "typiskt" kvinlig och de är hon som skriker när hon ser de slaktade klingonerna och verkar ha svaga nerver och skjuter som en kratta under träningen sedan verkar manusförfattarna tyckt att hon ska bli lite mer rambo aktig så hon blir en perfekt skytt när enterpris ska lära sig en gruvkoloni att försvara sig mot klingoner.... ja ja kontutnilitet får inte finnas i enterprise för att då blir det svårt att sälja repriser i usa... stön....

poth_99 intresant att vi har så olika uppfattningar angående T'Pol personligen tycker jag att hon är en inkompetent mes....vilken logisk person skulle välja högklackat i öknen när man ska slåss mot klingons....

Ska man se "köns gämnställdhets" ska man se robotech från 1985 och Lisa Hase en av de få trovärdiga starka militära (huvudrolls) kvinnor jag har sätt på tv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Detta är min personliga uppfattning om ent...

T'Pol skulle nog vara den självständiga kvinnan men är totalt ologisk för de mesta och verkar behöva Archer stöd, uppmuntrings prat hela tiden, hon verkar hela tiden bli övertygad av de andra, kanske jag hadde förväntat mig en kombination av spock+7of9=en person som går fram som en buldoser och har järnvilja när hon tror hon har rätt. Inte bli övertygad av människor ologiska förslag....

Hoshi den "perfekta" ur-kvinnan, håller på med kvinliga syslor och är "typiskt" kvinlig och de är hon som skriker när hon ser de slaktade klingonerna och verkar ha svaga nerver och skjuter som en kratta under träningen sedan verkar manusförfattarna tyckt att hon ska bli lite mer rambo aktig så hon blir en perfekt skytt när enterpris ska lära sig en gruvkoloni att försvara sig mot klingoner.... ja ja kontutnilitet får inte finnas i enterprise för att då blir det svårt att sälja repriser i usa... stön....

poth_99 intresant att vi har så olika uppfattningar angående T'Pol personligen tycker jag att hon är en inkompetent mes....vilken logisk person skulle välja högklackat i öknen när man ska slåss mot klingons....

Ska man se "köns gämnställdhets" ska man se robotech från 1985 och Lisa Hase en av de få trovärdiga starka militära (huvudrolls) kvinnor jag har sätt på tv.

... hmm, "går fram som en bulldozer och har en järnvilja"

Tack och lov har T´Pol förmågan att lyssna och ibland omvärdera sina åsikter.

Det om något visar på intelligens ;)

Att Hoshi har en annan personlighet och är "kvinnlig" är knappast något negativt.

Hoshi har snarare visat att hon kan övervinna sina "fobier" (klaustrofobi) samt att

lära sig bli en god skytt.

T´Pol en "inkompetent mes" ????????? :arg:

Kallar Du henne för det tack vare att hon har "högklackat i öknen"?

Har Du sett "Marauders" så vet Du att hon har stövlar.

Visst T´Pol har brister som alla andra, men nog tusan är hon den "starkaste" kvinnan i ST.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Visst T´Pol har brister som alla andra, men nog tusan är hon den "starkaste" kvinnan i ST.

OM du kallar T'Pol den starkaste kvinnan i trek så måste hon dela den platsen med 7/9 som har exakt samma karaktär (inte samma bakgrund men de är samma)

För mig så är den starkaste kvinnan Kira som inte bara skulle kunna kicka ner T'pol utan även den som känns mäst "äkta" av kvnnliga karaktärer som vi ett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T´Pol en "inkompetent mes" ????????? :arg:

Kallar Du henne för det tack vare att hon har "högklackat i öknen"?

Har Du sett "Marauders" s?? vet Du att hon har stövlar.

Ok ändrar mig inkompetent för hon har högklackade stövlar i öknen eller mins jag fel....

Kanske var lite väl hård mot Hoshi, hon har en rad positiva "kvinliga" drag också så som intiligens, empati, förmågan att göra sitt arbete på ett bra sätt... det lät lite konstigt...vacker....

Hur kan du gemföra 7/9 med T´Pol i teorin skulle de vara lika men i praktiken... Nu vet jag.... tror att 7/9 var lite bossig och gav "order" tar egna beslut medan T´Pol för det mesta aldrig ger egna order eller fattar egna beslut utan "bara" för kapten Archer order vidare till rätt person... vilket sig själv tyder på en särskild typ av kompetens.

De starkaste ST kvinnorna är antagligen Kira dax (felstavat?) från Ds9 även om hummm dax var en man...hummmmm eller 7of9.

Håller med om att Kira är den mest trovärdiga även om 7of9 spelar förvirad fd borg väldigt bra....

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hon var ju egentligen inte den första kvinnliga kaptenen. Jag tror att den första var kaptenen ombord på U.S.S. Saratoga NCC-1937 (som var med i ST:IV).  Minns tyvärr ej vad hon hette. :(

Oh, men jag menar ju kapten i en serie så att säga. Självklart finns det ju kvinnliga kaptener som är mer i skymundan och som bara syns i ett enda avsnitt. Jag är faktist inte sån att jag orkar memorera exakt alla bi-figurer :P

Jag håller inte med er om att T'Pol eller Hoshi skulle vara mesiga på något vis. Jag tycker T'Pol har en jättebra position, men det är så typiskt att hon är smal och snygg! Enterprise är mer sexig än de andra serierna (untantagsvis då kanske TOS) med tanke på de avsnitt där 1) T'Pol råkar hamna ovanpå Archer när de är tillfångatagna så att han får hennes bröst i ansiktet, 2) Hoshi råkar tappa sin topp framför Malcolm, 3) Trip och T'Pol (och även Archer) smörjer in varandras halvnakna kroppar med gelé, 4) Archer har en erotisk dröm om T'Pol, och det avsnitt där T'Pol har en erotisk dröm om en annan Vulcankille.

Det måste vara nåt slags "PR-trick" från Berman & Braga för att attrahera tittare och få Enterprise att mer likna andra nutida dramaserier. Ja det är väl inget nytt, men det skulle ju vara enformigt ifall Enterprise var precis lika genom-strikt som TNG eller VOY.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ska förklara mig... T'Pol och Hoshi är inte mesar eller inkompetenta men gemfört med voy så är de såsäga väldigt resarverade....och jag uppfattar det lite hela som en tilbakagång? till TOS kvinnor ska vara vakra och sköta kvinliga syslor, medan männen ska ut och slåss....naturligtvis finns det undantag i tos och ent....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm.

Det här är intressant.

Jag tycker att kvinnorna i Star Trek generellt sätt är bra starka karaktärer. Särskilt bra är ju naturligtvis kapten Janeway. Jag gillar också Bellana hon är stark och självständig och när hon gifter sig med Tom Paris visar hon på stor styrka. Jag menar att det är ju han som får be och uppvakta. Seven är jag till en början lite tveksam till men hon blir bättre när tiden går.

Enterprise har också sin andel av Starka kvinnor. Jag tycker att Hoshi är en av dem. Att erkänna sin kvinnlighet betyder inte att man är mindre stark. I Two days and two nights har Hoshi dessutom en romans med en utomjordisk man. Hon får en trevlig erfarenhet vilket man nog inte kan säga om de manliga besättningsmedlemmarnas försök till romans. T´Pol är intressant. Det är kul att se hur en kvinnlig vulcan är. Om Hoshi hade blivit strandad på en främmande planet med en utomjording hade hon haft mycket goda chanser särskilt eftersom hon kan språket.

I Star Trek TNG är Beverly en stark kvinna. I All good things beordrar hon Picard att vila (eftersom han inte har sovit på flera dagar). Picard lyder. På Voyager lyckas inte EMH att beordra Janeway att göra det samma (Year of hell). Men vem lyckas någonsin beordra Janeway att göra något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men vem lyckas någonsin beordra Janeway att göra något.

Det är för att Janeway är en sån person som tror sig veta allt samt att hon alltid tror att hon har rätt även då mot reglerna ävom när det hon gör är nte bra fel utan även fel enligt reglerna som hon tror att hon alldrig bryter.

OM läkaren säger att hon ska vila och hon inte gör det så ??r det krigsrätt som gäller. Även Nr One kan ta bäfälet då hon gör fel men då janeway troligen skulle döda alla som försöker hindra henna så är det få som vågar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Essray Skickad den 11 Feb 2003, 18:46

--------------------------------------------------------------------------------

(Nina Janeway @ 11 Feb 2003, 16:04)

Bara det att de lät Janeway vara kapten för Voyager (läs: den första kvinnliga befälhavaren i Star Trek) var väl ett framsteg!!

Hon var ju egentligen inte den första kvinnliga kaptenen. Jag tror att den första var kaptenen ombord på U.S.S. Saratoga NCC-1937 (som var med i ST:IV). Minns tyvärr ej vad hon hette.

Nej, Det var den första kvinnliga kapten i TOS-avsnitt The Enterprise Incident men det var en romulanskt skeppkapten.

//Nettan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Janeway har en ganska "speciell" befälsstil. som jag sade tidigare är det ingen som kan beordra henne. Denna stil har nog en del med att göra att de är fast i detlakvaderanten. De har ju bara sig själv att lita på - sällan några allierade skepp. Det är bra att Janeway har Chacotey och Tuvok som motploer. Hon behöver lite lugnare rådgivare.

[spoilervarning!] En annan sak när det gäller Janeway (närmare bestämt amiral Janeway) är att hon är beredd at bryta mot alla regler för att rädda sin besättning hem i Endgame. Jag tycker att detta handlande är ologiskt eftersom hon riskerar en hel tidslinje genom att göra så. Detta innebär att hon riskerar en massa människor. Genom att ändra i dåtiden ändrar hon ju inte bara för sig själv utan för en massa andra människor. Oansvarigt att ta sådana risker för att rädda sin besättning.

En sak jag gillar med Enterprise är att karaktärerna är mäsnkliga. Hoshis rädsla för rymden och tansporter mm gör henne mer mänsklig. Trip hamnar lätt i bekymmer med kvinnor och Malcolm är neurotisk och allergisk mot det mesta. Kapten Archer måste kämpa mot sina fördomar mot Vulcans. Sådana här små detaljer gör en serie mer trovärdig.

Redigerad av Bellana

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är de någon mer som har tänkt på detta..... Fins de några kvinliga admiraler egentligen? Jag menar, Admiral Paris, Admiral Janeway ( Kathryn Janeways pappa, inte Kathryn själv... jag vet ju att hon blir Admiral senare, men när Voy, Ds9 och Tng utspelar sig kan inte jag komma på en ända en....) och den Admiralen som Janeway fick sitt uppdrag fårn Star Fleet av.... (Voy-Friendship one). Visst, jag har kanske inte varit så uppm??rksam på alla avsnitten, och inte sett så mycket Ds9 eler Tng heller, men om de är någon som har sett ett avsnitt där dom nämner en kvinlig admiral (utom End Game...) så vilket??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu