Gå till innehåll
K´hogh son of Klintoch

Vart tog de vägen ?

Rekommenderade inlägg

förr handlade science fiction om rymdskepp ,laserpistoler och att färdas i rymden . men nu för tiden handlar det om jordlika miljöer och istället för laservapen har vi AK-47 , M-16 osv . serier som Stargate SG-1 , Falling skyes och andra visar på det . serien Continuum är värst som knappt visar nånting av avancerad teknologi . så min fråga är : vart tog de vägen ?

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du serier som utspelas i rymden? Jag tror det helt enkelt beror på att personer, säg födda från 1965, inte var med och personligen upplevde månlandningar, rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjet och alla rymdsonder. De som var det är nu 55+ och har mindre makt såväl som tevechefer och producenter som tittare och reklamköpare. De yngre är med andra ord inte lika intresserade, tyvärr.

En annan anledning är att rymdserier som Star Trek och t ex ursprungliga Battlestar Galactica är dyra att göra på grund av specialeffekter, scenografi och alla prylar som är med i dem. Det är nog så att det sedan 90-talet har det varit svårt att få dem lönsamma. Det är knappast enklare nu. Tyvärr. Detta för att tittarna är mer utspridda ochhar ännu fler val än då.

En ytterligare orsak är att det inte finns lika många lokala kanaler i USA längre, vilka var fyllda med sf på 90-talet. Dessa kanaler ingår såvitt jag vet i andra nätverk som har profiler där rymdserier inte passar in.

Sedan är ju dock sf knappast en död genre. Snarare tvärtom. Se på alla biofilmer med sf-inslag eller som är sf.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mest konstigt är ändå serier som Firefly och filmer som Aliens 2 som i övrigt är superbra . där man flyger i rymdskepp i bästa Millenium falcon stil men ändå använder primitiva ballistiska vapen .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, ballistiska vapen får ju ändå jobbet gjort, och antagligen till en bråkdel av vad ett energivapen kostar; ytterst relevant i en serie såsom Firefly. Jag tycker då att det är lite underligare hur man i Star Trek åker omkring med energivapen som inte verkar ha någon effekt hälften av gångerna ;)

"Set phasers to stun!" - Den träffade haltar lite

"Set phasers to kill!" - Den träffade haltar lite mer

Redigerad av loghaD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad jag syftar på är att utvecklingen verkar ha stannat upp ordentligt . i Firefly har jorden övergetts(typ om 300 år) man har koloniserat andra planeter där några har städer som överträffar våra största(tar ungefär 400 år) och man har utkämpat ett krig mot de yttre världarna .

men vapen teknologin står still .

i Alien-filmerna har vi även där några hundra år innan första filmen följt av femtio år mellan den och tvåan , ytterligare hundra år går mellan trean och fyran men att utveckla energibaserade vapen har ingen hunnit med .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har lite fel om Firefly. Alliansen använder ju en del rätt så avancerade handvapen. Huvudkaraktärerna rör ju däremot sig mer på svarta marknaden i civilisationens kölvatten, där teknologin är mycket sämre.

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förr handlade science fiction om rymdskepp ,laserpistoler och att färdas i rymden . men nu för tiden handlar det om jordlika miljöer och istället för laservapen har vi AK-47 , M-16 osv . serier som Stargate SG-1 , Falling skyes och andra visar på det . serien Continuum är värst som knappt visar nånting av avancerad teknologi . så min fråga är : vart tog de vägen ?

Tror det är kostnad, SF miljöer och strålpistoler kostar pengar, gemfört med normala stadsmiljöer och M-16.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Continuum skulle jag inte säga är "värst". Väl betänk att tekniken där tillåter kvinnliga poliser att göra SWAT-jobb. Utan att behöva spränga sönder dörrar - de skär bara upp en där de behöver, typ.

När det gäller stagnerad teknologisk utveckling måste jag säga att Mas Effect är värst. Den verkar plana ut när den nått en viss nivå. (Nämns i videon i tråden jag startade idag om Andromeda.) Incidenten vid relä 314 varade i tre månader. Turianernas civilisation är ca 12 500 år äldre än den västerländska. De har varit rymdfarande i en 2000 år. Och ändå så är det uppenbarligen så att mänskliga handeldvapen matchar turianernas.

Sedan så är det ju så att gammal behöver inte vara dålig. M1919 Browning är, som namnet antyder, 98 år gammal och används än idag. AK-47 har visserligen ersatts av AKM och AK-74. Men i grunden samma design och magasinen är bakåtkompatibla.

Eller ett par mer fredliga exempel är ju MIDI (1983) och bittorrent (2001) och de lär ju finnas kvar ett bra tag till. (Och en indikation på att någon inte vet vad de talar om är att något som är gammalt borde ersättas med något annat bara för att det är just gammalt.)

Redigerad av MisterSeVIIen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu