Gå till innehåll

Star Wars The Force Awakens spoilers


Aike

Hur bra tycker du Star Wars:The Force Awakens är?  

11 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur bra tycker du Star Wars:The Force Awakens är?

    • Bästa Star Wars-filmen
      0
    • En av de bättre
    • I mitten
    • En av de sämre
    • Sämst
      0


Rekommenderade inlägg

Ja, då ingen har skrivit än så börjar jag. Många måste väl redan sett filmen eftersom den varit ute i mer än 1,5 vecka nu.

 

Nya Star Wars är en bra film, till och med mycket bra på många sätt. Men det är ändå långt från det bästa George Lucas presterat. Och ännu underligare är att viktiga saker som Lucas får kritik för är värre här. Jag tänker då främst på dåliga skådespelarinsatser och olika figurer som enbart verkar finnas med för att kränga mer actionfigurer. Sedan kan man också undra vad John Williams gjorde när han komponerade filmens tema? Men låt oss gå igenom det dåliga och det som är bra med filmen.

 

1. Dålig casting

Med Star Trek-filmerna har JJ Abrams lyckats på ett lysande sätt att rolbesätta de klassiska figurerna. Här gick det betydligt sämre. Det är sällan jag stör mig på skådespelare men här hände det fem gånger i filmen, vilket tyder på att något är allvarligt fel.

 

Filmens stjärna Daisy Ridley är filmens svagaste kort. Förvisso har viss charm med John Boyega och hon kan spela de mer medkännande sidorna väl. Så lite hopp finns för de kommande filmerna.

Men hennes rollprestation är ändå svag. Hon har ett stelt kroppspråk och framstår inte alls att vara en person som har bott i öknen i fem-tio år. I stället rör hon sig som en person som går på gym, vilket hon också gör och visar upp på instagram, utan att stretcha ordentligt. Hennes stridsscener är också väldigt stela.

Värst är dock hennes sätt att uttrycka aggressivitet och ilska. Det känns som om uttrycker det som en mental idé, inte som om det kommer inifrån figuren. Det är teatralt och överspelat. Sedan är hennes röst inget vidare i många scener. Jag kan se att Ridley hade gjort en bra roll som frigid och ogift kvinna i ett victorianskt kostymdrama.

Nu tycks hon ändå fått med sig Star Wars-publiken, men jag är säker på att man kunde valt mellan hundratals tjejer och fått samma gensvar. Detta enbart på grund av hypen och intresset för Star Wars. Och att hon är en söt tjej. Och att det finns det massor av.

Jag är säker på att om några år så kommer hon få samma kritik som Ewoker och Hayden i prequelfilmerna. Fast denna gång är det välförtjänt. JJ Abrams lär ju redan under inspelningen klagat på att hennes spelstil var träig. En dålig insats kan inte döljas för evigt.

Tyvärr visar Ridley på ett Hollywoodproblem, som Star Treks Rick Berman var ärlig kring: Att det är svårt att hitta unga kvinnor som både är snygga och kan agera. Så länge Hollywood för fram vissa skönhetsideal och att kvinnliga skådespelare har sin största appeal mellan 18-30, så blir de sällan riktigt, riktigt bra skådespelare vi får se i produktionerna. Och i Ridleys fall är detta extra tydligt.

 

John Boyega är tyvärr också han till ett stor del ett sänke för filmen. Det verkar som om JJ Abrams har skrivit och regisserat honom att agera som direkt från Attack of the Block, dvs en förortskille á Boys in the hood. Visst, han drar till sig en del skratt, men han överspelar i många scener. Det saknar trovärdighet med tanke på att han var tvingad att bli Stormtrooper som ung att han har den här personligheten. Eller är detta förklaringen till att Stormtroopers skjuter så dåligt? Att deras disciplin är usel och folk beter sig som en förortstonåring?

 

Sedan så är jag tveksam till Dohnall Gleesons överspel när han talar inför alla stormtroppers i mitten av filmen. Inget har etablerats att hans figur har denna sidan, snarare tvärtom. Jag undrar hur Abrams tänkte här?

 

En annan svaghet med skådespeleriet är Carrie Fischers röst. Hon har haft en del problem genom åren och det är kul att se vara så vacker i filmen. Men rösten? Hon kraxar som en kråka.

 

Lupita Nyong´o som den animerade figuren Mas var heller ingen höjdare. Röst och figur kändes inte höra samma.

 

2. Musiken

Star Wars-temat sitter förstås som ett smäck. Men den övriga musiken är verkligen blasé. Är detta John Williams svagaste filmmusik? Definitivt.

Intetsägande och utan något som lyfter det till mer originella höjder.

 

3. Skurkarna

Undantaget Kylo Ren är skurkarna en svaghet med The Force Awakens. Dels för att de verkar bara var där för att sälja actionfigurer, dels för att de är så många och underutvecklade. Phasma och Snook är inte mycket mer än coola actionfigurer på uttjatat tema. En svart stormtrooper och en jätte hämtad ur Sagen om ringen eller Games of thrones. De är också underutvecklade och hade de plockats bort ur filmen och mer tid getts att utveckla Ren och de nya hjältarna som figurer hade ingen saknat dem. Snook hade inte ens behövt vara med förrän i nästa film, och Phasma verkar mest vara med här för att bygga en framtida fejd med Finn.

 

Vad är då bra med the Force Awakens?

 

1. Han Solo

Jag kan kort sagt säga utan Harrison Ford och Han Solo hade detta varit en mycket plattare film. Harrison Ford stjäl varenda scen han medverkar i, och att de flesta anser att filmen blir bättre under andra hälften beror nästan enbart på honom. Här har vi en mästare. Ford är förmodligen långt ifrån den mest talangfulle skådisen, utan med hårt arbete har han skapat flera klassiska filmfigurer. Han Solo var figuren som gjorde honom till stjärna, och det är passande att det också är kronan på hans karriär. Vissa har klagat på att de nya förmågorna fick betydligt mindre betalt än Ford, men för min del kunde han fått deras gage också. Han gör The Force Awakens till en sevärd film nästan helt på egen hand. Här har Abrams och det övriga manusförfattareteamet lyckats väl. Kärleken till figuren Han Solo syns tydligt. Att han får ett mäktigt avslut i filmens kanske bästa scen när hans son dödar honom passar utmärkt.

 

Jag ser faktiskt mer fram emot den fristående filmen med Han Solo än nästa del av denna saga.

 

2. Kylo Ren

Här har vi en lyckad casting och rollfigur. Smart skriven och intressant. Både på grund av att han är Leia och Hans son samt att står i skuggan av Darth Vader. Adam Driver gör också honom cool och känslosam utan överspel när han tar av sig masken. Det är en lysande kontrast mot den mer aggressive personligheten han har medan han bär masken.

 

3. Poe

Kanske en ganska endimensionell figur. Men Oscar Isaacs entusiasm och utmärkta spel gör honom till den bästa av de nya figurena tillsammans med BB-8. Hans charm borde ha gett honom en betydligt större roll. Förhoppningsvis får han liksom Han Solo en egen film.

 

4. Blandningen av det gamla och det nya

Det refereras till och handling lånas från de gamla filmerna. En hel del. Samtidigt görs det på ett snyggt och underhållande sätt. Visst varken inledning eller slutstriden når upp till det bästa vi har sett tidigare. Men det är ändå underhållande och välgjort.

En mycket lyckad scen är när den nya dödstjärnan riktas mot republikens huvudplanet och förstör den.

 

5. Effekterna

Inga överdrivna datoreffekter utan rent och snyggt hela tiden. ILM levererar som vanligt en högklassig upplevelse. Dock är 3d-effekterna inget speciella. Bortsett från att det är coolt att se en stardestroyer komma emot en.

 

6. Mysteriet och cliffhangern

Slutscenen med Luke och Rey är en mycket emotionell och fin cliffhanger. Hela filmen drivs till stor del av jakten på honom och vart han har tagit vägen så det är starkt att våga vänta till slutet med denna scen. Jag ser också med spänning fram till att få mer av Reys bakgrund som är mysterisk nu.

 

Således en salig blandning av bra och dåligt. Jag har sett filmen två gånger. Första gången var jag lite besviken och tyckte att det var den sämsta Star Wars-filmen, men efter ytterligare en gång nu i 3d så tycker jag i alla fall att den slår The Phantom Menace och Attack of the Clones.

Jag ger den 8- av 10.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sätt den ny Star wars filmen, tyvär känns det som en remake av a New Hope, i försig inte dåligt i sig, varför ändra på ett vinnande koncept, men lite tråkigt, Han Solo var Ben för Ray (som var Luke) så det var ingen överraskning när Han blev dödad av Kylo (Dart Vader wannabe)

 

Ja jag gillar filmen men tråkigt att det känns som en remake.....

 

Nu kommer det jag fullkomligt spyr över. Kapten Phasma (den silvriga stomtruppern) framställs som en badass i bästa Boba Fet stil. Men hon blir en fullkomlig mes när hon blir tillfångatagen (ja kanske hon bara var en bluff och fegis hela tiden men inte troligt) sedan har hon några magiska datakoder som sänker sköldarna över ett kritiskt viktigt system och inget annat högre befäl kan upphäva och höja sköldarna.

 

Sedan blir hon nedkastad i avfallskossen för att bli mosad, så det var inte "samarbeta så får du leva" överenskommelse vilket gör hennes samarbete ännu konstigare, skulle det bara vara den vanliga sköld tekniker som gjorde det skulle det vara förståeligt.

 

Uppenbarligen ska hon vara med i nästa film, hoppas de gör någon scene som kan rädda karaktärens personlighet, jag blev så rädd då men jag svär att det aldrig ska hända igen och jag ska ha min hämnd på Fin.   

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peter_star_trek_151216.jpgJag gav filmen en stark 8 av 10. Främsta orsaken till att den inte fick 10 i betyg var för att många scener var som direkt kopierade från tidigare filmer. 

Min recension skrev jag på min blogg men för att ni direkt skall se vad jag skrev där kopierar jag texten hit:

 

Jag var och såg Star Wars-filmen med ett gäng killar. Helt klart var killarna överrepresenterade i biografen, vilket kanske inte överraskar särskilt mycket. Vi gick på salong 1 i Folkan Bio, Ulricehamn, som lagom till premiären hade förstärkts med ett riktigt bra ljudsystem. Kanske något mycket bas där vi satt (rad 6), men ett riktigt bra ljud oavsett. Jag var dagen till ära klädd i min Star Trek-uniform. Kanske tycker någon att det är konstigt, men borde man inte flörta med olika genrer inom Science fiction och Fantasy?

Så till den spoilerfria recensionen: Den hade mycket av det som vi är vana att se i Star Wars – rymdstrider, begynnande kärlek (?), blivande jedi(er?) som har en stark kraft inom sig och stor hjältemod. Det fanns även en tydlig skiljegräns mellan det goda och onda, precis som det skall vara i Star Wars. Kanske var det lite för mycket likt de tidigare filmerna, men jag ser denna film mer som en transportsträcka inför Star Wars VIII som har premiär den 26 maj 2017. Och som en sådan film gav den en god grund för en riktigt spännande story, tror jag.

Mitt betyg på filmen blev 8/10, en stark 8 är det definitivt. Pga de repetitiva inslagen kan jag inte ge full pott. Men att se många av de härliga ursprungliga skådespelarna igen gjorde att filmupplevelsen stärktes även av nostalgiska skäl.

Nu till den spoilerfyllda recensionen…


*spoiler*

*spoiler*

*spoiler*

*spoiler*

*spoiler*

Fortsätter du att läsa kan du nu förväntas vara varnad. Här finns saker som du behöver ha sett filmen för att förstå samt saker som kanske förstör filmupplevelsen om du inte har sett filmen än.

De repetitiva inslagen

Vi ser rymdstrider där X-wings flyger ner i en gigantisk dödsstjärna (även det en upprepning, om än i större format) för att förstöra den och därmed rädda galaxen.

Vi har även den klassiska kampen mellan en far och en son. Denna gång är det Han Solo som är fadern och hans och Leias son som är sonen som lämnat sig till den mörka sidan av Kraften. De hade till och med striden på en bro. Så fort jag såg den bron förstod jag vart det skulle barka hän.

Hela storyn kändes igen och det faktum att så många av skådespelarna från de första filmerna var med gör det visserligen roligt att se på filmen, men vi som tittar kanske sitter lite väl tryggt då vi förstår vad som skall hända?

Människofokus

Vi ser att det oftast är människor som är i centrum. Det finns enstaka av andra arter som får säga saker och ting, men deras skärmtid begränsas till några få ord innan de antingen zoomas bort ifrån eller dör i en X-Wing.

Nya karaktärer

Här har vi flera nya karaktärer, där fyra stycken är särskilt framstående. Vi har:

Rey, en blivande Jedi med stor Kraft
Finn, Reys försvarare och där jag misstänker även kan finnas en stark Kraft som hjälpte honom att stå emot sin programmering från de onda krafterna
Poe Dameron, en hjälte som påminner mycket om Luke Skywalker och hans övermod
Kylo Ren, sonen som gått över till den mörka sidan – han är den nya Darth Vader
En positiv sak här är att Rey är en kvinna och att visa på en kvinna som är stark i Kraften är positivt. Med tanke på att Leia också var stark i Kraften men egentligen aldrig setts använda sig särskilt mycket av den Kraften, kändes detta som en skön fläkt och ett bevis att Star Wars försöker följa med i tiden.

En negativ sak är att den enda personen som inte var ljushyad, Finn, blir utslagen och ligger i koma mot slutet. Trots att han var en hjälte läggs han åt sidan relativt fort. Ingen stor sak, kanske, men jag trodde att filmen äntligen skulle ha en mörkhyad person i en mer säkert bestående roll istället för att som vanligt skjutas undan snabbt.

Sammanfattning

Filmen har sina brister, särskilt kring de repetitiva inslagen, men det var en härlig upplevelse att gå och se den med ett gäng härliga vänner i en salong som fått ett oerhört bättre ljud jämfört med tidigare och där nostalgin fick sig ett glädjeskutt. Jag ser fram emot nästa film som skall ha premiär i maj 2017.

PS: I de senaste två Star Trek-filmerna hade de lagt in R2-D2 på något ställe i varje film. Har inte sett dagens film så tydligt än, men hoppas att det flörtas tillbaka på samma sätt. Vi såg ju även Millennium Falcon i filmen Star Trek: First contact.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kan instämma om att filmen blir bättre ju fler gånger man ser den.

 

Angående New Jedi Order så finns det ju hintar i Reys flashbacks om att en sådan har funnits eller till och med fanns. Så vi lär får se om det verkligen är så i nästa film. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Rösten föll på "i mitten", den är bättre än samtliga prequels, men inte bättre än någon del i den första trilogin.

När reklamen för nya filmen visades på TV cirka 437 gånger om dagen fick jag ett sug att se om de första tre filmerna. Köpte Blu-ray boxen och såg igenom dom på tre dagar och bestämde mig för att se denna på bio. Blev i 3D och en av få gånger 3D fungerat på bio för mig.

Jag tycker att filmen var väldigt underhållande, de flesta nya karaktärerna var sympatiska och det var verkligen kul att se Han Solo & co tillbaka i sina roller. Däremot tycker jag inte alls om vad dom gjorde med Han Solos karaktär, det är en av få saker jag ogillade skarpt med filmen. Kylo Ren var cool till en början men blev ganska mesig senare, tycker jag. Försöket att göra hans karaktär till en ny Darth Vader tycker jag är lite krystat och genomskinligt. Poe Dameron var nog min favorit bland de nyare karaktärerna, hoppas vi får se mycket av honom i nästa rulle. BB-8 älskade jag, bidrog med mycket humor och lite söta moment i filmen. Musiken var ganska svag, precis som Aike skrev, inte minnesvärt alls dessvärre.

Jag gick iväg och köpte filmen dagen innan release, det är alltid ett tecken på att det är en film jag otåligt väntat på att få se igen. 

Filmen får en stark 7/10 i betyg av mig, efter några fler visningar kanske det till och med blir en åtta i betyg. Vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
On 2016-05-10 at 14:12, The Holy Three sade:

 det är en av få saker jag ogillade skarpt med filmen. Kylo Ren var cool till en början men blev ganska mesig senare, tycker jag. Försöket att göra hans karaktär till en ny Darth Vader tycker jag är lite krystat och genomskinligt.

 

Ja hur ska man ha respekt för Kylo Ren när Rey redan har besegrat honom två gånger, tankeläsningsduellen och den "riktiga" duellen, kvittar om han var skadad eller inte, han blev besegrad.

Sedan måste Rey gå igenom en extrem "Break the Haughty" senario i nästa film annars kommer hon var mer ostopbar (och tråkigare) än stålmanen i en värd utan kryptonit.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...