Jump to content
Sign in to follow this  
Nina Janeway

Nedladdning av avsnitt

Recommended Posts

Det är synnerligen förvånande att ni i detta nitiskt regelbundna forum indirekt uppmuntrar till brott mot upphovsrättslagen  och därmed också bidrar till att skaparna av serien inte får den ekonomiska uppskattning som också finansierar framtida produktioner.

Jag tycker att denna diskussion ska inkorporeras i ett eget ämne här i rätt forumsektion, då det är väldigt noga med att diskussioner inte får spåra ur och börja handla om nånting annat ;) För att se början på diskussionen, kolla HÄR.

Jag måste säga att jag håller med zebmac lite grann. Jag tycker också det låter lite lustigt att det är förbjudet att diskutera nedladdning av avsnitt, medan det på samma gång är tillåtet att diskutera själva avsnittet. Det är ju uppenbart att alla som ser säsong 3 har laddat ner avsnitten, det går ju lixom inte att se avsnitten på nåt annat vis som inte inkluderar att flytta till USA. :blink:

Det jag inte håller med om, dock, är det citerade stycket ovan. Detta forum bidrar inte till att Paramount inte får de pengar de ska ha, för det får dom ändå. Så ni menar alltså att vi ska bosätta oss i USA och börja betala deras TV-licens där :P Okej, jag vet inte om man betalar TV-licens eller månatlig kabel-avgift för att se UPN, men nånting betalar man i slutändan för att ha tillgång till kanalen. Dvs; jag tror inte att Paramount påverkas ett skvatt av att man diskuterar nedladdning i ett svenskt Star Trek-forum då det redan finns så många andra såna ställen på internet.

Anyway så tycker jag att det hela är en slags kringgång; jag minns faktist att det allra första ämne som jag startade i detta forum handlade om nedladdningar av Enterprise. :D Det spelar ingen roll om vi diskuterar tillförskaffelsen av avsnitten eller inte; Sotunk och de andra vet fortfarande hur man skaffar dom utan att nämna det. Nästan alla vet hur man skaffar avsnitt via nedladdningsprogram, fast man inte pratar om det. Lite hyckleri, faktist.... Men visst, jag förstår att man diskuterar själva avsnittet och inte tillförskaffelsen. Det är en diffus och svag gräns samtidigt som det inte är det, men jag håller med zebmac om att man ska få diskutera nedladdning av avsnitt. Sotunk har väl rätt; forumet ansvarar inte för vad medlemmarna gör utanför forumets ramar.... men min slutsats står fast; eftersom alla ändå laddar ner avsnitt och kan diskutera tillförskaffelsen via PM, så tycker jag att man lika gärna kan få diskutera nedladdningen i själva forumet.

Hur många håller med mig?

Edited by Nina Janeway

Tycker att det är ironiskt att "Enterprise Season 3" stängdes eftersom det skulle uppmuntra till olagligheter samtidigt som alla hänvisades till en diskussion som gjorde samma sak. Dessutom är "Enterprise Season 3" äldre än det andra ämnet, så det går inte att skylla på dubbeldiskussion heller.

jag laddade inte ner avsnitten, jag streamade dom från USA och en dator där(men det gör jag inte längre).

Frågan är då: Är det olagligt?

Om det nu inte är olagligt så kan man ju lösa det så, alternativt om man får in amerikanska tv kanaler

Edited by P'tack

jag laddade inte ner avsnitten, jag streamade dom från USA och en dator där(men det gör jag inte längre).

Frågan är då: Är det olagligt?

Om det nu inte är olagligt så kan man ju lösa det så, alternativt om man får in amerikanska tv kanaler

Ja det är också en intressant fråga! Hur skulle det gå till att fixa, då? *inte teknisk*

Tycker att det är ironiskt att "Enterprise Season 3" stängdes eftersom det skulle uppmuntra till olagligheter samtidigt som alla hänvisades till en diskussion som gjorde samma sak. Dessutom är "Enterprise Season 3" äldre än det andra ämnet, så det går inte att skylla på dubbeldiskussion heller.

Jag stängde inte den diskussionen för att det var olagligheter. Jag rensade den från tveksamma saker i laglighetssammanhang.

Jag stängde ämnet därför att det var en dubbeldiskussion till redan befintliga. Oavsett vilket som startades först.

Dock är det så att Enterprise skapades före Enterprise season 3.

Se till att ha fakta i det du skriver, tack! <_<

Orsaken till att vi sätter gränsen tidigt när det gäller nedladdning av avsnitt, är att lagen är luddigt skriven och då lagen skärps vid kommande årsskifte. Vi vill inte att Jocke, som är administrativt ansvarig för denna sida, skall behöva få skadestånd bara för att en del tycker att det är OK att diskutera saken. I stället för att diskutera saken i det offentliga kan man ju lösa sådant här privat. Inte för att vi med det uppmanar till olagligheter - det enda vi säger är att vill ni sk??ta potentiella olagligheter, GÖR DET DÅ UTANFÖR FORAT!. Det är ert val om hur ni går till väga och ni får ta konsekvenserna av detta på egen hand. Vi övriga vill dock inte bli inblandade, om jag får be.

Har jag gjort min synpunkt klar? Nu kommer jag säkert få en massa frågor som "stöder du olagligheter", "varför är du så strikt", etc. Då ber jag er: Läs genom mitt inlägg en gång till. Tack för ordet.

Javisst det är uppenbart att dom som diskuterar Enterprise i ENT: Avsnitt # 301-306 antagligen har kunnat se avsnittet på ett olagligt vis, men i ämnet så näms det aldrig var och hur dom har fått tag på avsnittet eller att dom har setts på ett olagligt vis. Skulle nu någon ha skrivit tex "Jag laddade ner [avsnittet] i [format] igår från [plats] och brände in det på en CD." så skulle det ha varit en annan sak.

Detta är ett stort dilemma för om man tänker på det på det sättet så är många diskussioner olagliga i forumet, hur många av medlemmarna har inte sett dom andra ST och sci-fi serierna/filmerna på ett olagligt vis?

Anledningen till att vi inte kan diskutera hur och var man får tag på avsnitt/filmer olagligt är just för att det är olagligt och som Pjotr'k säger så är detta en offentlig plats och vi bryter mot lagen om vi för sådana diskussioner.

Frågan är sen om man bryter mot lagen om man för diskussioner om något som vi vet är olagligt men inte nämner att det är olagligt? :knäpp:

(länkar till lagar finns i forumreglerna)

Jag stängde inte den diskussionen för att det var olagligheter. Jag rensade den från tveksamma saker i laglighetssammanhang.

Jag stängde ämnet därför att det var en dubbeldiskussion till redan befintliga. Oavsett vilket som startades först.

Dock är det så att Enterprise skapades före Enterprise season 3.

Se till att ha fakta i det du skriver, tack! <_<

När det gäller Enterprise så handlade den diskussionen mer om besättningen och skeppet. Det ämnet som Enterprise Nx-01 startade handlade om avsnitten i den tredje säsongen av serien. Enterprise Season 3 startades den 22 aug. ENT: Avsnitt # 301-306 *SPOILERVARNING* startades den 9 sep. Det är inte så svårt att se vilken som är en dubbeldiskussion. Dessutom förstår jag inte var det skulle vara för olagligheter i det första ämnet som det inte var i det andra. Om någon hade skrivit något olagligt i Enterprise Season 3 så hade det väl bara varit att redigera det.

När det gäller Enterprise så handlade den diskussionen mer om besättningen och skeppet. Det ämnet som Enterprise Nx-01 startade handlade om avsnitten i den tredje säsongen av serien. Enterprise Season 3 startades den 22 aug. ENT: Avsnitt # 301-306 *SPOILERVARNING* startades den 9 sep. Det är inte så svårt att se vilken som är en dubbeldiskussion. Dessutom förstår jag inte var det skulle vara för olagligheter i det första ämnet som det inte var i det andra. Om någon hade skrivit något olagligt i Enterprise Season 3 så hade det väl bara varit att redigera det.

Men lyssna på mig, snälla! <_<

Jag redigerade visst inläggen från det olagliga, det skrev jag också tydligt (på hittills tre ställen).

Enterprise är en generell diskussion om ENT som dock har sin tonvikt på Archer och besättningen.

"Avsnitt 301-306"-diskussionen är öppnad för att följa på tidigare diskussioner med samma struktur. Det är bara därför som diskussionen uppstod och fick företräde. Enterprise season 3 öppnades som en diskussion inför säsong 3. Jag tyckte inte att vi kunde ha många diskussioner som berörde samma saker.

Det var ingen kritik mot Enterprise Nx-01, som hade öppnat diskussionen Enterprise season 3. Det är inte heller självklart att det är den senare av de öppnade diskussionerna som skall avslutas, även om det oftast blir så.

Jag vet inte vad det är som gör att ingen verkar förstå vad jag menar. Jag tycker att jag är övertydlig. Ge mig gärna tips via PM om hur jag skall skriva så att alla förstår. Upprepade gånger har jag fått förklara mig, gång på gång om samma saker. Både i detta fall och i andra.

Frågan är sen om man bryter mot lagen om man för diskussioner om något som vi vet är olagligt men inte nämner att det är olagligt? :knäpp:

Rent juridiskt sett så finns det knappast några problem med att diskutera säsong 3 av Enterprise, eftersom ingen med absolut säkerhet kan säga att de som postar i ämnet, fått avsnitten på olaglig väg. De kan ju t ex ha en släkting som spelar in på VHS och skickar per post till dem.

Dessutom så har ju som sagt forumet aldrig uppmanat någon till att ladda ner några avsnitt. Och att pga den anledningen stänga ämnet är ju meningslöst, eftersom de som laddar ner avsnitten med all sannolikhet skulle ha gjort det även om inte ämnet fanns.

Japp, det är just den kniviga frågan som jag försökte belysa i mitt första inlägg. Fast jag skulle vilja tillägga att jag självklart förstår att det är olagligt och att jag inte vill att du som admin ska komma i trubbel. Det är ju inte så svårt att skicka PM, men då måste jag fråga; om nu det skulle ske så att exempelvis Antipiratbyrån skulle undersöka detta forum efter tips från nån, kan dom då inte undersöka/spåra både skickade PM såväl som foruminlägg? Det kan väl du göra redan nu antar jag. Även om foruminlägg är mer offentliga än PM, så spelar det ingen roll för PM är ju också en del av forumet! Då får man "akta sig" och istället skriva om nedladdningar på annat håll, typ email, chatprogram etc.

De kan ju t ex ha en släkting som spelar in på VHS och skickar per post till dem.

Skicka med snigelpost? Samma dag som avsnittet sänds i USA? No way :lol: Då kan man ju bara posta i forumet med ca 1 veckas fördröjning eftersom det tar ungefär 1 vecka att skicka snigelpost mellan USA och Sverige. Så man kan visst anta att de som postar inlägg om ett avsnitt samma dag (eller dagen efter) som det sänds i USA, har laddat ner avsnittet på något vis. Fast visst, det är ju inte så noga vilket exakt datum som man skriver om avsnittet här i forumet, alla är ju inte lika snabba med att se avsnitten sådär hux flux med en gång.

Edited by Nina Janeway

Japp, det är just den kniviga frågan som jag försökte belysa i mitt första inlägg. Fast jag skulle vilja tillägga att jag självklart förstår att det är olagligt och att jag inte vill att du som admin ska komma i trubbel. Det är ju inte så svårt att skicka PM, men då måste jag fråga; om nu det skulle ske så att exempelvis Antipiratbyrån skulle undersöka detta forum efter tips från nån, kan dom då inte undersöka/spåra både skickade PM såväl som foruminlägg? Det kan väl du göra redan nu antar jag. Även om foruminlägg är mer offentliga än PM, så spelar det ingen roll för PM är ju också en del av forumet! Då får man "akta sig" och istället skriva om nedladdningar på annat håll, typ email, chatprogram etc.

Är det inte olagligt att läsa andras post/mail/sms m.m.? Behöver inte Antipiratbyrån i så fall tillstånd för en sådansak? Och slutligen, hurstor chans är det att dom gör något sånt mot detta forat?

Är det inte olagligt att läsa andras post/mail/sms m.m.? Behöver inte Antipiratbyrån i så fall tillstånd för en sådansak? Och slutligen, hurstor chans är det att dom gör något sånt mot detta forat?

JO, det måste dom ha tillstånd för...

Men lyssna på mig, snälla! <_<

Jag redigerade visst inläggen från det olagliga, det skrev jag också tydligt (på hittills tre ställen).

Enterprise är en generell diskussion om ENT som dock har sin tonvikt på Archer och besättningen.

"Avsnitt 301-306"-diskussionen är öppnad för att följa på tidigare diskussioner med samma struktur. Det är bara därför som diskussionen uppstod och fick företräde. Enterprise season 3 öppnades som en diskussion inför säsong 3. Jag tyckte inte att vi kunde ha många diskussioner som berörde samma saker.

Det var ingen kritik mot Enterprise Nx-01, som hade öppnat diskussionen Enterprise season 3. Det är inte heller självklart att det är den senare av de öppnade diskussionerna som skall avslutas, även om det oftast blir så.

Jag vet inte vad det är som gör att ingen verkar förstå vad jag menar. Jag tycker att jag är övertydlig. Ge mig gärna tips via PM om hur jag skall skriva så att alla förstår. Upprepade gånger har jag fått förklara mig, gång på gång om samma saker. Både i detta fall och i andra.

Jag hade faktiskt läst igenom inläggen i ämnena i fråga. Jag sätter mig inte vid datorn och skriver på måfå. Vad jag undrade var om det inte räckte med att de "illegala" inläggen redigerades. Jag ifrågasatte aldrig om de hade redigerats. Om det nu var nödvändigt att ämnet stängdes istället för att redigeras så tänker inte jag stå ivägen för det. Jag tyckte bara att situtationen var konstig. :huh:

JO, det måste dom ha tillstånd för...

Vad man bör komma ihåg är att Antipiratbyrån inte är någon myndighet, utan en organisation som startas av upphovsrättsinnehavare. Det innebär att de inte har några särskilda befogenheter utöver de som vilken medborgare som helst har. Följdaktligen kan de t ex inte göra husrannsakan eller kräva att få läsa PM. Det de däremot kan göra är att läsa saker som skrivs på öppna websidor, gå in i öppna IRCkanaler (med öppna Fservrar eller ftper), och sedan tanka ned materialet som bevis och tipsa polisen, som vidtar rättsliga åtgärder.

Och slutligen, hurstor chans är det att dom gör något sånt mot detta forat?

Det var bara ett fantasti-scenario jag kom på. ;) Det finns inget att oroa sig för nu ändå; egentligen så gör det väl inte så mycket om vi inte får diskutera nedladdningar härinne nu. Det är ingen stor sak att bråka om, men det var en intressant frågeställning som zebmac tog upp.

Edited by Nina Janeway

Sign in to follow this  

• Create New...