Gå till innehåll
Pjotr'k

ENT: Avsnitt # 308-313 *SPOILERVARNING*

Rekommenderade inlägg

Avsnitt 3x8 Twilligt - Hittills mitt favorit avsnitt i S3. Archer som vaknar upp utan ett minne av vad som har hänt, T'Pol som måste ta hand om honom och varje dag förklara vad som är orsaken till att han blir äldre utan att minnas varför..Trip som kapten, vet inte vad ni tycker men, han är verkligen lysande som kapten tycker jag. :wub:

Scenen när man såg Jorden explodera var verkligen fatastiskt bra gjort tycker jag.

Skönt att äntligen se ett riktigt superbra avsnitt, annars har de denna säsong pendlat mellan riktigt tråkiga till halvbra. Hoppas att S3 har mera sådana här avsnitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Avsnitt 3x8 Twilligt - Hittills mitt favorit avsnitt i S3. Archer som vaknar upp utan ett minne av vad som har hänt, T'Pol som måste ta hand om honom och varje dag förklara vad som är orsaken till att han blir äldre utan att minnas varför..Trip som kapten, vet inte vad ni tycker men, han är verkligen lysande som kapten tycker jag.  :wub:

Scenen när man såg Jorden explodera var verkligen fatastiskt bra gjort tycker jag.

Skönt att äntligen se ett riktigt superbra avsnitt, annars har de denna säsong pendlat mellan riktigt tråkiga till halvbra. Hoppas att S3 har mera sådana här avsnitt.

håller med om att det är ett bra avsnitt men det finns andra bra avsnitt också tex avsnittet där borgerna dyker upp. :vulcan:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Twilight: Snyggt genomfört avsnitt; Xindis borgsfärsliknande farkost i början var mäktig...det var väl ungefär allt jag gillade med detta avsnitt... ;) Skämt åsido var det ganska spännande, om det nu inte hade varit så förutsägbart från början till slut. Vi har sett detta koncept ett otal gånger, minst ett par avsnitt i varje Star Trek-inkarnation har haft en variant på detta tema. De typiska kännetecknen är att huvudkaraktärer dör till höger och vänster (utan att någon bryr sig något nämnvärt), samt att allt går åt h_e_l_v_e_t_e, men kan återställas genom att den sista överlevande karaktären genomför någon osannolik tidsparadox. Det är svårt att ta ett sådant avsnitt på allvar, eftersom man vet att det inte kommer att ha någon betydelse för den fortsatta handlingen i serien. Varför vågar inte skaparna gå utanför ramarna? De kunde ha lämnat någon lös tråd i stil med att några av "tidsparasiternas yngel" blev kvar i Archers skalle även i nutiden och att de till en början inte tycks påverka honom över huvud taget? Sådan kontunitet skulle ge mer utrymme för karaktärsutveckling; något som är nästan obefintligt i Enterprise tyvärr!

Redigerad av Tr3kk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Episod 8 av säsong 3: Twilight

Som föregående har skrivit, så är detta ett sk "what if" avsnitt, som alla andra serier inom ST kryllar av. Det var ett bra avsnitt, intressant och spännade, men tyvärr känns det väldigt meningslöst, eftersom det inte förde handlingen framåt något överhuvudtaget..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju tillägga att planeten som människorna kolloniserar är planeten som Khan och Co blir lämnade på i TOS: Space seed och senare även gestaltar i TWOK

Redigerad av Dahlberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan ju tillägga att planeten som människorna kolloniserar är planeten som Khan och Co blir lämnade på i TOS: Space seed och senare även gestaltar i TWOK

Jösses? Verkligen det är samma planet...vilken slump <_<

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som föregående har skrivit, så är detta ett sk "what if" avsnitt, som alla andra serier inom ST kryllar av. Det var ett bra avsnitt, intressant och spännade, men tyvärr känns det väldigt meningslöst, eftersom det inte förde handlingen framåt något överhuvudtaget..

nåväl,

som sagt Twilight får 9/10

ett mkt välgjort och spännande avsnitt.

Att "tidsparasiterna" helt skulle vara borta vet vi inte än ;)

Tydligen låg det någon slags rest kvar hos Archer från

hans "framtida minne"

Vad det kommer att innebära får vi se ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer det äntligen ett superbra avsnitt :P Jag ger betyg 9 av 10. Härlig känsla och mycket bra skådespel. Jag gillar kapten Tucker. :wub: Hela avsnittet har en domedagskänsla. Inte helt olikt Year of Hell i Voyager.

Till skillnad från en del andra gillar jag tidsparadoxer. Det var iof ett väldigt enkelt sätt att lösa det hela. Nu vet man vad som kan hända och vad Xindi är ute efter. Man förstår ju att uppdarget i the Expanse är mycket farligt. :w00t:

Ser verkligen fram emot nästa avsnitt. Den nya storyarken gör att man är väldigt nyfiken på vad som händer härnäst och det är jätte bra ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu kommer det äntligen ett superbra avsnitt  Jag ger betyg 9 av 10. Härlig känsla och mycket bra skådespel. Jag gillar kapten Tucker.  Hela avsnittet har en domedagskänsla. Inte helt olikt Year of Hell i Voyager.
Kapten Tucker :wub: ...gillar domedags avsitt, och de lyckades väldigt bra med detta avsnitt..

Till skillnad från en del andra gillar jag tidsparadoxer. Det var iof ett väldigt enkelt sätt att lösa det hela. Nu vet man vad som kan hända och vad Xindi är ute efter. Man förstår ju att uppdarget i the Expanse är mycket farligt. 

Tidsparadoxer är fascinerande (nu låter jag som Spock) Alltid intressant att se en möjlig framtid...

Ser verkligen fram emot nästa avsnitt. Den nya storyarken gör att man är v??ldigt nyfiken på vad som händer härnäst och det är jätte bra 

Me too...skönt med sådant bra avsnitt, hade börjar förlora hopper lite med alla halvbraiga avsnitt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3.09 North star: Håhå jaja... då lämnar vi den tidigare inledda haltande Xindi-kontuniteten med ett snabbt bortglömt fristående avsnitt i vilda westernmiljö (!). Upplägget påminner starkt om något bortglömt avsnitt från TOS, eller annat valfritt dammigt Sci-Fi-avsnitt av äldre snitt. Upplägget är uttjatat intill leda; en planet där en historisk epok från jorden på något mystiskt sätt har återskapats upptäcks, infiltreras med en lite lätt komisk osäkerhet, problem med lokala stereotypa endimensionella karaktärer, djupt rotade problem som gäckat dessa "underutvecklade" stackare under hundratals år reds ut av våra hjältar på att par dagar... Detta plus ett inte allt för diskret moraliskt budskap, gör detta avsnitt till ett av de absoluta bottennappen hittills i tredje säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Episod 9 av säsong 3: North Star

Ett Westernifluerat avsnitt... Kanske har producenterna sneglat på den andra sci-fi serien Firefly, där weterntemat är Stort

Avsnittet för inte fram handlingen överhuvudtaget, utan bara är, sedan var det givetvis en stor moralkaka. Själva avsnittet var det väl inget större fel på egentligen, men väldigt menlöst. Sedan börjar man undra på hur många människor som ha blivit snattade från jorden, detta är ju inte första avsnittet där detta teamat finns (Bla 37)

Betyg: 6/10

Redigerad av Dahlberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har några frågor angående enterprise

För det första

Vart får ni tag på avsnitten till sesong 3?

För det andra

Är sesong 3 den senast inspelade och när kommer dom att spela in sesong 4 ?

Och till den sista frågan : )

Hur många sesonger kommer att spelas in ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har några frågor angående enterprise

För det första

Vart får ni tag på avsnitten till sesong 3?

För det andra

Är sesong 3 den senast inspelade och när kommer dom att spela in sesong 4 ?

Och till den sista frågan : )

Hur många sesonger kommer att spelas in ??

Svar på första frågan: Illegalt ute på nätet, forumets ledning tillåter oss inte sprida den informationen vidare, så mitt tips är att du får "leta runt...".

Andra frågan: Säsong 3 spelas in för fullt i detta nu, och släpps/visas i USA i en hastighet av ett avsnitt i veckan. Säsong 4 börjar således spelas in i mitten av nästa år.

Tredje frågan: Om serien lyckas hålla tittarsifrorna uppe lika framgångsrikt som de föregående Star Trek-serierna lär det väl bli sju säsonger här också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

North Star 9/10

Mkt bra avsnitt med en härlig "western-touch", action och lite moralkakor.

Skönt med lite avbrott i detta Xindiletande ;)

Hade gärna sett North Star som ett dubbelavsnitt, nu blev upplösningen

lite väl enkel; men ... man kan inte få allt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
North Star 9/10

Mkt bra avsnitt med en härlig "western-touch", action och lite moralkakor.

Skönt med lite avbrott i detta Xindiletande  ;)

Hade gärna sett North Star som ett dubbelavsnitt, nu blev upplösningen

lite väl enkel; men ... man kan inte få allt  :)

Med lite tur kanske Enterprise återvänder till "Westernplaneten" i samband med att innevånarna ska föras tillbaka till jorden igen. Då kan vi förhoppningsvis få se ett avsnitt med lite fräscht nytänkande; något i stil med att en grupp av människorna tjurskalligt motsätter sig evakueringen trots att planeten då ställts inför ett nytt förestående hot om total förintelse... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Med lite tur kanske Enterprise återvänder till "Westernplaneten" i samband med att innevånarna ska föras tillbaka till jorden igen. Då kan vi förhoppningsvis få se ett avsnitt med lite fräscht nytänkande; något i stil med att en grupp av människorna tjurskalligt motsätter sig evakueringen trots att planeten då ställts inför ett nytt förestående hot om total förintelse...  ;)

hm,

det är en god idé till handling

Du verkar ha många bra förslag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför måste alla bra star trek ep bygga på tidsparadoxer och alternativa universum, det känns som manusförfattarna inte vågar/frår ta ut svängarna och måste alltid återställa allt till ruta ett i slutet. Tacka vet jag B5 som har EN tidsresa/paradox som iförsig dyker up i olika ep, och den har verkligen betydelse för historien.

Nu vet vi att Xindi vapnet är en dödsstjärna ifrån star wars. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3.10 Similitude

Serien börjar spänande med begravningen av Tripp i bästa Spock stil. Man riktigt känner på-sig att han på ett mirakulöst sätt kommer att leva i slutet av avsnittet. Sluta det är inte det minsta roligt, ska man begrava någon kan man väll ta en mr no-name. För vi vet att huvudkaraktärerna inte kommer att dö.

Avsnitte hoppar sedan tillbaka 2 veckor och vi får se en ny "sex" scen med Tripp och T'Pol, tydligen avsätt för fotfeticher.

Enterprise testar sina nya modifieringar till warp driven, tydligen klarar inte Enterprise av att skana rymden framför i warp 5 så de åker in i veckans rymdfenomen som ingen tidigare har sätt förut. Allt börjar explodera, även på bryggan (långt in i framtiden och de har glömt allt vad säkringar är) Tripp får sig en smäl och får teknobalel någonting i hjärnan skadat....får folk aldrig stötar eller bränsår...

Det enda som kan rädda Tripp är en clon av honom själv, som Phlox kan göra. Nu börjar ett försök till en etisk debatt om cloner och reservdelsmäniskor. Clonen åldras fort för att komma i lämplig ålder.

Clonen har vist Tripps mine och peronlighet och är inte alls intreserad av att donera delar av sin hjärna till Tripp. Han vill leva.

Enterprise dras ut ur fenomenet med hjälp av skyttlar, äntligen kom de på något smart och nytt. :D

Efter lite bråk mellan Artcher och Clonen gör klonen de ända rättar och donerar de viktiga delar av sin hjärna till Tripp och dör.

Slutsats: Intesant ep, förutom inledningen för vi viste att det inte var någon riktig fara. Skönt att de lärt sig köra 2 historier samtidigt clone historien och fenomenet.

Tycker manusförfattarna gjorde det väl enkelt för sig på slutet och lät clonen bli snäll (patrotisk?) som gick med på att bli dödad för Tripps skull. Bättre vad det i voy då Tuvlix (stavning) vägrade att "dö" för att återfå Neelix och Tuvok.

Sedan har vi denna enorma konsekvens att Phlox kan återskapa en person fulständigt med minne och allt, de enda han behöver är ett blodprov. Problemet är åldrandet, med de fans droger/medesin mot det....Troligtvis tas de inte upp igen men endå vilka möjligheter....

Avsnittet får 3,5 av 5 av mig, det som drar ner detta utmärkta avsnitt är de mycket tama slutet. Skulle vilja se Clonen i dödsskräck eller något liknande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3x10 - Similitude

Wow, detta är första gången sedan jag grät över Spocks död som jag faktskt grät över ett Star Trek avsnitt. Har fortfarande svårt att beskriva känslan av ett sådant starkt avsnitt fastän det är flera timmar sedan jag såg det.

Connor Trinneer var avsnitts stjärna (som vanligt) och det var skönt att se ett avsnitt som inte har kapten Artcher lekande hjälte.

T´Pol reaktion på SimTrips känslor för henne var intressant för att inte tala om deras kyss. :wub:

Archer's och SimTrips scen när de bråkade var verkligen känsloladdad. Och när SimTrip sedan gör sig beredd på att dö fick tårarna att rinna... :(

Enda negativa är att jag skulle kunna ha sett att avnsittet var längre, det gick för fort och helt plötsligt var det slut.

Otroligt bra avsnitt som får 10/10 av mig!

Ska ta och se det igen, och igen och igen!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg