Jump to content
Sign in to follow this  
Commondore C=64

Liftarens Guide Till galaxen (boken)

Recommended Posts

Jag gav mej på hela boken med alla delarna i på en gång.

jag tycker personligen att de tre första böckerna var bäst.,

men att de två sista böckerna inte riktigt höll samma klass.

dettta kanske beror på att Douglas Adams bok förlag tyckte att de första delarna var så bra. och dom tyckte absolut att han skulle skriva två till.

Så Adams gjorde detta.

Och detta resulterade i ett sämre resultat?

Vad tycker ni personligen om dessa böcker?

vilka delar var egentligen bäst?

Kenny Starfighter. :blink:

Edited by Commondore C=64

Jag håller med om att de tre första delarna var bäst. De var jättebra. Sen började det att dala... Jag läste de tre första delarna på en vecka 2003, men jag har faktiskt inte lyckats läsa ut den sista delen ännu... :rodna:

Men visst finns det en del underbara delar i böckerna:

Skeppen hängde i luften på exakt samma sätt tegelstenar inte gör. :D

/ Berättaren

Det finns en teori som säger att om någon någonsin kommer underfund med vad universum är till för och varför det finns där, kommer det att omedelbart försvinna och ersättas av något ännu mer bisarrt och oförklarligt. Det finns en annan teori som gör g??llande att detta redan har skett. :lol:

/ Berättaren

Jag gillar böckerna, men dom har ett problem. DOm är grymma första gången, men jag tänkte läsa om dom nu (tre år sen första gången9 och då är dom sega. Skämten är grymma och man kommer inte ihåg ens en bråkdel utav dom men den segar ändå. Det blir helt enkelt inte samma sak, men citaten e grymma.

"Han passade sig noga för att titta ner mot marken så den inte skulle upptäcka honom och undra: vad fan gör han där uppe?"

Jag har läst bokserien några gånger och tycker att den är mycket rolig men den har stora brister. Den största bristen enligt mig är att humorn blir uttjatad efter ett tag. Åtminstone jag får för mycket av de oväntade vändningarna och de roliga uppräkningarna m.m. Dessutom tar krutet slut lite här och där, till exempel när de åker tillbaka i tiden och blir fast i jordens förhistoria, eller nästan hela sista boken som jag upplever går på tomgång. Dessutom får Adams problem med att hålla ihop sin spretiga skapelse ju längre böckerna lider.

Men trots detta så är de oerhört underhållande och jag ser mycket fram mot filmen! Jag älskar flygsekvensen och det medföljande partyt!

Jag har läst bokserien några gånger och tycker att den är mycket rolig men den har stora brister. Den största bristen enligt mig är att humorn blir uttjatad efter ett tag. Åtminstone jag får för mycket av de oväntade vändningarna och de roliga uppräkningarna m.m. Dessutom tar krutet slut lite här och där, till exempel när de åker tillbaka i tiden och blir fast i jordens förhistoria, eller nästan hela sista boken som jag upplever går på tomgång. Dessutom får Adams problem med att hålla ihop sin spretiga skapelse ju längre böckerna lider.

Men trots detta så är de oerhört underhållande och jag ser mycket fram mot filmen! Jag älskar flygsekvensen och det medföljande partyt!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle vilja säga att du har slagit huvudet på spiken i denna formulering. Jag är nästan bered att säga att boken är starkt överreklamerad. Jag hade hört och läst så mkt om den att när jag själv till slut läste den blev grymt besviken.

En rolig anekdot om författaren är att han avskydde själva skrivande-processen. Såg en intervju med hans gamla förläggare där han berättade att han en gång stängt in Adams på ett hotell-rum för att han skulle skriva klart någon av delarna. Adams gav sig dock inte utan smet ut ifrån rummet och ner i hotellbaren där förläggaren förvånat hittade honom senare. Till slut fick han upp Adams på rummet och tog en stol och satte sig för att bevaka honom. Och där satt han tills Adams skrivit klart!

Tänk så jobbigt det kan vara att vara författare. :D

I "the salamon (?) of doubt" förklarar Adams varför Mostly harmless/i stort sett menlös är en så blek bok. Som jag kommer ihåg det var det någon väldigt närstående till Douglas som gick bort innan eller under tiden han skrev boken. Han ger också lite andra skäl men de kommer jag inte ihåg just nu.

Liftaren-böckerna är nog min favoritbokserie och jag har läst böckena många gånger både på svenska och engelska. Har även lyssnat på den engelska radioteatern (som faktiskt var före boken) samt den svenska radioteatern. Höll på att glömma bort TV-serien som har specialeffekter typ i klass med TOS.

Jag tycker att den första boken är den absolut bästa och sedan går det liksom utför för serien. 2:a och 3:e är dock också väldigt bra.

Tycker att de är klockrena. Lyssnade på de tre första med Johan Rabeus som uppläsare men han har ju bara läst upp de tre första så de sista två jag lyssnade på var det någon tråkmåns som läste. Men jag garvade lika mycket för det.

Kommer ihåg när jag lyssnade på den första boken under en tågfärd. Satt och småskrattade i fyra timmar. Passagerarna runt mig tyckte nog att jag var konstig... :knäpp: