Gå till innehåll

Friendship One / Natural Law (#7.21-22)


Pjotr'k

Rekommenderade inlägg

Jag har precis sett klart bandet med Friendship One och Natural Law, som är början på avslutningen av säsong 7. Jag behöver väl inte nämna att det är stor Spoilervarning på detta inlägg?

Friendship One är ett rätt bra avsnitt (bilden på baksidan av videobandet verkar dock vara från något helt annat avsnitt) som ger en bild av besättningens glädje att äntligen få ett uppdrag från Starfleet.

Slutet kanske ändå kändes lite plötsligt. och intryckt som om det nödvändigtvis måste vara ett lyckligt slut (vilket det självklart också måste vara - det är ju en TV-serie). Kanske hade det varit bättre om en sådan här viktig mission hade inneburit ett dubbelavsnitt, jag vet inte.

Betyget blir 6/10.

Natural Law är det bättre av dessa avsnitt. Man får se mer av relationen Chakotay och ... Seven (sorry, alla JetC-are). Seven är mycket bra i rollen, men bäst är nog den unga tjejen. Wow - vilket skådespeleri utan att använda några ord utan enbart gester och ansiktsspel. Men nu är hon låst bakom barriären igen.

Dilemma - de var tvungna att bryta mot Prime Directive (PD) oavsett hur de gjorde. Stannade de kvar i barriären, var PD redan bruten då de hade en massa främmande teknologi inom området också. Öpnade de barriären (vilket de ju gjorde), så innebar det att det fanns en risk att de boende där fick inblick i den andra världen vilket var ett brott mot PD. När de nu ville stänga barriären, bröt de mot PD genom att ingripa i en planets interna angelägenheter. Däremot kunde de ju inte lämna kvar deras teknologi, den teknologi som var nödvändig att hålla barriären öppen, då ett sådant agerande var ett brott mot PD.

*Puh*

Ett mycket bra avsnitt sammantaget - 8/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har några kommentarer om dessa avsnitt kan det väl vara av vikt att göra det här. Jag valde att avsätta en egen diskussion, då många enbart har sett början av säsong 7 och inte vill ha in Spoilers om kommande avsnitt i "Säsong 7"-diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har några kommentarer om dessa avsnitt kan det väl vara av vikt att göra det här. Jag valde att avsätta en egen diskussion, då många enbart har sett början av säsong 7 och inte vill ha in Spoilers om kommande avsnitt i "Säsong 7"-diskussionen.

Aha, förstår....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att din snabb resension av Friendship One är ganska klockren håller med om varenda ord.

Håller med dig gansk mycket när det kommer till natural law så det här inlägget kan verka lite smådumt eller nåt. Men det jag ville tillägga var....är det bara jag eller är fotot i Natural Law ovanligt snyggt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nx-01: Fotot - menar du de vackra vyerna eller menar du att färgerna på avsnittet var bättre än annars? Jag har inte tänkt på något av det, måste jag erkänna.

Blondie: Jag håller med om att upptrappningen inför avslutet inte känns särskilt upplyftande. Voyager har ju fortfarande en 30.000 ljusår att avverka, så det lutar väl åt att det kan bli ett smått överraskande slut, eller hur?

Alla: Observera att vi inte skall diskutera de sista avsnitten i Voyager, då denna diskussion enbart är för de två avsnitten i rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
×
×
  • Skapa nytt...