Gå till innehåll

Första datorn som spränger petaflopsvallen


Nyhet

Rekommenderade inlägg

supercomputer_thumb_080611.jpgFör några dagar sedan lyckades en superdator med smeknamnet roadrunner nå hela 1,026 petaflops, över 1 miljon GHz! Superdatorn som tillverkas av IBM utnyttjar bl.a. kraften i de s.k. Cell B.E. (Cell Broadband Engine™) processorerna, som ursprungligen utvecklades gemensamt av IBM, Sony och Toshiba för spelkonsolen Sony PlayStation 3. Varje cell inneh??ller åtta specialanpassade CPU:er för blixtsnabba beräkningar. Datorn som är en hybrid består av 12960 av dessa celler, men dessutom 6912 AMD Opteron dual core processorer i s.k. TriBlade-konfigurationer (fyra Opteronkärnor, fyra Cell B.E., 16 Gb RAM för Opteron-delen och 16 Gb RAM för Cell B.E.-delen, sammankopplade med en buss som kallas Infiniband). Operativsystemet är Red Hat Enterprise Linux.

IBM byggde datorn på uppdrag av U.S. Department of Energy (DOE) i huvudsak i ett militärt syfte. Superdatorn som är namngiven efter Mexicos nationsfågel, kommer också att finna tillämpningar inom astronomi, energi-, gen- och klimatforskning.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgift kostar den nära en miljard kronor och förbrukar vid toppbelastning lika mycket energi som tre svenska kärnkraftverk levererar (3 Mw).

kan detta verkligen stämma, 3 Mw är extremt mycket. nog för att jag tror att den drar sjukt med ström, men att behöva 3 kärnkraftverk låter ju bara löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt NX-01, jag var ute och cyklade rätt ordentligt. Det stämmer visserligen att förbrukningen är 3 MW, men tre svenska kärnkraftverk levererar mormalt mellan 2000 - 5000 MW (säg 3 GW i snitt).

ja tänkte väl, annars vore det väl lite väl omöjligt, både praktiskt som ekonomiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt NX-01, jag var ute och cyklade rätt ordentligt. Det stämmer visserligen att förbrukningen är 3 MW, men tre svenska kärnkraftverk levererar mormalt mellan 2000 - 5000 MW (säg 3 GW i snitt).

ja tänkte väl, annars vore det väl lite väl omöjligt, både praktiskt som ekonomiskt.

Attan också! Jag som hoppades att USA hade uppfunnit en warpmotor att driva datorn med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjohooo :w00t: , jag har funnit min nya speldator. Kosta vad det vill, Starta kärnkraftverken! Här kommer jag, nu ska det bli spela av. :D

du tänkte inte på att du kanske skulle behöva ganska mycket pengar va? ganska väldigt mycket pengar. om du inte är århundradets stortjuv förstås :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjohooo :w00t: , jag har funnit min nya speldator. Kosta vad det vill, Starta kärnkraftverken! Här kommer jag, nu ska det bli spela av. :D

du tänkte inte på att du kanske skulle behöva ganska mycket pengar va? ganska väldigt mycket pengar. om du inte är århundradets stortjuv förstås :P

Du tror inte banken går med på ett lån då? Jag kan faktiskt lägga några tusenlappar kontant också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...