Gå till innehåll

Strålkanoner snart verklighet på slagfältet


Nyhet

Rekommenderade inlägg

electric_laser_truck_thumb_090320.jpg

Nothrop Grumman har utvecklat en elektrisk laser som har nått tröskelvärdet (100 kW) för att lasern ska kunna användas på fältet. Styrkan kan väl inte jämföras med Star Treks phasrar ännu. Men kanske så småningom. Darpa t.ex. utvecklar parallellt en militär laser som har en effekt på 150 kW. Med den precision en laser har undviker man kollateral förstörelse (Läs: spränga civila i småbitar), något som är svårt att undvika med traditionella tunga vapen. Laservapnen är i första hand tänkta att slå ut artilleri och missiler.

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgår kanske inte riktigt av notisen, men så vitt jag vet är väl dessa system än så länge endast tänkta för defensiva syften. Att använda dem som konventionella vapen i dagsläget är nog lite väl kostsamt.

Tycker det är bra med utveckling av sådana här system som kan användas som t.ex. skydd mot ICBM:er. Patriotmissiler är helt enkelt inte tillräckligt bra för det ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sedan misstänker jag att det tar ett tag att få ett fungerade effektivt system av det hela. J.

Det behöver nog inte ta så jättelång tid, eftersom det redan finns system som testats rätt väl.

Se t.ex.

Riktigt fascinerande tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är väl bara ett i mängden av nya vapenssystem som är på gång. Jag har sett att man håller på att utveckla robotor (inte missiler utan intelligenta maskiner) som kan styras via fjärrstyrning. Visst, de är långt ifrån så intelligenta som Data eller något Asimov har skrivit om, men de kan minska behovet av verkliga soldater.

Tyvärr undrar jag om vi håller att göra Terminator och Matrix verklighet. Datorintelligensen blir bara större och större. Får den medvetenhet så vet man inte vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte men och det är säkert militära hemligheter om när och var dom används men jag skulle gisa på att en del utav dom framtagna prototyperna används idag om än i väldigt begränsad utsträckning..men man kan nog säkert säga att robotar kommer att användas alltmer inom krigsföring!

Men nu börjar vi bli OT här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, det är ju skönt att de lämnat de kemiska lasrarna bakom sig. Nu kan man bara hoppas att detta blir ett i raden misslyckade projekt för militären som privata aktörer kan få ta över snabbt och göra något vettigare av.

Det jag undrar över är när de skriver att man är långt ifrån kraften hos en SW-blaster men att det man fått fram nu (105kw) ska räcka för att förstöra missiler. Hur stark menar de att en blaster skulle vara då? Om man kan förstöra en missil med dagens laser borde man väl kunna döda Greedo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...