Nyhet Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 (redigerade) Jedikyrkans grundare Daniel Jones, 23, anklagar den brittiska matvarukedjan Tesco för att ha diskriminerat hans religiösa övertygelse. Anledningen: personalen bad honom att ta av sin huva, skriver The Guardian. Händelsen inträffade i en butik i norra Wales i förra veckan. Jones skulle handla lunch, men blev i stället tillsagd av personalen att ta av sig sin huva eller att lämna butiken. Jones försvarade sig med att påpeka att hans Jedireligion kräver att han bär en huva på allmänna platser. - De sa: "Ta av den", och jag sa: "Nej, det är del av min religion. Det är min rättighet" Jag gav de sen mitt medlemskort i Jedikyrkan. Jones känner sig kränkt och funderar på att bojkotta butiken och eventuellt att stämma Tesco för religiös diskriminering. Tesco kommenterade händelsen så här: - Han har inte bannlysts. Jediriddare är välkomna att handla i våra affärer fastän vi ber dem att ta av sig sina huvor. Obi-Wan Kenobi, Yoda och Luke Skywalker visade sig alla tre utan huvor, utan att gå över till den mörka sidan, och vi känner bara till kejsaren som den ende som aldrig tog av sig sin huva. Om en Jedi går omkring i våra affärer med sina huvor, så missar han många specialerbjudanden. Jedikyrkan startade 2007 och är baserad på Jediorden som förekommer i Star Wars-filmerna. Källa [ Till originalnyheten ] Redigerad 4 November, 2012 av Nyhet
Mr Trek Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 Jedikyrkan??? Går man inte lite väl långt då kanske? :P Det var antagligen så att de i mataffären trodde att det var ett skämt och inte såg det som en riktig religion...
Supreme Commander JAF Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 Var står det att Jedi inte får visa huvudet offentligt? Det känns lite smått löjligt om man tar en sak så seriöst så att man tom ser det som en religion :-) J.
Centerwall Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 All heder åt Tescos talespersoner som verkar ha humor och goda kunskaper om Star Wars!
Supreme Commander JAF Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 Det roliga var att jag hörde om denna nyhet i Lantz i p4 med. Så jag vet inte om ni läser samma nyhetskällor eller om Lantz läser stdb. J.
Mr Trek Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 Jag hade en kompis som läst något liknande i tidningen, så vi är nog inte ensamma om nyheten :P
commander ricochet Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 All det där finns ju redan i budo. Och så har dom lånat lite(eller en hel del) från bushido också. Fast man behöver inte ha huva eller stormhatt eller keps :lol: Det där med att dom måste ha huva om man är jedi har han nog tolkat in som han själv vill/hittar på. Skulle vilja se om han har några bra force-moves han kan lära mej ;)
RoLaren Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 han borde använt kraften för att övertala personalen att låta honom passera utan krångel :lol:
Mr Trek Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 Ja, är han en jedi eller inte :lol: :P ^
commander ricochet Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 Hehe precis! "Jag behöver inte ta av mej huvan" och så en liten handrörelse. Man måste ju tro på det hela fullt ut annars bildar man väl ingen kyrka? ;)
The Holy Three Postad 25 September, 2009 Rapport Postad 25 September, 2009 Wow, och folk säger att Trekkies är överdrivna...
Kashked Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 - Han har inte bannlysts. Jediriddare är välkomna att handla i våra affärer fastän vi ber dem att ta av sig sina huvor. Obi-Wan Kenobi, Yoda och Luke Skywalker visade sig alla tre utan huvor, utan att gå över till den mörka sidan, och vi känner bara till kejsaren som den ende som aldrig tog av sig sin huva. Om en Jedi går omkring i våra affärer med sina huvor, så missar han många specialerbjudanden. Jag tror seriöst att det där är det roligaste jag någonsin har läst... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Bara appropå ingenting... "Jedikyrkans grundare"? Har inte folk haft jedi (jediismen?) som religion, mer eller mindre seriöst, åtminstone sen 80-talet? Antar att han bara grundade just den gruppen?
Aike Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 - Han har inte bannlysts. Jediriddare är välkomna att handla i våra affärer fastän vi ber dem att ta av sig sina huvor. Obi-Wan Kenobi, Yoda och Luke Skywalker visade sig alla tre utan huvor, utan att gå över till den mörka sidan, och vi känner bara till kejsaren som den ende som aldrig tog av sig sin huva. Om en Jedi går omkring i våra affärer med sina huvor, så missar han många specialerbjudanden. Jag tror seriöst att det där är det roligaste jag någonsin har läst... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Bara appropå ingenting... "Jedikyrkans grundare"? Har inte folk haft jedi (jediismen?) som religion, mer eller mindre seriöst, åtminstone sen 80-talet? Antar att han bara grundade just den gruppen? Denna gruppen är nog den mest seriösa. De har varit med i bland annat Times och BBC. Men jediismen (som de kallar sig officiellt för att bli stämda av Lucasfilm) har ju funnits längre. Jag tror att de i Storbritannien räknar med att det finns 500 000 som i den senaste folkräkningen kallade sig för jedi.
Mr Trek Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 500 000 blev de en nolla för mycket där, eller finns det så många sjuka människor där?
Aike Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 Så här står det på Wikipedia: In 2001, around 500,000 people in the United Kingdom, Canada, New Zealand, and Australia recorded their religion as "Jedi" on their national census. Some people did this as they received a chain-mail E-mail stating Jedi would become an official religion if enough people wrote it on their census forms, when in fact, the UK for example does not "officially recognise" religions.
Aike Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 Det roliga var att jag hörde om denna nyhet i Lantz i p4 med. Så jag vet inte om ni läser samma nyhetskällor eller om Lantz läser stdb. J. Hörde du om den igår? Eller var det tidigare i veckan? Den är ju några dagar gammal.
Mr Trek Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 Wikipedia kan ju alltid ha fel, det är ju vanliga personer som skriver där, men de brukar ha rätt så då finns det många knasiga britter då
Supreme Commander JAF Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 Lantz i p4 sänds bara på fredagar tror jag så svar ja. J.
Aike Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 De kanske läser här på databasen då <_<
Schwozh Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 Så här står det på Wikipedia: In 2001, around 500,000 people in the United Kingdom, Canada, New Zealand, and Australia recorded their religion as "Jedi" on their national census. Some people did this as they received a chain-mail E-mail stating Jedi would become an official religion if enough people wrote it on their census forms, when in fact, the UK for example does not "officially recognise" religions. Wikipedia är inte en pålitlig källa för fakta. Vem som helst kan gå in och ändra på informationen =)
commander ricochet Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 Så här står det på Wikipedia: In 2001, around 500,000 people in the United Kingdom, Canada, New Zealand, and Australia recorded their religion as "Jedi" on their national census. Some people did this as they received a chain-mail E-mail stating Jedi would become an official religion if enough people wrote it on their census forms, when in fact, the UK for example does not "officially recognise" religions. Wikipedia är inte en pålitlig källa för fakta. Vem som helst kan gå in och ändra på informationen =) Jupp. Det står visst någonting om det på pcforalla.se.
Schwozh Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 vad kommer härnäst en kult som följer surak? eller tja det fanns ju för något liknande vid namn stoicism
commander ricochet Postad 26 September, 2009 Rapport Postad 26 September, 2009 Folk söker alltid trygghet i olika filosofier(här vitt använt som uttryck)och det kan vara t.ex Jedikyrkan, andra religioner, vetenskap, öl, förhållningsregler av olika slag eller träning. Det är så vi är. Sedan kan ju vissa saker verka mer eller mindre genomtänkta som preferens för ens "tro" och utövande av densamma. Det ligger i vår natur att finna struktur och stabilitet. Men som sagt jedigrejen finns redan sedan minst tusen år tillbaka(se mitt tidigare inlägg)
Mr Trek Postad 27 September, 2009 Rapport Postad 27 September, 2009 vad kommer härnäst en kult som följer surak? eller tja det fanns ju för något liknande vid namn stoicism Vadå härnäst? :vulcan: :vulcan: :vulcan: Eller varför inte följa de bajoranska profeterna? De är ju ganska coola i alla fall
Kashked Postad 29 September, 2009 Rapport Postad 29 September, 2009 Det där om att många hade skrivit in sig som "Jedi" i folkbokföringen har jag hört förut, det är därför jag skrev "mer eller mindre seriöst", eftersom många bara gjorde det för skojs skull. Sen så är wikipedia som en allmän regel pålitligt, även om jag kanske inte skulle använda det som en källa i ett akademisk arbete eller i en riksdagsdebatt, för säkerhets skull. Men för vardagstriviala-kunskap fungerar det alldeles utmärkt som en källa.
Rekommenderade inlägg