Gå till innehåll
Nyhet

Jediriddare anklagar brittisk mataffär för diskriminering

Rekommenderade inlägg

Jedikyrkans grundare Daniel Jones, 23, anklagar den brittiska matvarukedjan Tesco för att ha diskriminerat hans religiösa övertygelse. Anledningen: personalen bad honom att ta av sin huva, skriver The Guardian.Bild

Händelsen inträffade i en butik i norra Wales i förra veckan. Jones skulle handla lunch, men blev i stället tillsagd av personalen att ta av sig sin huva eller att lämna butiken. Jones försvarade sig med att påpeka att hans Jedireligion kräver att han bär en huva på allmänna platser.

- De sa: "Ta av den", och jag sa: "Nej, det är del av min religion. Det är min rättighet" Jag gav de sen mitt medlemskort i Jedikyrkan.

Jones känner sig kränkt och funderar på att bojkotta butiken och eventuellt att stämma Tesco för religiös diskriminering. Tesco kommenterade händelsen så här:

- Han har inte bannlysts. Jediriddare är välkomna att handla i våra affärer fastän vi ber dem att ta av sig sina huvor. Obi-Wan Kenobi, Yoda och Luke Skywalker visade sig alla tre utan huvor, utan att gå över till den mörka sidan, och vi känner bara till kejsaren som den ende som aldrig tog av sig sin huva. Om en Jedi går omkring i våra affärer med sina huvor, så missar han många specialerbjudanden.

Jedikyrkan startade 2007 och är baserad på Jediorden som förekommer i Star Wars-filmerna.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jedikyrkan??? Går man inte lite väl långt då kanske? :P Det var antagligen så att de i mataffären trodde att det var ett skämt och inte såg det som en riktig religion...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All det där finns ju redan i budo. Och så har dom lånat lite(eller en hel del) från bushido också. Fast man behöver inte ha huva eller stormhatt eller keps :lol:

Det där med att dom måste ha huva om man är jedi har han nog tolkat in som han själv vill/hittar på. Skulle vilja se om han har några bra force-moves han kan lära mej ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- Han har inte bannlysts. Jediriddare är välkomna att handla i våra affärer fastän vi ber dem att ta av sig sina huvor. Obi-Wan Kenobi, Yoda och Luke Skywalker visade sig alla tre utan huvor, utan att gå över till den mörka sidan, och vi känner bara till kejsaren som den ende som aldrig tog av sig sin huva. Om en Jedi går omkring i våra affärer med sina huvor, så missar han många specialerbjudanden.

Jag tror seriöst att det där är det roligaste jag någonsin har läst...

:lol: :w00t: :lol: :w00t: :lol: :w00t: :lol: :w00t: :lol:

Bara appropå ingenting... "Jedikyrkans grundare"? Har inte folk haft jedi (jediismen?) som religion, mer eller mindre seriöst, åtminstone sen 80-talet? Antar att han bara grundade just den gruppen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror seriöst att det där är det roligaste jag någonsin har läst...

:lol: :w00t: :lol: :w00t: :lol: :w00t: :lol: :w00t: :lol:

Bara appropå ingenting... "Jedikyrkans grundare"? Har inte folk haft jedi (jediismen?) som religion, mer eller mindre seriöst, åtminstone sen 80-talet? Antar att han bara grundade just den gruppen?

Denna gruppen är nog den mest seriösa. De har varit med i bland annat Times och BBC. Men jediismen (som de kallar sig officiellt för att bli stämda av Lucasfilm) har ju funnits längre. Jag tror att de i Storbritannien räknar med att det finns 500 000 som i den senaste folkräkningen kallade sig för jedi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här står det på Wikipedia:

In 2001, around 500,000 people in the United Kingdom, Canada, New Zealand, and Australia recorded their religion as "Jedi" on their national census. Some people did this as they received a chain-mail E-mail stating Jedi would become an official religion if enough people wrote it on their census forms, when in fact, the UK for example does not "officially recognise" religions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det roliga var att jag hörde om denna nyhet i Lantz i p4 med. Så jag vet inte om ni läser samma nyhetskällor eller om Lantz läser stdb. J.

Hörde du om den igår? Eller var det tidigare i veckan? Den är ju några dagar gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

In 2001, around 500,000 people in the United Kingdom, Canada, New Zealand, and Australia recorded their religion as "Jedi" on their national census. Some people did this as they received a chain-mail E-mail stating Jedi would become an official religion if enough people wrote it on their census forms, when in fact, the UK for example does not "officially recognise" religions.

Wikipedia är inte en pålitlig källa för fakta. Vem som helst kan gå in och ändra på informationen =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wikipedia är inte en pålitlig källa för fakta. Vem som helst kan gå in och ändra på informationen =)

Jupp. Det står visst någonting om det på pcforalla.se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Folk söker alltid trygghet i olika filosofier(här vitt använt som uttryck)och det kan vara t.ex Jedikyrkan, andra religioner, vetenskap, öl, förhållningsregler av olika slag eller träning. Det är så vi är. Sedan kan ju vissa saker verka mer eller mindre genomtänkta som preferens för ens "tro" och utövande av densamma. Det ligger i vår natur att finna struktur och stabilitet. Men som sagt jedigrejen finns redan sedan minst tusen år tillbaka(se mitt tidigare inlägg)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad kommer härnäst en kult som följer surak? eller tja det fanns ju för något liknande vid namn stoicism

Vadå härnäst? :vulcan: :vulcan: :vulcan:

Eller varför inte följa de bajoranska profeterna? De är ju ganska coola i alla fall :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där om att många hade skrivit in sig som "Jedi" i folkbokföringen har jag hört förut, det är därför jag skrev "mer eller mindre seriöst", eftersom många bara gjorde det för skojs skull. Sen så är wikipedia som en allmän regel pålitligt, även om jag kanske inte skulle använda det som en källa i ett akademisk arbete eller i en riksdagsdebatt, för säkerhets skull. Men för vardagstriviala-kunskap fungerar det alldeles utmärkt som en källa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg