Döparn Posted August 15, 2004 Report Share Posted August 15, 2004 Jag menar....1000 spänn för en (1) säsong? är det inte lite att ta i? Jag vill oerhört gärna börja inhandla Voayger-boxar...priset är det enda som hindrar mig.... Är det någon som vet om de kommer att sänkas i framtiden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted August 15, 2004 Report Share Posted August 15, 2004 Det är många som verkar tycka det. Då tänker jag tillbaka på den tiden när jag köpte Star Trek på VHS och betalade 229 kronor - per kassett (2 avsnitt/kassett). IMHO: 1000 kronor för 26 avsnitt är inte för dyrt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 15, 2004 Author Report Share Posted August 15, 2004 (edited) 229 kr för för 90 min. på VHS är definitivt alldeles för dyrt imo. Edited August 15, 2004 by Döparn Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted August 15, 2004 Report Share Posted August 15, 2004 nu ostar 90 min 99 kr men ändå, om du är medlem i någon trekker klubb som ingår i swedish trekkers så får du 10% rabatt det är faktiskt lite grann det gäller dock bara på filmmix... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted August 15, 2004 Report Share Posted August 15, 2004 Jo, nu när det finns svenska VHS:er och sådant, ja. När jag började samla i mitten av 90-talet fick man importera från England genom SF-bokhandeln, och det blev rätt dyrt i slutändan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted August 16, 2004 Report Share Posted August 16, 2004 nu ostar 90 min 99 kr men ändå, om du är medlem i någon trekker klubb som ingår i swedish trekkers så får du 10% rabatt det är faktiskt lite grann det gäller dock bara på filmmix... <{POST_SNAPBACK}> Jag vill notera att medlämmar i Stockholm trekkers (en egen förening som inte tillhör swedish trekkers) får även dom 10% på trek på filmmix Sen så är 1000 för en säsong inte alls mycket om man jämför mer vad vanig film kostar. En box är ca 17 timmar det är då 59 kr/ timmen (då inte räknat med allt extra som finns med) En ”vanlig” film på topplistan kan kosta upp till 350 kr men vi säjer 250 som ett medeltal. En ”vanlig film är ca 2 timmar vilket gör att där kostar 1 timme 125 kr Då kan man se att man tjänar över 50 kr/timme på att köpa box framför vanlig film Sen så är Trek filmerna just nu ganska billiga. Under 150 kr har jag sett dom (även dom med 2 discar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 16, 2004 Author Report Share Posted August 16, 2004 Morn: Det du snackar om är filmer på topplistan...nya filmer är alltid lite dyrare....däremot "gamla" filmer kan ofta kosta ca. 99 kronor eller rent av mindre, och då kan filmerna vara över 2 timmar. Och star trek voyager, eller tng går ju att klassa som "gammalt" . då blir 59 kronor per timme helt plötsligt rätt så dyrt om jag får säga min mening.... så jag står fast vid min åsikt att star trek-boxarna är alldeles för dyra.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted August 16, 2004 Report Share Posted August 16, 2004 Sant att det finns bra film som kostar ganska lite men det är mycket sellan då de först kommer ut. oftast är det sånt som varit på marknaden ett tag. Samt att det inte är mycket mer än själva filmen. som jag skrev så haar jag inte reknat med extra grejorna som bara det nästan är värd det hela. TNG, DS9 och voy är alla 3 vad jag skulle kalla nya på maknaden och ny film är det jag jämför med . Sen kan man alltid hitta billigare genom att gå till ex utlänska sidor som play.com eller dvdboxoffice.com Sen finns alltid second-hand som oftast är hygligt pris. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 17, 2004 Author Report Share Posted August 17, 2004 (edited) Morn... Måhända att det inte är SÅ dyrt som jag trodde....men för en fattig student som jag är 1000 spänn rätt mycket. Edited August 17, 2004 by Döparn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 Du har rätt i att kostnad är mycket objektivt om det är dyrt eller billigt. Men för det man får är det dyrt även fast det är en "stor" engångs summa. och är det så att man sällan har 1000 pix över så förstår jag att det kan kännas dyrt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lokatt Posted August 18, 2004 Report Share Posted August 18, 2004 Jag håller med morn. Även om 100 kr:-/band kändes mycket billigare, så tjänar man på boxarna. Nackdelen som jag ser det var DVD-kostnaden.... :P ;) :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shinzon Posted August 18, 2004 Report Share Posted August 18, 2004 Jag kommer att köpa DS9 på dvd från play.com i en stor box med alla 7s i för 3500kr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qo'noS Posted August 18, 2004 Report Share Posted August 18, 2004 Jag håller med om att det kan tyckas ganska dyrt med 1000kr per säsong, men jag tycker defenitivt att det är värt det . Dessutom är ju DVD mycket bättre än VHS, på både pris, bild- och ljudkvalitet. Jag kommer att köpa DS9 på dvd från play.com i en stor box med alla 7s i för 3500kr <{POST_SNAPBACK}> Kommer de att sänka priset på DS9-boxen? För just nu när jag kollade kostade den 337,49 pund som med dagens kurs blir 4603,69 kr, om de inte ska sänka finns det någon rabatt eller liknande som gör att priset sänks med ca 1000kr till 3500? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 20, 2004 Author Report Share Posted August 20, 2004 Argh! Såg dessutom nu att första säsongen av voyager-boxen bara innehåller ca 15 avsnitt....medans de andra innehåller ca 26 avsnitt....jag kan förstå om de tar nästan 1000 kronor för 26 avsnitt....men för 15?!?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spaceLizard Posted August 22, 2004 Report Share Posted August 22, 2004 Originalfilmerna är ju grymmt billiga,ca 140 :- styck. Boxarna känns bara när det är så mycket pengar på en gång. Men som sagt, det är billigt i längden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shinzon Posted August 24, 2004 Report Share Posted August 24, 2004 Jag kommer att köpa DS9 på dvd från play.com i en stor box med alla 7s i för 3500kr <{POST_SNAPBACK}> Kommer de att sänka priset på DS9-boxen? För just nu när jag kollade kostade den 337,49 pund som med dagens kurs blir 4603,69 kr, om de inte ska sänka finns det någon rabatt eller liknande som gör att priset sänks med ca 1000kr till 3500? <{POST_SNAPBACK}> Jag vet inte hur jag fick det till 3500:- Min hjärna måste ha kokat. 4600:- skall det ju vara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted August 24, 2004 Report Share Posted August 24, 2004 (edited) Nu kommer jag väl få många arga Trekkers på mig. Men jag köpte mina boxar från Asien. Det är inte några kopior utan Asien utgåvor. Bara engelsk och kinesisk text plus att det är kina tecken på boxarna och på DVD skivorna. Boxarna är snygga och är nästan som de svenska och US boxarna. Ser ut som Star Trek böcker och när man öppnar så ligger alla DVD skivor där i. Alla säsonger av DS9 och TNG för 2000:- inkl frakt. Men då är det konstiga tecken osv på. Men stör inte mig för jag vill bara se på serierna. Visst gillar jag StarTrek Men är inte sån Trekker (har lärt mig säga det istället för Trekkie ) att jag betalar över 8000:- för en hel säsong. Edited August 24, 2004 by Storm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted August 24, 2004 Report Share Posted August 24, 2004 Reg 1 och reg 2 boxaran är inte samma. reg 1 är papp fodral medans reg 2 är de plast som vi alla känner till Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 24, 2004 Report Share Posted August 24, 2004 Det här är en mycket intressant fråga, med många olika aspekter som bör beaktas. T ex så kan man ju tänka på att Paramount för länge sedan tjänat in massor med pengar på TNG (och alla skådespelare har fått sina löner osv), så de DVDboxarna är liksom så att säga extra kassaklirr för dem (och så hotar man med att lägga ner Enterprise... jojo...). Sen kan man ju räkna timkostnad ja, men då bör man också tänka på hur många gånger man tänker titta på avsnitten, varje gång blir de tju billigare (utan att det någonsin kan bli gratis, tänk vad underliga mtematiken är ibland ;)). En annan grej som många inte tänker på är att när man t ex köper region 2-utgåvan får man med dubbning på franska, tyska (och spanska?) samt en hel uppsjö med textningar. Dessa översättningar skrive rju sig inte själva, det är folk som skall ha betalt för dem. En ?vanlig? film på topplistan kan kosta upp till 350 kr men vi säjer 250 som ett medeltal. En ?vanlig film är ca 2 timmar vilket gör att där kostar 1 timme 125 kr <{POST_SNAPBACK}> Och vem har sagt att det är ett skäligt pris? ;) Personligen brukar jag alltid dra paralleler till skivbranschen när detta ämne kommer upp. Man betalar ibland 250 kr för en film som man troligtvis bara kollar på en eller 2 gånger (och vars lönsamhet redan är uppnådd i form av sålda biobiljetter). Detta är ett alldeles för högt pris i mitt tycke. Att däremot lägga 150 kr (vilket förutsätter att man itne handlar på Åhléns då) för en CD-skiva, som man kanske lyssnar på 30, 40 ggr tycker jag är helt acceptabelt, vilket jag verkar vara rättså ensam om. Men nu är jag visst på väg ut i OT-träsket märker jag... :rodna: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 25, 2004 Author Report Share Posted August 25, 2004 Essray: Du glömmer en aspekt...konsumenten... sedan borde man väl kunna tillåta lite konkurrenskraftiga priser trots att "textningen inte skrivs av sig själv"? och vem ************** har lust att betal för dubbningar i sverige egentligen? tyskar.... franososer.. spanjorer....deras ignorans och okunskap för det engelska språket missgynnar oss svenskar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 25, 2004 Report Share Posted August 25, 2004 Essray: Du glömmer en aspekt...konsumenten... sedan borde man väl kunna tillåta lite konkurrenskraftiga priser trots att "textningen inte skrivs av sig själv"? och vem har lust att betal för dubbningar i sverige egentligen? tyskar.... franososer.. spanjorer....deras ignorans och okunskap för det engelska språket missgynnar oss svenskar. <{POST_SNAPBACK}> Det har ju mest att göra med att världen är indelad i olika DVDregioner (där Europa är region 2, USA region 1 osv). Detta för att förhindra att konkurrens skall ske mellan de olika regionerna, ngt som bl a EU jobbar flitigt för (så stor konkurrens på hemmaplan som möjligt, men stäng utte alla andra... fin liten sandlåda de har byggt upp...). Därmed finns det endast en utgåva för Europa, och den skall passa alla européers behov. Detta system är i mitt tycke vansinne, det borde endast finns en global DVD-region, som alla kunde konkurrera om på lika villkor. Personligne tycker jag att dina åsikter om tyskar/fransmän/spanjorer snuddar på att vara främlingsfientliga. <_< Det är ju inte så konstigt att man är mån om sitt språk och sin kultur, om man haft en så stormig militär historia som dessa länder haft. Dessutom är det ju ganska starkt av dem att hålla på sin patriotism på det viset, när vi i Europa blir fullkomligt dränkte i amerikansk kulturimperialism. Det är ju mer än vad Sverige har gjort..... Det ideala vore att ge ut en utgåva på filmens/tv-seriens origialspråk, med textning på originaletspråket (och en för hörselskadade), som funkar över hela jorden i alal DVDspelare. Sen kunde man i varje land ge ut en textad/dubbad utgåva ocså, som då skulle bli lite dyrare, så att de som så önskar kan få den på sitt modersmål. Men så som det politiska klimatet ser ut i dagsläget lär ju detta aldrig bli annat än önskedrömmar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Döparn Posted August 26, 2004 Author Report Share Posted August 26, 2004 "Det är ju inte så konstigt att man är mån om sitt språk och sin kultur, om man haft en så stormig militär historia som dessa länder haft. Dessutom är det ju ganska starkt av dem att hålla på sin patriotism på det viset, när vi i Europa blir fullkomligt dränkte i amerikansk kulturimperialism. Det är ju mer än vad Sverige har gjort....." Här håller jag faktiskt fullständigt med dig... men anledningen till mina tidigare åsikter är kanske för att man får vänta tex. flera månader på att ett tv-spel skall släppas i europa bara för översättning till tyska, italienska osv....men tänker man i dina tankebanor så är det naturligtvis helt rätt gjort! Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted September 9, 2004 Report Share Posted September 9, 2004 Alldeles för dyrt! Jag tror inte att man skulle förlora på att sälja dem för t ex 600 i stället. Det borde kompenseras med att man skulle sälja betydligt mer...OCH göra massor med fler människor nöjda... Boxarna är mycket påkostade och snygga, men ska det göra att priset blir högre, så får de gärna hellre förpackas som nästan alla andra boxar...i pappfordral... Alla andra serier som säljs säsongsvis är mig veterligen billigare.... Men visst..man kan vända på det och jämföra med de otextade Lexx, Farscape och Andromeda som blir nästan dubbelt så dyrt som Star Trek.. Allt är ju relativt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 9, 2004 Report Share Posted September 9, 2004 Låt mig skriva så här. Skulle snuset kosta 1000 kronor dosan så hade jag slutat snusa. Men om nån vill sälja sin porsche till mej för samma pengar så slår jag till direkt. Allt är som holodoc skrev här ovan, relativt. Att köpa en star trek dvd-box är för oss alla, nästan alla, en ekonomisk uppoffring. När man har sparat pengarna man behöver, beställt sin box och fått hem den, eller knallat in hos sin favorit dvd nasare och köpt den och kommit hem, då väntar en högtidsstund. Ut med Klingonkvinnor och barn, Bort med alla tramsiga blomkrukor på soffbordet. Bara JAG och MIN BOX! Att få känna på den, smeka den, lukta på den. Försiktigt öppna plasten. Mina vänner, detta är en religös ritual. Då, när du befinner dig i detta tillstånd så inser du att den var värd precis varenda krona du betalt. Att få sammla på dessa boxar är för mig en njutning. Kunde jag som Peter Forsberg, eller nån annan knös bara knalla in i butiken och säga: Ge mig 7 VOY, 7TNG, 7DS9, 3TOS och 10 filmer, så hade det inte varit roligt, den religösa upplevelsen uteblir. Dyrt, mina vänner? Nej, detta är min stjärnevandring. Mitt Star Trek. Det blir aldrig för dyrt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted September 9, 2004 Report Share Posted September 9, 2004 Inget är för dyrt om man har massor med pengar.... Att du ännu inte har alla boxar som getts ut beror ENDAST på att de är för dyra...även för dig.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts