Gå till innehåll

Vem är intresserad av Bajoraner?


EoNeel

Rekommenderade inlägg

Jag är helt såld på Bajor och saknar ett svenskt forum för oss Bajorianer. Själv tycker jag att det Bajorianska släktet är det mest intresanta rasen i hela startrek-kosmos. Det är så många likheter mellan oss människor och Bajorianerna när det kommer till religion,kultur och rättsväsende. Jag undrar hur många svenska ST-fans som är torsk på Bajor? Jag vet att i U.S.A finns det fans som bara är inne på Bajor och sidan Bajoren Central Archive är helt lyssande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del roliga sidor om Bajorans, men de jag gillar är: www.shakaar.demon.co.uk/archive/ där finner man Bajoran Central Archive och där kan du få reda på allt om Bajor.

www.geocities.com/Area51/ där finner man det Bajoriska språket.

www.thewarpcore.com där finner man hur mkt bilder som helst, te.x Kira Nerys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

En tanke jag fick när jag var inne i topic om jämliket, är att det verkar som det är det Bajorianska samhället som är det mest jämlika i ST-kosmos. Kira är chef och överste på DS-9 och de flesta topposterna på Bajor består av kvinnor. I jämförelse med Jorden så känns Bajor en bra bit före i jämlikhet mellan könen. Även om Bajor är extremt religiöst så skulle jag kunna tänka mig att bo där. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och de flesta topposterna på Bajor består av kvinnor. I jämförelse med Jorden så känns Bajor en bra bit före i jämlikhet mellan könen.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det jämlikhet enligt din definition?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, på det sättet att inget kön verkar betyda mer än något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och de flesta topposterna på Bajor består av kvinnor. I jämförelse med Jorden så känns Bajor en bra bit före i jämlikhet mellan könen.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det jämlikhet enligt din definition?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, på det sättet att inget kön verkar betyda mer än något annat.

<{POST_SNAPBACK}>

Men isåfall skulle folk från en planet som domineras av kvinnor se på Jorden som en väldigt jämställd planet. Och de tror jag de flesta är överens om att vi inte är.

Jag har inte sett tillräkligt med DS9 för att avgöra om Bajor är jämlikt eller inte. Men kvinnorna är klart de mest dominanta.

Själv tycker jag Romulanerna är mest jämlika. Av två romulanbefälhavare i TOS är en man och en är kvinna. Det känns som om romulanmän och romulankvinnor inte skiljer sig mycket åt alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, att säga att kvinnorna är de mer dominanta på Bajor är väl att ta i lite. Bajor anser jag vara en mycket jämnlik planet när det gäller de båda könen. Ett exempel är att kaien är kvinna (Winn), men förste ministern är man (Shakaar).

Fast det är ganska ojämnt mellan de olika yrkesgrupperna, eftersom Bajor har en marknadsekonomi med valuta, vilket innebär att vissa är mäktigare än andra. Dessa klasskillnader gick riktigt långt i avsnittet Accession, där den nye emissaryn försökte att införa det gamla kastsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Great Bird ot the Galaxy

Men isåfall skulle folk från en planet som domineras av kvinnor se på Jorden som en väldigt jämställd planet. Och de tror jag de flesta är överens om att vi inte är.

Jag håller inte med i detta. Visst finns det stammar som leds av kvinnor, men de är försvinnande små jämfört med resten av planeten.

Jag tror att om en forskare från en annan värld kom till vår värld så skulle han el. hon ha vissa inlägg om att kvinnan är ett sexobjekt, att hon på många områden är underställd mannen (i de flesta), att det är kvinnan i det stora hela som får dra det kortaste strået.

Bajor framstår inte för mig på detta sätt.

Redigerad av EoNeel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Fast det är ganska ojämnt mellan de olika yrkesgrupperna, eftersom Bajor har en marknadsekonomi med valuta, vilket innebär att vissa är mäktigare än andra. Dessa klasskillnader gick riktigt långt i avsnittet Accession, där den nye emissaryn försökte att införa det gamla kastsystemet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har precis tittat på Accession. Det väcker en hel del frågor som jag vill diskutera, frågor som även Odo ställer i avsnittet.

Hur kan Kira (och övriga bajoraner) tro på Sisko som emissary ena dagen för att sedan utan problem tro på Akorem som emissary nästa? Nu är jag förvisso inte troende (och Kira sa ju att om man inte är troende så kan man inte förstå och om man är troende så förstår man bara) men känns inte det lite märkligt? För om vi rent hypotetiskt säger att det vore möjligt att Jesus en dag meddelade människorna att han avgår som Guds son, då har jag svårt att tro att vi skulle börja tro på att någon ANNAN vore det istället. Skulle det inte snarare bli kaos, skulle inte mängder av religiösa människor kastas in i djupaste tvivel?

Jag skulle förstå deras tro på Akorem som emissary om profeterna tittade ut från maskhålet och förkunnade att det var han som är emissary och att hela Siskogrejen var ett misstag, men så är det ju inte. Det enda som befäster deras tro är att en poet som levde för 200 år sen kommer ut ur maskhålet och säger att han är sändebudet. Men om jag skulle få för mig och säga att det egentligen är JAG som är Jesus så skulle jag väl snarare bli inspärrad på ett sjukhus och medicinerad än installerad som den kristna kyrkans överhuvud? Och även om vi säger att Lord Byron plötsligt kom tillbaka på ett mirakulöst sätt så skulle vi väl knappast bara acceptera att han var Jesus heller, bara för att han sade det?

Om man dessutom tittar på Kiras beteende några avsnitt tidigare, i Starship Down så känns det ännu märkligare. När Sisko ligger svårt skadad på Defiants brygga så får hon till uppgift att hålla honom vaken, för om han somnar så riskerar han att dö. Då säger hon att hon alltid har haft svårt att prata normalt och avslappnat med honom eftersom hon ser honom som en religiös figur. Och hon ber desperat för att han ska överleva. Men allt det glöms bort bara för att Sisko avgår och någon annan tar hans plats?!?

Är det någon mer än jag som tycker att det är lite suspekt? :huh:

Samtidigt gillar jag avsnittet, det är väldigt bra, men just de här religionsfrågorna förvirrar mig måste jag säga :blink: :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig att det kan verka märkligt. Kira släppte väl egentligen inte Sisko helt, utan tyckte det var konstigt med den andra liraren. Men hon trodde på de plikter det förde med sig, att t.ex hon skulle vara en konstnär. Men hon väljer ju till slut att lita på sitt hjärta och det är väl det som för mig definierar tro.

Sen att maskhålet helt plötsligt kastar ut en man som säger sig var det riktiga Sändebudet är ju olyckligt, och att han hade fel budskap vid fel tidpunkt gör ju inte saken bättre. Jag tycker att det avsnittet verkligen visar på hur svårt det kan vara om man sitter fast i manipulativ religion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Detta är onekligen ett av de bättre avsnitten i DS9. Svaret på Mrs Rikers undran finns däremot att finna hos filosofen Kierkegaards existensialism. Detta är inte enhelt enkel sak men det Kira gör är att via sin tro skapa en fihet och en försoning med sin "ångest" Det är nämligen först när man vågar att följa sin tro som man får den totala friheten.

Detta kan inte den oförstånde föreställa sig, ett bra exempel på detta är Odos mycket fräna kritik av Kiras uppförande. Worf däremot som är en religiös person ger sitt stöd åt Kira utan för den skull följa hennes övertygelse.

Problemet med Kirkegaards system är att han menar att denna subjektiva hållning inte går att fog in i ett system. Det är dessutom detta som Akorem helt missuppfattar och det är därför det blir obalans. Sisko är däremot den som begriper sin Kirekegaard bäst - vilket han uppvisar i många avsnitt - när han ser denna obalans i ordnandet av subjektiviteten så måste han ta sitt ansvar och ta steget fullt ut i frågan om tron på profeterna. När han gör detta får han sin egna firhet och försoning.

Sisko låter sedan sitt beslut bli grunden för de andras trosansvar och på så sätt återuppstår en harmoni på DS9. Kierkegaards folosofi är utan tvekan den dominerande filosofin i DS9 serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
Jag tror att om en forskare från en annan värld kom till vår värld så skulle han el. hon ha vissa inlägg om att kvinnan är ett sexobjekt

Nu är inte begreppet sexobjekt i sig synonymt med att ett kön är ojämställt gentemot det andra. Som med mycket annat så ligger det "i betraktarens öga" skulle man kunna säga. Om en kvinna tycker att det är ok att någon annan (man eller kvinna) tycker att hon är ett sexobjekt är det ingenting negaivt och därmed inget som förhindrar jämställdhet mellan de två. Därför tror jag att forskaren från en annan värld skulle koncentrera sig på andra saker i första hand.

Hur det är på Bajor låter jag vara osagt, men helt klart känns Bajor mer likt jorden än många andra raser i Star Trek... Så likt att jag faktiskt tycker att Bajor och bajoranerna är ganska tr??kiga. Visserligen har jag bara kommit igenom halva säsong 3 av DS9 så jag kanske ändrar uppfattning, men faktum är att de avsnitt som nästan uteslutande handlar om bajor och dess religion är de som mest liknar sömnpiller. Även om undantag finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Great Bird ot the Galaxy

Men isåfall skulle folk från en planet som domineras av kvinnor se på Jorden som en väldigt jämställd planet. Och de tror jag de flesta är överens om att vi inte är.

Jag håller inte med i detta. Visst finns det stammar som leds av kvinnor, men de är försvinnande små jämfört med resten av planeten.

Jag tror att om en forskare från en annan värld kom till vår värld så skulle han el. hon ha vissa inlägg om att kvinnan är ett sexobjekt, att hon på många områden är underställd mannen (i de flesta), att det är kvinnan i det stora hela som får dra det kortaste strået.

Bajor framstår inte för mig på detta sätt.

Det är precis lika troligt att en utomjordisk ras skulle ha en fullständigt ojämlikt samhälle, och tycka att vi behandlade våra kvinnor alldeles för väl. Eller tvärt om, ha ett matriarkiskt samhälle. Säg om intelligenta varelser hade utvecklatts ur någonting som liknar en bönsyrsa eller en spindel, typ svarta änkan. Då skulle honan i rasen se det som fullständigt normalt att döda mannen efter befruktningen.

Om du ska tänka i termer av utomjordlingar så får du ha ett mer öppet sinne, du kan inte utgå från männskliga förhållanden och idéer om jämlikhet eller rättvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...