Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Om man diskuterar funktionshinder i allmänhet i star trek verkar det ju som att vi har noterat att det inte visas på ett bra sätt alls. Hur är det med synen på gamla då? De finns väl exempel då man försöker avspegla vår syn på gamla att de ska kastas bort ... se tng...argh. Ni vet när lwxanna är kär i en man som håller på att forska om solar. Han ska hem och begå självmord för att inte belasta sin familj....

Ja, det stämmer. Jag minns denna avsnitten. Man kan säga att en åldergrupp inte var värda att levade och deltade i samhällen, arbetade och skapade familjen för att de var bara för GAMMAL. Det sägs att samhällen ansåg att den gruppen inte var önskevärd. Det låter att de utslitna männsikorna kastade bort som sopor. Man kan säga att det är diskrimining mot en viss åldergrupp. Är det jämlikhet ??? Nej alla oavsett olika typer av huder, ålder, kön och funktionshinder har lika rättigheter i samhällen.

Du, Orville, upptog verklig en bra exempel på detta.

• Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Intressant, Nettan, det där med hur ASL översattes i avsnittet. Det är kunskap som jag själv inte har och det var värdefullt att veta. På din fråga om personer med funktionshinder är värda mindre än icke funktionshindrade, måste jag personligen säga NEJ. Däremot förstår jag om det upplevs så, då samhället bygger på standardnormen och inte på de personer som går utanför standardnormen.

Federationen har ju till mångt och mycket avskaffat sjukdomar, men jag har aldrig hört nämnas just hörsel- eller synskador.

Det var dåligt av manusförfattarna att inte översätta rätt, anser jag. Att de använde sig av ASL i avsnittet kändes mer som en kuriosa-bit, mer än som ett faktiskt värde (särskilt efter din beskrivning av översättningen), så jag är mycket besviken.

Postad
Vad tycker du om TNG avsnittet där en ambassadör/diplomat som pratar genom en kör av röster. Kan inte komma på vad det heter men tror att det är säsong 2 eller 1.

Syftar du, Orville på avsnitt " As loud as whisper"?

Ooops :blink: ! Jag har glömt att vad jag egentligt tycker om avsnitt.Jag tycker att det är sådär. Varför??? Jo, det finns båda bra och dålig med avsnitt. Det är väldigt positivt att den fokusrerarde på ett funktionshinder, närmare bestämt, dövhet. Filmfolk skapade en situation där man kommunicerade med döv med hjälp av olika former av hjälpmedel bland annat telepati och android i denna situation är det himmelriket för döva anser jag. Och samtidigt är det tsp ett vackert språk. (Jag måste berätta lite att det finns en del samhälle som förbjuder att använda tsp, speciellt i dövaskolor i USA och den tredje världen eftersom de anser att tsp är ett ful språk.) Det är väldigt bra att avsnitt visade att döva kan dela i gemenskap och socailt sammanhang Jag anser att det inte är en form av funtionhinder (döv) utom att skapa kommuniaktion på vissa vilkor. Det vill säga att döva aldrig kommer att höra men hörande kan lära sig teckenspråk/ eller i en framtid där man kan utveckla en form av telepati eller att skapa tolkandroid.

Det dåliga med avsnitten är att ASL ( american sign laugaue) använs i denna avsnitt eftersom ASL är ett motsvarighet till engelska talspråk fastän på tsp. Jag förstod direkt vad medlaren tecknade på teckenspråk däremot översättning (engelska) inte stämde med tsp. Det var lite något missvisande när Data översatte vad Picard sa till Medlaren och även Data borde tolka trots när Troi pratar med Picard men Data gjorde inte det. Då anser jag att medlaren "missade" viktig information av Picard och även hängade inte med i deras samtal pga bortfall öevrsättning. Jag undrade att var finns "jämlikheten" när man kommunicerar på ett sådant sätt. Jag själv har upplevat många gånger på grund av denna likdana situationen.... "Är vi ( funktionshinder) samma värda som er eller är mindre värda än er?" tänkte jag ofta.

Hoppas att du, Orville förstod vad jag menar. Det är inte lätt att behärska så bra på svenska. .

Jätte intressanta inlägg!!! :)

Jag visste inte att översättningen av teckenspråket inte stämde. Det är inget man tänkter på när man inte kan teckenspråk. Detta tycker jag är dåligt! Det borde väl kunna vara rätt!

Det som jag tyckte var allra bäst med teckenspråket var hur han på slutet använde sitt funktionshinder som en styrka. Han lärde de båda stridande parterna att kommunicera på teckenspråk. Vad tycker ni om slutet?

När det gäller funktionshinder så har vi också Geordi. Han är blind. Han har sitt visir som gör att han ser. Men han ser inte som vi andra. Han är fortfarande funktionshindrad. Jag tror han får en möjlighet att genomgå en operation där han får tillbaka sin syn (i avsnittet "As lous a a whisper"?). Jag vet inte om han gör det.....snälla säg inte om han gör det! Jag vill vänta och se!!! Nu har jag köpt säsong 3 men inte fått den ännu! B)

Funktionshindrade är absolut lika mycket värda som andra! Alla människor är lika mycket värda. De som påstår att funktionshinrade är mindre värda gör mig arg och ledsen. :( Sedan finns det nog tyvärr dålda hinder och fördomar i vårt samhälle. Som enskild människa tror jag man kan försöka bekämpa fördommar genom att möta andra människor på ett värdigt och respektfullt sätt!!! :)

En av anledningarna till att jag tycker om Star Trek är just att det handlar om möte mellan människor och kulturer!

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...