Jean-Luc Picard Postad 7 Juni, 2005 Rapport Postad 7 Juni, 2005 Är det någon här på forumet som har tänkt på att INGEN, vad jag vet i Star Trek bär glasögon? Men jag har bara sett filmerna och Enterprise och lite VOY! <{POST_SNAPBACK}> Och dom flesta sjukdommarna är borta, nä men alltså det ja menar är att tekniken är så bra så varför skulle nån behöva ha glasögon ? Citera
Centerwall Postad 7 Juni, 2005 Rapport Postad 7 Juni, 2005 Är det någon här på forumet som har tänkt på att INGEN, vad jag vet i Star Trek bär glasögon? Men jag har bara sett filmerna och Enterprise och lite VOY! <{POST_SNAPBACK}> Och dom flesta sjukdommarna är borta, nä men alltså det ja menar är att tekniken är så bra så varför skulle nån behöva ha glasögon ? <{POST_SNAPBACK}> Kirk får ju ett par glasögon i TWK eftersom han inte tål medicinen (eller vad det nu var för anledning). Citera
EoNeel Postad 7 Juni, 2005 Rapport Postad 7 Juni, 2005 Är det någon här på forumet som har tänkt på att INGEN, vad jag vet i Star Trek bär glasögon? Men jag har bara sett filmerna och Enterprise och lite VOY! <{POST_SNAPBACK}> Och dom flesta sjukdommarna är borta, nä men alltså det ja menar är att tekniken är så bra så varför skulle nån behöva ha glasögon ? <{POST_SNAPBACK}> Kirk får ju ett par glasögon i TWK eftersom han inte tål medicinen (eller vad det nu var för anledning). <{POST_SNAPBACK}> Jag tror också att Kirk tycker det är lite ballt att bära glasögon... B) Citera
Kai Dukat Postad 7 Juni, 2005 Rapport Postad 7 Juni, 2005 Men herrejössös vad ska man kalla LaForges hårdiadem som han har för ögonen om inte just glasögon. B) Citera
Jean-Luc Picard Postad 7 Juni, 2005 Rapport Postad 7 Juni, 2005 Jag tror också att Kirk tycker det är lite ballt att bära glasögon... B) <{POST_SNAPBACK}> Jo, det måste ju va så :P Citera
G'Brr Postad 7 Juni, 2005 Rapport Postad 7 Juni, 2005 Ja men, LaForges glasögon tycker jag inte att de räknas till vanliga glasögon! Man kan bättre jämföra dem med en rullstol! Nej, men jag menar vanliga glasögon! Citera
Great Bird Postad 7 Juni, 2005 Rapport Postad 7 Juni, 2005 Redan idag är det ju inte ovanligt att man opererar bort synfel så då är det väl inte det i framtiden heller? Och även om de inte opererar bort synfel så kanske de helt enkelt använder linser :P Citera
Jean-Luc Picard Postad 7 Juni, 2005 Rapport Postad 7 Juni, 2005 Redan idag är det ju inte ovanligt att man opererar bort synfel så då är det väl inte det i framtiden heller? Och även om de inte opererar bort synfel så kanske de helt enkelt använder linser :P <{POST_SNAPBACK}> Eller så är linserna mkt mer avancerade då, ev nå tekniskt inlägg i dom... Citera
EoNeel Postad 14 September, 2005 Rapport Postad 14 September, 2005 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ett avsnitt av DS9 (Profit and Lace) blev starkt kritiserat i USA p.g.a Quarks "dragqueen"-nummer. Den amerikanska pupliken fixade inte detta och det blev en del rabalder. Citera
Durator Postad 15 September, 2005 Rapport Postad 15 September, 2005 MER SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ett avsnitt av DS9 (Profit and Lace) blev starkt kritiserat i USA p.g.a Quarks "dragqueen"-nummer. Den amerikanska pupliken fixade inte detta och det blev en del rabalder. <{POST_SNAPBACK}> MER SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag tyckte att det var ovanligt fjantigt på slutet av "Profit and Lace" då Quark med sina kvinnliga känslor beters sig som ingen av de kvinnor jag ser i övrigt på DS9. Det kändes som slutet var med för att driva med sådana känslor istället för att beskriva "riktiga" problem med Quarks byte. Själva "dragqueen"-numret var väl inte så mycket att snacka om, avsnittet är ingen höjdare i stort. Sakta men säkert så har jag nu betat mig igenom DS9. är inne på mid-section av säsong 7, snart har jag inge mer DS9 att se Citera
Supreme Commander JAF Postad 15 September, 2005 Rapport Postad 15 September, 2005 Redan idag är det ju inte ovanligt att man opererar bort synfel så då är det väl inte det i framtiden heller? Och även om de inte opererar bort synfel så kanske de helt enkelt använder linser :P <{POST_SNAPBACK}> Säkerligen kan nog läkare korrigera de flesta synfel som förekommer. Ända sättet att bli blind på är nog att få ögat allvarligt skadat. J. Citera
B'Elanna Postad 7 Oktober, 2005 Författare Rapport Postad 7 Oktober, 2005 Frågan om jämlikhet i Star Trek och i samhället känns väldigt aktuell. Star Trek har generellt sätt kommit ganska lång när det gäller jämlikhet. Det finns dock ett par saker som jag funderar över. Jag gillar kapten Janeway. Hon är en stark kvinna och på många sätt en förebild för mig. Jag tycker dock att det är dumt att hon inte får lov och har något privatliv utan måste hela tiden vara kapten. Jag tycker att hon är värd ett privatliv när Voyager är helt ensamma med litet hopp om att komma hem. Jag tror hon hade varit en ännu bättre kapten om hon unnade sig privatliv. Jag tror hon hade kunnat hålla i sär rollerna om hon hade varit i hop med någon i besättningen. Voygager levde ju under speciella förhållanden! Jag tycker det är bra att min andra favorit B'Elanna hade ett bra privatliv. Jag gillar Sisko som kapten. Inte för hans hudfärg utan för att han är den han är. Han är helt enkelt underbar. Jag gillar dock honom bäst som familjefar. Jag gillar hur han kombinerar dessa båda roller. Jag gillar dock inte rikrigt att han viger sitt liv åt profeterna eftersom han försummar sin familj. Star Trek står för mycket nyskapande och jag gillar avsnitt som handlar om relationer mellan människor. Enterprise Cogenitor är ett undebart avsnitt. Jag vet dock inte om jag gillar den tragiska utgången. Homosexualitet dyker inte upp särskilt ofta i Star Trek. Vad jag kan minnas är det i ett DS9 avsnit där Jardzia Dax kysser en kvinna. Jag tycker att detta avsnitt var bra även om det inte handlade så mycket om homosexuelitet utan med om DAx känslor. Citera
Durator Postad 7 Oktober, 2005 Rapport Postad 7 Oktober, 2005 Jag kan inte annat än hålla med dig B'Elanna.' Vad gäller DS9 så tycker jag att de täcker oliktänkande och rasfrågor bra och täanke väckande. Sexualiteten är väl beskrive med lite dåligt, med europiska mått. Jag minns att att Bashir "beskylldes" flr at tvara homosexuell då han flirtade med Dax i de första säsongerna... Nåja... Utanför det B'Elanna nämnde roch den siskussion jag sälv här beskriver är väl just det sexuella i ST hållet på en strikt nivå. Eller? Citera
EoNeel Postad 9 Oktober, 2005 Rapport Postad 9 Oktober, 2005 Jag kan inte annat än hålla med dig B'Elanna.' Vad gäller DS9 så tycker jag att de täcker oliktänkande och rasfrågor bra och täanke väckande. Sexualiteten är väl beskrive med lite dåligt, med europiska mått. Jag minns att att Bashir "beskylldes" flr at tvara homosexuell då han flirtade med Dax i de första säsongerna... Nåja... Utanför det B'Elanna nämnde roch den siskussion jag sälv här beskriver är väl just det sexuella i ST hållet på en strikt nivå. Eller? <{POST_SNAPBACK}> Detta är lite intressant. Det har även talats om att Q är homosexuell och skall ha varit intresserad av Picard. Detta är ju också ett hett ämne i USA och tabubelagt. Jag tycker att de sexuella undertonerna i ST i allmänhet är ganska spännade. Det ger ju lite extra krydda, synd bara att det är så lite av det och så mkt av "ögongodis" för män, då tänker jag på T´Pol och 7of9s framtoning som ligger mera åt pin-uppa hållet. Det skulle ju egentligen vara konstigt om det inte fanns sex med i bilden, när det gäller att vara länge ute i rymden. Citera
OnO Postad 9 Oktober, 2005 Rapport Postad 9 Oktober, 2005 Jag håller med EoNeel, de sexuella undertonerna i ST är ganska spännade. Spänningen mellan "Miles" och "Nerys" i avsnittet "Looking for par'Mach in All the Wrong Places" är verkligen så tjock att man kan skära i den med kniv. Jag såg det avsnittet i dag för första gången, det var verkligen bra. Nästan lite upphetsande... :rodna: Där hettar det ju även till mellan Worf och Jadzia! Men vad Quark och Grilka anbelangar så säger jag som Bashir, jag vill inget veta. Vidrigt... :sjuk: Citera
B'Elanna Postad 10 Oktober, 2005 Författare Rapport Postad 10 Oktober, 2005 Jag håller med EoNeel, de sexuella undertonerna i ST är ganska spännade. Spänningen mellan "Miles" och "Nerys" i avsnittet "Looking for par'Mach in All the Wrong Places" är verkligen så tjock att man kan skära i den med kniv. Jag såg det avsnittet i dag för första gången, det var verkligen bra. Nästan lite upphetsande... :rodna: Där hettar det ju även till mellan Worf och Jadzia! Men vad Quark och Grilka anbelangar så säger jag som Bashir, jag vill inget veta. Vidrigt... :sjuk: <{POST_SNAPBACK}> Visst är den sexuella undertonen spännande i ST spännande. Avsnittet du nämner är verkligen bra. Håller med om att spänningen mellan Miles och Nerys är väldigt stark. Star Trek har alltid varit bra på att skildra möte mellan olika kulturer och olika "humanoider". Avsnitt där homsexualitet skilras är fortfarande väldigt få. Jag efterlyser fortfarande vad avsnittet där Jardzia kysser en anna kvinna heter. Kommer inte i håg för jag har bara sett det en gång. Cogenitor i Enterprise är ett bra avsnitt där "avvikande" sexualitet skildras i form av ett tredje kön. Synd bara att slutet är så tragiskt. Citera
Kai Dukat Postad 10 Oktober, 2005 Rapport Postad 10 Oktober, 2005 När det gäller karaktärerna som sexuella varelser är nog Odo och Dags mest intressanta. Sexualiteten är ju kanske den mest betydelsefulla delen gällande vårt tolkande av världen, som hetro så är dvs nästan helt oreflekterat men om man skulle var HBT eller s/m är tolkningen faktiskt annorlunda jämfört med majoritetens tolkningar. Sexualiteten _ snälla se detta begrepp i vid bemärkelse – gör att vi dras till en viss typ av människor män och kvinnor, vi blir vänner med någon som attraherar oss på något sätt en del fysiskt en del rent intellektuellt. Jag är dessutom helt övertygad att det inte går att separera sexualiteten ifrån det intellektuella vår varseblivning är djupt rotat i detta. Odo blir ju intressant just på grund av sitt varande – typ flytande organisk soppa – detta leder till en ganska stor ensamhet. Visst han är ”kära” i Kira eller kanske rättare sagt Kiras ensamhet. Men när den ”kvinnliga” founders är på stationen kan inte Odo motstå. Plötsligt är hela hans varande accepterat och han får helt leva ut sina drömmar. Hans intellekt är ”besegrat” han kan inte längre styra sina plikter. Odos sexualitet visar också på att moralen – plikterna – är konstruerade för att få saker och ting att fungera. Odo väljer plikten men hans sexualitet gör honom ensam och ensamheten blir det som för han till Kira. Daxs är däremot lite roligare hej och hå. I Dags visas just att sexualiteten inte är svart/vit utan mer gråfärgad. Som både kvinna och man attraheras hon av båda könen. Detta leder till att Daxs är en öppen person, öppen för nya äventyr och upplevelser, hon skapar en självdistans som många gånger kommer gör henne till en situationsräddare. Även hon har skapade plikter att hålla kvar sig vid men dessa är lättare att kompromissa med jämfört med Odo. Detta på grund att Daxs alltid kan identifiera sig med objektet, hennes sexualitet är knuten till en kropp. Odo har betydligt svårare med detta i och med att han är flytande, Odo identifiera sig därför med plikten. Men detta är bara en konstruktion och därför kan han inte motstå den ”kvinnliga” foundersen, för det är första gången han kan identifiera sig med ett objekt och därmed faller plikterna för en stund. Men genom att han är uppvuxen i ensamhet spelar dessa plikter alltför stor del i hans inre. Personligen finner jag till min förtjusning att STs manusförfattare även här är mycket uppmärksamma och utnyttjar sexualiteten på ett alldeles lysande sätt. Med en stor variation – alltifrån komik via kärlek till just varseblivningens mysterier. Och jag tycker nog att det jämställda många gånger ”vinner” Citera
RoLaren Postad 26 December, 2005 Rapport Postad 26 December, 2005 Ang jämställdhet, varför är det så att i nästan alla kulturer man möter i ST bär kvinnor klänningar. Och på fritiden verkar det som om många kvinliga karaktärer i ST också bär klänningar. Citera
B'Elanna Postad 6 Januari, 2006 Författare Rapport Postad 6 Januari, 2006 Ang jämställdhet, varför är det så att i nästan alla kulturer man möter i ST bär kvinnor klänningar. Och på fritiden verkar det som om många kvinliga karaktärer i ST också bär klänningar. Intressant synpunkt - det har jag inte riktigt tänkt på. Måste hålla ögonen öppna för detta när jag ser Star Trek! :P Citera
orville Postad 7 Januari, 2006 Rapport Postad 7 Januari, 2006 Ang jämställdhet, varför är det så att i nästan alla kulturer man möter i ST bär kvinnor klänningar. Och på fritiden verkar det som om många kvinliga karaktärer i ST också bär klänningar. Antar att det finns fler män än jag därute som tittar en gång extra på en kvinna i klänning. Mycket konstigt dock att samma typ av kläder skulle ha utvecklats på olika planeter... Problemet att göra en serie skulle dock då vara att designa nya typer av kläder för varje ras. Nog skulle väl kvinnorna oftare kunna få bära byxor i st.. visst, helt klart Citera
B'Elanna Postad 7 Januari, 2006 Författare Rapport Postad 7 Januari, 2006 Spoliervarning!!! Jag är lycklig ägare till TNG säsong 2 som jag nyligen köpt på rea på Discshop. I går såg jag avsnittet "As loud as a whisper". Avsnittet handlade om en döv man som var telapatisk och som kommunicerade med hjälp av tre "Tolkar" som kunde läsa hans tankar och tolkade åt honom. "Riva" den döva mannen var utsedd att medla i en stor konflikt mellan två världar som låg i bittert krig med varandra. Han tolkar blev dödade vid första försöket till medling. De stridande parterna ville fortfarande ha "Riva" som medlare med frågan var hur han skulle göra när han inte kunde kommunicera med parterna. Jag tycker att detta avsnitt var väldigt intressant. Jag tycker det är intressant hur de ser på handikappade i Star Trek. I avsnittet får Geordi också en möjlighet att genomgår en operation så att han f??r synen tillbaka. Jag vet inte hur det går om han gör det eller inte ännu. Lösningen att han använde sin svaghet att inte kunna kommunicera som en styrka. Hans strategi var att lära de båda stridande parterna teckenspråk. På detta sätt skulle de förhoppningsvis finna samförståd och mer tänka på kommunikation än strid. Avsnittet avslöjade inte hur det gick vilket jag tyckte var bra men man fick känslan av att det gick bra! En annan intressant fråga är varför UT inte kan teckenspråk när den kan alla talade språk. Jag tycker att det voreväl inte vara så svårt att ställa in UT på teckenspråk. Citera
Nettan Postad 29 Januari, 2006 Rapport Postad 29 Januari, 2006 :!!!: Varning, det är ett långt inlägg!!! Ni får gärna hoppa över inlägget :!!!: Stora spoielvarning! Det kan vara möjligt ett OT-inlägg men det har göra med ämne "jämlikhet/ojämlikhet i Star Trek", närmast bestämt , funktionshinder, för att jag kommer att belysa en del reflektioner kring de tre avsnitten. Men jag skulle först börja med att ge någon förklaring på B´Elenna´s inlägg. Du, B'Ellenna har tidigt pratat lite kring avsnitt "As loud as a whisper", Joo, det är ett bra exempel. Jag måste vara ärlig för att avsnitten har för många felaktiga aspekter Tyvärr är jag nämligen "expert" på just dessa avsnitt på grund av min erfarenhet (behärskar teckenspråk (jag kommer att använda ord tsp i fortsättningen)). Nu ska jag inte gå in på detaljer kring avsnitten på grund av komplicerat. Svaret på din fråga, B'Elenna kan vara lite knäpp eller en dålig bortklarning IMN :sjuk: :sjuk: :sjuk: . UT kan basera på ljudsignaler (inkl röst, röststryka, allt som har gör med ljud) och det kan vara möjligt att UT också "filterar" bort övriga oönskad ljudsignaler (t.ex. kroppsliga ljud). Däremot baserade tsp på visuell signal (handform, rörelse, munrörelse, ansikte-min, kroppsspråk m.fl.). Man måste komma ihåg att dessa avsnitt har producerats på 80-talet och det kan anledning till att det är brist på fantasi eller kunskap om tsp/dövhet hos filmfolk. På andra sidan har det ett "bidrag" till brist om kunskap för att det har skett manusstjerk (enligt ett rykte) på denna tiden. Minispoilering Avsnitt Melora (DS9, säsong 2), där en tjej var tvungen att tillbringa i rullstol pga. annorlunda kroppsintryck av gravitionstillstånd. Jag anser att det är lite märkligt att rymdstationen inte är anpassad för denna tjej trots att det utspelar i en framtidsversion/utopia trots att det borde finnas föreskrifter i alla byggnader, skyttel, station m.fl. Oavsett vilka typer av skador/nedsatt förm??ga personer har. Det betyder att Sisko borde se till att funktionshinder kan vara överallt men det gör han inte. Rena diskrimining, tänkte jag det (Jag blir bara upprörd när jag såg dessa avsnitten. :förbannad: ) Men det är också konstigt att det inte kom ny karaktär med funktionshinder efter denna tjejen i avsnitt försvann. Det verkar att filmfolk sopar bort problem undan mattan. Avsnitt Is There truth no beauty (TOS, säsong 3). Dessa avsnitt handlar om en telepatiker och en utomjording som människor undviker att kontakta pga "anomiltet" hos utomjordningen. Telepatiker har dolt sin "egenskap" skickligt för att hon ville att besättningen behandlade henne normalt. Det uppmärksammade besättning (utom skeppsläkare) inte tills hennes funktionshinder "satt stopp" för henne i arbetet. Då uppträdde besättningen sig annorlunda mot henne pg. hennes funktionshinder. Jag tycker att det är verklig fruktansvärda att besättningar, särskilt män behandlar henne som ett barn pga. att hon är KVINNA med funktionshinder. Jag tror att det är verkligt ålderdomlig syn på denna tiden (60-talet) och det inte är absolut jämlikheten mellan funktionshinder och "normala". Det är samma sak med personal gentemot tjejen i avsnitt Melora. Avsnitt Plato´s Stepchildren (TOS säsong 3). Handlingen i avsnitt är att besättningen mötte en grupp med annorlunda egenskap. Gruppen betraktade besättning som en lägre varelser med svaga och begränsad förmågor medan gruppen såg sig själv som gudar. Då undrar jag om det är ett bra exempel på vad är definition av "normal" för något. Det skapar väldig ojämlikheten mellan besättningen och gruppen.. Det fanns en kortvuxen kille (dvärg) med i avsnitten och han blev otroligt grymt behandlad av den gruppen. Orsak till anledning är att denna korta killen bara är "onormalt" enligt deras perspektiv. Jag tycker att det är ett verklig bra exempel på ojämlikhet trots att det är en dålig handling. // Nettan B) Citera
orville Postad 29 Januari, 2006 Rapport Postad 29 Januari, 2006 Ett mycket bra inlägg Nettan. !!!!!!!! Mycket intressant läsning! Jag håller med dig om ds9 avsnittet du diskuterar. Det var något som jag tyckte kändes konstigt när jag kollade på det avsnittet men kom aldrig på vad det egentligen var. Du belyste det hela för mig och jag förstod vad det var. Jag har för mig att synen på sjuka och handikappade belyses til viss del åtminstone i the Menagerie part 1 och 2 där christopher pike är rullstolsbunden. Vad tycker du om TNG avsnittet där en ambassadör/diplomat som pratar genom en kör av röster. Kan inte komma på vad det heter men tror att det är säsong 2 eller 1. Citera
Nettan Postad 29 Januari, 2006 Rapport Postad 29 Januari, 2006 (redigerade) Vad tycker du om TNG avsnittet där en ambassadör/diplomat som pratar genom en kör av röster. Kan inte komma på vad det heter men tror att det är säsong 2 eller 1. Syftar du, Orville på avsnitt " As loud as whisper"? Ooops :blink: ! Jag har glömt att vad jag egentligt tycker om avsnitt.Jag tycker att det är sådär. Varför??? Jo, det finns båda bra och dålig med avsnitt. Det är väldigt positivt att den fokusrerarde på ett funktionshinder, närmare bestämt, dövhet. Filmfolk skapade en situation där man kommunicerade med döv med hjälp av olika former av hjälpmedel bland annat telepati och android i denna situation är det himmelriket för döva anser jag. Och samtidigt är det tsp ett vackert språk. (Jag måste berätta lite att det finns en del samhälle som förbjuder att använda tsp, speciellt i dövaskolor i USA och den tredje världen eftersom de anser att tsp är ett ful språk.) Det är väldigt bra att avsnitt visade att döva kan dela i gemenskap och socailt sammanhang Jag anser att det inte är en form av funtionhinder (döv) utom att skapa kommuniaktion på vissa vilkor. Det vill säga att döva aldrig kommer att höra men hörande kan lära sig teckenspråk/ eller i en framtid där man kan utveckla en form av telepati eller att skapa tolkandroid. Det dåliga med avsnitten är att ASL ( american sign laugaue) använs i denna avsnitt eftersom ASL är ett motsvarighet till engelska talspråk fastän på tsp. Jag förstod direkt vad medlaren tecknade på teckenspråk däremot översättning (engelska) inte stämde med tsp. Det var lite något missvisande när Data översatte vad Picard sa till Medlaren och även Data borde tolka trots när Troi pratar med Picard men Data gjorde inte det. Då anser jag att medlaren "missade" viktig information av Picard och även hängade inte med i deras samtal pga bortfall öevrsättning. Jag undrade att var finns "jämlikheten" när man kommunicerar på ett sådant sätt. Jag själv har upplevat många gånger på grund av denna likdana situationen.... "Är vi ( funktionshinder) samma värda som er eller är mindre värda än er?" tänkte jag ofta. Hoppas att du, Orville förstod vad jag menar. Det är inte lätt att behärska så bra på svenska. . Redigerad 29 Januari, 2006 av Nettan Citera
orville Postad 29 Januari, 2006 Rapport Postad 29 Januari, 2006 (redigerade) Japp avsnittet hette ju loud as a whisper. Och det är inga problem att förstå vad du menar Nettan !!! Jag förstår vad du menar, data tolkade inte åt den döve ambassadören men han tolkade åt de andra i den scenen. Om man förutsätter att han kunde läsa på läppar kan ju scenen funka men jag håller med dig, det var mycket konstigt. Det var kul att höra att det åtminstone var teckenspråk de använde och inte bara att de viftade på händerna, även om de inte översatte det rätt... Om man diskuterar funktionshinder i allmänhet i star trek verkar det ju som att vi har noterat att det inte visas på ett bra sätt alls. Hur är det med synen på gamla då? De finns väl exempel då man försöker avspegla vår syn på gamla att de ska kastas bort ... se tng...argh. Ni vet när lwxanna är kär i en man som håller på att forska om solar. Han ska hem och begå självmord för att inte belasta sin familj.... Redigerad 29 Januari, 2006 av orville Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.