Jump to content

Teknisk hjälp eftersökes!

Pjotr'k

Recommended Posts

Jag hämtade hem rapportsändningen från både Peaks FTP och från startrekdb.se (du hittar dem på temat om Swecon 2004) men jag kan bara höra ljudet - inte se bilden. Är det några fler som har problem med detta och kan man göra något åt det?

Jag har använt mig av flera olika program (bl.a. Winamp, Windows Media, ett DVD-program jag har, Internet Explorer) men inget fungerar. Använder mig av XP, så där borde väl inte problemet ligga, eller?

Tips önskas! Här eller via PM!

ett väldigt snabbt, och intesägande svar... kolla så du har rätt codec till dina spelare.... tex xvid, divx mm

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret - men det är som du säger rätt så intetsägande för mig. Hur kollar jag det?

Annars kan man billigt köpa en bra DVD spelare som stöder DivX och XviD.

Centrum Gemini 340

Regionsfri DVD-spelare med inbyggd Dolby Digital 5.1-dekoder som klarar att spela upp de flesta format, bl.a. DivX som gör att man får plats med en hel film på en vanlig CD-skiva!

www.netonnet.se

Jag har en sådan, väldigt bra när man gjort lite egna småfilmer o grejer och vill slippa sladdtrassel mellan datorn och tv:n.

Eller så kan man sluta använda för ändamålet dålig mjukvara.

Windows media player borde förbjudas, Winamp borde bara spela musik (det är vad den är bäst på och så bör det förbli) Internet Explorer, tja, det förvånar mig att folk använder det skräpet fortfarande. Kan rekommendera Mozilla eller Firefox för den som är trött på att ha en webläsare som läcker som ett durkslag. Ett DVD-program som du har? Hmm, en aning diffust.

Du har redan fått hjälp med ditt problem men jag kan alltid spotta fram lite mer tips för att undvika liknande problem i fortsättningen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Börja med att installera ett CODEC-pack på din dator. Var dock försiktigt med vilket eftersom du sällan behöver mer än några få. Jag kan rekommendera Defilerpak. Det är ett pack som är kraftigt bantat men som fortfarande klarar av att spela det mesta.

http://hellninjacommando.com/defilerpak/

2) Sluta använda dålig mjukvara. Börja med att totalt dissa Internet Explorer och Windows Media Player. Det finns mängder med fri mjukvara där ute som gör allt du behöver och de gör det bra.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ersättningsprogram för webläsare:

Mozilla

Mozilla Firefox

http://www.mozilla.org

Opera

http://www.opera.com/

Ersättningsprogram för mediaspelare:

[Jag rekommenderar att ni använder samtliga nestående på er dator, inget av programmen är fullkomliga och kan ha tillkortakommanden där de andra programmen utmärker sig. BSplayer klarar tillsammans med Defilerpak av att spela upp det mesta i filmväg, VLC och Media Player Classic användes i vissa specialfall eller då vissa programfunktioner är önskvärda]

Media Player Classic (Förväxla ej med MS version)

http://sourceforge.net/project/showfiles.p...lease_id=227046

BSplayer

http://www.bsplayer.org/

VLC - Detta program kommer med en mängd codecs förkompilerade och klarar såleded av att spela upp de flesta filmer. VLC är även byggt för att hantera strömmande media (det är vad programmet är bäst på)

http://www.videolan.org/vlc/

När det kommer till DVD-läsare för datorn så rekommenderar jag PowerDVD XP, inte gratis men det är ett utmärkt program, värt att notera är att Media Player Classic och VLC klarar av att spela upp DVD.

Sist av allt vill jag bara säga:

VÅGA VÄGRA MICROSOFT

• 1 month later...

Hej! Nu har jag äntligen fått igång mitt nya telia ADSL abonnemang, telia 8000.

Men, mitt första jack dit splittern skall kopplas sitter i fel ände av huset :(

Förslag?

Och, sen, måste man verkligen logga in via telias inloggningssida med dessa krångliga användar namn och lösenord? Finns det något sätta att kringgå detta? Något litet mini program som kan logga in åt mej? Eller något?

Tacksam för all hjälp!

Om jacket: På Telia-butikerna finns det två möjligheter. Den ena är att flytta huvudjacket med hjälp av deras utrustning. Det skall gå att göra själv, i varje fall utifrån det som de själva säger. Den andra är att använda en förlängningssladd. Själv gör jag det på mitt ADSL-modem och en 15-meterssladd kostade 60:- på Telia. Jag tror att det absolut längsta, i enlighet med vad som stod på Zylex-modem-paketet, är 25 meter, sedan "fungerar" inte ADSL-modemet som det skall.

Om inloggningen: Ja, jag tror man måste logga in varje gång. Men om du har funktionen i gång i den webbläsare som kommer i håg lösenord bör det därmed bli ifyllt automatiskt varje gång. I varje fall om du använder Mozilla Firefox (som jag gör nu).

Jag tror att jag hittat lösningen på mitt andra problem nu, du hittar den här; http://iclogin.sourceforge.net/ Någon som vet något bättre?

Angående problem nr 1. Det är väl bara till att börja dra om alla teleledningarna <_<

Ett, problem till. Finns det något gratis brandvägg program att ladda hem? Något bra? Skulle också vilja ha hjälp med hur det fungerar.

Zonealarm finns som gratisversion och är iallafall ett klart bättre alternativ än microsofts egen brandvägg i SP2. Det är inte så svårt att installera en brandvägg, det som är svårt är att veta vilken trafik man ska släppa igenom och vad man bör hålla koll på i loggen. Det är tyvärr svårt att hjälpa till med, men tänk på att en brandvägg inte bara är till för att stoppa trafik till din dator, det kan vara minst lika farligt med trafik ut ifrån den. Om du t.ex. precis har öppnat en mailbilaga som heter "I love you" och din brandvägg varnar för att nåt konstigt program vill ansluta nånstans så är det dags att bli misstänksam ;)

Jag tror att jag hittat lösningen på mitt andra problem nu, du hittar den här; http://iclogin.sourceforge.net/  Någon som vet något bättre?

Googlade efter "adsl automatisk inloggning" och det första resultat är Telia ADSL - susning.nu, på den sidan finns flera länkar till program som sköter inloggningen.

Om du har en router så är det mycket möjligt att du kan ställa in så att den loggar in med PPPoE. Har själv inte ADSL så jag vet ej om det fungerar.

Hej! Nu har jag äntligen fått igång mitt nya telia ADSL abonnemang, telia 8000.

Men, mitt första jack dit splittern skall kopplas sitter i fel ände av huset :(

Förslag?

Och, sen, måste man verkligen logga in via telias inloggningssida med dessa krångliga användar namn och lösenord? Finns det något sätta att kringgå detta? Något litet mini program som kan logga in åt mej? Eller något?

Tacksam för all hjälp!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hadde nog dragit nätverkskabeln från modemet till datorn än att kludda med telefonkablarna.

Jag hadde nog dragit nätverkskabeln från modemet till datorn än att kludda med telefonkablarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Men om det verkligen är till andra sidan huset, så kanske inte maxgränsen för modemsladden (20 el 25 meter) räcker på långa vägar. Då måste man nog flytta telefonuttaget.

Jag har nu löst telejacksplaceringen, det var inte så krabbigt som jag trodde.

Men nu när jag äntligen kommit ut på nätet så tycker jag att allt är fruktansvärt segt. Hela datorn segar ihop till slut. Installerade ad-awere 6.0 och körde detta, det blev inte bättre för det. Har även kört norton antivirus med senaste uppdatering. Installerade även zone-alarm och detta är ju en historia för sig själv som Talar skrev. Hur skall en vanlig dödlig veta vad som är bra och vad som inte är bra att släppa igenom. Explorer och Messenger och sånt förstår jag ju, men alla andra saker. Någon kanske vet andra saker som är vanliga när man sak ut på nätet? Saker som man SKA tillåta och saker som man SKA undvka att släppa igenom.

Det blir svårt att räkna upp allt, men om du har någon specifik fråga så försöker jag gärna hjälpa till. 99,99% av all trafik är garanterat ofarlig, problemet är den gången man får en fråga om den där sista promillen. Men om du har installerat alla "viktiga säkerhetsuppdateringar" för windows (utom kanske SP2) och har ett antivirusprogram också så bör du vara ganska säker även om du inte har full koll på brandväggen.

Sen skulle jag föreslå att du byter till en bra webläsare som t.ex. Firefox och att du undviker messenger, men det kanske blir att röra till det hela för mycket.

Svårt att säga vad det kan bero på att din dator segar ihop utan att veta mer om vad som händer.

Sen skulle jag föreslå att du byter till en bra webläsare som t.ex. Firefox och att du undviker messenger, men det kanske blir att röra till det hela för mycket.

Att undvika messenger är inga problem för mig, använder det inte. Kan man ta bort det från datorn, avinstallera?

Jag läste att explorer inte är någon bra webbläsare säkerhetsmässigt sett. Men du skriver att Firefox (mozilla) är bra, andra föredrar Opera, det där norska. Finns säkert fler. Men vilken är bäst (säkrast, snabbast, enklast, bäst finneser, tillförlitligast?)

Om du ska avinstallera messenger är nog det enklaste sättet att klicka på "kör" under startmenyn och klistra in det här kommandot:

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\inf\msmsgs.inf,BLC.Remove

Det var ett tag sen jag tog bort mitt eget messenger, men jag tror inte att du ska behöva göra något mer än det här.

Själv använder jag Firefox, men det finns säkert andra webläsare också som är bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Men om det verkligen är till andra sidan huset, så kanske inte maxgränsen för modemsladden (20 el 25 meter) räcker på långa vägar. Då måste man nog flytta telefonuttaget.

<{POST_SNAPBACK}>

"modemsladden" tp-kabel som det heter, som man kopplar in i sitt nätverkskort kan vara upp till 100M utan att man tappar för mycket information

• 3 weeks later...

Nya problem.... <_<

När jag ska installera Office 2003, så gaur det inte.

Jag stoppar i skivan och får bara ett medelande på skärmen som säger: "Gå till kontrollpanelen och installera och konfigurera systemkomponenter".....

Förstår inte, vad ska jag göra? :(

1. Använd utforskaren och starta filen setuppro.exe som ligger på cd-skivan (Den heter antagligen inte pro om du har någon annan version).

2. Om det inte hjälper kanske det är att din dator tror att office redan är installerat. Gör som datorn säger och gå till kontrollpanelen och se om det redan finns något Office som du kan avinstallera först. Eller så kanske du tom kan hitta nåt alternativ som låter dig installera office från skivan, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Kolla under installera/ta bort program.

1. Använd utforskaren och starta filen setuppro.exe som ligger på cd-skivan (Den heter antagligen inte pro om du har någon annan version).

2. Om det inte hjälper kanske det är att din dator tror att office redan är installerat. Gör som datorn säger och gå till kontrollpanelen och se om det redan finns något Office som du kan avinstallera först. Eller så kanske du tom kan hitta nåt alternativ som låter dig installera office från skivan, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Kolla under installera/ta bort program.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har pro varianten, jag skall genast prova. Tror inte att min dator skal "tro" att det redan finns något office, jag formaterade om hela rubbet förra veckan. Har bara installerat zone alarm, icq, acdsee och photoshop. Och detta utan problem.

Tack för tipset, Talar! :)

Edit: 1h30m senare. Fungerade alldeles utmärkt. Återigen Tack Talar! :)

Edited by OnO

• Create New...