Essray Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 Jag började i sommras att läsa bokserien Star Trek New Frontier, och mästa säga att det är blnd det bästa jag någonsin läst(iaf på engelska). Jag skulle gärna vilja veta om det finns ngn annan här som läst den, och vad ni tycker isåfall. Till er som inte har läst den kan jag bara säga en sak: GÖR DET!!! ps. Jag har bara kommit halvvägs genom bok 5, så glöm inte att spoilervarna. ds. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 jag har också läst lite Av Petar David och han är mycket bra. lär Boken om Garak A stitch in time den är bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 *flyttar ämnet från 'serierna' till 'allmänt om star trek'. Dessutom har vi redan ett antal disussioner om böcker: Star Trek & Star Wars, Star Trek & Star Wars: vilka böcker är bäst? och fackböcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 Jag tror nog att vi kan hålla kvar diskussionen i detta ämne, då det är ett så specifikt ämne. Jag har läst några av Peter Davids New Frontier-böcker. Bok 1-4, 9 och Gateways 6 är mycket bra böcker. Jag har dock svårt att förstå mig på flera av karaktärerna, däribland Zak Kebron. Eftersom hans ras mig veterligt inte har synts till i Star Trek-sammanhang, tycker jag att Peter David kunde ha beskrivit hans karaktär bättre. Likadant är det med Hermaten (tvåkönad ras) - svår att få grepp om personen. Här är alla (?) böcker i New Frontier: 1-4: Star Trek New Frontier (grundböckerna, 1997) 5: Martyr (1998) 6: Fire on High (1998) 7: The Quiet Place (1999) 8: Dark Allies (1999) 9: Excalibur: Requiem (2000) 10: Excalibur: Renaissance (2000) 11: Excalibur: Restoration (2000) 12: Being Human (2001) Gateways 6: Cold Wars (2001) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 glöm inte captins table boken som han skrivit om callhone den är mycket bra peter david har även jobbat med john de lancie att skriva boken IQ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 22, 2002 Author Report Share Posted August 22, 2002 Håller med om att det är svårt att få grepp om Burgoyne(her´ mafroditen), av ngn konstig anledningen kommer jag hela tiden på mig själv med att föreställa mig hir som kvinna, vet inte riktigt varför, kanske för att s/he ganska feminin ut. Men angående Zak Kebron, så står det ju att han måste bära en gravitationskompensator när han är ombord, för att han annars inte skulle kunna röra sig, han skulle bli för tung. Men varför tog de i så fall inte bort den när han och Si Cwan var fångna på Thallon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted November 6, 2002 Author Report Share Posted November 6, 2002 Här är alla (?) böcker i New Frontier: 1-4: Star Trek New Frontier (grundböckerna, 1997) 5: Martyr (1998) 6: Fire on High (1998) 7: The Quiet Place (1999) 8: Dark Allies (1999) 9: Excalibur: Requiem (2000) 10: Excalibur: Renaissance (2000) 11: Excalibur: Restoration (2000) 12: Being Human (2001) Gateways 6: Cold Wars (2001) Tror att det har kommit ut en 13:e bok nu också, men jag kommer ej ihåg namnet. Tänkte på en annan grej; Tror ni att namnet på karaktären Ensign Janos(den lurvige vite snubben), kan ha varit inspirerat av Janos Prohaska, som spelade "The Bear" i TOS-avsnittet "The Cage"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted November 6, 2002 Report Share Posted November 6, 2002 Sen så finns också Captins table boken glöm inte den den är bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted December 1, 2002 Report Share Posted December 1, 2002 Jag gillar inte new frontier-böckerna, fast jag borde väl säga den boken jag läst, vilken var en som var i mitten så jag fattade ingenting, så jag kan väl egentligen inte göra ett riktigt utlåtande. Men jag ogillar Peter David, fast de böcker han har skrivt om Q är bra (de jag har läst) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted December 2, 2002 Author Report Share Posted December 2, 2002 Jag gillar inte new frontier-böckerna, fast jag borde väl säga den boken jag läst, vilken var en som var i mitten så jag fattade ingenting, så jag kan väl egentligen inte göra ett riktigt utlåtande. Men jag ogillar Peter David, fast de böcker han har skrivt om Q är bra (de jag har läst) Jag kan förstå att det är rörigt om man inte läst alla böcker i kronologisk ordning. Rekommenderar att du läser de 4 första i serien, de är oerhört bra. Personligen gillar jag Peter Davids sätt att skriva, väldigt mycket. Han skriver spännande och ofta väldigt humoristiskt. Har iofs bara läst 5 av hans böcker (de fem första i New Frontier, håller på med den sjätte ). Iofs så har jag inte så många trek-författare att jämföra med; jag har bara läst Jeri Taylor, förutom honom. Men jämfört med henne är han klart bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Peter Davids böcker är alldeles för korta. Tycker det är ett hån att han/bokförlaget säljer dem som en och en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted December 5, 2002 Author Report Share Posted December 5, 2002 Peter Davids böcker är alldeles för korta. Tycker det är ett hån att han/bokförlaget säljer dem som en och en. De är väl inte kortare än andra ST-böcker? Möjligen var de fyra första i New Frontier aningens korta, men de säljs ju också inbundna tillsammans. Resten av hans böcker är ju oftast på cirka 280 sidor, och det brukar väl de flesta andra också vara ? Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted August 15, 2006 Report Share Posted August 15, 2006 väldigt nyfiken på den här bokserien, men har lite svårt att hitta de första böckerna. hittade en så kallad "storpocket" på sfbok.se som hette star trek new frontier: no limits. är detta månne den i tråden omtalade samlingen av bok 1 - 4? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 15, 2006 Report Share Posted August 15, 2006 Nej, den första "fyraboksboken" heter enbart "Star Trek: New Frontier". Läs mer bland vår litteratursidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts