Jump to content

Tidningsartikel om Star Trek

Recommended Posts

För några månader sedan hade feministtidningen "ETC" en ganska ingående artikel om Star Trek och jämnställdhet som va mycket bra. Kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer det va, va flera månader sedan jag läste den.

Frågan är ju om ST är så jämstält. Är man kvinna och dessutom alienkvinna (bra svenska??) får man springa omkring i en tajt dress. Undantag för Janeway kanske, men tror snarare att hon inte skulle attrahera unga män på samma sätt som Seven eller T'Pal.... Sen har vi ju Deannas (gamla) dräkt också....

Ngn som vet om det där fotot som togs på StoCon, blev publicerat, det skulle ju vara med i Sundsvallstidningen om jag inte minns fel. Läste den varje dag i en vecka efteråt, men hittade inget. Hittade inte heller deras hemsida på nätet(förutsatt att de har ngn)

Frågan är ju om ST är så jämstält. Är man kvinna och dessutom alienkvinna (bra svenska??) får man springa omkring i en tajt dress. Undantag för Janeway kanske, men tror snarare att hon inte skulle attrahera unga män på samma sätt som Seven eller T'Pal.... Sen har vi ju Deannas (gamla) dräkt också....

• 3 weeks later...
Star Trek är ju inte riktigt "rumsrent" trots att det är en tidernas största serie, i antal avsnitt, spinoffs, livslängds o fans...

Hm ... näe, det är fortfarande lite "ful-kultur". Himla synd, men kanske inte så konstigt egentligen. Jag menar, alla 50talister har ju sett Star Trek, och det är ju 40-50-talisterna som är 'kulturnissarna' i dagens samhälle. De har nog ingen vidare bra bild av Star Trek, många tror nog fortfarande att det är samma gamla könsfördelning i serierna idag, som Gene hade på 60-talet.

Hm ... näe, det är fortfarande lite "ful-kultur". Himla synd, men kanske inte så konstigt egentligen. Jag menar, alla 50talister har ju sett Star Trek, och det är ju 40-50-talisterna som är 'kulturnissarna' i dagens samhälle. De har nog ingen vidare bra bild av Star Trek, många tror nog fortfarande att det är samma gamla könsfördelning i serierna idag, som Gene hade på 60-talet.

Gene var ju ändå väldigt nytänkade och kontroversiell på sin tid; kvinnor/utomjordingar/ryssar på bryggan, m.m

• Create New...