Pjotr'k Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Svenska Dagbladet har i dagarna haft en godkänd och ingående artikel om bl.a. Star Trek. Läs själva på www.svd.se. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Kul att läsa akademiska skrfter om trek, själv skrev jag min A-uppsats (i tv-vetenskap) om StarGate SG-1 & tv-teorier Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 För några månader sedan hade feministtidningen "ETC" en ganska ingående artikel om Star Trek och jämnställdhet som va mycket bra. Kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer det va, va flera månader sedan jag läste den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Frågan är ju om ST är så jämstält. Är man kvinna och dessutom alienkvinna (bra svenska??) får man springa omkring i en tajt dress. Undantag för Janeway kanske, men tror snarare att hon inte skulle attrahera unga män på samma sätt som Seven eller T'Pal.... Sen har vi ju Deannas (gamla) dräkt också.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Ngn som vet om det där fotot som togs på StoCon, blev publicerat, det skulle ju vara med i Sundsvallstidningen om jag inte minns fel. Läste den varje dag i en vecka efteråt, men hittade inget. Hittade inte heller deras hemsida på nätet(förutsatt att de har ngn) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Frågan är ju om ST är så jämstält. Är man kvinna och dessutom alienkvinna (bra svenska??) får man springa omkring i en tajt dress. Undantag för Janeway kanske, men tror snarare att hon inte skulle attrahera unga män på samma sätt som Seven eller T'Pal.... Sen har vi ju Deannas (gamla) dräkt också.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted August 3, 2002 Report Share Posted August 3, 2002 Kul att tidningar tar upp Star Trek o.dyl. Man borde se mera av sådana tidningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted August 23, 2002 Report Share Posted August 23, 2002 Star Trek är ju inte riktigt "rumsrent" trots att det är en tidernas största serie, i antal avsnitt, spinoffs, livslängds o fans... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted August 23, 2002 Report Share Posted August 23, 2002 Star Trek är ju inte riktigt "rumsrent" trots att det är en tidernas största serie, i antal avsnitt, spinoffs, livslängds o fans... Hm ... näe, det är fortfarande lite "ful-kultur". Himla synd, men kanske inte så konstigt egentligen. Jag menar, alla 50talister har ju sett Star Trek, och det är ju 40-50-talisterna som är 'kulturnissarna' i dagens samhälle. De har nog ingen vidare bra bild av Star Trek, många tror nog fortfarande att det är samma gamla könsfördelning i serierna idag, som Gene hade på 60-talet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Hm ... näe, det är fortfarande lite "ful-kultur". Himla synd, men kanske inte så konstigt egentligen. Jag menar, alla 50talister har ju sett Star Trek, och det är ju 40-50-talisterna som är 'kulturnissarna' i dagens samhälle. De har nog ingen vidare bra bild av Star Trek, många tror nog fortfarande att det är samma gamla könsfördelning i serierna idag, som Gene hade på 60-talet. Gene var ju ändå väldigt nytänkade och kontroversiell på sin tid; kvinnor/utomjordingar/ryssar på bryggan, m.m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Då ja. Men tyvärr ändrades inte hans uppfattning med tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts