Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har ocskå funderat lite. Hur kan de gått runt och inte väckt någon misstänt samhet? om du runt "urfas" son LaForge i TNG så kan de inte gjort några expriment efter som de går igen materia men om du kan nubba folk så borde någon av misstag nuddat någon av Voyager folk nubbat en dem.

Posted

Scientific Method var ett avsnitt strax över godkänt, kanske 6,5 av 10. Men med tanke på vad Peter påpekade, tycker jag ibland att man förenklar vissa problem för att över huvud taget kunna lösa dem. Men i allmänhet var det ett intressant avsnitt trots detta, som aktualiserar vetenskapsetik på ett mycket brutalt sätt.

För övrigt verkar mer och mer av denna framtid något av vegetarisk. Chakotay nämner i Unity att han är vegetarian och i detta avsnitt hör man Janeway säga, att man inte längre använder djur för vetenskapliga studier. Detta är ju en serie som skapas i USA  :o (där vegetarism och veganism på flera håll nästan ses som en sorts sjukdom)!

Posted

Jag tycker det var helt ok. Lite på gränsen till långsamt och händelsefattigt. Men det klarade sig. 6 av 10.

//Lollo

p.s. Gissa hur stor andel av befolkningen i USA som är lakto-vegetarianer ? d.s.

Posted

Quiet

Ja, vad kan det vara? Tio stycken, eller? ;). Har faktiskt ingen aning (var du ironisk?) men eftersom man uppmärksammar kost alltmer, kanske en del går ifrån den typiskt superfeta USA-maten. Problemet är att det samtidigt är såå gott, ex en välgjord big mac slår det mesta.

Allmänt. Vet någon, typ den välunderrättade Jocke, om det faktiskt är så att bruket av animalier i Voyagertiden är diskret.

Posted

Peter

När jag ändå är här och skriver, kom jag att tänka på att Borg faktiskt ljuger en hel del. Deras lojalitet mot Voyager var ex. en bluff. Men det är klart, det är ologiskt att tala sanning, bara logiskt att ge sken av att göra det, eller något...

Posted

Jättebra avsnitt ! Spännande. 8,5 eller 9 av 10.  Nu ska man bara vänta på nästa del. Rastlöst.;)

Tufft de hade klippt kate Mulgrew. Gillar den frisyren. Kanske lite tantig, men klädsam.

Herman

Jo, ungefär så ja. Nä, jag tror den ligger på ca 0,3 procent mot ca 2 procent i Sverige. Men det finns ju inget dokumenterat så... det är lite flytande.

Många tror ju att förtäringen av animaliska produkter kommer att avta helt i framtiden.

//Lollo

Posted

Year of ####, del 1, fick 7/10 av mig. Det är bra och synnerligen spännande, men det är saker som saknas i denna första del. Bl a tycker jag att manusförfattarna kunde ha gjort mer av kaptenens beslut att överge skeppet. Eftersom de hela tiden hoppade framåt i tiden så snabbt (10-30 dagar för "varje" ny scen) kändes det som ett lite överilat beslut. Då hon var så bestämd på att inte splittra familjen, borde de ha gjort beslutet att överge skeppet än mer dramatiskt.

7/10

Posted

Year of #### I : 8 av 10. Bra handling, även om Peter har rätt i att övergivandet av skeppet kunde ha fått något mer utrymme. Men annars höll sig avsnittet på ett bra sätt fokucerat på den hjälplöshet, fallande moral etc, som följder av strider som var mycket ojämna. Sedan kanske det var litet väl mycket "skräp" överallt, kablar och annan inredning som låg spridda på ex. paneler på bryggan, kanske man haft tid att i alla fall städa undan...

Quiet

Ja, vem vet hur framtiden artar sig. Det är kanske alltså ändå så mycket som 0,3 %. Ja, där ser man.

Posted

Jag kollade på avsnittet en gång till i morse, och jag måste hålla med er killar, beslutet att överge skeppet kunde vidareutvecklats. Beslutet kändes lite … hysteriskt liksom.

Posted

Även Year of ####, del II, fick 7/10 av mig. Den fortsatte i samma tempo och var lika spännande som det första avsnittet, men även här saknas några värdefulla pusselbitar.

Annorax förde exakta beräkningar på hur man skulle få bästa resultat med "Time intrusions", så exakta att minsta asteroid hade oerhörd stor betydelse. När Janeway mot slutet av avsnittet gör en "Time intrusion" hon också, genom att ramma Annorax tidsskepp, skulle jag vilja säga att det var en oerhörd tur att allt gick tillbaka till noll. Tidsskeppet försvann ur historien, men borde inte även alla personer i det skeppet ha försvunnit ur historien?

Så som sagt, 7/10.

Posted

Det har du rätt i, när du säger det.

Men jag tyckte det var en väldigt stark scen, just när hon rammade skeppet.  

totalt 7,5 av 10.

//Lollo

Posted

Peter:

Det stämmer alla borde raderats från historien för de var ombord.

Om man skulle tänka efeter innan man såg avsnittet borde amn förstå att ungfär detta skulle hända, att det hela aldrig skulle hänt för de lidit så stora förluster.

Avsnittet får 8/10 av mig.

Posted

Peter

En korrekt observation, som sänker avsnittets kvalitet något. Annars tycker jag att avsnittet höll god klass och att detta med att radera tusentals arter och liv kändes påträngande välavvägt, utan att bli löjligt.

Betyg: 7 av 10, dvs. något sämre än I:an.

Posted

Söndagens avsnitt, Random Thoughts, tyckte jag var värsta bottennappet. Ungefär 5/10 eller rent utav mindre. Nä, inge bra alls va det. *Besviken*

//Lollo

Posted

...fast det var rätt så kul att få se hur Tuvoks ondska företer sig. De kunde kanske ha gjort mer av de onda tankarna - fast det förstås, då blir väl programmet barnförbjudet. Påminde lite grann i de stilistiska bilderna om TOS.

Posted

5/10 från mig. Det enda som tar upp betyget till 5 är att det var kul att se Tuvok riktigt arg! Annars skulle det ha fått en 3 eller 4.

Posted

Förväntade mig ett alldagligt avsnitt, men får i efterhand nog erkänna, att det var bättre än väntat faktiskt. Betyg blir nog 6 av 10, litet barnsligt men som sagt, vreden hos Tuvok lyfte det hela en del. Förväntade mig dock något helt annat, nämligen en urladdning mot Neelix. I avsnittet "Rise" utttryckte Tuvok sitt förakt mot den stackars kocken och även om relationen mognat och förbättrats, kunde det varit häftigt med en fantasi om att verkligen avreagera sig på Neelix, som i detta avsnitt blottats.

Posted

Vad tyckte ni om senaste avsnittet?

Tyckte den var lite små tråkig och mest handlade om Janeway och hennes relation till Da Vinchy.

5/10

Posted
Citat: från Quiet den 8:43 pm den mar. 27, 2001

Jag ? Har inte jag yttrat mig redan ?

Eller var det nåt annat du syftade på ?

//Lollo

Ursäkta, såg inte ditt inlägg...

Det senaste avsnittet var ett av de sämre. Tanken med en apparat som går rakt igenom sköldarna och plockar bort material inom loppet av några sekunder är dock något som höjer det till 5/10, dock inte mer i min mening.

Posted

Roligast enligt mig var när Tuvok sa att han var från skandenavien och när han "kallpratar" med da Vinci.

Och hans reaktion när han hörde om Vulcan, på Jorden

(Ändrad av Mikael kl. 6:22 pm den april 3, 2001)

Posted

Peter

No harm done.;)

Mikael

Jag tycker också att de delarna var bäst. "Vulcans do not make small talk."

Sen så hette han da Vinci.För att han hette Leonardo och var från Vinci. Det stavas inte som i Vichy Noveau. ;)

Avsnittet får 6,5 av 10 av mig. Lite långsamt. Ingen direkt anknytning med de andra avsnitten drar ned betyget.

//Lollo

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...