MrsRiker Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 Måste starta ett ämne om min favoritfigur i DS9 - ja kanske i hela ST-världen. GARAK :cardassian: Jag undrar varför han blev utstött från Cardassia egentligen. Har man fått se det och jag har missat det? Eller uttalas det aldrig? Det finns väl någon bok som handlar om Garak, får man reda på varför där eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 Garak är ju helt lysande, inom religionen kallas en sådan personlighet för trixter. Man vet aldrig var man har denna person, han kan skada och hjälpa en. Det är dock lite oklart vad Garak egentligen har gjort för fel mot Cardessia, men någon typ av föräderi är det tal om. Det finns ett avsnitt där Garak för "hjärnskador" - sorry namnet är borta. Men när Bashir hjälper honom får vi veta att han har arbetat inom den hemliga polisen och har där haft en mycket hög position. Han är dessutom sonen till den högsta av dem alla och detta är också orsaken till att han har hatad och fruktad så mycket av :cardassian: . Kommer inte detta fram i avsnittet By inferno's light? Avsnitten Improable cause the die is cast -säsong 3 - är dock också viktiga nyckelavsnitt gällande Garaks rötter och inre potentialitet. Han är ond men kan samtidigt kontrolera denna inre kraft. Andrew Roobinsons gestaltning av denna personlighet är mycket imponerande, han blandar ironisk kyla men en mycket stark fysisk närvaro. Denna fysiska kraft som finns inom Robinson finns också närvarande i de avsnitt han regisseraat, t ex som i Blood Fever - voyager s.3. Här kommer det fysiska fram och karaktärerna blir kött och blod. Jag tror att detta är nyckeln till att vi älska denna karaktär så innerligt. Han finns där framför oss, så nära att vi kan känna honom inom oss, hans kamp och utanförskap gör att vi blir sårbara med honom. Helt enkelt en personlighet vars kamp vi kan identifiera oss med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 (edited) Häftigt ämne! SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dukat är ju en av de stora profilerna i DS9. Jag hade avsmak för honom i början, men ju mer tiden gick ju mer börja jag tycka att han var en galen romantiker med storhetsvansinne, och då blev han mycket intressant. Så nu har jag ändrat mitt misstag! Jag blandade ihop Dukat med Garak, helt oförlåtligt. Hoppas ni förlåter mig. :rodna: Men när det gäller Garak så är han en av mina hjältar. Denna man som inte klarar av trånga utrymmen men som kan utföra politiska mord utan att blinka. När det handlar om hans utstötthet så vet jag inte riktigt vad det beror på. Jag har i och för sig alltid sett hans skräddarroll som en täckmantel. Som alltid Mrs.Riker, så måste jag säga att du är fantastiskt uppmärksam och hittar intressanta detaljer, som nu är jag tvungen att resten av dagen ta reda på varför han var utstött... :blink: Edited February 22, 2005 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 Nu är jag förvirrad. Var det inte Dukat som du nu syftar på. Det var väll han som sköt Dax. och hade storhetsvansinne. Garak ville ju alltid verka i det dolda eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 Nu är jag förvirrad. Var det inte Dukat som du nu syftar på. Det var väll han som sköt Dax. och hade storhetsvansinne. Garak ville ju alltid verka i det dolda eller? <{POST_SNAPBACK}> Du har helt rätt. Det var jag som i min iver missuppfattade frågan. :rodna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 Måste starta ett ämne om min favoritfigur i DS9 - ja kanske i hela ST-världen. GARAK :cardassian: Jag undrar varför han blev utstött från Cardassia egentligen. Har man fått se det och jag har missat det? Eller uttalas det aldrig? Det finns väl någon bok som handlar om Garak, får man reda på varför där eller? <{POST_SNAPBACK}> Det finns egentligen inget svar på varför Garak blev förvisad från Cardassia, men det kan ha göra med ett personligt förräderi som Garak skall ha orsakat sin mentor Enabran Tain. Sen hade ju Garak mäktiga fiender. En av dem var Dukat. Garak skall ha krossat Dukats far rent politiskt, och för det ville Dukat avrätta honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 22, 2005 Author Report Share Posted February 22, 2005 I boken A stitch in time som handlar om Garak ska man tydligen få veta varför han blev utstött från Cardassia. Nu räknas väl inte det som kanon eftersom det är en bok, men det kan ju vara intressant ändå.... Någon som har läst den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted June 15, 2005 Report Share Posted June 15, 2005 (edited) Orville förslog för mig att man faktiskt kan se Garak som DS9s svar på Q. Detta var en så underbart klockren jämförelse att man skäms över att man själv inte kom på detta :arg: :rodna: , men istället så passar jag på att ta upp denna tråd här på forumet istället. :P ;) Garak är ju en pilimarisk rackare som man aldrig riktigt vet var man har, jo föresten han har oftast en motsatt moralisk uppfattning än de andra. Denna uppfattning blir ett prövande av de gängse moraliska uppfattningen. Man skulle kunna säga att Garak prövar ”människans” moral och leverne precis så som Q gör med Picard. Att göra ”åklagaren” av kött och blod är dessutom logiskt i just DS9 där människans inre är så centralt. Moral och etik är inte bara en diskussion för intellektet utan det är också en fråga om just kött och blod. Genom att Picard alltid kan ”fly” till ett nytt äventyr och nya problem så är just den intellektuella delen väldigt viktig, man måste ha ett system som går att applicera på helt olika situationer. Men på DS9 går det inte att fly, nej här måste man leva med sina beslut där av så blir moralen en köttslig fråga. Dessutom så finns det så många ”gudar” i DS9 och den störste och allsmäktige behövs helt enkelt inte. Det får helt enkelt inte bli för mycket av det goda. Garak blir lika lurig i serien som ”rätt” beslut kan bli för oss, många gånger vet vi vad som är ”rätt” men vi lyckas ändå på något magiskt sätt rättfärdiga en annan handling; nämligen den själviska. Garak blir en jobbig spegelbild av oss själva, vi gillar han inte direkt, men vi vet att han ligger oss närmast i sitt resonemang. Att se Garak är att se en mörkare sida av sig själv, men det blir också ett accepterande av hela vårt jag. Okej nu blev det lite flummigt, men tänk er så här. Garak är totts allt en karaktär som vi flesta älskar, för det blir liksom alltid rätt. Hans själviskhet prövar det ”rätta” och det växer fram alternativ som faktiskt blir bättre än de första. Detta betyder att om vi vågar att se vår egna själviskhet så blir vi också medvetna om detta på ett bättre sätt. Accepterar vi att vi har denna sida inom oss så vågar vi också fråga den. Om vi prövar alla de olika valen vi står inför ökar också möjligheten till att vi faktiskt kommer fram till något bra. Vi människor består helt enkelt av olika sidor, en del mörka en del ljusa. Allt måste få vara med annars blir det obalans – Ni vet Daxs problemet – Garak blir en symbol för detta. Men precis som Q så är han rebellisk och även detta attraherar oss människor, för tänk om vi vågade vara så starka. Och det går bara vi vågar se oss själva så som Garak gör. Jaja lite snurrigt blev det nog, men vad tycker ni. Visst är detta en mycket tilltalande analysväg gällande denna underbara antihjälte. Edited June 15, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted June 16, 2005 Report Share Posted June 16, 2005 En helt superb.. Snygg observation angående att den som prövar människan måste bli av kött och blod i ds9. Av något konstigt skäl gillade jag aldrig Q:s inblandning i Ds9. Det passade aldrig riktigt. nu fattar jag varför. Jag tänkte bara kommentera skådespelarvalet kring denna karaktär. Tror ni inte att han hade det förspänt för sig att få göra en sådan här karaktär när han hade spelat den ytterst osympatiske scorpion (skurken) i filmen dirty harry? Jag märkte att jag hade den karaktären i bakhuvudet och fick en ahaupplevelse när jag hade sett garak en it in i serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted June 16, 2005 Report Share Posted June 16, 2005 Wow det var inte illa att du kom på det bara så där, det var faktiskt Robinsons debut, och vist har den debuten påverkat hans kariär. Robinson har många gånger rört sig i de mindre seriösa filmernas värd, t ex Hellrasier. Men mycke tv har det också blivit. Men robinson är framför allt en teater skådespelare, vilket också märks med sitt "kropsliga" agerande. Han är dessutom en mycket intressant regissör. Tydligen ska han var briljant som teater regissör enligt bla Phillips. Har tyvärr inte sett något. Men det han har gjort i ST är intressant trots inte helt övertygande manus. Så visst har hans historia påverkat att han fick jobbet och det tackar vi för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 9, 2006 Report Share Posted September 9, 2006 Det finns ett avsnitt där Garak för "hjärnskador" - sorry namnet är borta. Men när Bashir hjälper honom får vi veta att han har arbetat inom den hemliga polisen och har där haft en mycket hög position. Han är dessutom sonen till den högsta av dem alla och detta är också orsaken till att han har hatad och fruktad så mycket av :cardassian: . Kommer inte detta fram i avsnittet By inferno's light? Jag tror att detta är nyckeln till att vi älska denna karaktär så innerligt. Han finns där framför oss, så nära att vi kan känna honom inom oss, hans kamp och utanförskap gör att vi blir sårbara med honom. Helt enkelt en personlighet vars kamp vi kan identifiera oss med. Som genom en konstig slump så har jag precis sett avsnittet "The Wire" i säsong 2 där ett implantat håller på att döda Garak. Jag misstänker att det är dessa "hjärnskador" som åsyftas? Och sedan blev det lite rörigt (mycket eftersom Garak under avsnittets gång ger tre olika versioner av hur han blev landsförvisad) för mig men som jag fattade det var han inte son till ledaren för Obsidian order (för det var det du menade med "den högste"?) utan sågs endast som son. Skyddsling är väl närmast sanningen tror jag. Men avsnittet där jag föll totalt för Garak var ändå Empok Nor. Hela avsnittet är suverän tv-spänning, men Robinson briljerar verkligen. Men identifierar mig med honom? En mördare och spion? Aldrig! Däremot finns det en typ av skurkar på film som görs så diaboliska, så intelligenta, så karismatiska att de inte alltför sällan till och med överglänser hjälten/hjältarna. Sådana man ibland hejar på mer än hjälten. Sådana som man minns och småmyser åt när man går från biografen. Exempel har varit Darth Vader, Kahn, Jack Nicholsons roll i A Few Good Men m fl. Garak är en sådan "anti-hjälte"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zulan Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Precis som Kai Dukat skriver framkommer det i By Inferno's Light (eller kanske redan i In Purgatory's Shadow) att Garak är son till Enabra Tain. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts