Jump to content

Avsnittet "Q Who?" SPOILERALERT!

EoNeel

Recommended Posts

Jag satte mig en kväll och tittade på avsnittet "Q Who" för att se hur det var när de Borgs kom med för första gången (om man då inte räknar med ENT).

Jag har alltid haft lite svårt för Q. Jag tycker att han är såååå påträngande och jobbig.

Jag har också svårt för detta att han slungar iväg Entrprise med besättning genom halva galaxen bara för att de skall få möta "de riktigt farliga lirarna".

Det är lite svårt att fatta syftet med det...även om Picard på slutet i avsnittet säger att det kanske var bra att de träffa på Borgerna, för att de lär nog stöta på dem i framtiden.

Men själva mötet med Borg är ganska ointressant. Det är liksom inget läskigt med det, utan det läskiga tycker jag är Q som har makten att utsätta någon för sånt här. Även om detta var introduktionen av Borg i ST så var det inte det som var det som ver det mest spännande med detta avsnitt.

Scenen med Guinan när hon står ansikte mot ansikte med Q tycker jag är mera intressant...det ligger ju en gås oplockad där. Denna scen säger en hel del om Guinan då Q verkar frukta henne. Jag trodde att Q inte frukta någonting.

Att Guinan är en gåtfull figur har man ju förstått sen tidigare, men detta avsnitt fördjupar den gåtfullheten ännu mer. Jag vill liksom veta mer om Guinan och hennes ras.

Det lustiga är att även om Guinan och Q ser ut som de rustar sig för strid när de ser varandra, och att Q verkar "frukta" henne, är Guinan berättar hur Borg kom till hennes hemvärld och assimilerade mer än halva hennes värld innan de drog vidare. Det jag menar är om Guinans folk inte klarar av Borg, vad är det då som kan utgöra ett hot mot Q?

Även om jag gillar avsnittet i fråga så verkar det lida av några inte helt genomarbetade idéer - exempelvis konlikten mellan Guinan och Q (som jag gärna hade sett mer av).

Det lustiga är att även om Guinan och Q ser ut som de rustar sig för strid när de ser varandra, och att Q verkar "frukta" henne, är Guinan berättar hur Borg kom till hennes hemvärld och assimilerade mer än halva hennes värld innan de drog vidare. Det jag menar är om Guinans folk inte klarar av Borg, vad är det då som kan utgöra ett hot mot Q?

Det behöver ju egentligen inte vara så konstigt - dels kan det ju vara så att Guinan och hennes folk bara har träffat på en Q - dvs "vår" Q, som ju verkar ha arbetat en hel del på egen hand. Och en omnipotent varelse kan kanske vara lättare att handskas med än en armada av oresonliga cyborger (Q kan man ju i alla fall snacka med - och därmed lura, även om det inte är lätt). En annan teori skulle vara att Guinans ras (vad heter de nu igen?) har någon form av mental kraft som biter även på en mäktig typ som Q, men inte på borgerna.

Guinan, Tolian Soran (från Generations) och Martus Mazur (från DS9 Rivals) är ex. på tre El-Aurians. Tre helt olika individer. Jag har inte kunnat noterat någon speciell mental kraft. Guinan är Guinan en fin ärlig kvinna. Martus Mazur var rena motsatsen, en lurifax som försökte konkurera ut Quark med en egen spelhall och Tolian Soran var besatt av tanken att komma till Nexus.

• 2 weeks later...
Guinan, Tolian Soran (från Generations) och Martus Mazur (från DS9 Rivals) är ex. på tre El-Aurians. Tre helt olika individer. Jag har inte kunnat noterat någon speciell mental kraft. Guinan är Guinan en fin ärlig kvinna. Martus Mazur var rena motsatsen, en lurifax som försökte konkurera ut Quark med en egen spelhall och Tolian Soran var besatt av tanken att komma till Nexus.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju lite schysst att folk från en särskild planet inte är lika i sättet. Känns ju lite trist att t.ex alla från Vulcan är helt rålogiska och alla från Cronos är superkrigiska. Visserligen är ju Sybok (Spocks brolla) precis tvärt emot vad alla andra vulcaner är, men å andra sidan är det bara han än så länge. Mer sånt som med El-Aurierna. Diversity is the order of the day. =)

En annan teori skulle vara att Guinans ras (vad heter de nu igen?) har någon form av mental kraft som biter även på en mäktig typ som Q, men inte på borgerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Är detta något som framgått i något avsnitt?

<{POST_SNAPBACK}>

det framgår i avsnittet yesterdays enterprise. Guinan är den enda som anar att Tasha yar inte ska vara på enterprise. elÁuriernas förmåga är lite subtil men oh, ja den finns där.

• 1 year later...
i vilket avsnitt blir Picard assimilerad till Locutus? för det nämns så i FC. och i vilket avsnitt möter man först Borg Drottningen? för precis som i FC så nämns hon som en man borde veta vem det är.

Assimileringen sker i The Best of Both Worlds (Dubbelavsnitt i TNG avslut säsong 3, start säsong 4).

Borg Queen mötte vi väl första gången i Dark Frontier, (Dubbelavsnitt i VOY säsong 5).

i vilket avsnitt blir Picard assimilerad till Locutus? för det nämns så i FC. och i vilket avsnitt möter man först Borg Drottningen? för precis som i FC så nämns hon som en man borde veta vem det är.

Assimileringen sker i The Best of Both Worlds (Dubbelavsnitt i TNG avslut säsong 3, start säsong 4).

Borg Queen mötte vi väl första gången i Dark Frontier, (Dubbelavsnitt i VOY säsong 5).

Vårt första möte med borgdrottningen var i filmen First Contact (1996). Den utspelar sig år 2373. I denna film dödas hon av Data. Den borgdrottning vi möter i Voyager "Dark Frontier", "Unimatrix Zero, Part I", "Unimatrix Zero, Part II" och "Endgame" måste därmed vara en annan.

I First Contact och VOY "Endgame"spelas hon av Alice Krige. I övriga VOY episoder av Susanna Thompson.

• 6 months later...

Vårt första möte med borgdrottningen var i filmen First Contact (1996). Den utspelar sig år 2373. I denna film dödas hon av Data. Den borgdrottning vi möter i Voyager "Dark Frontier", "Unimatrix Zero, Part I", "Unimatrix Zero, Part II" och "Endgame" måste därmed vara en annan.

I First Contact och VOY "Endgame"spelas hon av Alice Krige. I övriga VOY episoder av Susanna Thompson.

Nej så är det ej. :lol: Borg Drottnigen var ombord på borg kuben som anföll jorden i "best of both worlds"(näms i first contact). Hon det är samma drottnign bara det att det är en annan kropp hon har tagit över. Picard undrar hur hon överlevde explosionen i "best of both worlds".

Och som drottnigen sa: "Du tänker så tredimesonelt".( stavas det så?)

Nej så är det ej. :lol: Borg Drottnigen var ombord på borg kuben som anföll jorden i "best of both worlds"(näms i first contact). Hon det är samma drottnign bara det att det är en annan kropp hon har tagit över. Picard undrar hur hon överlevde explosionen i "best of both worlds".

Och som drottnigen sa: "Du tänker så tredimesonelt".( stavas det så?)

Man ser henne aldrig i Best of Both World.

Och hon tar inte över kroppar, de är custom built när hon behöver en. :w00t: Teknisk sett kan man väl säga att hon är överallt. Hon är Borg.