Jump to content
Sign in to follow this  
OnO

Skådespelare

Recommended Posts

Jag tänkte bara spåna lite om vad ni där ute har för favoritskådespelare/favoritskådespelerskor.

Om ni har någon scen eller någon prestation som ni tycker är lite utöver det vanliga.

Jag har grubblat lite och kommit fram till att den bästa prestationen jag sett är Al Pacino som Lieutenant Colonel Frank Slade i En kvinnas doft (Scent of a Woman) från 1992. Jag begriper inte hur karln bär sig åt. Man tror inte att han är blind, man VET det. Och det växlande humöret som han tolkar så genialt. En otrolig film i en genre som jag inte alls brukar titta på. Se den och bli imponerad!

Måste också nämna Dustin Hoffmans porträtt som Raymond Babbitt i Rain Man från 1988.

Förutom Al Pacino så är jag en stor beundrare av Robert De Niro, Jack Nicholson, Morgan Freeman och Johnny Depp. Bland kvinnorna så beundrar jag Jennifer Jason Leigh, Juliette Lewis, Kathy Bates, Michelle Pfeiffer och Meryl Streep.

5 män, 5 kvinnor. Alla otroliga skådisar i mina ögon! :)

En skådis som jag egentligen har svårt för är Leonardo DiCaprio, men i Gilbert Grape är han lysande. Jag går nog lite på "insatser" än på person. Jag har iof en "hjälte" som jag egentligen inte hittar något som han gjort som är dåligt och det är Allan Edwall. Han i Dr.Glas är hissnande.

På samma sätt undrar jag om jag någonsin sett någonting bra med Keanu Reeves.

En skådespelare som jag tycker har en kuslig närvaro i allt hon gör är Gena Rowlands.

Jag kommer ihåg clint eastwood när han kommer ut ur en bar i sltet på filmen de skoningslösa. han säger något i stil med: If somone takes a shot at me. I´ll kill him his family his relatives and I´ll burn down this entire town..." Hård så det förslår...

han såg ut som om han verkligen menade varje ord han sade.

Jag går nog lite på "insatser" än på person.

På samma sätt undrar jag om jag någonsin sett någonting bra med Keanu Reeves.

<{POST_SNAPBACK}>

Här måste jag hålla med EoNeel. I min mening så beror skådespeleriet också till stor del på regin, det finns fullkomligt lysande skådespelare som stinker när de inte blir regisserade ordentligt - och vice versa. Riktigt ruttna skådespelare kan vara bra när regin är bra.

Ett exempel på det är Keanu Reeves. Rent generellt är han dålig. Stel, trist och ointressant. I Matrix ser det ibland ut som om han agerar med en kvast uppkörd på ett mörkt ställe. Men i filmen The Gift med Cate Blanchett i huvudrollen, regisserad av Sam Raimi, så är han fullkomligt lysande. Han är en skrämmande hustrumisshandlare, otroligt ointelligent och helt vidrig. På samma sätt är Emma Thompson, som egentligen är en lysande skådespelerska, pinsamt dålig i Junior med Arnold Schwarzenegger :(

En skådespelare som dock lyckas vara bra för det mesta är Gary Oldman. Hans tolkning av den korrumperade, vidriga polisen i Leon är helt fantastisk! Han lyckas också göra en smör-patriotisk-amerikansk film som Air Force One njutbar, bara på grund av att han gör den ryske terroristen mänsklig...

Sen är han ju underbar i Fifth Element :)

Jag har ingen favorit bland kvinnliga skådisar som motsvarar Gary Oldman. Men Nicole Kidman gör ofta bra rollprestationer.

Annars är min favoritfilm rent skådespelarmässigt Dangerous Liasions, där John Malkovich och Glenn Close är så fenomenalt bra att jag saknar ord. Holly Hunters prestation i The Piano är suverän.

Det här är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat...jag är allergisk mot dåliga skådespelare nämligen :D

Mina favoriter växlar då och då, men de lämnar alltid spår efter sig.

Bland de manliga är det:

Viggo Mortensen - första gången såg jag honom i SoR (Sagan om Ringen) och han är så naturlig, som om han kom från den tiden. Och sedan i GI Jane, där blev man nästan chockad över att han var den onde. Men han är bra!

Michael Vartan är en annan favorit, den som är högst just nu. Första gången jag såg honom i Alias "förälskades" jag direkt. Visst, han var nervös och det syntes, vilket inte gjorde så bra intryck, men jag visste redan då att han skulle klara det. Senre återfann jag honom i Vänner och Avalons dimmor.

Efter det följer: Billy Boyd, Ron Rifkin (suverän!), Bradley Cooper.

Kvinnliga ska jag rabbla snabbt :)

Jennifer Garner, Emma Thompson, Miranda Otto m.fl.

Och Star Trek skådespelare: De flesta! :)

Oj, det finns så många som bör nämnas, och så många som kommer glömmas... Jag gillar gamla filmer och då måste man nämna Marlon Brando i Linje lusta (fantastisk även i Gudfadern), James Dean i Rebel without a cause och Paul Newman i Katt på hett plåttak. Vidare är samspelet mellan Elizabeth Taylor (som inte alltid är så bra i övrigt) och Richard Burton i Who´s afraid of Virginia Wolf fantastiskt! Bette Davis är makalös i det mesta hon gjorde, denna sarkasm!

Av de lite mera nutida så gillar jag nästan allt Meryl Streep gör (i Sophie´s choice är hon magnifik). Jack Nicholson i Gökboet (liksom även Louise Fletcher, heter hon så? som vi njuter av i DS9), Sigourney Weaver i Alienfilmerna.

Av de svenska skådespelarna tycker jag Jonas Karlsson har gjort mycket bra ifrån sig, liksom Shanti Roney.

Tyvärr har vi mist några riktigt fantastiska skådespelare som Ernst Hugo och Margareta Krook.

Jag får nog sluta här annars kommer listan bli ohanterligt lång.

Ja var ska man börja. Men visst Marlon Brando måste vara med, men frågan är om inte hans bästa roll är i on the waterfront. Men Edward Norton är nutidens mästare, han blir både kött och själ i det han gör, tekniskt fulländad men kanske han är lite svag i berörandet. Sedan måste jag erkänna att Patric Stewart är lysande jag var förtjust i honom redan före ST, har ni sett Jag Cladius. Tycker också Bogart i slutet av sin karriär gjorde mycket fina insattser i både Sierra Madress Skatt och Afrikas drottning, men han har gjort mycket dåligt också - hoops sa jag det där. Anathony Quinn i La Strada är ju också sagolik. På kvinnosidan är jag mycket förtjust i Julianna Moore hon är coolheten själv, hon har det där som Streep stundom saknar. Men Katharine Hepburn är nog bäst.

Personligen går jag mycket på deras lösning av problemet, dvs gör det ett bra arbete, Gör de detta så kan jag kanske bli berörd och då är det magi. Ibland lyckas de bara i en roll men det räcker ju för att lskapa historia. Marc Alaimo har också gjort detta på ett strålande sätt.

Ja det var en del namedropping, har ni förövrigt inte sett La Strada så är det er plikt att göra det, bara så att ni vet.