Gå till innehåll

Filmer: Star Trek Hidden Frontier


orville

Rekommenderade inlägg

Efter att ha tittat lite på databasens nyheter gick jag in på hemsidan

www.hiddenfrontier.org. det var faktiskt ganska kul att se lite grejor producerat av fans och blev positivt överraskad. Jag såg avsnittet countermeasures vilket var värt nedladdingstiden. Vad tycker ni? Har ni tittat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklats hur då??

Nåja, Jag är lite kluven till det här med fanproductions. Helt ärligt det suger ganska kraftigt, dåliga skådisar, uselt foto och ljud. Nåjja man kan dock inte ha samma krav på dessa men likafall så är det oftast inte bra alls.

Men just New Voyages och Hidden frontier är ganska roliga. HF har en bättre grundidé enligt mig, men NV är snäppet bättre när det gäller att leverera, fast det är lite sunckigt med TOS besättningen. Men manusidéerna är stundom riktigt bra och skulle hålla riktigt långt. HF vill för mycket och manuset får däför alltför spretigt innehåll, men som sagt grundidéen är ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade egentligen bara sett det första avsnittet i säsong 1 men nu har jag sett Countermeasures och måste medge att den blivit bättre.

I början var det rent förskräckligt. Jag blev imponerad av specialeffekterna och så men det usla skådespeleriet tog ner allt. Jag fick liksom den där känslan man får när man läser något man skrivit när man var liten på fullaste allvar men som nu är rent pinsamt.

Alla repliker förekommer ofta i de riktiga serierna och dialogen ligger farligt nära en parodis.

Just nu verkar det ha blivit ganska mycket bättre även om jag måste hålla för öronen ibland.

Som sagt tycker jag att specialeffekterna är förvånansvärt bra (men det kanske är samma i alla avsnitt, jag har ju bara sett två), blandningen mellan ny grafik och klip från serierna är mycket välgjord. Uniformerna är dock ibland löjliga.

Jag gillar fan-produktioner även om de sällan är bra. Fans är en väldigt viktig ingrediens när man gör Star Trek men det krävs också proffesionalism och objektivitet (något mycket ovanligt hos Trekkers/Trekkies)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller med. Tänkte mycket på skådespeleri och uniformerna. Ibland tänkte jag på frasen "mimic is the highest form of flattery" tycker att det passar och då blev jag lite mer positiv till det hela. Jag tror också att serien skulle kunna vara något av en inspirationskälla för att skriva något eget...rpg till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu har jag sett några avsnitt till och jag måste säga att ett av dem var riktigt bra. Jag tänker på Voyage of the Defiant säsong tre. Intrigen och dialogen var roliga och skådespelarna lika så. Ingen bakgrundskunskap behövs och inte heller öronproppar, de har helt enkelt lyckats bra med att göra sin episod. Självklart kommer det inte i närheten av ett riktigt avsnitt men om ni funderar på att se ett Hidden Frontier så rekommenderar jag detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag har nu sett större delen av Hidden Frontier. Samtidigt som gänget går i alla de otaliga fällor som ett fan production-projekt kan gå i så är jag lite beundrad över att de tar tag i så många samhällsfrågor som t.ex. homosexuallitet och anti-terrorlagar. Att de visar vilja att ta tag i dem alltså, det är sällan som de lyckas positivt.

Ett avsnitt hade ett lysande upplägg. Det gällde en dispyt mellan två bosättningar på en planet. En kolonist från den ena bosättningen hade dött i en olycka vid ett besök hos den andra bosättningen varipå invånarna enligt sina seder och bruk ätit upp liket. Familjen till den döde hade blivit förkrossade och kanibalerna hade satts i fängelse vilket ledde till en öppen konflikt.

Jag väntade mig mycket av det avsnittet men blev väldigt besviken. Alla inblandade parter, däribland kommendör Shelby, utstrålade en väldig ignorans och det hela slutade med att Shelby med hög röst sa till sin förste officer något i stil med "DET VAR JU VÄLDIGT SYND ATT DE ÄR SÅ BARNSLIGA ATT DE INTE KAN KOMMA ÖVERENS...". Vips får de skuldkänslor och löser problemet (tyvär fick jag inte veta hur).

Ett lysande upplägg... rakt ut i sanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Tycker att "Star Trek: Hidden Frontier" har lyft något anmärkningsvärt under de senaste säsongerna.

Och den nya trailern för kommande "Star Trek: Odyssey" är riktigt strong!

Se den här:

http://www.hiddenfrontier.com/media/news/060807_oip.php

Bildkvaliten är inte så bra på den streamade versionen, men riktigt bra på den nedladdningsbara trailern.

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för min dubbelpost men är det någon som vet vad låten heter och artisten som dom spelar i introt, och även i slutet tror jag, på dom första avsnitten av star trek- the hidden frontier?

Vet någon vad låten och artisten heter som framför denna låt i en liten hemsnickrad star trek IX-försmaksvideo?

http://www.veoh.com/videos/v882481tgwcfJ4W...5744&rank=0

Jättetacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon vad låten och artisten heter som framför denna låt i en liten hemsnickrad star trek IX-försmaksvideo?

http://www.veoh.com/videos/v882481tgwcfJ4W...5744&rank=0

Jättetacksam för svar!

jag vet inte vad låten heter men det är låten som Picard spelar på flöjten i The Inner Light. så man skulle ju kunna säga att det är Jean-Luc Picard som är artisten :lol: men det är pianospel med så det är en annan version av den. låten i slutet av filmen är låten från eftertexterna till Enterprise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Men du vet inte vad det är för låt som spelas i början och ibland slutet på hidden frontier filmerna?

Det kan vara nåt som heter galaxy quest men jag är osäker.

jag tog mej en titt på avsnittet Heavy Losses, men jag lände inte igen låten, tyvärr. för övrigt föll inte serien mig i smaken. rymdscenerna ser riktigt snygga ut, men jag stör mig mest på hur tydligt det syns att dom använder greenscreen. ska man använda greenscreen så ska det vara riktigt bra tycker jag. jag har hellre dåliga kulisser än halvbra greenscreen. sen gillade jag inte hur människorna såg ut, dom såg liksom platta ut, dålig kamera kanske... nej jag gillade inte serien (fast det har ni säkert redan fattat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var inte så bra med green screen. Hoppas det hela blir bättre i senare avsnitt för dom flesta av skådisarna hade tyvärr väldigt liten utstrålning och var helt enkelt inte så bra. Två undantag fann jag dock: Han med gristrynet(som för övrigt var en fruktansvärt töntig och dålig mask) och hon som var lite chief engineer(undrar om hon inte var med i ett avsnitt i TNG??) var riktigt bra skådisar! Men jag ska kolla vidare och tror nog att allt blir vassare i senare avsnitt.

Men nu så vill inte deras server igen eller vad det kan vara. Denna gång gnäller den över att min browser eller brandvägg inte släpper iväg svars-cockies till deras server. Jag har testat att stänga av brandväggen, starta om IE7, sänka säkerhetsnivån på IE OCH köra med firefox..hmm!

Om nån´annan vet vad låten heter som dom kör i början och slutet på avnitten så berätta gärna! Den låter trekkig på nåt´vis!

Redigerad av michael ricochet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var inte så bra med green screen. Hoppas det hela blir bättre i senare avsnitt för dom flesta av skådisarna hade tyvärr väldigt liten utstrålning och var helt enkelt inte så bra.

jo det tänkte jag på när jag tittade men jag glömde berätta det i mitt inlägg. jag kan hålla med om att dom inte har så mycket ustrålning, det kanske är det som gör dom "platta".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sämsta med serien tycker jag också är "green screenen" dom använder, för det syns alldeles för tydligt. Och en del av skådisarna är på gränsen till usla (speciellt några av dom yngsta killarna: En som ser ut som en punkare är rena skämtet, låter som han läser utantill!). Han med gristrynet spelar riktigt bra, men måste han ha en så löjlig mask!

Men CGI:et är riktigt bra, och jag tycker dom har rätt hyfsade "storylines".

Jag har tittat igenom några av dom andra fanfilmerna: "The New Voyages", "Exeter" och "USS Intrepid". "The New Voyages" har kalkonvarning (dåligt skådespeleri), "Exeter" har rätt bra skådisar, men jag gillar inte att man använder "billig" 60-talsdekor. Engelska produktionen USS Intrepid är rätt bra om man förstår vad dom säger! Den lokala landsbygdsaccenten ??r bara för mycket!

Bäst är "förstås" "Star Trek: of Gods and Men" men så använder man ju också riktiga Star Trek-skådespelare! (tyvärr så har man bara spelat in 3 min ännu), och regissören är Tim Russ

Av alla fanproduktioner tycker jag nog att den mest lovande är kommande "Star Trek: Odyssey". CGI:t verkar vara suveränt!

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Introlåten till "star trek-hidden frontiers" är titellåten till science fiction komedin "star quest".

Star quest är en riktigt bra film som driver hårt med star trek. Bla andra finns Tim Allen(tool time) och Sigourney Weaver (alien).

låter intressant, jag borde nog kolla in den filmen. jag gillar sci-fi komedier, Det Våras För Rymden är ju askul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...