Kai Dukat Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 (edited) När jag kommer till någon så är det film, musik och boksamlingarna jag snabbt ser igenom. Det är förvånansvärt hur bra man kan känna igen en människo-typ genom detta. Visst det är lite farligt att dömma någon för snabbt men hej det stämmer ändå ganska bra Jag tänkte här om jag kan få en närmare förståelse för er här på forumet genom denna listning. De ska vara tio St-avsnitt, men en liten men träffande motivering. Det behöver inte vara några placeringar på listan - det har inte min heller. Självklart kommer många fullpoängare att hamna utanför ens lista, men det begriper nog alla att man inte kan ha en sabil favoritlista. Dubbelavsnitt och så kallade Arcs räknas som ett, kanske lite fusk, men det blir lite lättare då. Så här kommer en lista på vem jag är, nej nu blev det fel mina 10 i topp skulle det vara ;) The Circle arc i DS9 - konspiratorisk ST-politik när det är som farligast och bäst. Far Beyond the Stars DS9 - ST goes postmodernistisk och analysen tar aldrig slut In the Pale moonlight DS9 - ett stort krig som berättas ur den lilla synvinkeln, makro blir mikro och tvärtom. Dead Stop ENT - lysande sf i ST, möte med Rama helt enkelt Vulcan-arc ENT - filosofi action blandat med ST historik, roligt, tänkvärt och spännande. Scorpion VOY - klassisk serie peripeti Deathwish VOY - Gud vill ta livet av sig, filosofi på mycket hög nivå, tungt Best of both worlds TNG - St-klassisker mer behöver inte sägas. Deja Q TNG - kanske det roligaste ST avsnittet som har gjorts Lower deck TNG - så nära neo-realism som ST kan bli, rolig vinkling helt enkelt med vanliga människor. Så detta var min lista så nu vet ni vem jag är, men vem är ni ;) ;) ;) Edited May 8, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Detta med persontyps test är lite känsligt för mig. :rodna: För det första så har jag svårt att tro på dem plus att man ändrar sig med tiden. Jag fattar att detta är lite med glimten i ögat...eller? :blink: I.a.f jag har det jättesvårt att sätta ihop en lista, men några blev det i.a.f. DS9 Battlelines DS9 Hard Time DS9 The Abandoned DS9 Far Beyond the Stars ENT Dear Doctor Jag vet inte om det går att ställa någon "diagnos" på så få... Jag får återkomma med fler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Här kommer mina avsnitt - efter lång tids vånda över att välja ut några: TNG - Chain of command. Fantastiska avsnitt, lysande skådespeleri och tortyrscenerna är suveränt gjorda. Picards klassiska "There are FOUR lights"-replik gör på egen hand avsnittet sevärt och då tillkommer allt det andra bra också! TNG - Darmok. Om vikten av kommunikation, fantasi och samarbete. TNG - Disaster. Spännande, med många lika intressanta parallella handlingar. Lysande berättat. TNG - The measure of a man. Om Datas rättigheter. Vad är det som definierar liv? TNG - Déjà Q. Hysteriskt roligt Q-avsnitt, när han blivit människa som straff för sina försyndelser mot kontinuuet. DS9 - Trials and tribble-ations. Här kan vi verkligen prata om "best of both worlds". En fantastisk hyllning till Star Trekfenomenet, gjord med kärlek och omsorg. Och med fantastiskt resultat. DS9 - 6-avsnittsarcen i början av säsong 6, när de varit tvungna att lämna stationen och men tar tillbaka den. DS9 - In the pale moonlight. Gör Sisko rätt? Det kan man fundera på i all evinnerlighet utan att nödvändigtvis komma fram till ett enkelt svar. Finns det nåt svar på den frågan? VOY - State of Flux. Seska som förrädare. Spännande och superbra! VOY - Lineage. B'Elanna kämpar fortfarande med sitt klingonska arv - vilket resulterar i att hon vill genetiskt ändra sitt ofödda barn. Angeläget avsnitt, är genetisk manipulering OK? Och i vilken utsträckning? ENT - Dear Doctor. Fantastiskt bra. Återigen en rätt- eller felfråga som kan debatteras i det oändliga. Och jag är medveten om att det blev 11, men jag kan inte räkna bort nåt Bubblare (utan motivering): TNG: Lower decks. A fistful of Datas. Yesterday's Enterprise. DS9: Alla avsnitt med Garak VOY: Faces. Tuvix. Basics. Scorpion. Endgame ENT: Shuttlepod One. Vulcan-arcen i säsong 4. Varsågod att analysera. Vill du att jag ska maila över en lista på mina skivor också?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Jag har tyvärr sett för lite för att kunna ge ett svar så tydligt att det räcker till psykoanalys... ;) Jag har inte sett mer än hälften av TOS, 1 säsong DS9 och inget ENT alls (det är förvisso väldigt skönt att ha så mycket gött framför sig). Vet inte om jag ska vänta med mina favoritepisoder tills dess att jag kompletterat upp mitt tittande lite mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 (edited) Ska ge det ett försök trots att jag inte sett någe DS9 eller TOS (och ganska lite TNG) TNG - Unification. Underbart skådespeleri av samtliga aktörer, samt Spock och Sarek! TNG - Chain of command. There are four lights! behöver jag säga mer? TNG - Q Who?. Första gången dom mötte dessa livsfarliga varelser samt det absolut bästa Q avsnittet enligt mej ENT - Dead Stop. Star Trek i högform, spännande intelligent och Roxann Dawson som dataröst! ENT - Doctor's Orders. Bättre skräckstämning än i dom flesta nyare skräckfilmer. ENT - E2. Den bästa tidsparadoxen jag sett inom star trek. ENT - Vulcan trilogin i säsong4. Utmärkta skådespelare som driver fram en väldigt intressant historia. Bakula och Blalock gör sina allra bästa insatser någoonsin! VOY - Message in a Bottle. bland det mest humoristiska i star trak nånsin VOY - Someone to Watch Over Me. Mycket intressant tema om en borg som försöker bli mänsklig. Seven och Doktorns duett är helt underbar! VOY - Friendship One. Att ge ut sin teknik till alla raser är ju inte helt rätt visades det i detta avsnitt, det förstörde en hel planet. Hmm, inte helt lätt detta men det får duga. Edited May 11, 2005 by Rick Hunter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Haha Ja det här var verkligen klurigt. Hittills har jag bara 1 finalist. TNG season 7 The Pegasus: Om lojalitet och tankar kring det som ds9 egentligen blivit uppbyggt på. Återkommer med mer. Troligen blir det väl mest TNG eftersom det är helt klart mnin favvo startrek serie. Förresten, kan man ta med filmer här Kai Dukat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Helt lätt är det inte. Så här ser min lista ut. Tror jag, om jag gör om den kommer antagligen några avsnitt att bytas ut. City on the edge of forever Amok time The Measure of a man Inner light Darmok All good things In the pale moonlight The Siege of AR-558 Death Wish The killing game Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted May 11, 2005 Author Report Share Posted May 11, 2005 Att det lysande avsnittet Darmok skulle ligga med med Mrs Riker och Centerwall var veckans lågoddsare. Riker har läst litteratur och är uppenbarligen språkintresserad och Centerwall använde sig av den rätta grammatiska pluralisformen av bokhandel vilket tyder på bra språkkunskap. ;) ;) Rick Hunter är en sann SF-älskare vilket också syns på valet av teman i avsnitten. Men så slänger han in Someone to watch.. vilket bryter hela hans lista. Ett lysande snesteg som visar att trots all SF så är människan fortfarande intressant för herr Hunter. Och så är det EoNeel som ställer till det - som vanligt ;) - avsnitten - och hans inlägg - tyder på en väldig komplexitet som inte går att greppa - en spåtants mardröm :P . Än så länge är han forumets stora Joker man vet aldrig var man har honom - bortsett i androidfrågan ;) - att detta klär honom lysande . Undra om man skulle kunna göra ett avsnitts-miniatyr-kanon :blink: ? Hoppas det kommer in fler förslag. Så Ono det finns en spolknapp på DVD ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Att det lysande avsnittet Darmok skulle ligga med med Mrs Riker och Centerwall var veckans lågoddsare. Riker har läst litteratur och är uppenbarligen språkintresserad Ah, du har ju talang för det här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 (edited) Och så är det EoNeel som ställer till det - som vanligt ;) - avsnitten - och hans inlägg - tyder på en väldig komplexitet som inte går att greppa - en spåtants mardröm :P . Än så länge är han forumets stora Joker man vet aldrig var man har honom - bortsett i androidfrågan ;) - att detta klär honom lysande . <{POST_SNAPBACK}> Hmm. Det är som mamma säger: Jag har aldrig förstått mig på dig pojk? Frågan är om det är bra eller dåligt? När det gäller din egen lista, Kai, så skulle jag vilja säga att du är en sökare av stora mått. Edited May 11, 2005 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Som sagt Someone to Watch Over Me är nästan enbart för duetten mellan Seven och Doktorn, den är ju bara för härlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted May 11, 2005 Author Report Share Posted May 11, 2005 Okej låt oss ta detta ett steg längre. Jag vill bara säga att detta är på skoj och att jag verkligen hoppas att jag inte sårar någon. :rodna: Men Mrs Riker här kommer ditt Startrekoskop. Du är en person som är ganska kräsen, och detta avgör också ditt engagemang. Dvs du måste till talas på flera sätt, det är inte bara en sak som avgör utan det måste finnas flera saker som i sin tur bildar en helhet. Om det inte gör detta så blir du lite passiv och känner inte riktigt lusten att delta. Men du är också en betraktare som gärna ser och hör innan du slänger dig in i det hela. Men du har dock ömma punkter som gör att när dessa träffas går du igång direkt med näbbar och klor, kanske dessa punkter är centrerade i personer utanför dig själv, dvs dig kan man hacka på men inte de du håller av för då… Du är en som gillar när det kittlar lite under fötterna (dvs lite attraherad av att bli rädd), men spänningen ska nog vara lite trygg, det är underhållningen i spänningen du vill åt inte själva spänningens farlighet. Detta till stor del på grund av att du gillar att skratta. Men din humor kommer nog som bäst till där interna referenser finns, halva meningar och små personliga pikar är det som uppskattas allra bäst. Jag tror också att du har en allvarlig hållning till humor, du kan se humorn som ett vapen mot ondska, såkallad intelligent humor (även svart humor) som sparkar är något du också uppskattar. Detta beror på att du inte är rädd för att vara allvarlig. Du värderar ansvar högt och är beredd att diskutera detta väldigt mycke. Ansvar för dig ligger också väldigt nära din syn på empati, vilket också är väldigt viktigt för dig. Sedan säger du inte nej om någon bjuder på ett glas, men jag tror inte att du uppskattar fyllan i sig, utan det är det avslappnade sociala miljön du vill åt. Jag är dock rädd för att du har rutten musiksmak men hej alla kan väll inte vara perfekta som jag ;) B) . Är jag helt ute och cyklar eller är Startrekoskop något att ha. :blink: :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Jag har funderat och funderat. Men har kommer några avsnitt till, till min lista. DS9 It's Only a Paper Moon DS9 Extreme Measures DS9 In The Pale Moonlight DS9 Rapture Det är mkt DS9, men så är det. Jag bara älskar den serien. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Okej låt oss ta detta ett steg längre. Jag vill bara säga att detta är på skoj och att jag verkligen hoppas att jag inte sårar någon. :rodna: Men Mrs Riker här kommer ditt Startrekoskop. Du är en person som är ganska kräsen, och detta avgör också ditt engagemang. Dvs du måste till talas på flera sätt, det är inte bara en sak som avgör utan det måste finnas flera saker som i sin tur bildar en helhet. Om det inte gör detta så blir du lite passiv och känner inte riktigt lusten att delta. Men du är också en betraktare som gärna ser och hör innan du slänger dig in i det hela. Men du har dock ömma punkter som gör att när dessa träffas går du igång direkt med näbbar och klor, kanske dessa punkter är centrerade i personer utanför dig själv, dvs dig kan man hacka på men inte de du håller av för då… Du är en som gillar när det kittlar lite under fötterna (dvs lite attraherad av att bli rädd), men spänningen ska nog vara lite trygg, det är underhållningen i spänningen du vill åt inte själva spänningens farlighet. Detta till stor del på grund av att du gillar att skratta. Men din humor kommer nog som bäst till där interna referenser finns, halva meningar och små personliga pikar är det som uppskattas allra bäst. Jag tror också att du har en allvarlig hållning till humor, du kan se humorn som ett vapen mot ondska, såkallad intelligent humor (även svart humor) som sparkar är något du också uppskattar. Detta beror på att du inte är rädd för att vara allvarlig. Du värderar ansvar högt och är beredd att diskutera detta väldigt mycke. Ansvar för dig ligger också väldigt nära din syn på empati, vilket också är väldigt viktigt för dig. Sedan säger du inte nej om någon bjuder på ett glas, men jag tror inte att du uppskattar fyllan i sig, utan det är det avslappnade sociala miljön du vill åt. Jag är dock rädd för att du har rutten musiksmak men hej alla kan väll inte vara perfekta som jag ;) B) . Är jag helt ute och cyklar eller är Startrekoskop något att ha. :blink: :blink: <{POST_SNAPBACK}> 1. Mej har du i alla fall inte sårat, det här var hysteriskt roligt 2. Har du på allvar fått ut det där av mina avsnittsval? Ihop med mina övriga inlägg eller? 3. Jag är sk*timponerad - det stämmer på pricken... - utom det där med musiksmaken förstås ;) 4. Ja, Startrekoskop är definitivt nåt att ha. Thanx, käre Kai Dukat - you've made my day!! :lol: Du kanske kan tala om för mig vad jag vill bli när jag blir stor också? Jag har vissa problem med att komma på det själv nämligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted May 11, 2005 Author Report Share Posted May 11, 2005 Självklart har jag bara använt mig av avsnitten, plus lite andra inlägg förstås, men mest som stöd. Jag tror att du antingen kommer att arbeta som någon typ av journalist, eller med en administrativ uppgift gällande ett strukturerande av en verksamhet som arbetar med människor. Nja detta var en ren gissning. :rodna: Så min antagonist EoNeel när är det din tur. Jag ska försöka hålla mig till avsnitten, men självklart kommer ditt startrekoskop att färgas en del av dina inlägg. Det har ju inte varit få saker vi har diskuterat. :lol: :lol: :lol: Jag tror att du är en ganska tungsint man som tar saker och ting på allvar och du har en seriös inställning till det du tar dig an. Du har dock en självdistans som gör att du kan skapa en balans i dina funderingar. Din självdistans gör också att du kan provocera gränser på ett ganska skämtsamt sätt, att väcka lite uppmärksamhet vilket du snabbt vill leda in på en seriösare diskussion. Du är en tänkare inte en funderare, du vill få fram ”lösningar” ditt tänkandet är inte ett självändamål. Men du upplever själv ibland att du har svårt att förmedla dina egna tankar på ett korrekt sätt vilket gör att du söker dig till andra uttryckssätt. Du använder dessutom, musik, bild och text som direkta verktyg i ditt tänkande, allt du tar in faller på en för dig direkt kognitiv funktionell plats, vilket gör att du kan använda detta i möjliga situationer. För dig finns det alltid en rödtråd, dock inte för omgivningen. Du har en stark respekt för människans alla sidor, du blunder inte för det mörka. Detta är allvarligt och du kräver också att de andra ska vara allvarliga, men din självdistans skapar här återigen en balans vilket gör att du kan flytta dina gränser en del och anpassa dig ganska bra. Du är inte heller rädd för ensamheten, du till och med vårdar och värnar om ensamhetstid, och du kan nog bli lite tjurig om du inte får den. Denna ensamhet är en bränslepåfyllnad, för du ger allt för din omgivning och detta kostar på dina känslor och därför är ensamhetstid viktig. Jag tror också att din humor är lite missförstådd, lite Larson-humor kanske. De som känner dig uppskattar den, men andra missar oftast själva poängen. Detta kan bero på att jag tror att din humor ligger väldigt nära din självdistans. Jag undrar verkligen om jag är på rätt väg här egentligen, du är en knepig nöt att knäcka :lol: . Och detta är enbart positivt, mina närmaste vänner förstår jag mig helt enkelt inte på och det är väll därför jag älskar dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Självklart har jag bara använt mig av avsnitten, plus lite andra inlägg förstås, men mest som stöd. Jag tror att du antingen kommer att arbeta som någon typ av journalist, eller med en administrativ uppgift gällande ett strukturerande av en verksamhet som arbetar med människor. Nja detta var en ren gissning. :rodna: Så min antagonist EoNeel när är det din tur. Jag ska försöka hålla mig till avsnitten, men självklart kommer ditt startrekoskop att färgas en del av dina inlägg. Det har ju inte varit få saker vi har diskuterat. :lol: :lol: :lol: Jag tror att du är en ganska tungsint man som tar saker och ting på allvar och du har en seriös inställning till det du tar dig an. Du har dock en självdistans som gör att du kan skapa en balans i dina funderingar. Din självdistans gör också att du kan provocera gränser på ett ganska skämtsamt sätt, att väcka lite uppmärksamhet vilket du snabbt vill leda in på en seriösare diskussion. Du är en tänkare inte en funderare, du vill få fram ”lösningar” ditt tänkandet är inte ett självändamål. Men du upplever själv ibland att du har svårt att förmedla dina egna tankar på ett korrekt sätt vilket gör att du söker dig till andra uttryckssätt. Du använder dessutom, musik, bild och text som direkta verktyg i ditt tänkande, allt du tar in faller på en för dig direkt kognitiv funktionell plats, vilket gör att du kan använda detta i möjliga situationer. För dig finns det alltid en rödtråd, dock inte för omgivningen. Du har en stark respekt för människans alla sidor, du blunder inte för det mörka. Detta är allvarligt och du kräver också att de andra ska vara allvarliga, men din självdistans skapar här återigen en balans vilket gör att du kan flytta dina gränser en del och anpassa dig ganska bra. Du är inte heller rädd för ensamheten, du till och med vårdar och värnar om ensamhetstid, och du kan nog bli lite tjurig om du inte får den. Denna ensamhet är en bränslepåfyllnad, för du ger allt för din omgivning och detta kostar på dina känslor och därför är ensamhetstid viktig. Jag tror också att din humor är lite missförstådd, lite Larson-humor kanske. De som känner dig uppskattar den, men andra missar oftast själva poängen. Detta kan bero på att jag tror att din humor ligger väldigt nära din självdistans. Jag undrar verkligen om jag är på rätt väg här egentligen, du är en knepig nöt att knäcka :lol: . Och detta är enbart positivt, mina närmaste vänner förstår jag mig helt enkelt inte på och det är väll därför jag älskar dem. <{POST_SNAPBACK}> HA!HA!HA! Detta var superkul. Kai du har hittat ett nytt jobb! Tänk dig en egen sida där trekkisar får lämna in sina 10 faviss avsnitt och så får du ställa deras ST-skop, gör dem på engelska och ta en 100-ring för varje ST-skop och hela ST-världen ligger för dina fötter. Det är mkt jag känner igen. Tungsintheten kanske är lite väl...men i övrigt är det riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted May 11, 2005 Author Report Share Posted May 11, 2005 Pooh !!! Man tackar så mycket. Nästa man till rakning är Centerwall. Som sagt hoppas du inte tar illa upp. Men utifrån den lista har jag kommit fram till… En klassisk fin samkare som går in för det du gör. När det gäller denna personlighet kan snobberi lätt bli ett begrepp som utomstående kan ta till. Men det har istället med att göra att du går inför det du gör, om du t ex dricker whisky så är det singel malt som gäller. Du skulle säkert även ha koll på de olika regionernas särarter och de olika tillverkarna. Inte för att verka snobbig utan för att ditt intresse tar dig ditt och du uppskattar det klassiska väldigt mycke. Din favorit whisky skulle vara Macallan. Det gäller överlag som person och det är mycket som du sätter dig in i, och därför upplever nog många dig som allmänbildad. Du har nog en ganska hög social kompetens i och med att du till mångt och mycket har en gentleman i dig. Detta gör att du har lätt för att bli accepterad där du rör dig fast du kanske har en stor personlighet. Även här hjälper din allmänbildning dig. Du gillar dock att ha kontroll över saker och ting, dock inte så att det stör din vardag, men du dricker dig full endast när du har vänner kring dig. Din humor är ganska präglad av universitet skämt, Hur fungerar det med Anders och Måns tycker du är väldigt roligt, även Sev Trek uppskattar du. Men det finns en lite mörkare sida inom dig, du gillar vapen. Det är lite roligt med krig. Du är dock lite dubbelsidig här. Människan får inte lida, men paintball vore väldigt roligt eller.. Spelar du strategispel är Red Alert något du gillar, eller något med andra världskriget. Hur fel har jag?? :blink: Eller det är ju klart att jag inte har fel, för jag känner dig bättre än du själv för ett startrekoskop kan inte ljuga. ;) ;) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Pooh !!! Man tackar så mycket. Nästa man till rakning är Centerwall. Som sagt hoppas du inte tar illa upp. Men utifrån den lista har jag kommit fram till… Givetvis tar jag inte illa upp utan tycker bara att det är kul! En klassisk fin samkare som går in för det du gör. När det gäller denna personlighet kan snobberi lätt bli ett begrepp som utomstående kan ta till. Men det har istället med att göra att du går inför det du gör, om du t ex dricker whisky så är det singel malt som gäller. Du skulle säkert även ha koll på de olika regionernas särarter och de olika tillverkarna. Inte för att verka snobbig utan för att ditt intresse tar dig ditt och du uppskattar det klassiska väldigt mycke. Din favorit whisky skulle vara Macallan. Delvis rätt. Jag är defintivt finsmakare, men inte så förtjust i whiskey. Dricker mycket hellre cognac! Men det är sant att jag gärna sätter mig in i saker och ting ordentligt! Det gäller överlag som person och det är mycket som du sätter dig in i, och därför upplever nog många dig som allmänbildad. Du har nog en ganska hög social kompetens i och med att du till mångt och mycket har en gentleman i dig. Detta gör att du har lätt för att bli accepterad där du rör dig fast du kanske har en stor personlighet. Även här hjälper din allmänbildning dig. Du gillar dock att ha kontroll över saker och ting, dock inte så att det stör din vardag, men du dricker dig full endast när du har vänner kring dig. Din humor är ganska präglad av universitet skämt, Hur fungerar det med Anders och Måns tycker du är väldigt roligt, även Sev Trek uppskattar du. Smickrare där! Nå, det finns nog lite sanningshalt i det hela (fråga de som satt i WCT-styrelsen med mig så kan de nog h??lla med om att jag vill ha kontroll... ). Och när jag pluggade i Lund var jag faktiskt med i samma spex som Anders och Måns! Men det finns en lite mörkare sida inom dig, du gillar vapen. Det är lite roligt med krig. Du är dock lite dubbelsidig här. Människan får inte lida, men paintball vore väldigt roligt eller.. Spelar du strategispel är Red Alert något du gillar, eller något med andra världskriget. Nja, här stämmer det inte riktigt. Det är snarare så att jag gillar mörka dramer och konflikter i historier, vilket blir extra tydligt i krigsfilmer. Har faktiskt aldrig spelat paintball! Hur fel har jag?? :blink: Eller det är ju klart att jag inte har fel, för jag känner dig bättre än du själv för ett startrekoskop kan inte ljuga. ;) ;) ;) <{POST_SNAPBACK}> En hel del rätt. Det här är ju jättekul! Snyggt jobbat Kai Dukat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Det här var verkligen svårt men så här får det bli: TOS: City on the Edge of Forever (Kärlek som måste offras, snyft) TNG: Encounter at farpoint (Mänskligheten inför rätta. Q har några poänger men också Picard, allas vår favouritfilosof) TNG: Where no man has gone before (Om vår perception av vår omvärld och dess begränsningar. Kanske lite om vår potential också) TNG: The Pegasus. (Är det värt att offra alla principer, gå bortom och förbi alla regler...) TNG: Measure of a Man(Vad är liv?) TNG: Devil´s due (Ett härligt perspektiv på religion) TNG: The Drumhead (främlingsfientlighet och förföljelse av folkgrupper. Mycket påtaglig känsla...) TNG: The Wounded (en människas fölust leder honom ner i fördärvet) DS9 The Ship (Vänskap och förlust) DS9 Badda bing badda bang (Härlig känsla, skön komik, gillar 60-tals slang) Bubblare: TNG Yesterdays enterprise, DS9 The siege of ARR 558, In the pale moonlight, Best of both worlds (1 och 2), Redemption 1och 2 Datas day Favouritfilm (generations, måste slå ett slag för den, den behandlar många teman från tng och är nästan som ett långt påkostat avsnitt....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Det är ju ett hästjobb du gör i denna tråd med att ställa våra ST-oskop. B) Men vem skall ställa ditt ST-oskop? :blink: Personligen så skulle jag tycka att det vore mkt spännande att få veta vem mannen är bakom "Kai Dukat". ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted May 12, 2005 Author Report Share Posted May 12, 2005 Jaha Du centerwall Frankrike eller skottland vem bryr sig, du gillar alltså ek, låt mig gissa Grönsteds extra är en liten favorit. Fine champange får dig att bli lite irriterad. ;) Okej då var det dags för Rick Hunter. Jag tror att du är hungrig på det mesta. Med iver slänger du dig in med hull och hår. Med en stor dos positivitet kommer du också undan med det mesta. Det ska vara roligt och det är det som driver dig, detta kan vara lite av en svag punkt hos dig. Är det inte roligt så tar elden slut. Du är dock inte så impulsstyrd att du slutar när det tar emot, lite motstånd är bara roligt och du ser det som en utmaning. Din humor är direkt, dvs du skrattar först av alla i salongen, men du är lite kräsen. Dvs du skrattar mycket men du ”älskar” inte allt. Det får gärna ligga lite utmaningar i humorn, den ska inte vara uppenbar. Du gillar säkert pyssel-problem, kanske inte Rubikskub men andra små kluringar uppskattar du. Detta för att det finns en äventyrare inom dig, motstånd är roligt och utmaningar är till för att besegras. Men du är också en drömmare, en liten Robin Hood visionär. Kampen för rättvisa är något du tilltalas av och frihet är nästan en dogm för dig. Du har dessutom ett stort kontaktnät runt dig, men kanske inte så många ”riktiga” vänner. Detta bekommer dig inte så mycket för att träffa nya människor är bara roligt och det kommer du att fortsätt med. Jag tror dock inte att du är säker på vad du ska göra med ditt liv, men inte heller detta bekommer dig så mycket. För du har ju roligt just nu och dessutom ordnar sig det mest för dig trots allt. Men precis som Mrs. Riker är jag övertygad om att du har en riktigt dålig musiksmak varför vet jag inte men så är det i alla fall. B) Ja allt detta viste du nog redan, eller??? :blink: :blink: Personligen så skulle jag tycka att det vore mkt spännande att få veta vem mannen är bakom "Kai Dukat". ;) Vem är jag, det har jag ju redan sagt ovan. Sökare är nog rätt, men frågan är vad söker jag efter?. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Hur kan du veta så mycket Kai Dukat? Okej allt stämmer ju inte givetvis men tillräckligt för att undra om nån spionerar på en ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Vilket fantastiskt roligt påfund! Jag är mycket imponerad av dig, Kai Dukat, som lägger ner så mycket energi och tid på att tolka, hoppas bara att du tycker det är roligt så det inte blir ett tvång. För egen del så har jag tyvärr mycket svårt att minnas vad favoritavsnitten heter, och jag sitter här i skolan och har ingen dator hemma där boxarna finns. Men övergripande så gillar jag fortsättningsavsnitten bäst, 42 minuter är för kort tid att göra något riktigt bra med. Detta förklarar till viss del varför DS9 är min favoritserie med de långa arcsen. Här kommer ett axplock ur minnet av avsnitt jag gillar: TNG: Det där när Natasha Yar kommer tillbaka i en alternativ verklighet Det där när avsnittet blir en hyllning till gamal katastroffilmer DS9: Children in time (när de finner sina egna ättlingar) Det d??r när de är fast i ett Dominionfängelse och man fattar att Dr Bashir har blivit utbytt. VOY: Year of hell I & II The killing game Nu vågar jag inte skriva mer med risk för att missa någon riktig godbit, får återkomma med en komplettering när jag kollat igenom boxarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted May 13, 2005 Author Report Share Posted May 13, 2005 Jag är ledsen Orville men jag har funderat på din lista en hel del och jag får inte ihop något. Detta var den märkligaste lista jag någonsin sett, vilken utmaning . Jag frestas att ta med alltför mycket information från andra inlägg. Men jössös ett försök skall man väll ändå göra. B) Du är en person som går dina egna vägar och du hatar att hamna i ett fack där folk tror sig vet vem du är. Detta har du gjort under en längre tid och idag kan du snabbt röra dig mellan många olika typer av ämnesområden. Det som binder samman detta är din blick för helhet, du kan snabbt sortera in olika typer av fakta in i ditt helhets tänkande. Denna struktur är alltid överordnad dvs du har inga direkta problem med paradoxer, du ser dessa som naturliga och i de i sig inte räcker som bevis på att något är fel. Detta gör dig till en öppen människa med en ganska öppen etik. Ditt ego spelar inte en direkt roll i dina sociala relationer. Öppenheten skapar en stor social kompetens vilket gör att du lyckas snabbt ”komma” med i gruppen. Detta bryr dig dock inte så mycket genom att du är dig själv. Öppenhet gör dig också logiskt beroende så kallade vettiga argument går före dina personliga känslor. De som inte känner dig kan till om med tycka att du är lite känslokall när det gäller detta. Men de som känner dig tycker att du är en mycket varm och förstående person. Det centrala i ditt tankesystem, det som binder samman din helhets syn är kanske just människan och hennes bekymmer med att just var människa. Till detta kan du knyta allt – så även din naturvetenskap. Det blir dock aldrig tungsint fast det är allvarligt för dig. Detta på grund återigen av din öppenhet, denna ger dig nämligen en stor dos av självdistans och du har en stor ironisk potential inom dig. Och därför tilltalas du just av denna sorts komik. Jaha, det var detta, hoppas jag inte har tokfel denna gång. :rodna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 WOW Kai du verkar känna mig bättre än de flesta här i världen. Du kan ge dig själv en klapp på axeln. Kai dukat youré the man B) B) B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts