Jump to content

Equinox

crazy_voyager

Recommended Posts

hoppas jag stavade rätt på titeln nu :blink:

Jag funderade när jag postade i diskussionen om Tuvix på Janeways agerande vid mötet med Equinox, och även över dom andras agerande. Enligt mig är det ett utav dom bästa avsnitten och också ett utav dom avsnitt där Janeway spårar ut riktigt ordentligt, och Chokotay visar sig faktiskt riktigt ordentligt, han visar även att han är en ledare som säger vad han tycker. Jag är öppen till diskussion, vad tycker ni? Och vad säger vi om Ransoms beteende, jag ser honom som en person som glömt var han varit, samtidigt gjorde han sig skyldig till krig och massmord, det är inget jag förlåter hur som helst

Det är fel att han mördade osv. helt klart. Men samtidigt skapar han bilden av att starfleet är inte perfekt, de töjer också på sina gränser, i detta fallet helt utan tillåtelse, men iaf! Janeway däremot är en sådan som alltid har följt reglerna och hon har ju på så vis kommit längre.

Visserligen ville ju kaptenen på Equinox bara att de skulle komma hem, men i slutet inser han ju faktiskt att det är fel... Så om inte skeppet hade blivit förstört skulle iaf jag ha haft överseende med vad han gjort ända tills de kommit hem, där hans fall skulle prövas i domstol. Men vem vet, han kanske hade lyckats rentvå sig på vägen hem. :P

Det finns så många "tänk-om"-tankar!

men en sak har jag undrat om... vad hände med de överlevande på Equinox? :blink: Man ser dem ju aldrig i Voyager avsnitten! Jag hade gärna velat följa dem en liten bit och sett hur de anpassat sig!

När man ser på Ransom måste man tänka på hans situation. Hans skepp var sämre än Voyager, han hade förlorat halva sin besättning och utsått långt mycket mer än Janeway och co.

Nu har jag tänkt på det och finner att hans agerande är 100% oförlåtligt. Det här handlar inte om regler, Ransom bröt inte mot "Föreskrift 123, Artikel XYZ, Sektion Beta, Undersektion Echo, Paragraf 0 i Stj??rnflottans staga" som säger att det inte är okej att döda. Vad han gjorde är helt enkelt vidrigt. Döda levande varelser för att kunna ta sig hem är inte regelbrott, det är brott mot alla principer.

"The needs of the many outweighs the needs of the many" är ingen ursäkt. För att få hem besättningen var de tvugna att offra det dubbla antalet grön-aliens.

Jag förstår varför det handlade så men kan aldrig acceptera eller förlåta det.

Janeways beteende går att argumentera för. En sak är fiender i mysko kläder, men det är en helt annan sak med fiender i samma mysko kläder som en själv. När hon hotar den där killen till döds handlar det inte bara en vendetta utan också om det att en grupp beväpnade massmördare går lösa.

Hon korsar däremot gränsen när hon håller fast utomjordingaran mot sin vilja, nu vet vi ju inte hur långt hon kunde tänka sig att gå men där var det lite skrämmande.

Om Janeway varit i Ransoms kl??der från början hade hon nog suttit död i Equinox kaptensstol men det kunde hon ha varit ordentligt stolt över. Det är den tanken som motiverar henne och som gör henne till en bättre befälhavare än Ransom.

Ransoms handlande var så tveklöst fel att det är skrämmande, men långt ifån oförståeligt..

Strandsatta i en outforskad kvadrat med inga som helst möjligheter att kontakta starfleet, halva besättningen var död, skeppet fallfärdigt.. Och så finner de ett sätt att kunna komma hem snabbare, även fast det inkluderar mord skulle det vara svårt att motstå. Det är stor chans att de skulle dö medans försöka ta sig hem. Självbevarelseinstinkt, antingen lever de eller så låter de en grupp okända aliens leva.

Håller med Great Bird of the Galaxy, det faktum att Janeway heldre dör än begår samma fruktansvärd handlingar som Ransom gör henne till en bättre befälhavare, även bättre människa för den delen..

• 7 months later...

skillnaden där tycker jag är att vi pratar i ena fallet om djur, som inte har utvecklat språk, kommunikationsmedel, som inte ens använder verktyg! Det är för mig basisen på intelligens, jag vägrar äta djur som jag anser är intelligenta eller visar tecken på det (apor, delfiner t.ex, bägge använder verktyg, har ett enkelt språk mm) det gör lyckligtvis dom flesta människor, men det Equinox gjorde var att man dödade tänkande varelser (många gånger hägre stående än delfiner) för att uppnå något man kunde nå utan att döda dom!

Ransom hade möjligheten att ta sig fram med konventionella metoder, men istället dödade han tänaknde varelser för att vinna lite tid, istället för att ge sig på dom och därmed förlora fler besättningsmedlemmar och nästan sitt skepp så kunde han gjort som voyager. Utforskat, letat efter vänner, och förbättrat sin teknik för att kunna ta sig hem fortare, Voyager använder trans warp och liknande, men dom begår itne massmord i processen! Det är den stora skillnaden mellan Ransom och Janeway enligt mig

Okej han gjorde det han gjorde men, om man ska fälla en kapten (eller högre officer) så behövde man en militärdomstol med generaler (eller i det här fallet amiraler) så jag skulle ha avlöst honom direkt sedan fortsatt resan för chansen att överleva ökar direkt om man är fler än en. Ensam är INTE stark! (tycker jag) :huh: