Jump to content

Borgernas ursprung?

Recommended Posts

Jag har alltid undrat var Borgerna kommer ifrån, hur de har utveklats till sin skräckinjagande identitet. Finns det ngn. data på det över huvud taget? Det vore väldigt intessant att få reda på hur en art utvecklas till något som Borgerna. Vad har influerat dem till att söka perfektion? Finns det ngn som vet? :)

I star trek (serier och filmer) finns det inte något direkt svar på detta. I en bokserie spekulerar dock (tre böcker, star trek odyssey) william shatner om att borgerna och v´ger har något gemensamt. Spock gjorde ju en mind meld med v´ger vilket gör att borgerna ser honom som asimulerad redan.

Borgerna är en halvmekanisk ras, eller cyborger. De assimulerar organsikt liv in i sitt kollektiv för att utvecklas mot den perfekta rasen. Det finns ett avsnitt i voy där seven of nine ser borg bäbisar. Jag minns dock inte om de på något sätt hade blivit födda eller om det bara är barn av andra raser som blivit assimulerade.

Det närmsta man kan komma en förklaring måste väl vara den Guinan ger oss i "Q Who": "They're made up of organic and artificial life which has been developing for thousands of centuries." Tusentals sekel! Det är minst 200 000 år det! Så Borgerna har hållit på att utvecklas länge!

Här finns lite nyttig Borg information.

Jag har för mig att jag sett/hört i något avsnitt att dom en gång var svaga, och började med sina inplantat för att överleva. Tror dom var förtryckta av någon annan ras.

Jag kan dock vara ute och seglar så det står det härliga till! :P

Om inte så är det förmodligen i VOY jag sett det.