Gå till innehåll

Sexuellt kompatibla


Rekommenderade inlägg

Med risk för att gå in på de mer eller mindre förbjudna områdena: Jag har undrat länge över om alla raser i ST-universumet är sexuellt kompatibla med varandra. Detta har varit ett ämne i ett eller möjligtvis ett par avsnitt av Babylon 5. Jag har inte tänkt på det innan jag såg dessa avsnitt.

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hybrider mellan människa-klingon är ju bevisligen inte sterila (vilket ju avkomman kan bli vid fortplantning mellan olika arter) och jag antar att samma gäller för de som är hälften människa och hälften vulkan. Visserligen vet vi väl ingenting om Spock får några barn, men det känns ju som om det är ologiskt att få Pon Farr till ingen nytta... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara sexuellt kompatibla med varandra måste innebära att man på ett eller annat sätt kan fortplanta sig med varandra. I förlängningen måste det också, som Centerwall sa, också innebära att avkomman också måste vara sexuellt duglig.

Ytterligare ett exempel. I en alternativ tidslinje så fick Ocampan Kes och Människan Thomas Paris en dotter, Linnis. Linnis fick sedan en son Andrew med människan Harry Kim. Således är Ocampor och människor sexuellt kompatibla med varandra då avkomman, i detta fall Linnis Paris, också är sexuellt fungerande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Att vara sexuellt kompatibla med varandra måste innebära att man på ett eller annat sätt kan fortplanta sig med varandra. I förlängningen måste det också, som Centerwall sa, också innebära att avkomman också måste vara sexuellt duglig.

*snip*

Sexuelt kompatibel (som jag tänker det) torde innebära att de kan ha sex med varandra rent biologiskt och även med tanke på njutning. Man skulle ju kunna spåna lite och tänka att vissa raser i och för sig kan ha sex, men vari finns njutningen. Det skulle ju kunna tänkas skilja åt.

Sedan kan man naturligtvis diskutera de genetiska aspekterna av det hela. Då handlar det väl inte så mycket om sexuellt kompatibel, tänker jag. Vissa raser kan få avkommor, vissa inte, vissa avkommor kan föröka sig, vissa kan inte.

Redigerad av RomulanStar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast tror jag att det går hand i hand det där med njutning och att skaffa avkomma. Jag tror inte att Tom och B'Elanna i första hand sa till varandra "nu ska vi försöka göra avkomma.." Det blev nog bara så, efter en viss njutning... :rodna:

Samma sak när Samantha Wildman och Greskrendtregk svarvade till Naomi...

Men visst måste det vara så att njutningen varierar mellan raserna (det gör den ju t.o.m. inom människosläktet) Träffar du och blir förälskad i en ferengier så får du lägga stor vikt vid dennes öron för att han/hon ska uppnå njutning. Träffar du en klingonkvinna så får du räkna med att få ta några smällar och bett för att hon ska få njuta.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast tror jag att det går hand i hand det där med njutning och att skaffa avkomma. Jag tror inte att Tom och B'Elanna i första hand sa till varandra "nu ska vi försöka göra avkomma.." Det blev nog bara så, efter en viss njutning... :rodna:

Samma sak när Samantha Wildman och Greskrendtregk svarvade till Naomi...

Men visst måste det vara så att njutningen varierar mellan raserna (det gör den ju t.o.m. inom människosläktet) Träffar du och blir förälskad i en ferengier så får du lägga stor vikt vid dennes öron för att han/hon ska uppnå njutning. Träffar du en klingonkvinna så får du räkna med att få ta några smällar och bett för att hon ska få njuta....  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut. Det vet vi ju... ;)

Men är det någon som känner till om det finns raser i ST-universumet som inte är sexuellt kompatibla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det någon som känner till om det finns raser i ST-universumet som inte är sexuellt kompatibla?

En korsning mellan en Klingon och en Trill är inte möjlig utan medicinsk hjälp, och jag gissar att de är så i de flesta andra fall. Lite lustigt är att en Art är definierad som en grupp varelser som kan föröka sig, men i Star Trek handlar det ju alltid om olika arter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bilogisk mening idag är en art ett djur som kan para sig och få avkomma som i sin tur kan fortplanta sig, en mulåsna är tillexempel inte en art eftersom dom alltid är sterila.

Måste säga att det är ett väldigt intressant ämmne detta

Det borde ju finnas arter som kan fortplanta sig eftersom till exempel åsnor och hästar kan få barn (mulåsnor), men dom är ju ingen art eftersom dom inte kan få barn (se ovan) så antagligen finns det liknande problem i rymden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest sannolikt för bristande kompabilitet är det väl när arterna inte liknar varandra, och med tanke på att de flesta Trekraser har liknande "människodrag" så går det nog om viljan finns. Däremot undrar man ju hur avkomman till en andorian och ferengi skulle se ut. Eller varför inte avkomman till vilken art som helst och en tribble, fast de kanske bara är ett skadedjur, men nog skulle man kunna ha det mysigt med en sådan? :wub: :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo du, men bara för att arter är humanoider betyder inte det att dom kan få barn bara sådär, alla insekter kan ju inte få barn tillsammans för att nämna ett exempel, eller alla spindlar (att jämföra en dvärgart med en klingon kan liknas vid pyttespindel vs jättespindel, och dom två kan knappast få barn tillsammans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det någon som känner till om det finns raser i ST-universumet som inte är sexuellt kompatibla?

En korsning mellan en Klingon och en Trill är inte möjlig utan medicinsk hjälp, och jag gissar att de är så i de flesta andra fall.

Men jag vill nog ändå med bestämdhet hävda att trills och klingoner är sexuellt kompatibla! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det någon som känner till om det finns raser i ST-universumet som inte är sexuellt kompatibla?

En korsning mellan en Klingon och en Trill är inte möjlig utan medicinsk hjälp, och jag gissar att de är så i de flesta andra fall.

Men jag vill nog ändå med bestämdhet hävda att trills och klingoner är sexuellt kompatibla! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Klingioner och människor måste få hjälp för att få avkomma... Har för mig att det gäller Människor - Vulcaner också...

Hmm... s??g en sida någonstans om det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää nu kan jag inte hålla mig längre och måste också kasta mig in i denna älskog :w00t: . Sexuelltkompatibla är något som den romulanskastjärnan inte bara begränsat till avkomma, utan det handlar även om att dela en sensuell upplevelse. Och precis som Ono också påpekar så handlar det om olika ”läggningar”. Detta skulle dock behöva utvecklas en del. Sexualitet är något centralt inom oss människor och har en avgörande roll gällande hur vi tolkar världen vi anser oss leva i. Vi söker hela tiden efter relationer som på något sätt tilltalar oss just sexuellt. Vill dock nu tillägga att jag pratar inte om sex – dvs det fysiska utförandet – här utan om sexualitet. Sexualitet handlar om att dela något med någon på ett känslomässigt plan. Detta betyder att det finns en icke könsbest??md sexualitet inom oss människor. Detta betyder att alla raser i ST är sexuelltkompatibla med varandra, det gäller bara att hitta den gemensamma beröringspunkten., och detta i sig kan ge en enorm livsnjutning.

När det gäller själva sexet så blir det lite knepigare i våra medvetanden, för då krävs dessutom en fysisk attraktion för att det ska kunna bli roligt. Hos oss människor är dock detta väldigt nära förknippat med ordet penetrering av något slag. Men på de sista 30 ??ren har vissa försökt komma bort ifrån detta synsätt, SM-anhängarna är kanske de som har kommit längst när det gäller detta, men även de homosexuella har arbetat mycket med dessa förställningar. Men i ST har man faktiskt glädjande nog också gjort detta, T ex Feringisarnas öron, Xyrillian är också en ras som går utanför detta synsätt, där går man till och med bortom fysiskkontakt till viss del. Njutning är det som ligger i centrat för detta. Även här är nog alla sexuelltkompatibla, det gäller bara att hitta den gemensamma beröringspunkten, den gemensamma attraktionen och den gemensamma njutningen. Ja nu är inte det så bara vi vet ju bara själva hur knepigt detta är mellan människor, hur ska det då vara mellan människor och alla rymdisar.

Sedan har vi den tredje aspekten nämligen avkomman. Detta är en rent medicinsk fråga, dvs går våra gener att föra samman på eget väg. Ja ska vi tro på The Chase avsnittet i TNG så har vi väldigt goda förutsättningar för detta. Men tyvärr är det nog inte så enkelt som det låter, lite hjälp behöver vi nog för att det ska bli bra. Och om allt ovan fungerar så ser jag inget problem gällande att man får lite medicinsk hjälp med detta. Det är liksom bara lite formalia fel liksom. Så om det behövs lite hjälp på vägen så är det helt okej och faller dessutom in under sexuelltkompatibla. Detta är inte mot naturen utan en lite korrigering av denna, ingen säger väll att hjärttransplantation är mot naturen utan just en hjälp. Så utifrån detta är nog de flesta även här sexuelltkompatibla.

Men ibland är det bara ren lust och vem skulle säga nej till en het klingonska??? Inte jag i alla fall för jag är redan ihop med en. B) :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det någon som känner till om det finns raser i ST-universumet som inte är sexuellt kompatibla?

En korsning mellan en Klingon och en Trill är inte möjlig utan medicinsk hjälp, och jag gissar att de är så i de flesta andra fall. Lite lustigt är att en Art är definierad som en grupp varelser som kan föröka sig, men i Star Trek handlar det ju alltid om olika arter.

<{POST_SNAPBACK}>

I vilket sammanhang framkommer detta med klingoner och trillare?

Mest sannolikt för bristande kompabilitet är det väl när arterna inte liknar varandra, och med tanke på att de flesta Trekraser har liknande "människodrag" så går det nog om viljan finns. Däremot undrar man ju hur avkomman till en andorian och ferengi skulle se ut. Eller varför inte avkomman till vilken art som helst och en tribble, fast de kanske bara är ett skadedjur, men nog skulle man kunna ha det mysigt med en sådan?   :wub:  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Klingon + tribble = Chewbacca? :P

Nää nu kan jag inte hålla mig längre och måste också kasta mig in i denna älskog :w00t: . Sexuelltkompatibla är något som den romulanskastjärnan inte bara begränsat till avkomma, utan det handlar även om att dela en sensuell upplevelse. Och precis som Ono också påpekar så handlar det om olika ”läggningar”. Detta skulle dock behöva utvecklas en del. Sexualitet är något centralt inom oss människor och har en avgörande roll gällande hur vi tolkar världen vi anser oss leva i. Vi söker hela tiden efter relationer som på något sätt tilltalar oss just sexuellt. Vill dock nu tillägga att jag pratar inte om sex – dvs det fysiska utförandet – här utan om sexualitet. Sexualitet handlar om att dela något med någon på ett känslomässigt plan. Detta betyder att det finns en icke könsbestämd sexualitet inom oss människor. Detta betyder att alla raser i ST är sexuelltkompatibla med varandra, det gäller bara att hitta den gemensamma beröringspunkten., och detta i sig kan ge en enorm livsnjutning.

När det gäller sj??lva sexet så blir det lite knepigare i våra medvetanden, för då krävs dessutom en fysisk attraktion för att det ska kunna bli roligt. Hos oss människor är dock detta väldigt nära förknippat med ordet penetrering av något slag. Men på de sista 30 åren har vissa försökt komma bort ifrån detta synsätt, SM-anhängarna är kanske de som har kommit längst när det gäller detta, men även de homosexuella har arbetat mycket med dessa förställningar. Men i ST har man faktiskt glädjande nog också gjort detta, T ex Feringisarnas öron, Xyrillian är också en ras som går utanför detta synsätt, där går man till och med bortom fysiskkontakt till viss del. Njutning är det som ligger i centrat för detta. Även här är nog alla sexuelltkompatibla, det gäller bara att hitta den gemensamma beröringspunkten, den gemensamma attraktionen och den gemensamma njutningen. Ja nu är inte det så bara vi vet ju bara själva hur knepigt detta är mellan människor, hur ska det då vara mellan människor och alla rymdisar.

Sedan har vi den tredje aspekten nämligen avkomman. Detta är en rent medicinsk fråga, dvs går våra gener att föra samman på eget väg. Ja ska vi tro på The Chase avsnittet i TNG så har vi väldigt goda förutsättningar för detta. Men tyvärr är det nog inte så enkelt som det låter, lite hjälp behöver vi nog för att det ska bli bra. Och om allt ovan fungerar så ser jag inget problem gällande att man får lite medicinsk hjälp med detta. Det är liksom bara lite formalia fel liksom. Så om det behövs lite hjälp på vägen så är det helt okej och faller dessutom in under sexuelltkompatibla. Detta är inte mot naturen utan en lite korrigering av denna, ingen säger väll att hjärttransplantation är mot naturen utan just en hjälp. Så utifrån detta är nog de flesta även här sexuelltkompatibla.

Men ibland är det bara ren lust och vem skulle säga nej till en het klingonska??? Inte jag i alla fall för jag är redan ihop med en. B)  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Allt eftersom världen (som vi tolkar utefter) utvidgas till att inkludera andra planeter och varelser torde ju också vår sexuella uppfattning utvidgas. Känns ganska naturligt. Jag håller med dig, det kan ju ändå inte anses gå emot moraliska/etiska aspekter att på den medicinska vägen hjälpa ett par av olika planetär härkomst att kunna leva ihop och skaffa familj.

Och begreppet vad som är sex förändras ju faktiskt hela tiden, precis som du så rätteligen påpekar :) .

(Det där med heta klingonskor lämnar jag emellertid därhän. Känns inte som min gebit :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det någon som känner till om det finns raser i ST-universumet som inte är sexuellt kompatibla?

En korsning mellan en Klingon och en Trill är inte möjlig utan medicinsk hjälp, och jag gissar att de är så i de flesta andra fall. Lite lustigt är att en Art är definierad som en grupp varelser som kan föröka sig, men i Star Trek handlar det ju alltid om olika arter.

I vilket sammanhang framkommer detta med klingoner och trillare?

Det var i DS9 då Worf och Dax funderade på att skaffa barn, Bashir erbjöd sig att hälpa till medicinskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det någon som känner till om det finns raser i ST-universumet som inte är sexuellt kompatibla?

En korsning mellan en Klingon och en Trill är inte möjlig utan medicinsk hjälp, och jag gissar att de är så i de flesta andra fall. Lite lustigt är att en Art är definierad som en grupp varelser som kan föröka sig, men i Star Trek handlar det ju alltid om olika arter.

I vilket sammanhang framkommer detta med klingoner och trillare?

Det var i DS9 då Worf och Dax funderade på att skaffa barn, Bashir erbjöd sig att hälpa till medicinskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Var detta möjligen i säsong 7? Jag har nämligen bara sett en tredjedel av den säsongen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det någon som känner till om det finns raser i ST-universumet som inte är sexuellt kompatibla?

En korsning mellan en Klingon och en Trill är inte möjlig utan medicinsk hjälp, och jag gissar att de är så i de flesta andra fall. Lite lustigt är att en Art är definierad som en grupp varelser som kan föröka sig, men i Star Trek handlar det ju alltid om olika arter.

I vilket sammanhang framkommer detta med klingoner och trillare?

Det var i DS9 då Worf och Dax funderade på att skaffa barn, Bashir erbjöd sig att hälpa till medicinskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Var detta möjligen i säsong 7? Jag har nämligen bara sett en tredjedel av den säsongen...

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det var slutet av säsong 6. Sista avsnittet i säsong 6 är ju sista avsnittet som Jadzia är med och det var i det avsnittet...Tears of the Prophets heter det va? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det någon som känner till om det finns raser i ST-universumet som inte är sexuellt kompatibla?

En korsning mellan en Klingon och en Trill är inte möjlig utan medicinsk hjälp, och jag gissar att de är så i de flesta andra fall. Lite lustigt är att en Art är definierad som en grupp varelser som kan föröka sig, men i Star Trek handlar det ju alltid om olika arter.

I vilket sammanhang framkommer detta med klingoner och trillare?

Det var i DS9 då Worf och Dax funderade på att skaffa barn, Bashir erbjöd sig att hälpa till medicinskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Var detta möjligen i säsong 7? Jag har nämligen bara sett en tredjedel av den säsongen...

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det var slutet av säsong 6. Sista avsnittet i säsong 6 är ju sista avsnittet som Jadzia är med och det var i det avsnittet...Tears of the Prophets heter det va? :)

<{POST_SNAPBACK}>

I see. Ja, jag håller ju på att plöja igenom DS9 igen och är mitt inne i femte säsongen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Detta kanske låter lite politiskt inkorekt), men borde det inte vara väldigt få "renrasiga" varelser kvar i galaxen, eftersom de olika raserna träffar varandra och förflyttar sig så borde väldigt många familjer ha någon utomjording i släktträder i alla fall på långt håll.

Sedan så uppstår det kanske sub-undergrupper när de blir 1/4 A ras 1/4B ras och 2/4 C ras. Särskilt i fredrationen där alla är så ultraliberala och öppna för andra "kulturer"

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...