rehnvall Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 (edited) Star trek är en tv serie och måste anpasas som en sådan. Tex hjältar behöver aldrig gå på toaleten eller de är aldrig 2 månader "inget att rapotera" rutin uppdrag. Nu förutsätter vi att teknoligin finns och moralen/filosofin inte behöver ta hänsyn till vad tv tittarna (vissa grupper i USA tycker) 1. Pengar i någon from måste finnas. De måste finnas något som hindrar en medborgare att förbruka för mycket resurser *. Alla medborgare har en hög medborgarlön, som garanter att de kan leva ett gott liv. Om personen behöver mer "pengar" så jobbar han/hon, men eftersom medborgarlönen är så hög, så är de få livsstilar som kräver att man jobbar för pengarna skull. 2. Sex, i ett sådant ultra liberalt sammhälle så skulle nog en stor del av befolkningen vara bi-sexuela. Man har en mycket friare syn på sex. Ungefär som god mat. 3. Eftersom energi är i prinsip obegränsad och replikatorena kan göra de mesta så vanliga matriella ting finns i överflöd. Däremot är tex semester på populära semster planeter? dyra, eftersom de inte "går" att replikera. 4. Skeppstriderna skulle vara totalt anorlunda, alla skulle sutit i rymddräkter och fastspända under högsta berdskap, och språkbruket skulle varit helt anorlunda. 5 Relion anses vara något konstigt, dock så har utövare 100% rätt att utöva den inom fredrationen. Eftersom de är individens eget val, men en sådan individ anses som lite udda av resterande samhället. (natutligtvis är "alla" så väl uppfostrade så ingen tycker illa om en religös person, rasism är ett minne blott) Hur tror ni att de skulle sätt ut på "riktigt"? *läste en gammal SF bok, från den tiden datorer var stora tunga dyra, forskare blokerade datorn totalt genom att utföra avancerade beräkningar för olika avancerade forskningsprojekt. Därför hadde alla bara begränsad datortid, 200 gånger vad en normal användare kunde förbruka under en lvstid. Edited June 24, 2005 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 Vi har varit inne på det här några gånger tidigare. Men förutsättningarna för de fem punkterna är dock. Obegränsat med resurser. Vi måste ha tillgång till allt vi behöver. Då kostar inget och då fungerar medborgarlöner – men har man detta i ST. Familjestrukturen måste vara splittrad för att sexualiteten ska kunna bli ”fri”. Här finns dock några andra brasklappar, men dessa kan vi ta sedan i fall de behövs. Replikatorn går liksom in under det här med resurserna. Striderna fattar jag inte riktigt – men skeppstiderna skulle vara en stor omställning värt att diskutera. Religionen är mycket diskuterad och jag tillhör dem som säger att religionen kommer aldrig att dö ut. Däremot krävs det ett helt sekulariserat samhälle. Detta håller på att diskuteras i både filosofin i ST och Etik och moral. Det finns här enormt många parametrar att ta hänsyn till för att inte komma helt fel. Våra förutsättningar att uppnå detta…typ inga eller???? Men hru hade du tänkt gå vidare?? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 22, 2005 Report Share Posted July 22, 2005 En sak jag stört mig lite på är att de, om jag minns rätt, inte har några pengar eller annan valuta i st men ändå så spelar de poker i tng. Min undring är vad de spelar om om de nu inte spelar om pengar? Poker förlorar ju all scharm om det inte spelas om pengar eller liknande. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted July 22, 2005 Report Share Posted July 22, 2005 En sak jag stört mig lite på är att de, om jag minns rätt, inte har några pengar eller annan valuta i st men ändå så spelar de poker i tng. Min undring är vad de spelar om om de nu inte spelar om pengar? Poker förlorar ju all scharm om det inte spelas om pengar eller liknande. J. Säkert? Jag tycker att Poker behåller är charmigt även utan pengar i potten. Atmosfären är... obeskrivlig. Jag kommer ihåg ett Voyager avsnitt där de spelade Poker på Delta Flyer där vinnaren skulle få sovmorgon, mins inte namnet men jag mins att Neelix bluffade. Annars kan jag bara säga att något så obetydligt som avskaffandet av pengar inte skulle hindra mig från att spela Poker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 31, 2005 Report Share Posted July 31, 2005 En sak jag stört mig lite på är att de, om jag minns rätt, inte har några pengar eller annan valuta i st men ändå så spelar de poker i tng. Min undring är vad de spelar om om de nu inte spelar om pengar? Poker förlorar ju all scharm om det inte spelas om pengar eller liknande. J. Säkert? Jag tycker att Poker behåller är charmigt även utan pengar i potten. Atmosfären är... obeskrivlig. Jag kommer ihåg ett Voyager avsnitt där de spelade Poker på Delta Flyer där vinnaren skulle få sovmorgon, mins inte namnet men jag mins att Neelix bluffade. Annars kan jag bara säga att något så obetydligt som avskaffandet av pengar inte skulle hindra mig från att spela Poker <{POST_SNAPBACK}> Men de måste ju ändå spela om någonting som har betydelse för dem. Om Data säger att han höjer med 50 dollar så skulle han väl lika gärna kunna sagt att han höjde med 50 poäng! Men det skulle jag inte alls tycka var lika intressant som att höja med 50 dollar eller 50 vaktskift! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted August 30, 2005 Report Share Posted August 30, 2005 (edited) Ja, man måste ju inte spela om pengar, för vi är väl inga ferengis? Poker eller andra kortspel är lika roliga iallafall! Edited August 30, 2005 by G'Brr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted August 30, 2005 Report Share Posted August 30, 2005 Faktum var att dom spelade om latinum först. "Forget the latinum, the one who wins this hand gets to slep in tomorrow" "I'm in" säger alla. Chokotay:"What've you got?" Kim:Two pair Neelix:Is this better then the flush? Kim: I kney you were bluffing Chokotay: tom? paris titar ut på en cube chokotay: battle stations! massa spring bla bla Paris: and I had a full house... jag tycker den e bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted August 30, 2005 Report Share Posted August 30, 2005 Om ST-samhället skulle vara på riktigt...oj,oj. 1) Fråga: Lever en hög militär i en bättre standard än en ensamstånde 2-barns mamma? Själv tror jag att det pengalösa samhället är en utopi. Arbete måste på något sätt avlönas. 2) Frågan är om det samhälle är så liberalt. Sextidningar, sexklubbar och prostitution skulle nog vara ett minne blott. Kanske lever människor ut sin sexualitet som man gjorde i det antika Rom, men med vissa förbehåll som t.ex att pedofili är bannlyst mm. Det man har sett av ST så är det forfarande den "normala" familjebilden som gäller. Några glada homoförhållanden ser man ju aldrig. 3) Vad skall man med materiella ting i sådant samhälle? 4) Skeppsstriderna...folk gör väl sitt bästa, skriker order, utför order och dör fastspända eller inte. 5) När det gäller religionen så tror jag precis tvärtom. Jag tror att människan kommer att ha mera tid över till existensiella frågor, filosofi och andliga ting. Det lär väl bli ett navelskåderi utan like. En eftertanke. Jag funderar lite på vad som händer med de som är annorlunda. De som inte vill delta i detta samhälle. Helt klart kommer det att finnas en elit som lägger ribban för resten av massan. Frågan är vad som händer om man inte vill hoppa över den ribban. Är det ok att vilja supa ihjäl sig i detta samhälle? Finns ångest? Kommer det att vara ok att vara en svag människa? Vilka mänskliga "fel" kommer inte att vara tillåtna? Ett samhälle som vilar på den fria viljans infall kan det bestå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 30, 2005 Report Share Posted August 30, 2005 En eftertanke. Jag funderar lite på vad som händer med de som är annorlunda. De som inte vill delta i detta samhälle. Helt klart kommer det att finnas en elit som lägger ribban för resten av massan. Frågan är vad som händer om man inte vill hoppa över den ribban. Är det ok att vilja supa ihjäl sig i detta samhälle? Finns ångest? Kommer det att vara ok att vara en svag människa? Vilka mänskliga "fel" kommer inte att vara tillåtna? Ett samhälle som vilar på den fria viljans infall kan det bestå? <{POST_SNAPBACK}> Intressant tanke! Förmodligen finns det väl områden där losers utan arbete håller till och degar hela dagarna i tex storstäderna. Minns att det krävs ganska mycket för att bli anställd av stjärnflottan. Själv tror jag att det mesta är tillåtet, men att likasinnade söker sig till varandra. Människan är ju flockdjur som bekant. Även de som inte arbetar eller gör något annat nyttigt lever nog ganska gott i den här utopin. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted August 31, 2005 Report Share Posted August 31, 2005 Intressant tanke! Förmodligen finns det väl områden där losers utan arbete håller till och degar hela dagarna i tex storstäderna. Minns att det krävs ganska mycket för att bli anställd av stjärnflottan. Själv tror jag att det mesta är tillåtet, men att likasinnade söker sig till varandra. Människan är ju flockdjur som bekant. Även de som inte arbetar eller gör något annat nyttigt lever nog ganska gott i den här utopin. J. <{POST_SNAPBACK}> Med annorlunda menar jag INTE att det skulle handla om några losers. Med annorlunda menar jag människor som på ett eller annat sätt inte vill leva i denna typ av samhälle. När det gäller beteckning loser så kan den täcka alla människor för ingen är ju perfekt. Men ett samhälle som detta som arbetar ständigt på att förbättra sig på alla fronter kan utveckla ett motstånd mot det som är annorlunda. Är detta ett samhälle som inte har plats för psykiskt sjuka, utvecklingsstörda, beroende sjuka mm. Jag menar att ett samhälle som arbetar mot perfektion kanske sätter labels på saker som egentligen inte är sjukt. Bara för att en människa inte är som alla andra betyder ju inte att denne är sjuk. Vi håller ju redan idag på att utrota ångest, depressioner mm. Det kanske låter som en bra sak, men samtidigt utrotar man det mänskliga samvetet som är beroende av ångest för kunna tala om när någonting är i grunden fel. Synen på perfektion kan skilja sig ganska mycket från person till person. Personligen så ser jag ett samhälle där ingen inre oro finns och där alla ser ut att leva perfekta liv som någonting skrämmande. Utveckling är ju inte att eliminera all smärta utan att genom smärta komma till insikt om att vi alla är beroende av varandra för en utveckling i samförstånd och där allting får utvecklas i sin egen takt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 31, 2005 Report Share Posted August 31, 2005 Intressant tanke! Förmodligen finns det väl områden där losers utan arbete håller till och degar hela dagarna i tex storstäderna. Minns att det krävs ganska mycket för att bli anställd av stjärnflottan. Själv tror jag att det mesta är tillåtet, men att likasinnade söker sig till varandra. Människan är ju flockdjur som bekant. Även de som inte arbetar eller gör något annat nyttigt lever nog ganska gott i den här utopin. J. <{POST_SNAPBACK}> Med annorlunda menar jag INTE att det skulle handla om några losers. Med annorlunda menar jag människor som på ett eller annat sätt inte vill leva i denna typ av samhälle. När det gäller beteckning loser så kan den täcka alla människor för ingen är ju perfekt. Men ett samhälle som detta som arbetar ständigt på att förbättra sig på alla fronter kan utveckla ett motstånd mot det som är annorlunda. Är detta ett samhälle som inte har plats för psykiskt sjuka, utvecklingsstörda, beroende sjuka mm. Jag menar att ett samhälle som arbetar mot perfektion kanske sätter labels på saker som egentligen inte är sjukt. Bara för att en människa inte är som alla andra betyder ju inte att denne är sjuk. Vi håller ju redan idag på att utrota ångest, depressioner mm. Det kanske låter som en bra sak, men samtidigt utrotar man det mänskliga samvetet som är beroende av ångest för kunna tala om när någonting är i grunden fel. Synen på perfektion kan skilja sig ganska mycket från person till person. Personligen så ser jag ett samhälle där ingen inre oro finns och där alla ser ut att leva perfekta liv som någonting skrämmande. Utveckling är ju inte att eliminera all smärta utan att genom smärta komma till insikt om att vi alla är beroende av varandra för en utveckling i samförstånd och där allting får utvecklas i sin egen takt. <{POST_SNAPBACK}> Me losers menade jag sådana som inte är anställda av företag och stjärnflottan... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted February 11, 2007 Report Share Posted February 11, 2007 (edited) En sak jag stört mig lite på är att de, om jag minns rätt, inte har några pengar eller annan valuta i st men ändå så spelar de poker i tng. Min undring är vad de spelar om om de nu inte spelar om pengar? Poker förlorar ju all scharm om det inte spelas om pengar eller liknande. J. Som great bird of the galaxy skrev så kanske dom spelar om tjänste saker. Typ vem som får ta nästa natt skift, eller vem som får leda nästa farliga awayteam. Edited February 11, 2007 by P'kea Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brunt Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 (edited) 5 Relion anses vara något konstigt, dock så har utövare 100% rätt att utöva den inom fredrationen. Eftersom de är individens eget val, men en sådan individ anses som lite udda av resterande samhället. (natutligtvis är "alla" så väl uppfostrade så ingen tycker illa om en religös person, rasism är ett minne blott) Varför skulle det anses vara konstigt med religon? Jag tycker att religon är nånting som varje människa behöver så jag skulle nog inte vara så glad att hamna i ett samhälle där det anses vara konstigt. Edited February 13, 2007 by Pjotr'k Justerat citat-taggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 (edited) Om ST-samhället skulle vara på riktigt...oj,oj. 1) Fråga: Lever en hög militär i en bättre standard än en ensamstånde 2-barns mamma? Själv tror jag att det pengalösa samhället är en utopi. Arbete måste på något sätt avlönas. 2) Frågan är om det samhälle är så liberalt. Sextidningar, sexklubbar och prostitution skulle nog vara ett minne blott. Kanske lever människor ut sin sexualitet som man gjorde i det antika Rom, men med vissa förbehåll som t.ex att pedofili är bannlyst mm. Det man har sett av ST så är det forfarande den "normala" familjebilden som gäller. Några glada homoförhållanden ser man ju aldrig. 3) Vad skall man med materiella ting i sådant samhälle? 4) Skeppsstriderna...folk gör väl sitt bästa, skriker order, utför order och dör fastspända eller inte. 5) När det gäller religionen så tror jag precis tvärtom. Jag tror att människan kommer att ha mera tid över till existensiella frågor, filosofi och andliga ting. Det lär väl bli ett navelskåderi utan like. En eftertanke. Jag funderar lite på vad som händer med de som är annorlunda. De som inte vill delta i detta samhälle. Helt klart kommer det att finnas en elit som lägger ribban för resten av massan. Frågan är vad som händer om man inte vill hoppa över den ribban. Är det ok att vilja supa ihjäl sig i detta samhälle? Finns ångest? Kommer det att vara ok att vara en svag människa? Vilka mänskliga "fel" kommer inte att vara tillåtna? Ett samhälle som vilar på den fria viljans infall kan det bestå? när det gäller punkt 2 : i spegeluniversumet är Ezri lesbisk liksom Leeta och sen har vi intedenten som hoppar åt alla möjliga konstiga håll. vad gäller din eftertanke så skulle jag inte tycka om ett samhälle där en elit bestämmer hur vi ska leva vilket dagens elit gör Edited February 15, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 Det är därför det aldrig kommer att fungera med utopier. Det finns alltid människor som vill gå åt ett annat håll, göra saker annorlunda och bestämma själv. Jag slår vad om att om man bestämde att alla skulle ha en röd dräkt så skulle några bära dräkter av annan färg bara för att visa att dom inte vill göra som alla andra. Sedan skulle samhället vara tvunget att straffa dom och så är utopin död. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts