Ella Posted September 26, 2001 Report Posted September 26, 2001 Serierna är ju från USA. Där är folk konstiga... Det är okej att slå ner varandra, våld är det ingen som reagerar på men så fort det blir nåt om sex...
Quiet Posted September 26, 2001 Author Report Posted September 26, 2001 Tja, jag tycker att de är rätt duktiga på naken hud också.. men fördomarna mot homosexuella är nog fler och djupare rotade i USA än här i toleranta Europa. Tacka för det.
Quiet Posted September 27, 2001 Author Report Posted September 27, 2001 Mm-hmm. Tyvärr. Skulle det inte höja intrignivån om det var lite mer olika karaktärer med? Jag menar, inte bara "den pedantiske", "chefen", "gamblern" osv osv.. Fattar ni?
Ella Posted September 28, 2001 Report Posted September 28, 2001 Antagligen, men dom där karaktärerna finns ju i allt, på ett eller annat sätt. Alla har ju en roll, så är det ju på riktigt också, sen är det kanske inte är lika utpräglat som det är på tv. Däremot så kan ju en människa vara både "den pedantiske" och "gamblern", tex. Då blir det ju genast mer spännande...
Sara Posted September 28, 2001 Report Posted September 28, 2001 Jag tittar på Star Trek eftersom det är en spännande, intressant och rolig serie som till viss del är realistisk. Det är intressant att Zochrane i Star Trek världen "uppfann" överljushastigheten år 2066!! Det innebär att vi har 65 år på oss att uppnå samma resultat, men det finns antagligen lite för många problem med warp-drift för att vi skall hinna. Dock borde vi kunna göra något åt tygndlösheten om bord p?? våra rymdskepp.
mumle Posted September 28, 2001 Report Posted September 28, 2001 Just tynglöshet finns det någorlunda vettiga teorier för. Det går helt enkelt ut på att man roterar skeppskroppen runt en axel, så att man simulerar gravitationen med hjälp av centripetalkraft. Precis som dom gör i bland annat 2001.
Sara Posted September 29, 2001 Report Posted September 29, 2001 Magnetfält är en annan intressant teori.
Ella Posted September 30, 2001 Report Posted September 30, 2001 Om ni bara visste hur många sömnlösa nätter jag har spenderat med att tänka på det här... På nåt sätt måste det ju gå...
mumle Posted September 30, 2001 Report Posted September 30, 2001 :lol: @ EllaHmm...det borde ju gå. Vi får forska lite. På tal om nåt helt annat stog det en ganska tuff grejj i näst senaste numret av Ny Teknik. Om en grön ljuskristall som kunde kröka elertronströmmar som en vanlig kristall kröker ljus. Låter mycket intressant, tyvärr fattade jag inte så mycket...:confused:
mumle Posted September 30, 2001 Report Posted September 30, 2001 *harklar sig* jag sa ju att jag inte fattade allt Okej, ska väl försöka då. Man tänker ju sig ljus som partiklar (fotoner) och vågor på samma gång. Det detta menar forskare att man kan betrakta materia som också. Att en elektron, som man innan tagit som materia, även kan ses som vågor. Detta har varit en teori i sådär 70 år, det va visst två gubbar som fick nobelpris för det. Men först nu har man bevisat det. Överskriften till artikeln va "Kristaller av ljus flyttar materien". Tänk att kvantfysik kan vara intressant ibland iallafall . (Ändrad av mumle kl. 9:36 pm den sep. 30, 2001)
Ella Posted October 1, 2001 Report Posted October 1, 2001 Öh, jaha... Det är för tidigt på morgonen för sånt där, men det låter nog bra... *fattar egentligen inte riktigt*Liten fråga: Heter kvantfysik "quantum mechanics" (inte helt säker på stavningen där) på engelska?
mumle Posted October 1, 2001 Report Posted October 1, 2001 Jag är inte hlet säker på det. Men skulle tro att det heter "quantum psysics". Det finns något som heter kvantmekanik också....tror jag, men jag vet inte va det handlar om :confused:
Ella Posted October 1, 2001 Report Posted October 1, 2001 Quantum mechanics är ju Janeways favvoämne... Det är ju det hon pluggar hela tiden i Mosaic. Har funderat på vad det är för nåt... Fysik är ju helt klart det roligaste NO ämnet... Kanske ska börja plugga kvantfysik/mekanik... Det kan ju bli användbart i våran forskning om gravitation...
mumle Posted October 1, 2001 Report Posted October 1, 2001 Sådär ja! Äntligen någon som tar lite ansvar för våra framtida forskningsprojekt! :cheesy: Kvantfysik kan nog vara ganska intressant, om man fattar nåt av det. Så jag håller mig nog till gränsvärden och härliga derivator istället!
Ella Posted October 1, 2001 Report Posted October 1, 2001 Och det har jag inte en aning om vad det är för nåt, så om vi bara samarbetar blir allt jättebra!!
mumle Posted October 1, 2001 Report Posted October 1, 2001 Självklart! Var glad att du inte vet vad det är... Och va glad att du slipper en tenta på det om en månad...*ryser av tanken*
mumle Posted October 1, 2001 Report Posted October 1, 2001 Vill du inte va med då Quiet? Asså, vi är fullt seriösa med dethär. Efter att vi har uppfunit vår Warp-drive så är det värdsherravälde som gäller!! Muahahaha :biggrin:
Ella Posted October 2, 2001 Report Posted October 2, 2001 Vadå spåra ur? :p (vad pratade vi om från början??) Mumle: ju färre vi är destomer makt får vi! ps. Språkfråga: är destomer ett ord? eller är det två? desto & mer? Har jag bara fallit offer för närkingskan? Det låter rätt när jag säger det, men det ser ju mysko ut...
Quiet Posted October 2, 2001 Author Report Posted October 2, 2001 Vi pratade om vad vi vill se i Star Trek och inte världsherravälde!Ella: det är två ord. I skriftspråk, men kanske inte i talspråk, det är nog en dialekt-fråga. OBS!! Språk-diskussionen slutar HÄR!
mumle Posted October 2, 2001 Report Posted October 2, 2001 Se, vi (jag o ella iaf) är i stort behov av en off-topic!!! :lol:(Ändrad av mumle kl. 8:30 pm den okt. 2, 2001)
Ella Posted October 3, 2001 Report Posted October 3, 2001 Nä, tycker du? För att göra det här åtminstonde lite till On-Topic; jag vill ha mer girlpower i Star Trek... Fast det är klart, det blir svårt att slå Janeway... Men in med mer kvinnor! Större delena av alla aliens dom möter i Voyager är ju män (mer eller mindre)...
Recommended Posts