Quiet Posted July 2, 2001 Report Share Posted July 2, 2001 Vad är det vi vill se ? En realistisk skildring av framtiden, (öh, det lät ju inte dubbelbottnat va ?) eller en ren fantasivärld ?Vi får ju utgå från att TOS är rätt så mycket en ren och skär fantasi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted July 2, 2001 Report Share Posted July 2, 2001 Anledningen till att jag tycker att ST är så bra är just framtidsbilden. Det är en väldigt positiv framtid, fast visserligen ganska omöjlig. Fast visst är det så man vill att framtiden ska se ut? eller iallafall något åt det hållet. Svaret på din fråga: Jag vill ha en perfekt blandning . Star Trek bygger på människornas framtid, för att det ska kännas som VÅR framtid får det inte vara helt främmande, som t.ex. i Star Wars. Men samtidigt får det inte bli tråkigt, dvs inte för nära oss. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted July 2, 2001 Report Share Posted July 2, 2001 Fast i Star Wars är det "a long time ago" inte så viktigt med Mr Lucas vill visst inte att det ska vara en framtids skillning så han kan bre på med allt möjligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted July 3, 2001 Author Report Share Posted July 3, 2001 Jag har kommit fram till att vad jag vill se är en ren fantasivärld. Jag vill inte se någon som diskar eller städar. Anledningen är väl att jag helt enkelt vill drömma mig iväg, som antagligen alla vill ibland. Sen vill jag inte se allt för mycket vårld, då tar jag illa vid mig. Jag håller för ögonen varje gång ett skepp flyger i luften. Speciellt Voyager. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 3, 2001 Report Share Posted July 3, 2001 Precis. Därför gillar jag avsnitt som inte bryr sig så mycket om verkligheten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted July 3, 2001 Author Report Share Posted July 3, 2001 Som Reslolutions ? ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted July 3, 2001 Report Share Posted July 3, 2001 Jag gillar ST för att det är en del fantasi och även för att det kan vara en del av våran framtid. Om en 10-20 år så hoppas jag att även vi kommer att ha stjärnskepp som vi kan åka flera ljusår i och besöka andra främmande världar, tänk om man kunde susa fram i Warp 8. Det skulle ju även vara trevligt om vi slapp alla krig, pengabekymmer m.m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted July 3, 2001 Report Share Posted July 3, 2001 Well put Jag känner detsamma som Jocke. Det skall vara en möjlig framtid (även om viss utsvävning helt är okej) som skildras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted July 3, 2001 Report Share Posted July 3, 2001 Jocke, du får nog börja jobba på detdär skeppey ganska hårt tror jag Annars håller jag med, det är den "möjliga" (eller lite av den iaf) framtiden ag vill åt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 3, 2001 Report Share Posted July 3, 2001 Lollo- Resolutions var faktiskt inte så bra...Sen håller jag med er andra om det mesta som sagts om framtiden.Jocke- får jag jobba på ditt rymdskepp?? ;) Kapten vore ju en ganska bra befattning, skaffa gärna fram en snygg "first officer" åt mig också.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted July 3, 2001 Author Report Share Posted July 3, 2001 Ella - Du är ju född komiker. ;) Jag vet att Resolutions inte är så bra, det är bara lite frossa för er som gillar tanken på J/C. En möjlig framtid. Warp-drift håller ju på att utredas och undersökas på NASA just nu.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted July 3, 2001 Report Share Posted July 3, 2001 bara för att den utforskas betyder det inte att den är möjlig...NASA har haft VÄLDIGT konstiga projekt... fast man kan ju alltid hoppas, jag är tyvärr lite skeptisk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted July 4, 2001 Report Share Posted July 4, 2001 Även om vi kanske aldrig kommer att kunna åka i warp hastigheter, så finns det andra möjligheter solsegel, jonmotorer, lasermotorer m.m. Vi får nog ST stjärnskepp nån gång i framtiden, hoppas bara att jag lever då ;)Ella, kaptens befattningen tar jag själv, men du får gärna vara "Number One" :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 4, 2001 Report Share Posted July 4, 2001 Quiet - född till komiker! Man tackar... Och visst, iden om Resolutions är bra, men det ledde ju inte nånstans... "I'm not sure I can...define parameters. But I can tell you a story, an ancient legend among my people...." Jocke - "number one" låter inte helt fel... vi kan ju göra tvärtom... hm, är du möjligtvis lång och mörk? ;) Så NASA håller på med warp expriment? Tufft. Jag har planer på att bli VD på Nasa när jag blir stor, då ska såna projekt ha "top priority" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias Posted July 4, 2001 Report Share Posted July 4, 2001 Man kan ju alltid hoppas på att det blir så att man reser mellan stjärnorna med otroliga hastigheter men det lär inte bli under vår livstid. Jag hoppas bara att jag lever när vi stöter på utomjordingar (om vi nu gör det). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted July 4, 2001 Author Report Share Posted July 4, 2001 Jag är själv väldigtskeptisk till att det över huvud taget finns liv på andra planeter, men resa till stjärnorna, det vill jag !Annars tar jag gärna anställning som counselor på skeppet.. *hehe* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted July 4, 2001 Report Share Posted July 4, 2001 Skulle gjärna vilja bli säkerhetsofficer,Jocke Om det skulle bli ett Star Fleet skepp får du fixa många Fänrikar och vakter, de har en snabb förbrukningshalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted July 5, 2001 Report Share Posted July 5, 2001 Citat: från Mikael den 10:22 pm den juli 4, 2001 Om det skulle bli ett Star Fleet skepp får du fixa många Fänrikar och vakter, de har en snabb förbrukningshalt. Mmmwwwwahahahahaha :lol: (Ändrad av Peter kl. 9:04 am den juli 5, 2001) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 5, 2001 Report Share Posted July 5, 2001 Vi har ju snart full besättning! Namnförslag på skeppet någon? ;) Jag tror benhårt på liv på andra planeter. Unversum är så extremt stort, så varför skulle vi vara de enda levande varelserna?? Och argumentet "men varför har dom inte tagit kontak med oss?" håller definitivt inte. Dom har kanske inte kommit längre i utveckligen än vad vi har... *blir sur på människor som säger så* Det här ämnet skulle jag kunna diskutera i eveigheter, men det gör sig bättre på en chat där man får respons påen gång.. Inget ont om forum men det känns ju faktiskt som att skriva till en vägg... + att det är väldigt OT nu... (Ändrad av Ella kl. 12:31 pm den juli 5, 2001) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted July 5, 2001 Report Share Posted July 5, 2001 Citat: från Ella den 12:31 pm den juli 5, 2001 Vi har ju snart full besättning! Namnförslag på skeppet någon? ;) U.S.S. Jocke ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 5, 2001 Report Share Posted July 5, 2001 Nej! Inte Jocke!! Han får ju va kapten, han kan inte få ha skeppet döpt efter sig också! USS Ella kanske? ;)Nä, jag får ta o komma på lite seriösa namn... har ändå inget bättre för mig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted July 5, 2001 Author Report Share Posted July 5, 2001 Forumet är ju U.S.S Jocke juh. Kanske U.S.S Star Voyager som skeppet i Sphere: Farkosten ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted July 7, 2001 Report Share Posted July 7, 2001 Varning! Det är ett långt inlägg. Ni får gärna hoppa över inlägget, om ni vill. Varning Svaret på frågan 'Vad är det vi vill se?'... Svaret är att jag tycker att star trek är en positiv fantasi-"produkt", men star trek har ofta bra, psykolgisk och filosofisk handling som jag verklig gillar. TNG-avsnitt "Night Terros" , TNG-avsnitt "Violations" och TOS-avsnitt " That Which Survives" är några exempel på psykologisk handling. En exempel på filosofisk handling är ; TNG-avsnitt "Home Soil". Star trek har en vision, som kan öppna nya möjligheter för "mänskligheten". Under 60-talet skapades det star trek-serie (TOS), då det var ett nytt "samhälle", där kvinnor, män och utomjordingar arbetade nästan tillsammans i samförstånd och fred. På denna tiden var det en ren utopi för tv-tittare. På 80-talet kom star trek : the Next Generation-serie på tv:n, då man öppnar nya möjligheter/chanser för människor med funktionhinder. Det betyder INTE att männsikor med handikapp levde i gömställe eller att de levde i " diskriming", i en avlägsen framtid. Några exempel på detta var rollfigur 'La Forge' och TNG-avsnitt "Loud as a Whipser", där en medlare som var döv, försökte lösa en tvist mellan de två bittra folkgruppen. Men.. star trek's visionen är inte felfritt och prefekt, utan att det finns många brist. Det går omöjligt att göra en sådan samhälle i nutiden eller i framtiden. Vissa handlingar i star trek överensstämmer inte i verkligheten, enligt naturlag och vetenskap. (Tyvärr, jag kan inte visa någon exempel på detta.) Kommuniaktion i vissa star trek-avsnitt funkar inte på sättet. n lysande exempel på TNG-avsnitt "Loud as aWhipser" har många fel! Slutligen är att star trek´s vision en fantasivärld men star trel-serie är trevlig att titta på. Det är bättre än tv-såpa med kärlekbekymmer och intrig. Sist men inte minst, om jag får arbeta på ett stjärnskepp , är det ett drömjobb att arbeta som naturvetenskapsofficer eller att arbeta i astronomilabbet.. *suck* det är bara en dröm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted July 7, 2001 Report Share Posted July 7, 2001 Nej då, du är anställd! (jag tycker att jag har hand om sånt)Nu har vi alltså en kapten, en "number one", en säkerhets officer, en counselor och en i astronomilabbet. Det är ju snart fullt! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted July 12, 2001 Report Share Posted July 12, 2001 Kan inte jag få va Tech-freak? snäääääla Ella :angel: typ som La Forge ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts