Jump to content

NTSC- el. PAL-DVD, kvalitetsskillnad?

Nikon

Recommended Posts

Är det någon som funderat på eller rent av tagit reda på vilket av de två formaten av alla ST serierna som ger bäst bildkvalitet? När dom nu är så dyra så skulle det ju inte skada om man visste vilken utgåva man ska investera slantarna i för att få mest bild för pengarna.

Det är en inte allt för enkel fråga faktiskt.

ST serierna producerades ursprungligen sannolikt för det amerikanska NTSC systemet, så antalet bilder per sekund bör vara 60i eller 30p.

Men det är också viktigt att veta med vilken teknik de spelades in. Om serierna spelades in på band så är även upplösningen enligt NTSC-standarden, dvs ungefär 480 linjer per bild.

Om serierna ursprungligen finns på band i NTSC format så kommer NTSC-utgåvan av DVDerna givetvis att ge bättre bildkvalitet än PAL-utgåvan då PAL-utgåvan måste vara omskalad både temporalt och vertikalt.

Nu råkar jag dock veta att åtminstone TOS spelades in på film, och då kan det vara en annan femma. Då kan man tekniskt sett göra en PAL-upplöst DVD-utgåva direkt från filmen utan att behöva skala om den en massa. Gör man det rätt så kommer PAL-utgåvan att ha bättre bildkvalitet än NTSC-utgåvan.

Å andra sidan så är det fullt möjligt att de tagit grova genvägar med PAL-utgåvan och helt enkelt konverterat NTSC-utgåvan till PAL, vilket resulterar i ett onödigt kraftigt omskalat resultat. I det fallet är givetvis NTSC-utgåvan den bättre.

Någon som vet vilket medium de andra serierna spelades in på?

TOS: Film

TNG, DS9, VOY: Band

ENT: Det enda jag vet är att det spelas in högupplöst. Om det sen görs digitalt eller med band vet jag inte.

Sen tycker man det borde finnas ST-fans nånstans som gjort en jämförelse de olika formaten emellan.

Och TNG/DS9/VOY banden är givetvis i vanlig NTSC format?

Då bör NTSC-utgåvan av de DVDerna vara den som har bäst kvalitet..

Jag ställde den här frågan på forumet på startrek.com. Folk där fattade knappt vad jag pratade om.

Är det någon som funderat på eller rent av tagit reda på vilket av de två formaten av alla ST serierna som ger bäst bildkvalitet? När dom nu är så dyra så skulle det ju inte skada om man visste vilken utgåva man ska investera slantarna i för att få mest bild för pengarna.

Det är en inte allt för enkel fråga faktiskt.

ST serierna producerades ursprungligen sannolikt för det amerikanska NTSC systemet, så antalet bilder per sekund bör vara 60i eller 30p.

Men det är också viktigt att veta med vilken teknik de spelades in. Om serierna spelades in på band så är även upplösningen enligt NTSC-standarden, dvs ungefär 480 linjer per bild.

Om serierna ursprungligen finns på band i NTSC format så kommer NTSC-utgåvan av DVDerna givetvis att ge bättre bildkvalitet än PAL-utgåvan då PAL-utgåvan måste vara omskalad både temporalt och vertikalt.

Nu råkar jag dock veta att åtminstone TOS spelades in på film, och då kan det vara en annan femma. Då kan man tekniskt sett göra en PAL-upplöst DVD-utgåva direkt från filmen utan att behöva skala om den en massa. Gör man det rätt så kommer PAL-utgåvan att ha bättre bildkvalitet än NTSC-utgåvan.

Å andra sidan så är det fullt möjligt att de tagit grova genvägar med PAL-utgåvan och helt enkelt konverterat NTSC-utgåvan till PAL, vilket resulterar i ett onödigt kraftigt omskalat resultat. I det fallet är givetvis NTSC-utgåvan den bättre.

Jag vet inte så mycket om de olika formaten egentligen. Jag har inte tänkt så mycket på det. Dock är det så att jag har TNG säsong 4 i amreikanskt format (fick den billigt på tradera). Jag tycker inte att jag märker någon större skillnad mellan formaten. Vad man måste tänka på är dock att alla dvd spelare inte klarar dvd-skivor som är kodade för ameriksnskat format. SEdan tycker jag att själva boxarna är snyggare när man köper i europeiskt format.

Jo, det beror givetvis på vad man har för DVD-spelare och TV.

Har man en TV som bara kan visa PAL så är det ingen bra ide' att köpa NTSC-utgåvan.

Skiljer de amerikanska boxarna mycket i utseende?

Även om TVn inte klarar av att spela upp NTSC så kan det vara så att DVD-spelaren klarar det själv

Även om TVn inte klarar av att spela upp NTSC så kan det vara så att DVD-spelaren klarar det själv

Ja, det finns DVD-spelare som kan spela upp NTSC-DVDer på PAL-TVs.

Men tanken med den den här tråden är att ta reda på vilken DVD-utgåva man ska köpa för att få optimal bildkvalitet.

Kör du en NTSC DVD på en PAL TV så skalar DVD-spelaren om NTSC-materialet till PAL. I det fallet får du alltså ett bättre resultat om du köper PAL-DVDn istället.

Med tanke på diskussionen här så tittade jag precis på en TOS-episod från bonusdisken i första voyagerboxen (City on the edge of forever). Man ser helt klart skillnad på film och band..

Lustigt att originalserien faktiskt håller högre bildkvalitet än de följande tre serierna.

Okej, de inklippta arkivbilderna (introt, diverse klipp med enterprise svävande framför planet, osv.) var ju bedrövliga, men i övrigt är detaljrikedomen högre än vad jag upplever i t.ex. DS9.

Jo, det beror givetvis på vad man har för DVD-spelare och TV.

Har man en TV som bara kan visa PAL så är det ingen bra ide' att köpa NTSC-utgåvan.

Skiljer de amerikanska boxarna mycket i utseende?

Ja, de skiljer ganska mycket i utseende. Jag har TNG säsong 4 i amerikansk version så det är bara den jag kan uttala mig om. De europeiska boxarna är ju som bekant i hårdplast. Designen är solid och de ger nästan intryck av något som skulle kunnat finnas på Enterprise. De amerikanska boxarna är däremot av papp dessa är också ganska solida men inte lika solida som de europeiska. Jag tycker inte att de amerikanska har den där futuristiska designen som de europeiska har. Sedan ska man ju tänka på att amerikanska versionerna inte har svenska text - det är ju en del som vil ha det.

Min digitalkamera är på lagning förnärvarande annars hade jag kunnat försöka infoga en bild. :(

De svenska DS9 boxarna tycker jag att de misslyckats lite med. Plastens färg är för mörk. Har man inte en spotlight riktad rakt mot boxarna så ser de nästan ut att vara svarta snarare än semitransparent lila. Den stora klisterlappen med information om boxen som de smetat fast på baksidan av DS9 boxarna är inget vidare heller. Överväger att ta bort dom.

Dessutom tycker jag att boxarna generellt är ganska så opraktiska, även om t.ex. voyagerboxarna kan vara rätt snygga.

• 3 weeks later...
  • 4 months later...

Jag skaffade en R1/NTSC utgåva av DS9 och tog några screenshots.

http://brolin.mine.nu/lego/misc/trek/ds9.htm

Om mastern ligger på band med NTSC-upplösning så borde också R1/NTSC utgåvan av DVDerna vara den med bäst bild. Konstigt nog ser det inte ut att vara så. Kan det vara så att DS9-mastern ej har NTSC-upplösning?

PAL-bilderna kommer från sista episoden säsong 5, NTSC-bilderna kommer från säsong 5 repriserna i första episoden av säsong 6.

Edited by Nikon

• 1 month later...

För mig är det viktigare att ST är på DVD och att det finns svensk text. Visst kan man köpa dem amerikanska verisionerna men för mig har det ingen betydelse.

PAL

PAL, Phase Alternating Lines, är beteckningen på den i Tyskland framtagna och i främst Västeuropa (utom Frankrike, se SECAM) använda TV-standarden för analog TV. Namnet härör från tekniken att fasvända en komponent av färgsignalen mellan varje linje för att balansera bort systematiska fasfel i färginformationen. PAL har således mycket bättre färgåtergivning än det amerikanska NTSC. SECAM löste samma problem på ett annat sätt: halva färgsignalen sänds varannan linje och andra halvan varannan, via frekvensmodulering som inte är särskilt faskänslig. PAL använder kvadraturmodulering (samtidig amplitud- och fasmodulering) av färgsignalen.

NTSC

NTSC, National Television System(s) Committee, är beteckningen på den standard för analog färg-TV som kom i början av 1950-talet och som används i USA, Kanada samt i vissa asiatiska och sydamerikanska länder. NTSC kan även, skämtsamt, utläsas som Never Twice the Same Color vilket syftar på de fasfel systemet dras med.

SECAM

SECAM, Séquentiel Couleur avec Mémoire, är den franska TV-standarden för analog färg-TV. Systemet används även i Östeuropa men efter Sovjetunionens sönderfall har flera östeuropeiska länder bytt från SECAM till PAL.

Edited by PZR

Om mastern ligger på band med NTSC-upplösning så borde också R1/NTSC utgåvan av DVDerna vara den med bäst bild. Konstigt nog ser det inte ut att vara så. Kan det vara så att DS9-mastern ej har NTSC-upplösning?

PAL-bilderna kommer från sista episoden säsong 5, NTSC-bilderna kommer från säsong 5 repriserna i första episoden av säsong 6.

Det är ju lite lustigt (och typiskt i såna här diksussioner) att det är först när du har en zoomad närbild som man faktiskt ser skillnad på bilderna. Har sysslat med hemmabio och liknande i att antal år och det lustiga är att folk oftast inte har utrustning för att visa upp den perfektion de besitter p?? skiva och band. Iofs börjar standarden höjas i hemmen nu tacka vare den nya generationens tv-apparater, men utifrån de screenshots du visade ser jag ingen meningsfull skillnad mellan de två formaten. Om skillnaden är större på andra serier/filmer vet jag inget om.

Att TOS håller högre kvalitet än Voy är inget ovanligt när de gått igenom en digital restaurering (som jag har för mig att TOS har gjort). De gamla SW-filmerna t ex ser riktigt skarpa ut i sina nyrestaurerade versioner.

• 3 weeks later...

Det är ju lite lustigt (och typiskt i såna här diksussioner) att det är först när du har en zoomad närbild som man faktiskt ser skillnad på bilderna. Har sysslat med hemmabio och liknande i att antal år och det lustiga är att folk oftast inte har utrustning för att visa upp den perfektion de besitter på skiva och band. Iofs börjar standarden höjas i hemmen nu tacka vare den nya generationens tv-apparater, men utifrån de screenshots du visade ser jag ingen meningsfull skillnad mellan de två formaten. Om skillnaden är större på andra serier/filmer vet jag inget om.

Att TOS håller högre kvalitet än Voy är inget ovanligt när de gått igenom en digital restaurering (som jag har för mig att TOS har gjort). De gamla SW-filmerna t ex ser riktigt skarpa ut i sina nyrestaurerade versioner.

Frågan är varför PAL-versionerna ser ut att vara bättre än NTSC-versionerna? Mastern bör rimligtvis vara i NTSC-format (med avseende på upplösning och bildfrekvens), så tekniskt sett borde NTSC-utgåvorna hålla bäst bildkvalitet.

De skillnader mellan PAL och NTSC som PZR skriver om är helt korrekta för analoga sändningar, men inte tillämpbara i det här fallet då det är digitala medium det handlar om. PAL vs. NTSC skiljer endast i upplösning och bildfrekvens på en DVD-skiva.

Anledningen till att TOS håller högre bildkvalitet beror nog inte så mycket på digital restaurering som på att mastern ligger på film, medans TNG/DS9/VOY mastrarna ligger på magnetband.

Film har mycket högre bildkvalitet än magnetband. I teorin kan vi kanske i framtiden få se HD-utgåvor av TOS. Något som knappast är möjligt med TNG/DS9/VOY.