Andy79 Posted February 11, 2006 Report Share Posted February 11, 2006 Hej, Inom kort kommer jag, efter att regelbundet ha tittat igenom TNG, DS9, Voyager och Enterprise, antagligen att drabbas av svår ST-abstinens. Vad gör man? Det finns ju en del andra bra sci-fi serier där ute, men vilken skulle ni rekommendera, som är närmast besläktad med ST så att säga? Har hört en del positivt om Babylon 5 men aldrig gett den en riktig chans. Borde man det? Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted February 11, 2006 Report Share Posted February 11, 2006 Absolut! Babylon 5 är helt underbar! Jag gillar särskilt att allt redan var uttänkt från början. Man får massor av ledtrådar redan i säsong 1, så när man ser om serien så ser man redan där kopplingar till det som händer sen. Bra skådisar, intressant och spännande händelseutveckling, massor av starka, komplexa karaktärer. Helt klart något att rekommendera ^_^ Annars finns det ju även Battlestar Galactica och Firefly... också bland mina absoluta sci-fi favoriter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andy79 Posted February 12, 2006 Author Report Share Posted February 12, 2006 (edited) Låter bra! Ska definitivt kolla in det då, men Babylon 5 verkar inte vara något man kan hyra? Trevlig avatar du har där förresten, Trolsk ;) Edited February 12, 2006 by Andy79 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 Trevlig avatar du har där förresten, Trolsk ;) Vet faktiskt inte huruvida B5 g??r att hyra, men annars är det en serie som är värd att investera i. Jag har sett om den serien flera gånger nu.... va då beroende??? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andy79 Posted February 12, 2006 Author Report Share Posted February 12, 2006 Ser att det även finns några B5-filmer och rekommendationer att man bör sett vissa av dessa innan man fortsätter med själva serien. Trolsk, vad tycker du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 hoppas det går bra att jag svarar istället för trolsk...;) jag vet att vissa b5 kom ut på vhs någon gång under tidigt 90 - tal, men dessa är minst sagt svåra att hitta idag. jag rekomenderar att du köper boxar helt enkelt. de är inte särskilt dyra. sen så tycker jag väl egentligen inte att du ska se några av filmerna innan du sett serien. när det gäller vissa av filmerna är det bara personligt tycke och smak om man ska se dem innan, men vissa innehåller spoilers stora som elefanter...;)...jo, "the gathering" kan du se, men det är ju egentligen inte en film utan piloten som nästan fått filmstatus av någon anledning. men det är väl investerade pengar. enligt mig världens bästa sci-fi serie. sen har du ju redan fått lite andra tips, men om du gillar animerat kan jag rekomendera den fullkomligt lysande neon genesis evangelion som finns att få tag på dvd sedan något/några år tillbaka i sverige... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted February 12, 2006 Report Share Posted February 12, 2006 (edited) Jag tror inte det gör något om du inte sett filmerna först, som redan sagts här så innehåller de ganska stora spoilers.... men jag tycker även att filmerna blir bättre om man redan känner till det som sker i serien och om man redan känner karaktärerna. Filmerna i sig är inte så värst bra... bleknar i jämförelse med den helt underbara serien. Men det är bara vad jag tycker... :rodna: Edited February 12, 2006 by Trolsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andy79 Posted February 12, 2006 Author Report Share Posted February 12, 2006 (edited) Tackar för tipsen, Trolsk och everybodyknows! Har läst på, och det verkar onekligen som att B5 är något man inte bör missa. Har en del att se fram emot med andra ord, frågan är bara om det når upp till ST-nivå. Minns att jag totalignorerade serien när den gick på Kanal 5 för några år sen och avfärdade det utan att egentligen se efter vad det var. Dessutom måste det till något alldeles extra om man ska vara otrogen mot ST! Edited February 12, 2006 by Andy79 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted February 13, 2006 Report Share Posted February 13, 2006 Jag vill också påmina dig Andreas om de 10 star trek filmerna som gjorts. De är verkligen bra och inget man får missa (såg inte att du skrivit att du sett dem någonstans). Ersättningsserier: Jag gillar babylon 5 men har ibland upplevt att den är ännu en serie/film i mängden som spelar på den mörka framtiden... så att säga. Jag började ju gilla star trek eftersom jag gillade att det var en ljus framtid. Stargate SG1 tycker jag faktiskt är en ännu mer underhållande serie än b5 och jag lovar att du blir fast om du tar dig igenom de första 7 avsnitten. Jag tyckte att det var lite för komiskt i början men sedan gillade jag det jag såg. Ytterligare en fördel med stargate framför b5 är ju att den har en bra spinn off (stargate atlantis) till skillnad från b5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted February 13, 2006 Report Share Posted February 13, 2006 Förvisso är B5 (och BSG) mer mörk om man jämför med ST, kanske därför mer realistisk undrar en optimistisk pessimist som jag. Men B5 har något storslaget över sig... ungefär i samma anda som Tolkiens Härskarringen som skaparen till B5 inspirerats mycket av. Men du har rätt Orville... Stargate serierna är inte att glömma bort! Dem är helt underbara de med, särskilt Stargate Atlantis I denna finns det en del roliga ST-referenser. I avsnittet Sanctuary säger Dr. McKay "Oh my god, he is Kirk..." när han ser hur Major Sheppard uppvaktar en utomjordisk kvinna. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andy79 Posted February 13, 2006 Author Report Share Posted February 13, 2006 (edited) Jag vill också påmina dig Andreas om de 10 star trek filmerna som gjorts. De är verkligen bra och inget man får missa (såg inte att du skrivit att du sett dem någonstans). Dom glömde jag att nämna, men visst har jag sett dem alla, flera ggr. Går ju rykten om en ny film snart, var ett tag sen sen sist så det skulle inte sitta helt fel. Läste en recension av B5 på DVD Forum där recensenten var i det närmaste lyrisk över serien (länk). Edited February 13, 2006 by Andy79 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Har läst på, och det verkar onekligen som att B5 är något man inte bör missa. Har en del att se fram emot med andra ord, frågan är bara om det når upp till ST-nivå. Seriens efekter når inte upp till ST nivå men manuset fulkomlig torperderar de flesta star trek serier. Seriens Kontinulitet är unik, eftetersom hela plotten var skriven före produktionen. Dock haltar sista sesången eftersom den drogs in så nästsista skulle bli den sista vilket inebara att plotten rusades för att kläma in alla upplösningar, bara för att sedan få reda på att de blir en sista sesång.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 å andra sidan tillåter seriens effekter att man gör mer avancerade rymdstrider som under 90 - talet stod utan like. visst, cgi-effekterna håller knappast samma klass som dagens, men det är en vanesak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielSchenström Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 Er, du har ju missat originalserien? Så lite Star Trek har du allt kvar. Och senare i år ska den animerade komma ut. Just Star Trek-abstinens botas bäst med Star Trek. Efter tv-serierna är det filmerna och sen böckerna och serietidningarna man kan vända sig till, och det lär ta ett tag att ta sig genom dem... Babylon 5 som folk rekommenderar har en bra genomförd story, men (precis som DS9 för mig) så tar det ganska många avsnitt innan det positiva vägs upp av allt det negativa. Det tog 7 säsonger innan DS9 blev sevärd tycker jag, och det tar 2 säsonger för B5 att nå den nivån. Men en hel del av det som inte verkar något speciellt i första säsongerna visar sig senare vara det när storyn kommer igång. Något slutligt omdöme kan jag inte komma med då jag bara tagit mig genom de första tre säsongerna hittills. Det jag kan säga är iallafall att om jag pröjsat för säsongsboxarna hade jag vart missnöjd med resultatet. (Har en polare som står för det.) Jag kan rekommendera att om man är fast besluten att köpa B5 så finns en samlingsbox med en av filmerna, hela grundserien plus en uppföljningsserie för 155 pund på amazon.co.uk just nu, och man sparar en hel del på det mot att köpa de separata säsongerna. Av övriga scifiserier så är det främst Stargate SG1 som fallit mig i smaken. Andra som jag tycker är kul att titta på, men inte nödvändigtvis värda att köpa är Sliders och Andromeda. Och på den mindre seriösa fronten har vi förstås Red Dwarf. Folk i min omgivning, men inte jag skulle rekommendera Firefly. Jag rekommenderar att du håller dig undan Lexx. Sen har en bunt serier fallit in i min intresseradar: Battlestar Galactica, Farscape (med hittils hutlöst dyra säsongsboxar, iaf från amazon), Space 1999, Lost in Space. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 (edited) Appropå B5... Andreas Katsulas som spelar G'Kar har dött Här kan man läsa mer om det:Sci Fi Wire Det är så sorgligt för han var min absoluta favorit i den serien *snyft* Edited February 15, 2006 by Trolsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dax_maryrussel Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 Förvisso är B5 (och BSG) mer mörk om man jämför med ST, kanske därför mer realistisk undrar en optimistisk pessimist som jag. Men B5 har något storslaget över sig... ungefär i samma anda som Tolkiens Härskarringen som skaparen till B5 inspirerats mycket av. Men du har rätt Orville... Stargate serierna är inte att glömma bort! Dem är helt underbara de med, särskilt Stargate Atlantis I denna finns det en del roliga ST-referenser. I avsnittet Sanctuary säger Dr. McKay "Oh my god, he is Kirk..." när han ser hur Major Sheppard uppvaktar en utomjordisk kvinna. ;) Jag tycker B5 är en bra serie och det är verkligen inget fel på spinnoffen Crusade (nåja att den slutade för tidigt då) där B5 möter Star Trek så att säga = de får ett snyggt skepp som de ska åka omkring i "ett five-year-mission" med. Stargate är om möjligt nästan bättre än Star Trek - min favorit är SG1 som har väldigt många Star Trek-referenser och många gästskådsar kommer från Star Trek. I avsnittet The Other Guys där John Billingsley är med (Phlox i ENT) är vansinnigt roligt med ST-repliker som "We might as well be wearing red shirts." "If this were a Star Trek convention you'd be dressed as a Klingon" "How can you be a scientist and not worship at the altar of Roddenberry?!?" Och avsnittet där O'Neill försöker få sina fångvaktare att tro att han heter "Captain James Kirk" för att senare ändra sig till "Luke Skywalker" är också en höjdare Fast McKay i Atlantis är väldigt bra och rolig - lika mycket som man hatade honom i SG1 - lika mycket älskar man honom nu. (Annars gillar jag inte vampyr-inslaget i Atlantis, det blir för mycket "Buffy in Space" för mig) Hls dax_maryrussel (som numer kommer hem från alla Star Trek-konvent med SG1-prylar, ofta med O'Neill på - han är såå snygg att jag börjat kolla in MacGyver igen som börjat gå dagtid nu i kanal 5) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 Stargate sg1 såg jag en del när den gick i svensk tv. Kan rekomenderas. Om stargate Atlantis lever upp till föregångarens kvalite är den säkert bra. En kultserie som alltid är sevärd (åtminstonde första delen) är V. Det lilla jag sett av Babylon 5 var mycket bra och mycket st likt (ett tag trodde jag rent av att det var en st serie jag hamnat på :P ) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 Appropå B5... Andreas Katsulas som spelar G'Kar har dött Här kan man läsa mer om det:Sci Fi Wire Det är så sorgligt för han var min absoluta favorit i den serien *snyft* Katsulas har också spelat i Star Trek. Läs mer bland nyheterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andy79 Posted February 16, 2006 Author Report Share Posted February 16, 2006 Jag ser att Jolene Blalock har gästspelat i ett par avsnitt av Stargate, kul. Bara det är ett starkt skäl till att titta närmare på den serien! Ni, och andra recensioner jag läst, har övertygat mig - Babylon 5 måste jag definitivt titta närmare på. Njöt mig igenom första discen av säsong 3 av Enterprise idag. Jag vet att många inbitna ST-fans har lite svårt för ENT, speciellt desto längre serien går, men jag tycker verkligen det är ruggigt bra! Kan inte minnas att någon annan ST-serie fängslat mig på riktigt samma sätt. Just typiskt att just den serien skulle bli så kortlivad :arg: Tack för alla tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mason Posted February 18, 2006 Report Share Posted February 18, 2006 (edited) Jag kan också varmt rekommendera Stargate Sg1 och Stargate Atlantis. Båda serierna har ofta gästskådespelare från bland annat Star Trek-serierna och det finns många roliga Star Trek referenser. För er som inte har sett någon Stargate så är SG1 inne på sin 9:e säsong och Atlantis på sin andra (båda fortsätter minst ytterliggare en säsong till) så förhoppningsvis hinner ni inte se allt innan det kommer en ny Star Trek-serie Konstigt att ingen nämnt Doctor Who, den senaste serien tycker jag är fantastiskt bra. Den är lite annorlunda så för er som är skeptiska ge den några avsnitt. Om ni gillar TOS så tycker jag ni skall kika in på New Voyages, det är en fan-produktion och fortsättning på TOS. Vad som gör denna produktion unik är att de mer och mer använder sig av personer som arbetat med Star Trek. I de kommande avsnitten kommer bland annat George Takei (Sulu) och Walter Koenig (Chekov) återkomma och spela sina välkända roller. Även kända trek-manusförfattare har bidragit med kommande avsnitt. Jack Trevino och Ethan Calk (har skrivit för DS9) har skrivit ett kommande avsnitt och D.C Fontana (manusförfattare på TOS) ytterliggare ett. Än så länge har ett pilotavsnitt och det första avsnittet kommit ut. Det andra beräknas komma någon gång under våren. /Mason Edited February 18, 2006 by Mason Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted February 18, 2006 Report Share Posted February 18, 2006 Konstigt att ingen nämnt Doctor Who, den senaste serien tycker jag är fantastiskt bra. Den är lite annorlunda så för er som är skeptiska ge den några avsnitt. Doctor Who är ju helt underbar! Har inte sett den nya serien som går nu, men sett en hel del avsnitt med den fjärde och sjunde doktorn, samt filmen med doctor nr 8 (Paul McGann som jag för övrigt är ett stort fan av). Väldigt trevlig serie med mycket humor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts