Schwozh Postad 6 Mars, 2005 Rapport Postad 6 Mars, 2005 Detta är inte sant i Voyager Year of hell del 1 & 2 så ser man voyagers skyddsplåtar slitas bort från skeppet det finns kanske inget luft motstånd. Med det blir ju ganska högt tryckmotstånd när man färdas miljontals kilometer i timmen. <{POST_SNAPBACK}> Att Voyagers pansarplåtar slits av beror antingen på något okänt fenomen vi inte fick reda på i avsnittet eller att specialeffektkillarna begått ett vetenskapligt misstag. I rymden finns inget partikelmotstånd (luftmotstånd) och det finns ingenting som heter "tryckmotstånd". Men att rymdskepp är stömlinjeformade kan ju bero på att vissa av dem måste gå igenom atmosfärer för att landa på planeter (t.ex Voyager) eller att optimera form och strolek på warp-bubblan (t.ex Enterprise-E) och som nån sa, att det ser snyggt ut (t.ex inte Enteprise-NX :P ) <{POST_SNAPBACK}> De har ju navigational deflector array som ska skydda dem mot rymdpartiklar och om de inte är inställda korrekt kan små partiklar slå stora hål på skrovet. Sen kan Enterprise E dela på sig, läste det någonstans tror det va i Star trek Encyclopedia. Varför de har tefatsdel kanske beror på att de vill få plats med mycket besättning och utrustning så de placerar det i själva tefatsdelen. Sen en annan fundering Daedlus klassen den hade en klot formad främre del. För mig att Constitution classen kunde oxå dela på sig men behövde dry dock för att "svetsa" tillbaka skeppet till star drive section.
LT Commander Postad 7 Mars, 2005 Rapport Postad 7 Mars, 2005 De har ju navigational deflector array som ska skydda dem mot rymdpartiklar och om de inte är inställda korrekt kan små partiklar slå stora hål på skrovet. Om man studerar denna bild så kan man ganska lätt & snabbt konstatera att detta har inga rymdpartiklar gjort. <_< http://www.ex-astris-scientia.org/scans/voy-tyoh.jpg
Great Bird Postad 7 Mars, 2005 Rapport Postad 7 Mars, 2005 De har ju navigational deflector array som ska skydda dem mot rymdpartiklar och om de inte är inställda korrekt kan små partiklar slå stora hål på skrovet. Om man studerar denna bild så kan man ganska lätt & snabbt konstatera att detta har inga rymdpartiklar gjort. <_< http://www.ex-astris-scientia.org/scans/voy-tyoh.jpg <{POST_SNAPBACK}> Då har du kikat lite väl snabbt. Ett skepp som färdas i impuls-hastighet genom ett litet dammoln kan mycket väl sprängas på bara ett par minuter. Det är därför navigationsdeflektorn är så viktig.
Bradis_Mamma Postad 7 Mars, 2005 Rapport Postad 7 Mars, 2005 Då har du kikat lite väl snabbt. Ett skepp som färdas i impuls-hastighet genom ett litet dammoln kan mycket väl sprängas på bara ett par minuter. Det är därför navigationsdeflektorn är så viktig. <{POST_SNAPBACK}> Är det inte i nåt avsnitt som navigatordeflektorn nämn som avstängd på Enterprise/Voyager/Defiant och nån kommernterar det med att inga viktiga system är utslagna? Vilket avsnitt är det?
LT Commander Postad 9 Mars, 2005 Rapport Postad 9 Mars, 2005 Då har du kikat lite väl snabbt. Ett skepp som färdas i impuls-hastighet genom ett litet dammoln kan mycket väl sprängas på bara ett par minuter. Det är därför navigationsdeflektorn är så viktig. Man ser ju med egna ögon hur delar av skeppet rivs bort. Jag menar dom går in i warp 2 och sedan zomar dom ut på skeppet och då ser man skyddsplåtar och diverse annat rivs bort från skrovet. Denna bild är tagen när dom gått ur warp då halva däck 15 precis exploderat p.g.a. att påfrestningen blev för stor.
LT Commander Postad 9 Mars, 2005 Rapport Postad 9 Mars, 2005 (redigerade) Så det blir en trevlig liten explosion man får bevittna. B) Redigerad 9 Mars, 2005 av LT Commander
Great Bird Postad 9 Mars, 2005 Rapport Postad 9 Mars, 2005 Då har du kikat lite väl snabbt. Ett skepp som färdas i impuls-hastighet genom ett litet dammoln kan mycket väl sprängas på bara ett par minuter. Det är därför navigationsdeflektorn är så viktig. Man ser ju med egna ögon hur delar av skeppet rivs bort. Jag menar dom går in i warp 2 och sedan zomar dom ut på skeppet och då ser man skyddsplåtar och diverse annat rivs bort från skrovet. Denna bild är tagen när dom gått ur warp då halva däck 15 precis exploderat p.g.a. att påfrestningen blev för stor. <{POST_SNAPBACK}> Jag upprepar: För att det ska kunna bli påfrestning måste det finnas något som påfrestar. Det finns det inte i rymden. Scenen du nämner har gjorts av data-animerare inte fysiker, och som vi alla vet har data-animerare förkärlek för häftiga specialeffekter och inte för vetenskaplig korekthet. P.S. Dessutom har skadan på din bild inte orsakats av tryck utan av ett Mawasi-skepp som råkade kracha in i Voyager
LT Commander Postad 9 Mars, 2005 Rapport Postad 9 Mars, 2005 (redigerade) Dessutom har skadan på din bild inte orsakats av tryck utan av ett Mawasi-skepp som råkade kracha in i Voyager Om man nu tittar på avsnitten (Upprepning) så ser man att det slits av när dom går i warp 2. Strunt samma vad fysiker tänker Star Trek är ju Star Trek så om du tittar på dubbelavsnitten Year of hell så förstår du kanske vad jag menar. <_< Så ursäkta mej löjtnant men jag har sett detta ett antall ggr så jag tror att jag har rätt. Sedan kan man ju faktiskt inte koppla ihop verkligheten med ett skepp 70 000 ljushär ifrån och 400 år in i framtiden så ursäkt mig. Redigerad 10 Mars, 2005 av LT Commander
Great Bird Postad 9 Mars, 2005 Rapport Postad 9 Mars, 2005 Dessutom har skadan på din bild inte orsakats av tryck utan av ett Mawasi-skepp som råkade kracha in i Voyager Om man nu tittar på avsnitten (Upprepning) så ser man att det slits av när dom går i warp 2. Strunt samma vad fysiker tänker Star Trek är ju Star Trek så om du tittar på dubbelavsnitten Year of hell så förstår du kanske vad jag menar. <_< Jag har inte påstått att plåtar inte slets av Voyager, men den bild du visar är tagen efter att Voyager blev ramat av Mawasi-skeppet. Sådeles är skadan mycket större än den ursprungliga och den gamla skadan syns inte. Därför har din bild inte med saken att göra. Så ursäkta mej Löjtnant men jag har sett detta ett antall ggr så jag tror att jag har rätt. Sedan kan man ju faktiskt inte koppla ihop verkligheten med ett skepp 70 000 ljushär ifrån och 400 år in i framtiden så ursäkt mig. Förklara varför naturlagarna skulle vara anorlunda 70 000 ljusår härifrån om 400 år. Jag vet att naturlagar ofta inte spelar någon roll i Star Trek, men det är för att man kringgår dem. Vad du gör är att du bryter mot dem genom att förklara saker med löjliga och påhittade naturlagar, vilket är en helt annan sak. I Star Trek använder man nya termer (som subspace) för att gå runt naturlagarna men vilken grundskoleelev som helst vet att det inte finns något som heter tryck "tryckmotstånd". Säg gärna Hyppafosis-resistens eller Kolgertol-strålning men riktiga fysiska begrepp låter man bli. P.S. Kadett!!! Enligt den Engelsk-Svenska Ordlistan ska du tilltala mig "Kapten ;) P.P.S. Jag har inte fått den graden genom att posta flera inlägg med samma innehåll, vill du lägga till något går det bra att trycka på "redigera"-knappen :P
LT Commander Postad 10 Mars, 2005 Rapport Postad 10 Mars, 2005 (redigerade) Om man går in på gradbetekningar i Teknologi och filosofi och sedan grdbetekningar ser man att 4 "små prickar" är kapten. Iallafall i star trek och om jag inte missminer mig så är detta en star trek sida med gradbetekningar från densamma. Redigerad 10 Mars, 2005 av LT Commander
crazy_voyager Postad 10 Mars, 2005 Rapport Postad 10 Mars, 2005 Ja det stämmer men enligt svensk gradbeteckning är trekkets "captain" det samma som kommendör, vilket i trek heter "commendore" och består av en prick med en ram runt. Men nu har vi gått lite OT
Supreme Commander JAF Postad 5 Augusti, 2005 Rapport Postad 5 Augusti, 2005 Om man går in på gradbetekningar i Teknologi och filosofi och sedan grdbetekningar ser man att 4 "små prickar" är kapten. Iallafall i star trek och om jag inte missminer mig så är detta en star trek sida med gradbetekningar från densamma. <{POST_SNAPBACK}> Det finns flera kapten... Dels en lägre grad (jfr armen) efter löjtnant. Dels så finns det Captain (fyra gyllene prickar) som är en hög grad jämförbart med vårt kommendör(kapten?). Kolla på grader och rankingar under teman! J.
emerald Postad 11 Februari, 2007 Rapport Postad 11 Februari, 2007 Om man går in på gradbetekningar i Teknologi och filosofi och sedan grdbetekningar ser man att 4 "små prickar" är kapten. Iallafall i star trek och om jag inte missminer mig så är detta en star trek sida med gradbetekningar från densamma. <{POST_SNAPBACK}> Det finns flera kapten... Dels en lägre grad (jfr armen) efter löjtnant. Dels så finns det Captain (fyra gyllene prickar) som är en hög grad jämförbart med vårt kommendör(kapten?). Kolla på grader och rankingar under teman! J. alltså. Star Trek går efter flottans beteckningar. där är (översatt till svenska) (ursäkta engelska stavfel) Liutenent Commander = Örlogskapten. Commander = Kommendörkapten. Captain = Kommendör.
Supertreck Postad 11 Februari, 2007 Rapport Postad 11 Februari, 2007 Dessutom har skadan på din bild inte orsakats av tryck utan av ett Mawasi-skepp som råkade kracha in i Voyager Om man nu tittar på avsnitten (Upprepning) så ser man att det slits av när dom går i warp 2. Strunt samma vad fysiker tänker Star Trek är ju Star Trek så om du tittar på dubbelavsnitten Year of hell så förstår du kanske vad jag menar. <_< Jag har inte påstått att plåtar inte slets av Voyager, men den bild du visar är tagen efter att Voyager blev ramat av Mawasi-skeppet. Sådeles är skadan mycket större än den ursprungliga och den gamla skadan syns inte. Därför har din bild inte med saken att g??ra. Så ursäkta mej Löjtnant men jag har sett detta ett antall ggr så jag tror att jag har rätt. Sedan kan man ju faktiskt inte koppla ihop verkligheten med ett skepp 70 000 ljushär ifrån och 400 år in i framtiden så ursäkt mig. Förklara varför naturlagarna skulle vara anorlunda 70 000 ljusår härifrån om 400 år. Jag vet att naturlagar ofta inte spelar någon roll i Star Trek, men det är för att man kringgår dem. Vad du gör är att du bryter mot dem genom att förklara saker med löjliga och påhittade naturlagar, vilket är en helt annan sak. I Star Trek använder man nya termer (som subspace) för att gå runt naturlagarna men vilken grundskoleelev som helst vet att det inte finns något som heter tryck "tryckmotstånd". Säg gärna Hyppafosis-resistens eller Kolgertol-strålning men riktiga fysiska begrepp låter man bli. P.S. Kadett!!! Enligt den Engelsk-Svenska Ordlistan ska du tilltala mig "Kapten ;) P.P.S. Jag har inte fått den graden genom att posta flera inlägg med samma innehåll, vill du lägga till något går det bra att trycka på "redigera"-knappen :P Går bra att redigera. Orsaken att folk skriver ett nytt är väl för att det ska uppfattas som det senaste. Redigerar man och lägger till något så hamnar ju inte inlägget som det senaste inlägg. Ska detta funka så borde ett redigerat inlägg gälla som ett nytt inlägg och ska funka när man klickar på (visa nya inlägg) Om folk redan hunnit posta massa inlägg. Hur ofta brukar du kolla om folk lagt till något i sina före detta? Om det blivit en ny sida och några redan hunnit posta. Hur ofta brukar du kolla på sidan före om någon lagt till något i sina inlägg. Att redigera kan ha en varierande dödlägge beroende hur snabbt andra hunnit postat. Fler inlägg som folk gjort så blir risken att sitt redigerade inte blir upptäckt. Du vill väl att den du svarat till ska upptäcka ändringen. Hur gör du det?
NX-01 Postad 13 Februari, 2007 Rapport Postad 13 Februari, 2007 de flesta skepp kan separera tefatsdelen men det typ bara galaxy- och promotheus-klassen som gör det i strid och kan koppla ihop sig igen. de andra skeppen separerar bara i nödfall (warpkärneexplosion m.m) och om de skulle vilja koppla ihop senare (om det inte exploderade) så måste det göras i torrdocka.
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu