K´hogh son of Klintoch Postad 3 Juni, 2008 Rapport Postad 3 Juni, 2008 Men Beowulf är fortfarande en gammal engelsk legend, som utspelar sig i Danmark, vilket gör den lite mer verklighetstrogen (om man nu kan säga att den är det). vad jag vet är Beowulf en historia från Tyskland och utspelar sig i Norge (det går vissa misstankar åt att Beowulf är Öschötte!) Citera
Omega Postad 3 Juni, 2008 Rapport Postad 3 Juni, 2008 Dubbelkollade med NE, Beowulf är ett forengelskt verk som utspelar sig till stösta delen i Danmark Citera
NX-01 Postad 3 Juni, 2008 Rapport Postad 3 Juni, 2008 Dubbelkollade med NE, Beowulf är ett forengelskt verk som utspelar sig till stösta delen i Danmark japp det stämmer och hjälten Beowulf är got, alltså typ gotlänning, alltså svensk :lol: Citera
Supreme Commander JAF Postad 3 Juni, 2008 Rapport Postad 3 Juni, 2008 Dom pratade om Danernas land så det kan nog stämma. Got... var det inte de som krediteras för att ha grundat ryssland också? D***** ölänningar... :lol: J. Citera
Unkas Postad 4 Juni, 2008 Rapport Postad 4 Juni, 2008 Dom pratade om Danernas land så det kan nog stämma. Got... var det inte de som krediteras för att ha grundat ryssland också? D***** ölänningar... :lol: J. Nej det var väll snarare vikingar som utvandrade från trakterna runt Birka, och andra delar av Sveriges östkust som kom att lägga grunden till Ryssland. PS. Lite ironiskt att "vi" hjälpte till att bilda det som skulle bli en av Svea Rikes största fiender. Citera
Cecilia Postad 12 Juni, 2008 Rapport Postad 12 Juni, 2008 (redigerade) det går vissa misstankar åt att Beowulf är Öschötte! Jag tror att Goterna och götarna har mycket gemensamt, det skiljer ju bara på två små prickar, så du har nog rätt, fast han kanske var från Västergötland förstås... Ryssland ska ha grundats av ruserna från Roslagen, som är detsamma som upplandskusten. Sagan om ringen är väl annars inte speciellt nytt. Böckerna räknas väl till klassikerna redan idag, så hur kommer det då inte att vara om några hundra år? Redigerad 12 Juni, 2008 av Cecilia Citera
Unkas Postad 13 Juni, 2008 Rapport Postad 13 Juni, 2008 Sagan om ringen är väl annars inte speciellt nytt. Böckerna räknas väl till klassikerna redan idag, så hur kommer det då inte att vara om några hundra år? Då kommer de att kallas ULTRA-klassiker :lol: Citera
K´hogh son of Klintoch Postad 13 Juni, 2008 Rapport Postad 13 Juni, 2008 (redigerade) Jag tror att Goterna och götarna har mycket gemensamt... det är samma folk , grejen är att de Goter som fanns vid den där floden i Tyskland och senare kom att kallas Visigoter och Ostrogoter var utvandrare härifrån(ja , kanske inte direkt Finspång men...) Redigerad 13 Juni, 2008 av K´hogh son of Klintoch Citera
Pudelrockare Postad 14 Februari, 2011 Rapport Postad 14 Februari, 2011 Tror att det spårade ur lite grann här... :visslar: Men mitt egna favorit-citat är: "And some things that should not have been forgotten were lost. History became legend. Legend became myth." Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.