Jump to content

Favoritcitat: Tolkien

Commander Michels

Recommended Posts

Här tänkte jag samla alla era favoritcitat från alla Tolkiens böcker, det finns så många härliga charmiga och vackra or i dem.

"Han var lika ädel och fager under ögonen som en alvfurste, stark som en kämpe, vis som en trollkarl, vördnadsvärd som en dvärgakung och mild som en sommardag."

Citatet ovan är hämtat från "The hobbit" eller "Bilbo" och det beskriver Elrond, så skulle en idealisk ledare vara :):D

• 2 weeks later...

Har ett specielt favoritcitat. (Tar det ur minnet så det kanske inte är ordagrantt korekt)

Lavskägge säger, när han får frågan vilken sida han är på (Ondas eller de Godas): Jag är inte på någons sida för ingen är helt och hållet på min sida.

Bra sagt!

Edited by Unkas

Har ett specielt favoritcitat. (Tar det ur minnet så det kanske inte är ordagrantt korekt)

Lavskägge säger, när han får frågan vilken sida han är på (Ondas eller de Godas): Jag är inte på någons sida för ingen är helt och hållet på min sida.

Bra sagt!

"Jag står inte helhjärtat på någons sida, för ingen står helhjärtat på min, om ni förstår:ingen bryr sig om skogarna på samma sätt som jag, inte ens alverna nuförtiden" - tror detta är citatet du letade efter. :)

Själv tror jag inte att jag kan välja ut ett enstaka citat ur mästarens böcker. Mina favoritcitat av Tolkien: The hobbit, The Lord of the rings och The Silmarillion - pärm till pärm. :)

Edited by Centerwall

"Jag står inte helhjärtat på någons sida, för ingen står helhjärtat på min, om ni förstår:ingen bryr sig om skogarna på samma sätt som jag, inte ens alverna nuförtiden" - tror detta är citatet du letade efter. :)

Tackar, hadde inte tillgång till mina böcket när jag skrev detta inlägg.

Visst är det otroligt mycket bra som sägs. Att välja ett enda är svårt. Jag har bara plockat ett av alla russin som fins.

Jag har ett citat som Tom clancy har använt i boken Airborne: Never travel far without a rope! And one that is long and strong and light! Such are these! They may help you in many needs! Tyvärr så verkar det som att det försvann ur filmerna (jag har i alla fall inget minne av det). Men ni som läst hela böckerna kanske känner igen det? J.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...

The Road goes ever on and on

down from the door where it began.

Now far ahead the Road has gone

and I shall follow, if I can.

Pursuing it with weary feet

Until it joins some larger way,

Where many paths and errands meet,

And whither then? I cannot say.

Inte precis ett kort och snärtigt citat, men en dikt som verkligen får mig i vandrarstämning. Det är en spännande tanke att ge sig iväg utan att veta vart man är på väg. Kanske tänkte Tolkien både på äventyret och på livet självt?

Frodo läser dikten för sina medvandrare Sam och Pippin i början av sin resa genom Fylke till Bockrike. Jag kommer inte ihåg om Frodo redan då visste att han måste resa mycket längre än till Bockrike med ringen.

• 3 weeks later...

Jag vet inte om det kommer ur böckerna, men det är flera riktigt bra tal som hålls kring de stora stridsscenerna i filmerna... Bland annat Theoden i slutet av slaget vid Helms Deep, nånting om "Is this how the world ends", samt aragons tal om vargar och splittrade sköldar som han höll för soldaterna från Rohan och Gondor (som egentligen, intressant nog, var soldater från Nya Zeelands armé) innan slaget vid svarta portarna.

Men publikfavoriten är ju förstås... "It's mine. My own. My precious." :lol:

• 4 months later...

Ingen har skrivit in detta självklara citat:

One ring to rule them all, one ring to find them. One ring to keep them all, and in the darkness bind them!

Kom på ett till jag tycker är väldigt bra.

Boromir: It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over so small a thing. Such a little thing.

One ring to rule them all, one ring to find them. One ring to keep them all, and in the darkness bind them!

En klassiker i bröllopssammanhang! Det har vandrat i min umgängeskrets vid både förlovningar och giftermål! :lol:

Edited by Marvin

En klassiker i bröllopssammanhang! Det har vandrat i min umgängeskrets vid både förlovningar och gifterm??l! :lol:

Det gifta ståndet i ett nötskal. :lol: "IN THE DARKNESS BIND THEM", Ska jag använda när jag ska på bröllop i sommar. Blir perfekt som tal. :D

• 3 months later...
"So do all who see such times. But that is not for us to decide. All we have to decide is what to do with the time that we are given..."

Tack för det citatet Omega. Vilken levnadsvisdom! Tänk om vi kunde leva på det sättet!

Tolkiens böcker innehåller så mycket som är värt att minnas, vad sägs om detta... (liksom det tidigare är det Gandalf som talar):

Många, som lever, förtjänar att dö. Och en del, som dör, hade förtjänat att leva. Kan du ge livet tillbaka till dem? Kan du inte det ska du inte vara så ivrig att utdela dödsdomar.

Jag skulle säga att det beror på att det är för mycket fantasy. De flesta holodäckprogram eller liknande som lutar åt fantasy är legender eller historier som är relativt nära verkligheten (eller åtminstone närmre). + att jag tror att manusförfattarna inte vill blanda ren sci-fi med ren fantasy, passar inte riktigt i mina ögon :rolleyes: