Kashked Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 Är det bara jag som tycker att säsong 7 av TNG är rätt tam? Jämfört med de andra säsongerna givetvis, det är fortfarande bra TV. Jag tänkte främst på avsnitten Emergence (när skeppet blir intelligent och de kommunicerar med det genom holodeck), Bloodlines (Bok hotar att döda Picards okända son) och SÄRSKILT Jounreys End (indianer vägrar lämna sin koloni som har hamnat i Cardassia efter fredsuppgörelsen) och Genesis (alla "utvecklas bakåt"), men även Eye of the Beholder (Troi upplever en empatisk vision från när Enterprise höll på att byggas) och Masks (ett antikt arkiv förvandlar Enterprise till en spegelbild av sin sämhälle), Interface (LaForge tror att hans mamma kallar på honom) och spökhistorien Sub Rosa. Visserligen innehåller säsonger några riktiga höjdare (framför allt All Good Things självklart) men med några få undantag så är det Star Treks absoluta lågpunkter rakt igenom. Sub Rosa, Journeys End, Masks, Eye of the Beholder och Interface tyckte jag var så dåliga att jag nästan tänkte hoppa över dem. Jag har alltid tidigare varit av åsikten att TNG började lågt och gick stadigt uppåt, men nu vill jag snarare hävda motsatsen, att de första 4 säsongerna var de bättre, och att det sen bara gick neråt för att kulminera i den hemska säsong 7. Det är inte skådespelarinstasterna det var fel på (som det ofta kan bli mot slutet när skådespelarna vet att de är ine på sista säsongen och inte bryr sig längre), utan de banala historierna. Spökhistorien i Sub Rosa, eller det den fåniga indian-storyn där Wesly uppgraderas till en högre stående varelse... seriöst... Och Genesis där Barcley blir en enorm spindel och Worf någon form av bepansrad superbest. Masks hela upplägg var ju bara pinsamt och Eye of the Beholder kändes som en B-deckare. Emergence, Bloodlines och Interface var bara tråkiga. Min teori är att författarna måste ha koncentrerat sig på DS9 som gick samtidigt, och att det mesta av kreativiteten flödade åt det hållet, alternativt att de la ner så mycket arbete på avslutningen All Good Things så att resten blev lidande. Annars så var det ju bara Descent, Gambit (1&2), Lower Decks, Thine own Self och Preemtive Strike som höll tidigare TNG-standard i mina ögon. Jag kanske är ensam om detta, eller är det någon som håller med mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Nu kommer jag inte i håg alla avsnitt i säsong 7 så här på direkten. Fast två av mina favoriter finns i den säsongen. Det är "Phantasms" om Datas surrelistiska dröm samtidigt som Enterprise invaderas av varelser som ingen kan se. Det är riktigt kul när Data konaulterar Freud. Deannas uttalande "Sometime a cake´s just a cake" är alltid lika kul. Sedan har vi "Ship in a bottle" kul avsnitt om vad som är verklighet och inte verklighet. Hur vet man gentligen vad som är fantasi (holodeck) eller verklighet. Briliant avsnitt! Det för övrigt mitt första Star Trek avsnitt - eller i alla fall avsnittet som fick mig att fastna för Star Trek. Sedan är ju "All good things" toppenbra också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Det finns några riktigt bra avsnitt i säsong 7 men det som i mitt tycke drar ned säsongens slutbetyg är alla dessa sega familje avsnitt. De största gäspningarna är Sub rosa, eye of the beholder och det här avsnittet där picard och chruslers sinnen kopplas i hop. Men det hindrar inte att det finns några riktigt bra avsnitt som väger upp det hela: Emergence, All good things..., och brother del 2 är de bästa enligt mitt tycke. Jag tror att felet var att alla manuförfattare visste att det var sista säsongen och kände ett starkt behov att dels knyta i hop alla lösa trådar dels att låta alla stammisar konfronteras med en känd eller okänd familjemedlem vilket drog ner tempot för mycket. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 (edited) B)--> CITAT(B @ 24 Jan 2007, 10:00) <{POST_SNAPBACK}> Nu kommer jag inte i håg alla avsnitt i säsong 7 så här på direkten. Fast två av mina favoriter finns i den säsongen. Det är "Phantasms" om Datas surrelistiska dröm samtidigt som Enterprise invaderas av varelser som ingen kan se. Det är riktigt kul när Data konaulterar Freud. Deannas uttalande "Sometime a cake´s just a cake" är alltid lika kul. Sedan har vi "Ship in a bottle" kul avsnitt om vad som är verklighet och inte verklighet. Hur vet man gentligen vad som är fantasi (holodeck) eller verklighet. Briliant avsnitt! Det för övrigt mitt första Star Trek avsnitt - eller i alla fall avsnittet som fick mig att fastna för Star Trek. Sedan är ju "All good things" toppenbra också! "Ship in a bottle" är bra. Efter avsnittet gjorde jag som Barclay gjorde i slutet och sa: dator avsluta program. (men allvarligt, jag sa så) Edited January 24, 2007 by Jocke Fixat citat-taggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 24, 2007 Author Report Share Posted January 24, 2007 Nu menade jag inte heller att det bara var dåliga avsnitt i säsong 7, de 7-8 avsnitten jag listade var de enda jag reagerade på. Nu kommer jag inte i håg alla avsnitt i säsong 7 så här på direkten. Inte jag heller, men på internet kan man hitta kompletta listor med handlingar och allt man behöver för att friska upp sitt minne. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 25, 2007 Report Share Posted January 25, 2007 Nu menade jag inte heller att det bara var dåliga avsnitt i säsong 7, de 7-8 avsnitten jag listade var de enda jag reagerade på. Nu kommer jag inte i håg alla avsnitt i säsong 7 så här på direkten. Inte jag heller, men på internet kan man hitta kompletta listor med handlingar och allt man behöver för att friska upp sitt minne. ;) Du kanske menar att dom flesta avsnitt i sjuan var som en filosofisk blaahaa grötig utan någon förstående hanterbar handling? Rymdskepp med eget medvetande, vad är däää för något? Jag upplevde att det saknades en cliffhanger till avsnittet Emergence. Men så blev det en så snabb upplösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 25, 2007 Author Report Share Posted January 25, 2007 Nu menade jag inte heller att det bara var dåliga avsnitt i säsong 7, de 7-8 avsnitten jag listade var de enda jag reagerade på. Nu kommer jag inte i håg alla avsnitt i säsong 7 så här på direkten. Inte jag heller, men på internet kan man hitta kompletta listor med handlingar och allt man behöver för att friska upp sitt minne. ;) Du kanske menar att dom flesta avsnitt i sjuan var som en filosofisk blaahaa grötig utan någon förstående hanterbar handling? Rymdskepp med eget medvetande, vad är däää för något? Jag upplevde att det saknades en cliffhanger till avsnittet Emergence. Men så blev det en så snabb upplösning. Nej, jag menar att de avsnitt jag listade var tråkiga, eller i mina ögon fåniga, inget annat. De flesta avsnitt med en filosofisk inriktning i de tidigare säsongerna var riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Får nog hålla med om att säsong 7 var en av de svagare säsongerna. Pararells, The Pegasus, Lower Decks, Preemptive Strike och All good things var de enda riktigt bra avsnitten. Ytterligare 6-7 avsnitt var godkända resten var medelmåttiga som bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Måste säga att jag nog tycker tvärt om. De flesta avsnitten var väldigt smarta och ganska svåra, eller iallafall för mig, att lista ut lösningen till/slutet på. Å andra sidan så har jag inte sett alla säsonger, alltså är det möjligt att det är en svagare säsong i jämförelse med de andra 6. Någon som vet vilken säsong avsnittet "Masks" tillhör? Fullkomligt älskar det avsnitet. Har sett det ungefär 15 gånger på 2 månader. (Obsessed or pathetic? :blink:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Någon som vet vilken säsong avsnittet "Masks" tillhör? Ja, du kan ju alltid kolla i våran avsnittsguide ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 (edited) Någon som vet vilken säsong avsnittet "Masks" tillhör? Ja, du kan ju alltid kolla i våran avsnittsguide ;) Ok, visste inte det. Är relativt ny här. :rodna: Edited March 1, 2007 by johannalaforge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Homn Posted March 4, 2007 Report Share Posted March 4, 2007 Min teori är att författarna måste ha koncentrerat sig på DS9 som gick samtidigt, och att det mesta av kreativiteten flödade åt det hållet, alternativt att de la ner så mycket arbete på avslutningen All Good Things så att resten blev lidande. Det stämmer, och det var inte bara DS9 som stal kraft från TNG. Man påbörjade inspelningarna av också ST:"Generations" samt den nya serien ST: Voyager. Även om säsong 7 kunde vara bättre så tycker jag nästan att säsong 5 var sämre (trots höjdaravsnitten "Darmok" och "The Inner Light"). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts