Gå till innehåll
Supreme Commander JAF

Förslag på ämne till bok?

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tycker om att skriva på böcker (har bland annat skrivit färdigt star trek för nybörjare som jag hoppas få publicerad.). Jag är sugen på att skriva någonting om någon som är intresserad av star trek (fiction) men det bästa jag kommit på känns banalt och för platitydartat.

Så nu undrar jag om ni andra har en ide till en story?

Grunderna som jag tänkt mig:

För alla åldrar (från det att man börjar att läsa i alla fall)

Inte vara i star trek universumet. (rättigheter mm)

Det ska kunna gå att skriva en spännande historia som många (även icke trekkies) ska kunna röras och ha behållning av.

Historien får inte kräva dyr research (tex att åka till usa och träffa ett gäng trekkies där)

Fantisara fritt inom ovanstående ramar så kanske ni får er historia publicerad vad det lider... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!

Jag tycker om att skriva på böcker (har bland annat skrivit färdigt star trek för nybörjare som jag hoppas få publicerad.). Jag är sugen på att skriva någonting om någon som är intresserad av star trek (fiction) men det bästa jag kommit på känns banalt och för platitydartat.

Det ska kunna gå att skriva en spännande historia som många (även icke trekkies) ska kunna röras och ha behållning av.

Historien får inte kräva dyr research (tex att åka till usa och träffa ett gäng trekkies där)

Fantisara fritt inom ovanstående ramar så kanske ni får er historia publicerad vad det lider... J.

vad betyder "banalt" och "platitydartat"?

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslag till K'hogh: Kolla i en ordbok under orden "banal" och "plattityd", så får du en uppfattning om vad som menas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Banalt= för enkel, barnslig historia. Typ att en kille börjar titta på star trek och blir "frälst", söker på nätet och börjar gå på tex stockholm trekkers star trek dagar. Slut. Det är en enkel, banal historia som vem som helst kan skriva och, om den inte är extremt bra gjord, ganska tråkig att läsa.

Platitydartartad. Plattityder är när man droppar uttalanden som alla kan tex "make my day!" eller "Hasta la vista baby!". Det kan också vara en historia som när man läser den känns som att man läst den hundra gånger tidigare. (tex a blir kär i b som egentligen vill ha c men ändå gifter sig med a och lever lyckliga i alla dar). J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni andra om följande historia?

En man är övertygad om att han är en officer från stjärnflottan. Han är klädd som en vanlig människa men lever enligt stjärnflottans regler och gör gott där han kan. En kvinnlig psykolog intresserar sig för honom och han går med på att berätta sin historia för henne. Hon är övertygad om att han är en vanlig människa med problem och denna övertygelse börjar genast påverka honom. Men hon ser olika prylar från st och blir mer och mer osäker på vad han verkligen är. Boken slutar när han har berättat sin historia, är helt övertygad om att han är en vanlig människa. Då kommer det folk från stjärnflottan och hämtar honom vilket lämnar den kvinnliga psykologen full med frågor om vad som är möjligt och omöjligt.

Kan det vara intressant? J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad tror ni andra om följande historia?

En man är övertygad om att han är en officer från stjärnflottan. Han är klädd som en vanlig människa men lever enligt stjärnflottans regler och gör gott där han kan. En kvinnlig psykolog intresserar sig för honom och han går med på att berätta sin historia f??r henne. Hon är övertygad om att han är en vanlig människa med problem och denna övertygelse börjar genast påverka honom. Men hon ser olika prylar från st och blir mer och mer osäker på vad han verkligen är. Boken slutar när han har berättat sin historia, är helt övertygad om att han är en vanlig människa. Då kommer det folk från stjärnflottan och hämtar honom vilket lämnar den kvinnliga psykologen full med frågor om vad som är möjligt och omöjligt.

Kan det vara intressant? J.

'

bra ide! tror det skulle kunna bli en bra bok/film . det enda är kanske att STAR TREK och stjärnflottan är med i historien (enligt tidigare inlägg oroade du dig över rättigheter)

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej!

Bra ide. Hur vore att testa med något för att se om vi tycker att det är värt ett

försök att utveckla till en stor bok?

Vad har du t.ex för ide?

Redigerad av Supertreck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iden är ännu så länge bara det jag skrev. Vad det gäller rättigheter så borde det kunna slinka igenom då det visserligen är stjärnflottan och en massa teknobabel men ändå inte är star trek. Ingen figur som förekommit i star trek kommer att vara med. Inga utomjordingar heller (möjligen kommer han att beskriva sådana men det kan han ju ha sett på tv, eller hur?) J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Iden är ännu så länge bara det jag skrev. Vad det gäller rättigheter så borde det kunna slinka igenom då det visserligen är stjärnflottan och en massa teknobabel men ändå inte är star trek. Ingen figur som förekommit i star trek kommer att vara med. Inga utomjordingar heller (möjligen kommer han att beskriva sådana men det kan han ju ha sett på tv, eller hur?) J.

Inga utomjordningar? Det brukar ju förekomma utomjordningar på stjärnflottan.

Det lär ju bli ett trist koncept där inga andra förutom människor bara får förekomma.

Ska detta utspela sig då jorden inte ens fått någon kontakt med andra

och där sitter stjärnflottan övergivna och försöker hitta något med

sina tekniska prylar.

Vad ska själva grunden som utgör spänningen vara för något?

Inga utomjordningar nähäe hmm

Hur pass modern ska stjärnflottan vara?

Är rymdskepp inte tillverkade än eller?.

Om det förekommer rymdskepp som far omkring i rymden så vore

ju det märkligt att de aldrig påträffar andra varelser.

Så mycket går det väl inte att avskärma det hela?

Min slutsats är att det är tiden då moderna rymdskepp

inte är tillverkade om man ska lyckas avskärma andra varelser.

Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Får jag føreslå att du læser iden en gång till? (dansk dator, om du undrar) J.

Du sa ju att inga utomjordinga ska finnas.

Varför får inga utomjordningar finnas. I så fall kan du väl motivera varför?

Ska boken heta (Vilsna idioter i den döda galaxen) och därför finns det inget

liv att hitta? Men vadårå :huh:

Inga rymdvarelser :( :blink: . Är som att käka spagetti utan mjöl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du sa ju att inga utomjordinga ska finnas.

Varför får inga utomjordningar finnas. I så fall kan du väl motivera varför?

Ska boken heta (Vilsna idioter i den döda galaxen) och därför finns det inget

liv att hitta? Men vadårå :huh:

Inga rymdvarelser :( :blink: . Är som att käka spagetti utan mjöl.

det hela ska ju handla om en värld där man tror att huvudpersonen är tokig men det visar sig att han inte är det(är det inte så du menar JAF?) .

förresten vad står JAF för ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker att det låter som en riktigt bra idé. det finns bara ett problem: nu har vi redan fått veta handlingen så nu kanske hela boken är förstörd :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huvudpresonen hamnar i vår værld i vår tid (dærav anledningen till att det inte ær några utomljodingar, supertreck!) och ådrar sig intresse från en psykolog (som i den dær filmen dær det kom en utomljording från kplax vad den nu hette). Huvuddelen av boken tænkte jag skulle vara samspelet mellan dessa personer och vad de tycker om varandra. Så att veta slutet torde nog inte førta upplevelsen av boken, tror jag. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu