Jump to content

Gamla Tuvok

Tofumannen

Recommended Posts

Har ni tänkt på att Tuvok ALLTID har en "allvarsam rynka i pannan/mellan ögonbrynen? Jag kom att tänka på det när jag såg extramaterial när Tuvok hade uniform och vulcan-öron/ögonbryn och allt men ÄNDÅ såg så annorlunda ut. AHA!! Han har INTE sin bekymrade rynka mellan ögonbrynen insåg jag då :lol: Rätt kul iaktagelse

Hehe. MYCKET INTRESSANT!!! Notera att de 2 bilderna MED rynkan är från autentiska scener ur voyager. De 2 bilderna UTAN rynkan är när han är "skådisen Tim Russ med Tuvok-mundering".

Det som ser ännu konstigare ut än när han inte har rynkan är när han ler eller skrattar. Nåt sånt förekommer nog inte i hela voyagerserien, ok kanske nån gång när han är under inflytande av nån annans ande eller dyl :)

Tror ni rynkan är sminkad? Eller är det någon i studion som har som enda uppgift att påminna honom om han glömmer rynka pannan? Tänk vilken spänningshuvudvärk han ska ha efter en lång inspelningsdag!

Han kanske har en speciell rynkmasör i slutet av arbetsdagen :lol:

Vulkanernas känslor är väl bara långt tillbakaträngda genom olika, mycket ansträngande, mentala metoder. Den synbara effekten av detta är då "ansträngningsrynkan" i pannan.

Hur ser andra vulkaner i Star Trek ut?

T'Pol är rynkfri, men hur är det med gamle Sarek och Spock? De har långa liv av ansträngande mediterande bakom sig.

Well, egentligen så kallpratar jag bara om Tuvoks rynka :P

Tror inte att det går att dra så stora växlar på såna här detaljer. Du kanske har rätt, rynkan kanske kommer av ansträngningen av att undertrycka känslor men själv så tycker jag det vore naturligare att vulcans ansikten var helt uttryckslösa/nollställda men det skulle kanske vara trist för serien.

Jag kallpratar gärna vidare. Förklaringen är troligen att man inom produktionen tycker att en sträng min (med rynkad panna) är intressantare för tittarna än ett helt känslolöst ansiktsuttryck.

Jag vill minnas att Tuvok och de andra ofta lyfter ett eller två ögonbryn när de anmärker att någon människa inte uppträder helt logiskt. Om detta beror på en känsla av överlägsenhet eller på någon artspecifik allergisk reaktion mot ologiskt uppträdande är osäkert, men man kan förvänta sig att på de uråldriga vulkanerna så leder det så småningom till rynkor. T'Pol är väl rätt ung (drygt 60 år) så då förklarar det varför hon inte har någon rynka.

Jag kallpratar gärna vidare. Förklaringen är troligen att man inom produktionen tycker att en sträng min (med rynkad panna) är intressantare för tittarna än ett helt känslolöst ansiktsuttryck.

Jag vill minnas att Tuvok och de andra ofta lyfter ett eller två ögonbryn när de anmärker att någon människa inte uppträder helt logiskt. Om detta beror på en känsla av överlägsenhet eller på någon artspecifik allergisk reaktion mot ologiskt uppträdande är osäkert, men man kan förvänta sig att på de uråldriga vulkanerna så leder det så småningom till rynkor. T'Pol är väl rätt ung (drygt 60 år) så då förklarar det varför hon inte har någon rynka.

Är man 150 till 200 år så är det väl naturligt med lite rynkor här och var! ;) :blink: J.

• 8 months later...
Har ni tänkt på att Tuvok ALLTID har en "allvarsam rynka i pannan/mellan ögonbrynen? Jag kom att tänka på det när jag såg extramaterial när Tuvok hade uniform och vulcan-öron/ögonbryn och allt men ÄNDÅ såg så annorlunda ut. AHA!! Han har INTE sin bekymrade rynka mellan ögonbrynen insåg jag då :lol: Rätt kul iaktagelse

Skådisar som har denna rynka kan ju lätt lära sig att utnyttja den i sitt yrke. Min hustru försöker lära sig att dölja sin, vilket går om jag gör min del av hushållsarbetet i stället för att titta på Star Trek och Battlestar Galactica. :w00t:

T'Pol höjer emellertid lätt på ena ögonbrynet. Det får nog alla som ska spela vuhlkana (de lär heta så på sitt eget språk, se mitt inlägg med dikten på p'vuhlkan som jag hittade) se till att lära sig om de ska ha någon framtid i serien. Rynkor mellan ögonen, där näsbenet slutar, har dock inget med ålder att göra det. I vissa länder här på Jorden (t.ex. Finland) har ganska många det, redan när de är i 20-årsåldern.