Gå till innehåll

Star Trek : new adventures


Rekommenderade inlägg

jag har en tanke till en senare säsong :

i ämnet "Spelet!, en rolig liten sak" finns en historia om ett inbördeskrig inom federationen som även påverkar Klingon imperiet och Bajor ...kunde kanske vara nåt

Du kanske kan skriva en bok om the federation civil war? J.

eftersom både P´kea och jag är skuld till den historien skulle jag inte göra det utan hans medverkan eller tilllåtelse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

jag har en tanke till en senare säsong :

i ämnet "Spelet!, en rolig liten sak" finns en historia om ett inbördeskrig inom federationen som även påverkar Klingon imperiet och Bajor ...kunde kanske vara nåt

i ämnet "Spelet!, en rolig liten sak" hände det såhär :

P´kea skickades av högsta rådet(vi spelade båda som Klingons) på ett hemligt uppdrag inom Federationens område . uppdraget visade sig vara om ett massföstörelsevapen som byggdes .

jag skickades tillsammans med Worf(jag vet) att konfrontera Federationensrådet och det visade sig att de flesta redan visste om det . senare avslöjade Picard och Janeway(igen..jag vet) att en skuggregering som ska ha varit skyldiga till morden på både Abraham Lincoln , John F Kennedy och även Kansler Gorkon(i Star Trek VI: The Undiscovered Country) ligger bakom

skuggregeringen har i hemlighet tagit makten över Federationensrådet och nu har hälften av Federationsflottan brutit kontakten med Jorden och sökt skydd hos Bajor som avbrutit sitt tredje försök att gå med i Federationen medan skuggregeringen har allierat sig med Romulanska imperiet .

under tiden försöker en hederlös P´taQ vid namn Toran son av Toral att ta över makten över Klingon imperiet men det är egentligen skuggregeringen som ligger bakom i syfte att försvaga Klingon imperiet och hålla det upptaget medan de tar kontrollen över Federationen . snart brakar Klingons inbördeskrig igång på fullt allvar med slaget vid Qo'noS där P´kea kämpar på ena sidan och jag på den sida som fortfarande är lojal mot Martok och kejsare Kahless II(återigen..jag vet) . striden slutar med att Toran son av Toral och P´kea dödas

sen lades spelet ner

men man kan göra så att det är The Colonial Alliance som avslöjar tillverkningen av massföstörelsevapnet

man kan ochså göra så även om det aldrig blev nämnt att kan det vara skuggregeringen som styr Section 31

The Colonial Alliance ses inte om nåt större hot av skuggregeringen men de skepp som inte söker skydd hos Bajor söker skydd hos The Colonial Alliance

P.S. firade detta inlägg med att lyssna på NUMBER OF THE BEAST av IRON MAIDEN eftersom det var trippelsexan D.S.

om det här blir en säsong tycker jag att det vore bra att vänta med den tills

tredje eller fjärde säsongen . då hinner vi etablera The Colonial Alliance ordentligt först

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

REKRYTERING:

om "Star Trek : new adventures" ska bli verklighet får man inte ligga på latsidan och vänta på att manuset till ett avsnitt ska bli klart så jag tänkte fråga om det finns andra intresserade på forumet

och vad de kan göra för grejer vi har nytta av:

kostymer - om du är bra på att sy

datorgrafik - vissa scener måste göras över datorn(stridsscener , specialeffects och annat

props - en Klingon utan Bat´leth är ingen riktig Klingon , eller?

snickeri - tillverkning av kulisser och sånt

övrigt - vad mer vi behöver

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

REKRYTERING:

om "Star Trek : new adventures" ska bli verklighet får man inte ligga på latsidan och vänta på att manuset till ett avsnitt ska bli klart så jag tänkte fråga om det finns andra intresserade på forumet

och vad de kan göra för grejer vi har nytta av:

kostymer - om du är bra p?? att sy

datorgrafik - vissa scener måste göras över datorn(stridsscener , specialeffects och annat

props - en Klingon utan Bat´leth är ingen riktig Klingon , eller?

snickeri - tillverkning av kulisser och sånt

övrigt - vad mer vi behöver

Det är säkert inget som är omöjligt. Problemet är väll var man skulle vara och att få ihop folk. Vi här på forumet är sprida över hella Sverige. Inte något man gör på en eftermidag alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

REKRYTERING:

om "Star Trek : new adventures" ska bli verklighet får man inte ligga på latsidan och vänta på att manuset till ett avsnitt ska bli klart så jag tänkte fråga om det finns andra intresserade på forumet

och vad de kan göra för grejer vi har nytta av:

kostymer - om du är bra på att sy

datorgrafik - vissa scener måste göras över datorn(stridsscener , specialeffects och annat

props - en Klingon utan Bat´leth är ingen riktig Klingon , eller?

snickeri - tillverkning av kulisser och sånt

övrigt - vad mer vi behöver

Det är säkert inget som är omöjligt. Problemet är väll var man skulle vara och att få ihop folk. Vi här på forumet är sprida över hella Sverige. Inte något man gör på en eftermidag alltså.

ja hopsamlandet av folk får man kanske ta när folk anmält intresse och det är dags att börja , fram tills dess får vi väll planera och diskutera här på forumet och eventuella möten planeras kanske in till trekkerträffar

betyder ditt inlägg att du vill anmäla dig?

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

REKRYTERING:

om "Star Trek : new adventures" ska bli verklighet får man inte ligga på latsidan och vänta på att manuset till ett avsnitt ska bli klart så jag tänkte fråga om det finns andra intresserade på forumet

och vad de kan göra för grejer vi har nytta av:

kostymer - om du är bra på att sy

datorgrafik - vissa scener måste göras över datorn(stridsscener , specialeffects och annat

props - en Klingon utan Bat´leth är ingen riktig Klingon , eller?

snickeri - tillverkning av kulisser och sånt

övrigt - vad mer vi behöver

Det är säkert inget som är omöjligt. Problemet är väll var man skulle vara och att få ihop folk. Vi här på forumet är sprida över hella Sverige. Inte något man gör på en eftermidag alltså.

ja hopsamlandet av folk får man kanske ta när folk anmält intresse och det är dags att börja , fram tills dess får vi väll planera och diskutera här på forumet och eventuella möten planeras kanske in till trekkerträffar

betyder ditt inlägg att du vill anmäla dig?

vi får ta och planera in träffar där det diskuteras ,byggs och planeras saker men det tar vi som sagt när vi samlat ihop lite folk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

REKRYTERING:

om "Star Trek : new adventures" ska bli verklighet får man inte ligga på latsidan och vänta på att manuset till ett avsnitt ska bli klart så jag tänkte fråga om det finns andra intresserade på forumet

och vad de kan göra för grejer vi har nytta av:

kostymer - om du är bra på att sy

datorgrafik - vissa scener måste göras över datorn(stridsscener , specialeffects och annat

props - en Klingon utan Bat´leth är ingen riktig Klingon , eller?

snickeri - tillverkning av kulisser och sånt

övrigt - vad mer vi behöver

Det är säkert inget som är om??jligt. Problemet är väll var man skulle vara och att få ihop folk. Vi här på forumet är sprida över hella Sverige. Inte något man gör på en eftermidag alltså.

ja hopsamlandet av folk får man kanske ta när folk anmält intresse och det är dags att börja , fram tills dess får vi väll planera och diskutera här på forumet och eventuella möten planeras kanske in till trekkerträffar

betyder ditt inlägg att du vill anmäla dig?

Anmäla mig? Kanske....om det blir något av det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....också i tråden "Gissa Star Trek handlingen" funkar det väldigt bra, fast där är det ju kortare berättelser som inte kräver så mycket beskrivningar.

om man vill kan man ju stjäla ett eller flera av avsnitten där och arbeta vidare med . man behöver bara byta ut en del namn så att det är besättningen på USS Ulyssess och inte Voyager DS9 eller Enterprise som gör sakerna .

här är några avsnitt vi kan stjäla och bygga vidare på:

Men in black

Section 31s private ship

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

ANMÄLAN : jag vet att det inte står i forumsmeddelandet om var man anmäler sig(glömde bort den saken) så det går bra att skriva ett inlägg med rubriken "jag anmäler mig!" och som sagt tala om ifall man kan göra nåt , typ sy eller så .

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är gärna med om ni vill, och om ni har någon nytta av mig.

Kan mask och smink, målar, designar och handarbetar. Får nog kläm på vad jag än blir tilldelad.

Kan även ordna en filmmusiker.

välkommen ! du är den första att anmäla dej sen meddelandet kom upp (innan dess var det bara bebbe som anmält sig och Unkas som kom med ett kanske) . jättebra att du känner en filmmusiker ! hoppas att han kan ställa upp .¨

vi har nytta av ALLA som vill vara med , på mer än ett sätt . t.ex. kommer en som är kullisbyggare eller manusförfattare ochså att vara statist , kameraman , sminkare m.m (jag kommer att försöka göra en modell av Alexander-klassen lite grovt så att nån som är bättre på sånt vet ungefär hur den ser ut .)

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är första avsnittet klart :

First voyage - avsnitt 1 ,säsong 1(pilotavsnitt)

"kaptens logg stjärndatum 8765,23"

"efter att vi lämnat skeppsvarven i omloppsbana över Jorden sätter vi kurs mot DS9 där vi ska få våra order , under tiden bekantar vi oss med skeppet , USS Ullyssess NCC-7809 av den nya Alexander klassen . Bador Kor undersöker skeppets tunga beväpning på åtta Pulsfas kanoner , fyra främre och två aktre torpedtuber . doktor Jessie Tallman undersöker sjukstugan . i övrigt bekantar vi oss med varandra . "

efter att ha anlänt till DS9 träffar kapten Anghor Shak överste Kira Nerys på hennes kontor .

- " vi ska skicka en konvoj med förnödenheter till Cardassia , tolv skepp med medecin , och utrustning" berättar hon

- " de har haft det svårt på Cardassia ända sen Dominionkriget" förklarar hon.

- " er uppgift är att eskortera konvojen , ni ger er av så fort ni är redo" avslutar hon.

på bryggan talar James Wendell om att de har kommit fram till de koordinater där de ska möta konvojen på tolv fraktskepp som eskorteras av fyra Defiant klass skepp och även USS Alexander (det första skeppet i Alexander klassen)

Ross Hudson undrar varför en konvoj behöver så kraftfull eskort .

-"därför att nödkonvojerna är ett eftertraktat byte av pirater i området" svarar kapten Anghor Shak .

Terys Laen och Edor Tarian småpratar i skeppets mäss

- "ett vackert skepp det här " säger Terys Laen .

- "ja men jag är osäker på om jag kan vänja mej designen ."säger Edor Tarian .

han tar en klunk ur sin mugg.

-"eller vid ett Federationsskepp som är enbart byggt för strid" lägger han till .

"vad tycker du om uppdraget , att eskortera hjälp till Cardassia? " frågar Terys Laen .

Edor Tarian sätter ner muggen .

- " hur menar du då?" undrar han .

- "jo , du slogs mot dem under deras ockupation av bajor och jag slogs mot dem i Maquis och nu ska vi hjälpa dem?" förklarar Terys Laen

- "ja , du slogs visst i samma grupp som min systerdotter Laren . men vi ska försvara tolv fraktskepp, inte hjälpa varken dem som du eller jag slogs mot . de lever ändå inte längre" säger Edor Tarian .

på bryggan beordrar kapten att sakta ner till halv impuls

just som han säger det rapporterar Bador Kor :

-"sir , ett av Defiant klass skeppen , USS Raven meddelar att de har tre inkommande skepp på sina sensorer ".

Bador Kor trycker på kontrollen innan han rapporterar att ytterligare fyra närmar sig bakifrån och kaptenen beordrar högsta beredskap .

-"sväng runt mot piraterna , attckmönster omega" beordrar kapten Anghor Shak .

USS Ullyssess närmar sig de fyra piratskeppen som är en blandning bestående av en Nausicaansk Raider , ett ombyggt fraktskepp , ett bärgat Jem´Hadar skepp och till och med en gammal Bird-of-Prey .

Bador Kor rapporterar att torpeder är redo och låsta på målen .

-"mister Kor , eld " beordrar kapten Anghor Shak .

de fyra främre torpedtuberna avfyras samtidigt och två torpeder träffar den gamla "rovfågeln" och slår ut sköldarna medan de andra två träffar fraktskeppet och Jem´Hadar skeppet . en knapptryckning senare avfyras pulsfas kanonerna och det gamla Klingonskeppet upphör att existera i en explotion .

Ross Hudson styr skeppet så att det nu pekar mot det enda skepp som inte träffats än , nämligen den Nausicaanska Raidern . piloten på Raidern verkar veta vad han gör och nästa salva från pulsfas kanonerna nästan missar och skakar bara om motståndaren men Bador Kor avfyrar de aktre torpedtuberna . ena torpeden utplånar Raiderns sköldar och den andra gör slut på piraten .

medan USS Ullyssess svänger runt skjuter man tre skott med fasernätet med multibel målsökning mot fraktskeppet som tappar all kraft och börjar driva . samtidigt har Jem´Hadar skeppet svängt runt och kommer mot USS Ullyssess som styr rakt mot fienden när de kommer nära varandra skjuter båda skeppen samtidigt . Jem´Hadar skeppets för och styrbord warpnacell sprängs och Jem´Hadar skeppet snurrar runt ett par varv innan det exploderar .

-"kapten , vi har tagit en träff på babord övre warpnacell . rekommenderar att vi håller oss på halv impuls" rapporterar Edor Tarian.

-"fler pirater i täten av konvojen kapten" rapporterar Bador Kor.

-"sätt kurs mot täten , tre fjärdedelars impuls" beordrar kapten Anghor Shak .

i täten kämpar USS Alexander mot åtta skepp av olika typer och raser när USS Ullyssess kommer fram . piraterna har redan tappat sugen efter att ha bevittnat den stora eldkraften hos USS Alexander och när USS Ullyssess når fram retirerar de mot åtta skepp .

-"USS Alexander anropar , kapten . det är Amiral Samuel Haig ." säger Bador Kor.

-"på skärmen " säger James Wendell .

på skärmen dyker Amiral Samuel Haig´s ansikte upp.

-"vi måste samla ihop konvojen och fortsätta mot Cardassia innan fler pirater hittar hit" säger han .

efter några händelselösa timmar når konvojen fram till Cardassia .

medan kapten Anghor vandrar på gatorna till Cardassias huvudstad mottas han av sekreteraren till Cardassias nye ledare .

-"ni får ursäkta mottagandet men försteminister Elim Garak är upptagen på annat håll" säger han .

-"vi förstår , Amiral Haig vill ändå att vi diskuterar de här piratattackerna " säger kapten Anghor.

han räcker sekreteraren en pad och fortsätter :

-"det är fjärde konvojen på raken som attackeras och piraterna verkar veta exakt när konvojerna går mot Cardassia" .

-"vi vet och det är en av anledningarna till att försteminister Garak är upptagen" säger sekreteraren .

-"jag antar att tanken har slagit er att det finns de som förser piraterna med information " säger kapten Anghor .

-"ja , vi misstänker det vi med , vi tror att det kan vara nån på DS9 . men vi undersöker vissa personer här" svarar sekreteraren .

på USS Ullyssess kontaktar James Wendell kapten Anghor.

-" kapten , DS9 säger att man ska genast börja en undersökning . men det måste ske diskret för att inte varna eventuella informatörer"

-"jag förstår , kontakta mig igen när de hör av sig med nya uppgifter " svarar kapten Anghor .

kapten Anghor sitter på sitt kontor och samtalar med amiral Samuel Haig via en bildskärm .

-"varken cardassianska myndigheterna eller Bajors säkerhetstjänst har fått fram några svar , därför bör vi försöka infiltrera piraterna" säger amiral Haig .

han lutar sig mot skrivbordet .

-"vår största chans är Par Etalh , en före detta Maquisbas i närheten av Badlands . numera tillhåll för smugglare , hyrsoldater och annat " säger han .

kapten Anghor tittar på informationen innan han säger:

-"det bästa vore om vi kunde hitta nån som känner till basen , nån som känner smugglarna som tog över den ."

amiral Haig lägger ner en pad innan han säger:

-"ja , smugglarna handlade ofta med Maquis , vi måste ha en Maquismedlem fortfarande avtjänande sitt straff i ett av våra fängelser . vi skulle kunna benåda den personen i utbyte mot att han hjälpte oss ."

-"vi behöver inte leta . det finns en benådad medlem i min besättning ."säger kapten Anghor .

-"jag hade honom i tankarna , kan han klara av att infiltrera piraterna?" säger amiral Haig .

-" ja , han kan klara det med lite hjälp " svarar kapten Anghor .

-"då säger vi det!" säger amiral Haig .

efter mötet sätter sig kapten Anghor i kaptenstolen och säger:

-"sätt kurs mot Par Etalh , warp 7"

USS Ullyssess far iväg .

väl framme vid Par Etalh klär Terys Laen om i civila kläder och ställer sig på transportplattan .

-"sir , är ni säker på här ? jag har aldrig ägnat mig åt sånt här förut" säger han .

-" ja , du har bättre chans att lyckas än jag eller doktor Tallman " svarar kapten Anghor .

-"när du är framme gå bara in på baren där möter du säkert nån smugglare du känner igen " säger han .

-"fråga honom om han vet var du kan få tag på en serie fem fabriksreplikator "

-"det är en av de förråd som blev stulet i förra konvojen" inflikar James Wendell .

-"säg att du jobbar för en Ferengi vid namn Bok , det är nåt de kan kolla och vi har fått honom att hjälpa till ."säger Bador Kor .

-"jag förstår . " säger Terys Laen innan han strålar ner

nere på planeten går Terys Laen in i en skum bar. han sätter sig vid ett bord och beställer . efter ett tag kommer en av de smugglare han träffade under sin tid i Maquis in och Terys går fram till honom och hälsar efter lite prat berättar Terys att han jobbar för en Ferengi vid namn Bok som vill ha tag på en serie fem fabriksreplikator .

-"jag ska se vad jag kan göra. " svarar smugglaren innan han reser sig och går .

senare träffas Terys och han i en mörk gränd . plötsligt drar smugglaren en Disruptor och skjuter.

när Terys Laen vaknar upptäcker han att han inte längre är på Par Etalh utan på Bajor . han märker att hans händer är försedda med bojor . dörren öppnas och en människa kliver in.

-"god morgon , jag är säker på att ni är hungrig så jag tog med frukost . mitt namn är Ferguson" säger mannen .

-"smugglaren har talat om vem du är och att du var med i Maquis förr i tiden. " säger Ferguson .

-"vem jobbar du för? " frågar han sedan .

Terys Laen är på väg att svara när Ferguson höjer handen och avbryter .

-"och dra ingen ramsa om att du jobbar för Bok . han litar inte på Katarier"säger han .

en Adredan och en Tulosian i civila kläder kommer in . Adredanen lutar sig fram oh viskar i örat på Ferguson .

-"ursäkta mig . ett problem har uppstått som kräver min närvaro ."säger han och går.

samtidigt har USS Ullyssess spårat upp Terys Laen med hjälp av en sändare innanför huden .

-"ledsen kapten , signalen fösvann just som vi nådde hit . ett störningsfält verkar hindra signalen ."säger Bador Kor .

-"kontakta DS9 , säg att vi kommer och att vi begär assistans" svarar kapten Anghor .

när kapten Anghor och James Wendell kliver genom luftslussen på DS9 möts de av Major Hedo ur Bajoranska milisen , stationens säkerhetschef .

-"jag har kontaktat Bajor . de ska undersöka saken men vi borde genomföra våra egna undersökningar "säger han .

-"sen jag tog över efter Odo har jag hållit kontakten med flera av mina kollegor på Bajor . de har rapporterat om främlingar i huvudstaden . om er man är på Bajor är han troligen där "säger han .

han ska just säga nått mer när hans kombricka låter .

-"Major Hedo här . "säger han .

medan Major Hedo pratar med personen i andra änden ser sig kapten Anghor och James Wendell om .

-"stället har inte för??ndrats mycket sen Dominionkriget "säger James Wendell.

-"nej det enda som verkar ha ändrats är att baren är dyrare ."säger kapten Anghor .

Major Hedo har pratat klart och vänder sig om .

-"det var kapten Beran , ." säger han .

-"han sa att det går en skyttel till Bajor om en timme . jag tänkte att det vore bra om vi tog oss till huvudstaden utan ert skepp eftersom det är ett Federationsskepp . undertiden kan vi nog hitta lite civila kläder åt er" fortsätter han .

-"kanske kan doktor Bashir maskera våra ansikten så att vi ut som Bajoraner "säger James Wendell.

-"han är tyvärr inte här , han skickades på uppdrag till en av Bajors kolonier för tre timmar sen. men doktor Vela kan ordna era ansikten . " svarar Major Hedo .

Terys Laen vaknar när dörren öppnas och Ferguson kommer in med en annan man

-"det här är Idron Velar , han är min medarbetare . "säger Ferguson .

Idron Velar sätter sig .

-"ja , jag vill veta vem som skickad dig , huvudkontoret tror inte att Federationen har kommit på oss än , Bajors säkerhetstjänst är rena skämtet och Cardassia har problem upp över öronen med bekymmer så de kan knappast ha kunnat skicka någon . "säger Idron Velar .

Terys Laen tänker snabbt och säger .

-"nej , det är inte Cardassia som har skickat mig . min bror var på ett fraktskepp som ni anföll . "

-"och nu vill du ha hämnd . " säger Idron Velar .

-"antingen det eller kompensation . " svarar Terys Laen .

-"kompensation ? i form av vad ? " frågar Ferguson .

-"ett jobb . sen Maquis utplånades av Jem´hadar har jag inte haft värst mycket mat på bordet . " säger Terys Laen .

-"vi ska tänka på saken . " säger Idron Velar och reser sig .

-" märkligt hur snabbt lögnerna kommer när man måste" säger Terys Laen lågt för sig själv när dörren stängts .

samtidigt har kapten Anghor och James Wendell nått fram till huvudstaden tillsammans med Major Hedo och kapten Beran .

kvartetten rör sig genom myllret av människor och stannar då och då för att James Wendell ska kunna skanna med sin tricorder i smyg . Major Hedo frågar en handlare som är hans informatör .

-"han säger att flera främlingar har dragit till sig hans intresse , en av dem håller till på en taverna i stadens södra del" berättar han efteråt .

-"jag känner till den ." säger kapten Beran .

-"innan jag tog över som förste officer på DS9 när överste Kira tog över efter Sisko tjänstgjorde jag i garnisionen här i huvudstaden ."förklarar han.

Terys Laen förs in i en stor sal med ett stort bord mitt i salen . vid bordets ena ände sitter Idron Velar

-"sitt ,jag är säker på att du är hungrig . " säger han .

Terys Laen går nämre bordet .

-"var är Ferguson ?" frågar han .

-"han är och tar hand om sina egna ärenden ." svarar Idron Velar

han lutar sig fram och ser Terys Laen i ögonen .

-"och vi gör nog bäst att inte ställa för många frågor om dem."

sedan han lutar sig bakåt och tar en guldbägare innan han säger :

-"vi har beslutat att vi kan ha nytta av dig , en konvoj är planerad att gå mot Cardassia om några dagar och du ska vara med så när vi ätit ska jag ta dig till vår bas för piraträderna ."

på en taverna sysslar kapten Anghor , James Wendell , Major Hedo och kapten Beran med lite ommöblerirng . medan kastar en Bolian över ett bord och Major Hedo dunkar sin motståndares huvud mot bardisken greppar kapten Beran en man i kragen och trycker ner honom på ett bord .

-"vi har inte hela dagen . om du inte talar om vad vi vill veta så har vi inget mer att tala om ." säger han .

-"norra delen..." stönar mannen .

-"var ?" frågar kapten Beran .

-"ett hus vid floden , nära bron"

de fyra ger sig av och går mot norra delen av staden .

Bajorianska soldater och säkerhetsmän från USS Ullyssess stormar genom dörren till det hus som mannen talade om .

-" det är ingen här ! " säger Major Hedo irriterat .

plötsligt låter kapten Anghors combadge.

-"kapten Anghor . låt höra " svarar han .

-" Bador Kor här . jag får in signalen igen men den är inte längre på Bajor utan precis ovanför och rör sig bort" låter det

James Wendell kommer in .

-"den här replikatorn har blivit mixtrad med . den verkar vara ombyggd att sända ut en puls i subrymden . " säger han .

senare på DS9 talar kapten Anghor , James Wendell , Edor Tarian med Major Hedo och kapten Beran om vad de hittat .

-"vi hittade det här meddelandet i subrymdpulsen . det är endast text " säger Edor Tarian .

de tittar på meddelandet . senare pratar kapten Anghor med amiral Haig .

-"piraterna tänker anfalla konvojen om ni har några skepp att skicka tycker jag att ni ska göra det"

-" vi är på väg" säger amiralen allvarligt .

-"försteminister Garak har redan tolv skepp klara här , fyra Akira klass kryssare och sju Defiant klass kryssare skyddar konvojen , de håller piraterna sysselsatta tills vi når fram"

-"vi följer spåret efter vår man , han har tagits till piraternas bas men han kan ochså vara på ett av skeppen sir" sägerkapten Anghor .

-"hoppas att han har vett att hoppa in i närmsta livkapsel så fort skjutandet börjar ." svarar amiralen .

Terys Laen sitter med Idron Velar i en gammal Maquis-fighter mitt i gruppen av tjugofyra piratskepp . framför dem är konvojen på sex skepp och Idron Velar ska just ge order att anfalla när skeppet skakar till .

-"fyra Akira klass kryssare och sju Defiant klass kryssare i anfallsformation kommer rakt mot oss . " säger en besättningsman .

-"anfall ! " säger Idron Velar .

piratskeppen drabbar samman med Akira klass kryssarna och sju Defiant klass kryssarna kryssarna .

-" vi förlorar ! " utropar en besättningsman .

-"radarn får in en grupp på tolv skepp " säger en besättningsman .

åtta Cardassianska kryssare av Galor klass följer USS Alexander och fyra Defiant klass skepp in skjutandes på alla piratskepp de ser .

-"de var beredda ! hur kunde de veta ? " utbrister Idron Velar .

-"vi måste härifrån ! vi har inte en chans !" ropar Terys Laen och knuffar den döde styrmannen ur stolen innan han sätter sig och tar kontrollen .

skeppet vänder och flyr .

-"kom någon mer undan ? " frågar Idron Velar medan han sätter sig och torkar lite svett ur pannan.

en besättningsman knappar på kontrollerna .

-" nej , de skepp som inte förstörts har gett upp . " svarar han .

-"nå tillbaka till basen . vi måste planera nästa drag " säger han .

USS Ullyssess har följt spåret efter Terys Laens sändare och hittat fram till piratbasen nu tittar kapten Anghor på skärmen som visar piratbasen som är inbyggd i en jättestor asteroid.

-"kontakta amiral Haig . säg att vi har hittat piraternas bas ." säger han .

på basen möts Idron Velar och Terys Laen av Ferguson .

-"hur gick det ? " frågar han .

Idron Velar ger honom en sur blick .

-"de var beredda , rena bakhållet . " svarar han .

-"kommer Orion-syndikatet att kunna uppfylla sina kunders beställningar ? " frågar Ferguson .

-"ja , oroa dig inte för det du . " svarar Idron Velar surt .

plötsligt går larmet .

-"vad pågår ? " säger Idron Velar i en kommunikator .

medan han pratar vänder sig Ferguson till Terys Laen .

-"jag tror det är dags för dig att gå . ett skepp strålar dig ombord så fort du trycker på knappen ." säger han .

han och ger Terys Laen en sändare och plötsligt inser Terys Laen vem han jobbar för .

-"du är Section31 ! " utropar han .

-"var har du hört talas om dem ? " frågar Ferguson .

-"jo , jag är med där och jag visste redan när vi sågs första gången att du jobbar för Federationen" säger han .

Terys Laen ska just fråga nåt mer när han strålas iväg av USS Ullyssess .

senare möts kapten Anghor och amiral Haig på kapten Anghors kontor .

-" du tror att den här Ferguson kommer att dyka upp igen . "säger kapten Anghor .

-"efter vad jag hört om Section31 skulle det vara en lätt sak att fly från basen obemärkt innan den exploderade" svarar amiralen .

vad tyckte ni ? om ni tycker att nåt saknas vill jag veta det .

i avsnittet finns ett par karaktärer som kommer att dyka upp fler gånger:

Ferguson - Section31

amiral Samuel Haig

Idron Velar - Orion-syndikatet

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad jag ska tycka. Det är inte tillräckligt långt för att vara en film. Frågan är om det är tillräckligt långt ens för ett 45 minuters avsnitt men det kanske du inte har tänkt dig heller.

Sedan tycker jag också att det är lite för mycket bok över det för att kunna vara ett filmmanus. Du säger tex att piraterna blir anfallna av cardassierna i vad som liknar ett bakhåll och det är väl gott nog men vad visar kameran? Det vill säga vad ser vi som ser på filmen? Ser vi hur en stor grupp cardasiska krigsskepp anfaller piraterna eller följer vi med det cardasiska ledarskeppet i en hissnande duell med piraternas ledarskepp eller vad? Jag kräver inte att du ska precisera kameravinlar och sådant - det är regisörrens jobb. Men manuset måste tala om för regisörren vad du som manusförfattare tycker ska hända i filmen - hela filmen även krigsscener och dyligt.

Sedan kan jag också invända mot att formatet inte är standard format som används. Ett exempel:

Scen 31 INT DAG KAPTENENS READY ROOM

Kapten Howard sitter i sin kaptens stol när Amiral Haig kommer in.

KAPTEN HOWARD:

Det verkar som att vi kommer att träffa på Hansen och section 31 igen vare sig vi vill det eller inte.

AMIRAL HAIG (Syrligt):

Är du verkligen säker på att vi får se detta mystiska section 31 igen?

Säger han och vänder på klacken och går. Kvar står en förvånad kapten som undrar hur amiralen kan tveka på att section 31 finns efter allt som har hänt.

Ett litet exempel på en kort scen. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad jag ska tycka. Det är inte tillräckligt långt för att vara en film. Frågan är om det är tillräckligt långt ens för ett 45 minuters avsnitt men det kanske du inte har tänkt dig heller.

Sedan tycker jag också att det är lite för mycket bok över det för att kunna vara ett filmmanus. Du säger tex att piraterna blir anfallna av cardassierna i vad som liknar ett bakhåll och det är väl gott nog men vad visar kameran? Det vill säga vad ser vi som ser på filmen? Ser vi hur en stor grupp cardasiska krigsskepp anfaller piraterna eller följer vi med det cardasiska ledarskeppet i en hissnande duell med piraternas ledarskepp eller vad? Jag kräver inte att du ska precisera kameravinlar och sådant - det är regisörrens jobb. Men manuset måste tala om för regisörren vad du som manusförfattare tycker ska hända i filmen - hela filmen även krigsscener och dyligt.

Sedan kan jag också invända mot att formatet inte är standard format som används. Ett exempel:

Scen 31 INT DAG KAPTENENS READY ROOM

Kapten Howard sitter i sin kaptens stol när Amiral Haig kommer in.

KAPTEN HOWARD:

Det verkar som att vi kommer att träffa på Hansen och section 31 igen vare sig vi vill det eller inte.

AMIRAL HAIG (Syrligt):

Är du verkligen säker på att vi får se detta mystiska section 31 igen?

Säger han och vänder på klacken och går. Kvar står en förvånad kapten som undrar hur amiralen kan tveka på att section 31 finns efter allt som har hänt.

Ett litet exempel på en kort scen. J.

grejen är den att avsnittet skrivs om i manusform där mer detaljer ska komma till . utkastet är mest till för andra författare så att de redan nu kan börja med nästa avsnitt eller om de har några idéer och förslag till pilotavsnittet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Ett exempel:

Scen 31 INT DAG KAPTENENS READY ROOM

Kapten Howard sitter i sin kaptens stol när Amiral Haig kommer in.

KAPTEN HOWARD:

Det verkar som att vi kommer att träffa på Hansen och section 31 igen vare sig vi vill det eller inte.

AMIRAL HAIG (Syrligt):

Är du verkligen säker på att vi får se detta mystiska section 31 igen?

Säger han och vänder på klacken och går. Kvar står en förvånad kapten som undrar hur amiralen kan tveka på att section 31 finns efter allt som har hänt.

Ett litet exempel på en kort scen. J.

det är den här typen av förslag som jag skulle uppskatta(kan kanske ge mig inspiration till mer och om det är nåt jag gillar tar jag med det)

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel:

Scen 31 INT DAG KAPTENENS READY ROOM

Kapten Howard sitter i sin kaptens stol när Amiral Haig kommer in.

KAPTEN HOWARD:

Det verkar som att vi kommer att träffa på Hansen och section 31 igen vare sig vi vill det eller inte.

AMIRAL HAIG (Syrligt):

Är du verkligen säker på att vi får se detta mystiska section 31 igen?

Säger han och vänder på klacken och går. Kvar står en förvånad kapten som undrar hur amiralen kan tveka på att section 31 finns efter allt som har hänt.

Ett litet exempel på en kort scen. J.

det är den här typen av förslag som jag skulle uppskatta(kan kanske ge mig inspiration till mer och om det är nåt jag gillar tar jag med det)

Ta för dig! Sedan kan man ju alltid fundera på det kloka i att hålla på med en konkurrerande star trek film nu när vi har Gatekeeper. Om inte annat får man väl anta att denna lär dra mycket resurser och intresse framöver. Om jag får komma med en rekomendation så skulle jag nog föreslå att du gör en bok av detta och går med i Gatekeeper projektet. Vi behöver kreativa personer där som kan hjälpa till med allt möjligt! J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel:

Scen 31 INT DAG KAPTENENS READY ROOM

Kapten Howard sitter i sin kaptens stol när Amiral Haig kommer in.

KAPTEN HOWARD:

Det verkar som att vi kommer att träffa på Hansen och section 31 igen vare sig vi vill det eller inte.

AMIRAL HAIG (Syrligt):

Är du verkligen säker på att vi får se detta mystiska section 31 igen?

Säger han och vänder på klacken och går. Kvar står en förvånad kapten som undrar hur amiralen kan tveka på att section 31 finns efter allt som har hänt.

Ett litet exempel på en kort scen. J.

det är den här typen av förslag som jag skulle uppskatta(kan kanske ge mig inspiration till mer och om det är nåt jag gillar tar jag med det)

Ta för dig! Sedan kan man ju alltid fundera på det kloka i att hålla på med en konkurrerande star trek film nu när vi har Gatekeeper. Om inte annat får man väl anta att denna lär dra mycket resurser och intresse framöver. Om jag får komma med en rekomendation så skulle jag nog föreslå att du gör en bok av detta och går med i Gatekeeper projektet. Vi behöver kreativa personer där som kan hjälpa till med allt möjligt! J.

tror inte att det blir så mycket konkurrans eftersom Gatekeeper kommer att vara klart sen länge när vi äntligen blir färdiga (rekryteringen går dåligt med endast en anmälning sedan meddelandet kom upp trots cirka 80 visningar .

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kanske inte riktigt fattat det här med manusskrivande men det här är vad jag gjort hittils :

skriver nu om första avsnittet i manusform

First voyage

avsnitt 1:1, pilot

SCEN 1

. Ext: Rymden

USS Ulyssess glider sakta iväg från jorden. Vi ser hur små farkoster åker fram och tillbaka och vi ser hur de enorma dockans armar sakta sluter sig igen. Sakta kommer även den andra dockan in i bild. Där pågår reparationerna av Enterprise-E för fullt. USS Ulyssess lämnar jorden bakom sig och glider förbi Mars och samtidigt möter den ett skepp av Intrepid-klass på ingång till Jorden.

KAPTEN ANGHOR SHAK (v.o)

Kaptens logg stjärndatum 8765,23. Efter att vi lämnat skeppsvarven i omloppsbana över Jorden sätter vi kurs mot DS9 där vi ska få våra order , under tiden bekantar vi oss med skeppet. USS Ullyssess NCC-7809 av den nya Alexander klassen . Bador Kor undersöker skeppets åtta Pulsfas kanoner , fyra främre och två aktre torpedtuber. Doktor Jessie Tallman undersöker sjukstugan . i övrigt bekantar vi oss med varandra . "

USS Ulyssess passerar Jupiterstationen, viker av åt vänster och går upp i warp.

---FÖRTEXTER---

SCEN 2

. EXT:

Vi ser USS Ulyssess dockad vid rymdstation Deep Space Nine, DS9. I bakgrunden åker ett antal mindre skepp förbi. Stationen roterar sakta. I bakgrunden öppnas maskhålet och ett federationsskepp kommer igenom.

SCEN 3

. INT. Kira Nerys kontor på DS9

Kapten ANGHOR SHAK kommer in på Överste KIRA NERYS kontor. Kira Nerys sitter och läser en pad. Hon skakar lätt på huvudet innan hon reser sig.

ANGHOR SHAK

Kapten Anghor Shak, USS Ulysseus. Ett nöje att träffa er Överste .

Han räcker fram handen. Kira Nerys ler och tar hans hand.

KIRA NERYS

Detsamma, kapten. Tyvärr måste jag hålla vårt möte kort, det har uppstått viss komplikationer med en klingosnkt fraktskepp, så jag går rakt på sak. Den bajoranska regneringen har bestämt att vi ska skicka en konvoj med förnödenheter till Cardassia , tolv skepp med medecin , och utrustning. De har haft det svårt på Cardassia ända sen Dominionkriget.

ANGHOR SHAK

Jag förstår. Och vår uppgift är att se till att den kommer fram. Det är märkligt vad tiderna förändras, det var inte länge sedan vår uppdrag hade varit att se till att konvojen aldrig kommit fram.

KIRA NERYS

Sant. Och jag erkänner gärna att min medkänsla är begränsad i det här fallet.

Hon plockar en uppställd baseball som står på det stora svarta skrivbordet och fingrar med den.

KIRA NERYS

Men nog om gamla tider, jag måste rusa, och ni ger er av så fort som möjligt. Konvojen är klar att resa, så det är er vi väntar på.

Hon räcker över paden till Anghor Shak som tar emot den samtidigt som han räcker fram sin hand.

ANGHOR SHAK

Det var ett nöje att träffa er Överste . Vi ska göra vårt bästa.

KIRA NERYS

Detsamma, kapten. Och grattis till det nya skeppet förresten, hon är en skönhet.

ANGHOR SHAK

Sannerligen.

De skakar hand och Kira Nerys lägger ner basebollen och lämnar rummet. Anghor Shak tittar en kort stund på basebollen som nu ligger på skrivbordet innan han sträcker fram handen och sätter två fingrar ovanpå bollen. Han trummar lätt på den innan han vänder sig om och går ut.

SCEN 4

. INT. Bryggan på Ulyssess

På bryggan står alla vid sina stationer. Ett par besättningsmän går mellan stationerna med pads i handen. Försteofficeren JAMES D WENDELL sitter i kaptensstolen står och pratar med en annan officer. Styrman ROSS HUDSON sitter vid roderstationen.

ROSS HUDSON

Sir, vi har nått koordinaterna.

JAMES D WENDELL

Uppfattat, styrman.

Han trycker på kommunikatorn.

JAMES WENDELLWendell till kapten. Vi har nått koordinaterna.

ANGHOR SHAK (genom kommunikatorn)

Uppfattat, kontakta de andra kaptenerna och meddela dem vår resrutt. Och kalla till befälsofficersmöte om en halvtimme.

JAMES WENDELL

Uppfattat.

Genom skärmen på bryggan ser vi konvojen och resten av eskorten, som består av fyra Defiant klass skepp och även USS Alexander, det första skeppet i Alexander klassen.

ROSS HUDSON

Väl många skepp för enkel konvoj, sir, är det verkligen nödvändigt med så mycket eldkraft för ett fraktuppdrag till Cardassia?

JAMES WENDELL

nödkonvojerna är ett eftertraktat byte av pirater i området. Vi ska ge konvojen ett bett som känns.

SCEN 5

.INT. Mässen på Ulysseus

TERYS LAEN och EDOR TARIAN sitter och småpratar vid ett bord. Runt omkring sitter besättningsmän och kvinnor inbegripna i samtal. Ett par officerare kommer in och hämtar kaffe ur replikatorn. Terys Laen spanar på folk kring de andra borden. Edor Tarian sitter med en mugg i handen.

TERYS LAEN

Ett vackert skepp det här.

EDOR TARIAN

Ja, men jag är osäker på om jag kan vänja mej designen.

Han tar en klunk ur sin mugg.

EDOR TARIAN

Eller vid ett Federationsskepp som är enbart byggt för strid.

TERYS LAEN

Vad tycker du om uppdraget , att eskortera hjälp till Cardassia?

Edor Tarian sätter ner muggen .

EDOR TARIAN

Hur menar du då?

TERYS LAEN

jo , du slogs mot dem under deras ockupation av Bajor och jag slogs mot dem i Maquis och nu ska vi hjälpa dem?

EDOR TARIAN

ja , du slogs visst i samma grupp som min systerdotter Laren . men vi ska försvara tolv fraktskepp, inte hjälpa varken dem som du eller jag slogs mot . de lever ändå inte längre

SCEN 6(SKA BYGGA VIDARE PÅ DENNA SCEN)

INT. korridor på Ulysseus

JESSIE TALLMAN kommer g??ende , en besättningsman går förbi henne åt andra hållet hon stoppar en annan besättningsman .

JESSIE TALLMAN

ursäkta mig , hur kommer man till Genetiklaboratoriumet?

BESÄTTNINGSMANNEN(FÖRBRYLLAD)

Genetiklaboratorium? det finns inget på det här skeppet , allt utrymme som inte är nödvändigt i strid med undantag för sovplatser , kaptens kontor , breifingrummet och mässen har tagits bort

JESSIE TALLMAN fortsätter längs korridoren.

.INT. kaptens kontor på Ulysseus

Kapten ANGHOR SHAK sitter med en pad när JESSIE TALLMAN störtar in .

JESSIE TALLMAN

hur ska jag kunna fortsätta min forskning utan ett Genetiklaboratorium?

Kapten ANGHOR SHAK lägger ner paden .

ANGHOR SHAK

du visste vad det var för skepp när du tog jobbet hoppas jag .

Jessie Tallman sätter sig med en suck .

JESSIE TALLMAN

jo , men jag trodde att även ett skepp byggt för krig måste ha utrustning för utforskning . det är ju trots allt ett Federationsskepp .

ANGHOR SHAK

nej , allt på skeppet är byggt för strid .

SCEN 7

.Ext: Rymden

Vi ser USS Ulyssess åker genom rymden . I bakgrunden syns konvojen .

KAPTEN ANGHOR SHAK (v.o)

Kaptens logg stjärndatum 8766,23. Efter tre dagars färd har vi ännu inte stött på några pirater . men alla mina instinkter och all min erfarenhet säger mig att de inte är långt borta"

INT. Bryggan på Ulyssess

På bryggan står alla vid sina stationer. Ett par besättningsmän går mellan stationerna med pads i handen. i kaptensstolen sitter KAPTEN ANGHOR SHAK . en officer kommer ut ur turboliften . Styrman ROSS HUDSON sitter vid roderstationen.

KAPTEN ANGHOR SHAK

sakta ner till halv impuls

BADOR KOR

sir , ett av Defiant klass skeppen , USS Raven meddelar att de har tre inkommande skepp på sina sensorer

Bador Kor trycker på taktikstationens tangenter .

BADOR KOR

ytterligare fyra skepp närmar sig bakifrån .

JAMES WENDELL

red alert!

KAPTEN ANGHOR SHAK

sväng runt och sätt kurs mot piraterna , attackmönster omega

Ext: Rymden

fyra piratskepp ,en Nausicaansk Raider , ett ombyggt fraktskepp , ett bärgat Jem´Hadar skepp och en gammal Bird-of-Prey flyger bort från kameran och mot USS Ullyssess

INT. Bryggan på Ulysseus

BADOR KOR

torpeder redo , målen låsta på skeppen

KAPTEN ANGHOR SHAK

öppna eld mister Kor!

Ext: Rymden

de fyra främre torpedtuberna avfyras

Ext: Rymden

två torpeder träffar den gamla "rovfågeln" medan de andra två träffar fraktskeppet och Jem´Hadar skeppet

INT. Bryggan på Ulysseus

BADOR KOR

direktträff! två torpeder träffade den gamla "rovfågeln" och har slagit ut sköldarna , Pulsfas kanoner låsta .

närbild på kapten Anghor Shak

KAPTEN ANGHOR SHAK

eld!

Ext: Rymden

de åtta Pulsfas kanonerna avfyras

Ext: Rymden

"rovfågeln" träffas och exploderar .

Ext: Rymden

USS Ulyssess vänder mot det enda skepp som inte träffats än , i bakgrunden vänder den Nausicaanska Raidern . piloten på Raidern verkar veta vad han gör och nästa salva från pulsfas kanonerna nästan missar och skakar bara om motståndaren men Bador Kor avfyrar de aktre torpedtuberna . ena torpeden utplånar Raiderns sköldar och den andra gör slut på piraten .

Ext: Rymden

USS Ulyssess svänger runt skjuter man tre skott med fasernätet med multibel målsökning mot fraktskeppet som tappar all kraft och börjar driva .

Ext: Rymden

Jem´Hadar skeppet har svängt runt och kommer mot USS Ullyssess som styr rakt mot fienden när de kommer nära varandra skjuter båda skeppen samtidigt . Jem´Hadar skeppets för och styrbord warpnacell sprängs och Jem´Hadar skeppet snurrar runt ett par varv innan det exploderar .

INT. Bryggan på Ulysseus

EDOR TARIAN (genom kommunikationssystemet)

kapten , vi har tagit en träff på babord övre warpnacell . rekommenderar att vi håller oss på halv impuls

BADOR KOR

fler pirater i täten av konvojen kapten

KAPTEN ANGHOR SHAK

sätt kurs mot täten , tre fjärdedelars impuls

ROSS HUDSON

aye , sir

Ext: Rymden

USS Alexander kämpar mot åtta skepp av olika typer och raser , i bakgrunden syns konvojen . USS Ullyssess kommer fram .

Ext: Rymden

skepp av olika typer vänder och flyger bort ifrån kameran .

INT. Bryggan på Ulysseus

BADOR KOR

piraterna retirerar , kapten

KAPTEN ANGHOR SHAK

påbörja reparationer

BADOR KOR

USS Alexander anropar , kapten . det är Amiral Samuel Haig .

JAMES WENDELL

på skärmen .

på skärmen dyker Amiral Samuel Haig´s ansikte upp

AMIRAL SAMUEL HAIG

samla ihop konvojen och fortsätt mot Cardassia innan fler pirater hittar hit .

SCEN 8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det vore kanske intressant att utforska de delar som inte vart så synliga i Star Trek. Tex hur vardan ser ut på Jorden, andra jobb förutom sjärnflottist, mer insikt i akademin och Starfleet Command, skapandet av ett skepp på Utopia osv. Lite nytänkande där vi får mer fria händer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice nu börjar det likna ett manus. Bra jobbat. Gillar förslaget att visa delar vi inte har sett så mycket. Ett klingonskt skeppsvarv kanske? J.

går nog att få in den idén i första säsongen där vi utforskar den kriminella världen med Orionsyndikatet som huvudfiende och en svart marknad på Bajor i centrum .

det kan vara så att USS Ullyssess skickas till Qo ´nos för att hjälpa till i utredningen om hur en klingonsk kamoflageanordning kan ha hamnat på svarta marknaden

eller vad tycker ni?

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice nu börjar det likna ett manus. Bra jobbat. Gillar förslaget att visa delar vi inte har sett så mycket. Ett klingonskt skeppsvarv kanske? J.

går nog att få in den idén i första säsongen där vi utforskar den kriminella världen med Orionsyndikatet som huvudfiende och en svart marknad på Bajor i centrum .

det kan vara så att USS Ullyssess skickas till Qo ´nos för att hjälpa till i utredningen om hur en klingonsk kamoflageanordning kan ha hamnat på svarta marknaden

eller vad tycker ni?

Låter som en bra ide tycker jag. Skulle mycket väll kunna varit avsnitts-manus i en riktigt ST-serie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
skriver nu om första avsnittet i manusform

First voyage

avsnitt 1:1, pilot

SCEN 1

. Ext: Rymden

USS Ulyssess glider sakta iväg från jorden. Vi ser hur små farkoster åker fram och tillbaka och vi ser hur de enorma dockans armar sakta sluter sig igen. Sakta kommer även den andra dockan in i bild. Där pågår reparationerna av Enterprise-E för fullt. USS Ulyssess lämnar jorden bakom sig och glider förbi Mars och samtidigt möter den ett skepp av Intrepid-klass på ingång till Jorden.

KAPTEN ANGHOR SHAK (v.o)

Kaptens logg stjärndatum 8765,23. Efter att vi lämnat skeppsvarven i omloppsbana över Jorden sätter vi kurs mot DS9 där vi ska få våra order , under tiden bekantar vi oss med skeppet. USS Ullyssess NCC-7809 av den nya Alexander klassen . Bador Kor undersöker skeppets åtta Pulsfas kanoner , fyra främre och två aktre torpedtuber. Doktor Jessie Tallman undersöker sjukstugan . i övrigt bekantar vi oss med varandra . "

USS Ulyssess passerar Jupiterstationen, viker av åt vänster och går upp i warp.

---FÖRTEXTER---

SCEN 2

. EXT:

Vi ser USS Ulyssess dockad vid rymdstation Deep Space Nine, DS9. I bakgrunden åker ett antal mindre skepp förbi. Stationen roterar sakta. I bakgrunden öppnas maskhålet och ett federationsskepp kommer igenom.

SCEN 3

. INT. Kira Nerys kontor på DS9

Kapten ANGHOR SHAK kommer in på Överste KIRA NERYS kontor. Kira Nerys sitter och läser en pad. Hon skakar lätt på huvudet innan hon reser sig.

ANGHOR SHAK

Kapten Anghor Shak, USS Ulysseus. Ett nöje att träffa er Överste .

Han räcker fram handen. Kira Nerys ler och tar hans hand.

KIRA NERYS

Detsamma, kapten. Tyvärr måste jag hålla vårt möte kort, det har uppstått viss komplikationer med en klingosnkt fraktskepp, så jag går rakt på sak. Den bajoranska regneringen har bestämt att vi ska skicka en konvoj med förnödenheter till Cardassia , tolv skepp med medecin , och utrustning. De har haft det svårt på Cardassia ända sen Dominionkriget.

ANGHOR SHAK

Jag förstår. Och vår uppgift är att se till att den kommer fram. Det är märkligt vad tiderna förändras, det var inte länge sedan vår uppdrag hade varit att se till att konvojen aldrig kommit fram.

KIRA NERYS

Sant. Och jag erkänner gärna att min medkänsla är begränsad i det här fallet.

Hon plockar en uppställd baseball som står på det stora svarta skrivbordet och fingrar med den.

KIRA NERYS

Men nog om gamla tider, jag måste rusa, och ni ger er av så fort som möjligt. Konvojen är klar att resa, så det är er vi väntar på.

Hon räcker över paden till Anghor Shak som tar emot den samtidigt som han räcker fram sin hand.

ANGHOR SHAK

Det var ett nöje att träffa er Överste . Vi ska göra vårt bästa.

KIRA NERYS

Detsamma, kapten. Och grattis till det nya skeppet förresten, hon är en skönhet.

ANGHOR SHAK

Sannerligen.

De skakar hand och Kira Nerys lägger ner basebollen och lämnar rummet. Anghor Shak tittar en kort stund på basebollen som nu ligger på skrivbordet innan han sträcker fram handen och sätter två fingrar ovanpå bollen. Han trummar lätt på den innan han vänder sig om och går ut.

SCEN 4

. INT. Bryggan på Ulyssess

På bryggan står alla vid sina stationer. Ett par besättningsmän går mellan stationerna med pads i handen. Försteofficeren JAMES D WENDELL sitter i kaptensstolen står och pratar med en annan officer. Styrman ROSS HUDSON sitter vid roderstationen.

ROSS HUDSON

Sir, vi har nått koordinaterna.

JAMES D WENDELL

Uppfattat, styrman.

Han trycker på kommunikatorn.

JAMES WENDELLWendell till kapten. Vi har nått koordinaterna.

ANGHOR SHAK (genom kommunikatorn)

Uppfattat, kontakta de andra kaptenerna och meddela dem vår resrutt. Och kalla till befälsofficersmöte om en halvtimme.

JAMES WENDELL

Uppfattat.

Genom skärmen på bryggan ser vi konvojen och resten av eskorten, som består av fyra Defiant klass skepp och även USS Alexander, det första skeppet i Alexander klassen.

ROSS HUDSON

Väl många skepp för enkel konvoj, sir, är det verkligen nödvändigt med så mycket eldkraft för ett fraktuppdrag till Cardassia?

JAMES WENDELL

nödkonvojerna är ett eftertraktat byte av pirater i omr??det. Vi ska ge konvojen ett bett som känns.

SCEN 5

.INT. Mässen på Ulysseus

TERYS LAEN och EDOR TARIAN sitter och småpratar vid ett bord. Runt omkring sitter besättningsmän och kvinnor inbegripna i samtal. Ett par officerare kommer in och hämtar kaffe ur replikatorn. Terys Laen spanar på folk kring de andra borden. Edor Tarian sitter med en mugg i handen.

TERYS LAEN

Ett vackert skepp det här.

EDOR TARIAN

Ja, men jag är osäker på om jag kan vänja mej designen.

Han tar en klunk ur sin mugg.

EDOR TARIAN

Eller vid ett Federationsskepp som är enbart byggt för strid.

TERYS LAEN

Vad tycker du om uppdraget , att eskortera hjälp till Cardassia?

Edor Tarian sätter ner muggen .

EDOR TARIAN

Hur menar du då?

TERYS LAEN

jo , du slogs mot dem under deras ockupation av Bajor och jag slogs mot dem i Maquis och nu ska vi hjälpa dem?

EDOR TARIAN

ja , du slogs visst i samma grupp som min systerdotter Laren . men vi ska försvara tolv fraktskepp, inte hjälpa varken dem som du eller jag slogs mot . de lever ändå inte längre

SCEN 6(SKA BYGGA VIDARE PÅ DENNA SCEN)

INT. korridor på Ulysseus

JESSIE TALLMAN kommer gående , en besättningsman går förbi henne åt andra hållet hon stoppar en annan besättningsman .

JESSIE TALLMAN

ursäkta mig , hur kommer man till Genetiklaboratoriumet?

BESÄTTNINGSMANNEN(FÖRBRYLLAD)

Genetiklaboratorium? det finns inget på det här skeppet , allt utrymme som inte är nödvändigt i strid med undantag för sovplatser , kaptens kontor , breifingrummet och mässen har tagits bort

JESSIE TALLMAN fortsätter längs korridoren.

.INT. kaptens kontor på Ulysseus

Kapten ANGHOR SHAK sitter med en pad när JESSIE TALLMAN störtar in .

JESSIE TALLMAN

hur ska jag kunna fortsätta min forskning utan ett Genetiklaboratorium?

Kapten ANGHOR SHAK lägger ner paden .

ANGHOR SHAK

du visste vad det var för skepp när du tog jobbet hoppas jag .

Jessie Tallman sätter sig med en suck .

JESSIE TALLMAN

jo , men jag trodde att även ett skepp byggt för krig måste ha utrustning för utforskning . det är ju trots allt ett Federationsskepp .

ANGHOR SHAK

nej , allt på skeppet är byggt för strid .

SCEN 7

.Ext: Rymden

Vi ser USS Ulyssess åker genom rymden . I bakgrunden syns konvojen .

KAPTEN ANGHOR SHAK (v.o)

Kaptens logg stjärndatum 8766,23. Efter tre dagars färd har vi ännu inte stött på några pirater . men alla mina instinkter och all min erfarenhet säger mig att de inte är långt borta"

INT. Bryggan på Ulyssess

På bryggan står alla vid sina stationer. Ett par besättningsmän går mellan stationerna med pads i handen. i kaptensstolen sitter KAPTEN ANGHOR SHAK . en officer kommer ut ur turboliften . Styrman ROSS HUDSON sitter vid roderstationen.

KAPTEN ANGHOR SHAK

sakta ner till halv impuls

BADOR KOR

sir , ett av Defiant klass skeppen , USS Raven meddelar att de har tre inkommande skepp på sina sensorer

Bador Kor trycker på taktikstationens tangenter .

BADOR KOR

ytterligare fyra skepp närmar sig bakifrån .

JAMES WENDELL

red alert!

KAPTEN ANGHOR SHAK

sväng runt och sätt kurs mot piraterna , attackmönster omega

Ext: Rymden

fyra piratskepp ,en Nausicaansk Raider , ett ombyggt fraktskepp , ett bärgat Jem´Hadar skepp och en gammal Bird-of-Prey flyger bort från kameran och mot USS Ullyssess

INT. Bryggan på Ulysseus

BADOR KOR

torpeder redo , målen låsta på skeppen

KAPTEN ANGHOR SHAK

öppna eld mister Kor!

Ext: Rymden

de fyra främre torpedtuberna avfyras

Ext: Rymden

två torpeder träffar den gamla "rovfågeln" medan de andra två träffar fraktskeppet och Jem´Hadar skeppet

INT. Bryggan på Ulysseus

BADOR KOR

direktträff! två torpeder träffade den gamla "rovfågeln" och har slagit ut sköldarna , Pulsfas kanoner låsta .

närbild på kapten Anghor Shak

KAPTEN ANGHOR SHAK

eld!

Ext: Rymden

de åtta Pulsfas kanonerna avfyras

Ext: Rymden

"rovfågeln" träffas och exploderar .

Ext: Rymden

USS Ulyssess vänder mot det enda skepp som inte träffats än , i bakgrunden vänder den Nausicaanska Raidern . piloten på Raidern verkar veta vad han gör och nästa salva från pulsfas kanonerna nästan missar och skakar bara om motståndaren

INT. Bryggan på Ulysseus

Bador Kor trycker på ett par knappar

Ext: Rymden

den Nausicaanska Raidern sveper förbi USS Ulyssess som avfyrar de två bakre torpedtuberna . ena torpeden utplånar Raiderns sköldar och den andra gör slut på piraten .

Ext: Rymden

USS Ulyssess svänger runt och skjuter tre skott med fasernätet mot fraktskeppet som tappar all kraft och börjar driva .

Ext: Rymden

Jem´Hadar skeppet har svängt runt och kommer mot USS Ullyssess som styr rakt mot fienden när de kommer nära varandra skjuter båda skeppen samtidigt . Jem´Hadar skeppets för och styrbord warpnacell sprängs och Jem´Hadar skeppet snurrar runt ett par varv innan det exploderar .

INT. Bryggan på Ulysseus

EDOR TARIAN (genom kommunikationssystemet)

kapten , vi har tagit en träff på babord övre warpnacell . rekommenderar att vi håller oss på halv impuls

BADOR KOR

fler pirater i täten av konvojen kapten

KAPTEN ANGHOR SHAK

sätt kurs mot täten , tre fjärdedelars impuls

ROSS HUDSON

aye , sir

Ext: Rymden

USS Alexander kämpar mot åtta skepp av olika typer och raser , i bakgrunden syns konvojen . USS Ullyssess kommer fram .

Ext: Rymden

skepp av olika typer vänder och flyger bort ifrån kameran .

INT. Bryggan på Ulysseus

BADOR KOR

piraterna retirerar , kapten

KAPTEN ANGHOR SHAK

påbörja reparationer

BADOR KOR

USS Alexander anropar , kapten . det är Amiral Samuel Haig .

JAMES WENDELL

på skärmen .

på skärmen dyker Amiral Samuel Haig´s ansikte upp

AMIRAL SAMUEL HAIG

samla ihop konvojen och fortsätt mot Cardassia innan fler pirater hittar hit .

SCEN 8

Ext: Rymden

man ser sex skepp ur kovonjen . i bakgrunden syns Cardassia Prime

Ext: Cardassia

Kapten ANGHOR SHAK går längs gatan mot kameran , från höger kommer en Cardassian som går fram till honom

CARDASSIANEN

välkommen . jag är Emek , försteminister Elim Garaks sekreterare . ni får ursäkta mottagandet men försteminister Elim Garak är upptagen på annat håll

KAPTEN ANGHOR SHAK

vi förstår , Amiral Haig vill ändå att vi diskuterar de här piratattackerna

räcker sekreteraren en pad

KAPTEN ANGHOR SHAK

det är fjärde konvojen på raken som attackeras och piraterna verkar veta exakt när konvojerna går mot Cardassia

eeeh...jag vet inte hur jag ska skriva . lite hjälp någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...