Gå till innehåll
Sanmare

Vilket är det bäst beskrivna folket i Star Trek?

Rekommenderade inlägg

Vilken art eller vilket folk (jag använder inte det korkade begreppet "ras") i Star Trek-universet tycker ni är bäst beskrivet i alla serier sammantagna med om ni väger samman alla faktorer i listan här under?

• Folkets karaktärsdrag, sätt att vara, läggning
  • Folket språk och skriftsystem
  • Folkets nutida historia och deras evolution
  • Planetens eller imperiets statsskick/politiska system
  • Folkets religion eller motsvarighet (inre övertygelse)
  • Folkets teknologi och vetenskap
  • Folkets kultur, konst och litteratur
  • Det man fått se av folkets städer och arkitektur
  • Folkets svagheter och styrkor
  • Deras anatomi och eventuella medicinska behov
  • Deras traditioner i fråga om dop, invigningsriter, äktenskap, begravning, etc.
  • Deras ekonomiska system och hur de försörjer sig
  • Deras relationer till de andra folken i Star Trek

Själv tänkte jag först säga människan (precis som när man frågar: "Vilken är vår närmaste stjärna?"). Men sedan kom jag att tänka på att så mycket av mänsklighetens historia under 2000-talet, 2100-talet och 2200-talet är oförklarad i Star Trek. Vulcanier och klingoner ligger bra till, men det kanske är bajoranerna som jag fått den mest heltäckande bilden av genom Star Trek Deep Space 9. Data är ju ett folk som består av en individ, och han studeras ju ingående i Star Trek Next Generation.

Sa'n Ma'rerê

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett TNG, DS9, VOY och ENT och svarar utan tvekan klingonerna. Mest genom Worf naturligtvis, men även annars. Inte minst i DS9. Det enda som kanske inte beskrivs utförligt om klingonerna i serierna är deras städer och arkitektur, förutom den klassiska bilden på och inifrån "The great hall" på Kronos.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har sett TNG, DS9, VOY och ENT och svarar utan tvekan klingonerna. Mest genom Worf naturligtvis, men även annars. Inte minst i DS9. Det enda som kanske inte beskrivs utförligt om klingonerna i serierna är deras städer och arkitektur, förutom den klassiska bilden på och inifrån "The great hall" på Kronos.

jag håller med om det . och på andra plats kommer nog Ferengi(alltså inte Ferengin Nog :lol: )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle säga Bajorans (Bajoranerna? eller hur man nu ska skriva det på svenska). Visst, vi vet massor om klingonernas krigsskepp, deras religion, t.o.m. språk, men vi vet absolut ingenting om "vanligt" folk inom imperiet. Eftersom det är ett imperie så antar jag att de har underordnade folk/arter/planeter, vilka är de? Följer skomakaren samma krigarreligion som adeln?

Allt vi vet om klingonerna är genom adels perspektiv, de flyger omkring och krigar, men vad gör resten av befolkningen under tiden? General Martak verkar tillhöra någon form av lågadel, men även hans möjligheter inom imperiet verkar ha varit begränsade, hur är det då med den "vanlige mannen på gatan"?

Bajor har vi sett ur många fler perspektiv, det religösa, det politiska, de före detta frihetskämparnas, och även småbitar av det vanliga civila livet som en genomsnittlig Bajoran lever.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kashked, en klar poäng där. Men jag tycker nog beskrivningen av bajorerna lider av samma problem, fast i det här fallet är prästerna snarare än adeln som är i fokus.

Men jag vidhåller nog att jag klingonerna är bättre beskrivna, men de har ju faktiskt varit med längre också. Räknar man in filmerna så är de klart mer beskrivna.

Men det kan ju också vara en fråga om intresse och igenkänning. Gillar man klingoner kommer man ihåg när de är med. Jag ska erkänna att jag har svårt för bajoranerna, även om jag gillar karaktärerna Ro Laren och Kira Nerys.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag skulle säga Bajorans (Bajoranerna? eller hur man nu ska skriva det på svenska). Visst, vi vet massor om klingonernas krigsskepp, deras religion, t.o.m. språk, men vi vet absolut ingenting om "vanligt" folk inom imperiet. Eftersom det är ett imperie så antar jag att de har underordnade folk/arter/planeter, vilka är de? Följer skomakaren samma krigarreligion som adeln?

Allt vi vet om klingonerna är genom adels perspektiv, de flyger omkring och krigar, men vad gör resten av befolkningen under tiden? General Martak verkar tillhöra någon form av lågadel, men även hans möjligheter inom imperiet verkar ha varit begränsade, hur är det då med den "vanlige mannen på gatan"?

Bajor har vi sett ur många fler perspektiv, det religösa, det politiska, de före detta frihetskämparnas, och även småbitar av det vanliga civila livet som en genomsnittlig Bajoran lever.

Beskrivning om Klingon som vanligt folk kommer lite fram i Enterprise-avsnittet Judgement. Jag minns inte om det har gått på tV eller inte så för säkerhets skulle använder jag Spolier.

I avsnittet blir Archer gripen och ställd till svars av klingonerna. De intressanta är hans försvarsadvokat. Han är inte krigare utan just försvarsadvokat. Han säger också till Archer att det finns många klingoner som inte är krigare. Men att krigets och stridens historia är en stolt tradition. Det finns många sätt att uttrycka heder på.

Advokaten är dock korrupt eftersom regimen är korrupt och inte tänker så mycket på heder. Han har aldrig vunnit ett mål. Men, med lite övertalning från Archer lyckas han göra ett bra jobb som advokat. Han vinner inte men han lyckas övertala domaren att Archer inte ska få dödsstraff. Straffet blir dock Rura Pente som är väldigt dödligt. Slutligen lyckas Archer förstås rymma.

Det intressanta med detta är som sagt att det visar på andra sidor en de krigiska hos klingoner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beskrivning om Klingon som vanligt folk kommer lite fram i Enterprise-avsnittet Judgement. Jag minns inte om det har gått på tV eller inte så för säkerhets skulle använder jag Spolier.

I avsnittet blir Archer gripen och ställd till svars av klingonerna. De intressanta är hans försvarsadvokat. Han är inte krigare utan just försvarsadvokat. Han säger också till Archer att det finns många klingoner som inte är krigare. Men att krigets och stridens historia är en stolt tradition. Det finns många sätt att uttrycka heder på.

Advokaten är dock korrupt eftersom regimen är korrupt och inte tänker så mycket på heder. Han har aldrig vunnit ett mål. Men, med lite övertalning från Archer lyckas han göra ett bra jobb som advokat. Han vinner inte men han lyckas övertala domaren att Archer inte ska f?? dödsstraff. Straffet blir dock Rura Pente som är väldigt dödligt. Slutligen lyckas Archer förstås rymma.

Det intressanta med detta är som sagt att det visar på andra sidor en de krigiska hos klingoner.

Jag har sett avsnittet, och det är helt klart intressant ur ett "klingon-historiskt" perspektiv, det visar ju om inte annat att imperiet inte alltid har varit så totalt dominerat av krigarkastet som det är när vi kommer fram till de senare serierna (eller tidigare, hur man nu vill se det).

Advokaten pratar ju om att förr i tiden så var deras samhälle annorlunda.

Schran

Jag förstår vad du menar, det mesta i DS9 som rör Bajorans handlar om prästerna, men det finns en del avsnitt om hur det är att leva som en vanlig medborgare på Bajor. Jag tycker det saknas fullständigt i avsnitten om Klingons och därför anser jag att vi har en väldigt svag helhetsbild av hur livet ser ut i deras samhälle.

Men det är som du säger, klingons har varit med ända från början, så det är klart de har varit med vid fler olika tilfällen.

Förvånande nog måste jag dock säga att Romulanerna, trots att de dyker upp rätt sällan och är väldigt hemlighetsfulla av sig, också är väldigt väl beskrivna. Så jag skulle säga att vi vet väldigt mycket om dem också, kanske inte mest, men om man sett alla serier/filmer så har man faktiskt en fårvånande god inblick i deras samhälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu