Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad (redigerade)
Verkar vara en nice story. Kanske något att skriva en bok om? J.

planen är att skriva flera böcker som utspelas i detta universum med olika personer i varje story

Det låter lovande men greppa inte över för mycket bara. Börja med en historia och utveckla den till en bok. Sedan är det lättare att skriva nya böcker i det universumet. J.

det är nog det bästa sättet . det jag brukar göra är att skriva ner små bitar dvs. en rad eller ett stycke som jag tycker är bra .

sen om jag kör fast går jag igenom min samling småbitar och ser om nåt passar in.

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Det låter bra och är bra för korta historier men rymmer flera fällor om man ska utveckla en hel bok. Jag skulle istället föreslå att du utvecklar dina karaktärer, dina konflikter (interna och externa) och din outline tills du har en historia som håller för en hel bok. Alt så hittar du på en hel rad ideer och väljer den bästa och utvecklar den enligt ovanstående. Jag brukar starta med att utveckla en outline som jag sedan fyller på med olika element om så behövs och här kan ju dina små historier komma in nice. Det viktiga är att tänka mycket på en historia medan man skriver den, då kommer inspirationen lättast till mig i varje fall. Men framför allt är det viktigt att man skriver regelbundet när man väl har börjat skriva. Om det sedan är en gång i veckan eller en gång om dan eller hela helgen är egalt bara man skriver regelbundet tills historien är klar. Sedan är det bra att låta den ligga en vecka eller två innan man börjar skriva om den och rätta den. J.

• 4 veckor senare...
Postad

Intressant! Jag tycker du skriver bra och intresseväckande och att det här finns material för en annorlunda typ av sci fi roman/novell än gängse star trek/star gate/bsg. När du är klar med historien kan du ju alltid publicera den på www.vulkan.se om du känner för det. Men jag skulle gärna se att du vävde in lite mer bakgrundsmaterial om dina viktigare karaktärer och försökte att beskriva miljöerna lite mer. Inte så att det blir sidvis med miljöbeskrivningar utan så att vi får en ide om hur ditt universum ser ut. Tänk på att vi läsare aldrig har varit i ditt universum tidigare! J.

Postad
Intressant! Jag tycker du skriver bra och intresseväckande och att det här finns material för en annorlunda typ av sci fi roman/novell än gängse star trek/star gate/bsg. När du är klar med historien kan du ju alltid publicera den på www.vulkan.se om du känner för det. Men jag skulle gärna se att du vävde in lite mer bakgrundsmaterial om dina viktigare karaktärer och försökte att beskriva miljöerna lite mer. Inte så att det blir sidvis med miljöbeskrivningar utan så att vi får en ide om hur ditt universum ser ut. Tänk på att vi läsare aldrig har varit i ditt universum tidigare! J.

är du säker på att du aldrig har varit i mitt universum tidigare ? vill minnas att jag sett dig där :lol:

Postad

är du säker på att du aldrig har varit i mitt universum tidigare ? vill minnas att jag sett dig där :lol:

In your dreams... Men du kan ju alltid skriva in mig om du vill... :-) J.

Postad

ursäkta det dåliga skämtet JAF men man blev generad av all (enligt mig oförtjänt ) beröm . hur som helst tror jag att det börjar bli pannkaka av storyn nu .

Postad

ursäkta det dåliga skämtet JAF men man blev generad av all (enligt mig oförtjänt ) beröm . hur som helst tror jag att det börjar bli pannkaka av storyn nu .

Nej vad synd! Den som började bli så bra....... :(

Postad (redigerade)

Nej vad synd! Den som började bli så bra....... :(

nja....så mycket att bekymra sig över är det nog inte . behöver bara ordna till eländet lite (vet bara inte hur än)

P.S. 1-ÅRS JUMILEUM ! nu har jag varit medlem i ett år D.S.

Postad
Du skriver riktigt bra och det blir bättre hela tiden. Det känns som att man aldrig vet vad som händer härnäst även om det barkar åt storkrig med det här handelsfartyget i centrum. Intressant story. Tänk på att ju mer man skriver ju bättre blir man. J.

jag måste tacka och ta emot ! själv tycker jag att för mycket om bakgrunden till hur mitt universum ser ut som det gör kom i för stor mängd på en gång . skulle vilja lägga in historien om det första storkriget bitvis och i flera historier/böcker . det hade kanske varit bättre , eller ?

Postad
Du skriver riktigt bra och det blir bättre hela tiden. Det känns som att man aldrig vet vad som händer härnäst även om det barkar åt storkrig med det här handelsfartyget i centrum. Intressant story. Tänk på att ju mer man skriver ju bättre blir man. J.

jag måste tacka och ta emot ! själv tycker jag att för mycket om bakgrunden till hur mitt universum ser ut som det gör kom i för stor mängd på en gång . skulle vilja lägga in historien om det första storkriget bitvis och i flera historier/böcker . det hade kanske varit bättre , eller ?

Svårt att säga. Du måste göra det som känns bäst för dig själv. Jag gillar inte för mycket info på en gång, det blir lätt segt. Så jag skulle ibörjan fokusera på att låta karraktärerna upptäcka skeppet och den närmaste omgivningen och då och då stoppa in lite historia. Sedan utforskar man den närmaste omgivnigen, det vill säga reser runt på handelsrutterna och träffar då och då på personer och grupperingar som det pratas om och så tills de är helt insyltade i de konflikter som pågår runt omkring dem. Det är en svår avvägning det där som man lär sig efter hand. Så jag skulle nog koka ihop din till ett litet tal i stil med "Trader är ett handelsfartyg från den lilla planeten jorden som ligger inklämd mellan sju stora imperier vars minsta medlem skulle kunna krossa jorden på en vecka och själv bli krossad på lika lång tid av den näst största." Den delen gillade jag det sätter allt i ett sammanghang och sedan får man efterhand veta mer om vilka de olika imperierna är och deras roll i sammanhanget plus bakgrundshistoria om det stora kriget och så vidare. J.

Postad (redigerade)
Har ett bra namn på vad? Historien? J.

ja , jag kan inte komma på nåt bra namn till bokserien eller till nuvarande historia/bok heller

exempel :

jag skiver även på en bokserie som heter "a klingon warriors tale" , där heter en av berättelserna "IKS Korga" men här har jag problem med att döpa bokserien(funderar på att döpa nuvarande bok till "äventyr i handelsleden" eller kanske

"Ivanaskova" men är väldigt tveksam till dessa namn .

Postad (redigerade)
Ivanaskova är väl inte helt fel. Äventyr i handelsleden lät inte bra. Kanske något som klart utvisar att det är ett rymdskepp? "Rymdfraktaren ss Ivanaskova" kanske? En titel som dök upp är Aftermath (till det stora kriget) men det kanske är heltokigt? J.

"Rymdfraktaren Ivanaskova" lät bra , det tar vi . nu ska vi bara ha namnet på bokserien men det tar vi nog när en eller två böcker till har blivit skrivna tycker jag .

Postad

Du ser att du blir bättre och bättre på att skriva ju mer du skriver. Men glöm inte bort att skriva om början också. Eller varför inte gå igenom hela boken och lägg till och dra ifrån? För att få en bra text får man räkna med att skriva om den ett par gånger minst. J.

Postad
Du ser att du blir bättre och bättre på att skriva ju mer du skriver. Men glöm inte bort att skriva om början också. Eller varför inte gå igenom hela boken och lägg till och dra ifrån? För att få en bra text får man räkna med att skriva om den ett par gånger minst. J.

det har jag i beräkningarna men jag är nyfikien på om längden räcker . ska jag låta den här sista meningeen om brottarna vara sista meningen eller är boken lite för kort (har inte så mycketför att låta det vara en novell utan vill gärna se den bli en bok)

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu

• Skapa nytt...