Gå till innehåll

Jetrel


Bebbe

Rekommenderade inlägg

Såg nyss på episoden Jetrel från säsong 1 och måste säga att det var ett av dom starkaste och känslosammaste ögonblicknen i Voyager och för Neelix. Speciellt när Neelix och Jetrel sitter i sickbay och Neelix berättar vad han såg på Rinax. Bra skrivit och utfört. Påminner väldigt mycket om vad människor såg efter Hiroshima. Jag hoppas att våran generation och framtida aldrig behöver uppleva något sådant någonsin.

Redigeringsorsak: Redigerat bort *** samt rättat stavfel. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nyss på episoden Jetrel från säsong 1 och måste säga att det var ett av dom starkaste och känslosammaste ögonblicknen i Voyager och för Neelix. Speciellt när Neelix och Jetrel sitter i sickbay och Neelix berättar vad han såg på Rinax. bra skrivit och urfört. Påminner väldigt mycket om vad människor såg efter Hiroshima. Jag hoppas att våran generation och framtida aldrig behöver uppleva något sådant någonsin.

Ja det är ett bra avsnitt. Väll genomfört, såväl manus som agerande av skådespelarna. Tyvärr tror jag inte att framtiden kommer att vara förskonad från hemskheter som Hiroshima. Är det något som ständigt upprepas i historien, så är det människans grymmhet mot varandra. När vi närmar oss nutid, är det tydligt att grymmheterna blir större och mer effektiva. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett bra avsnitt. Väll genomfört, såväl manus som agerande av skådespelarna. Tyvärr tror jag inte att framtiden kommer att vara förskonad från hemskheter som Hiroshima. Är det något som ständigt upprepas i historien, så är det människans grymmhet mot varandra. När vi närmar oss nutid, är det tydligt att grymmheterna blir större och mer effektiva. :(

fast dagens krigföring utvecklas ju för att spara liv. då tänker jag på typ pilotlösa flygplan och smarta bomber som endast slår ut det utsatta målet utan att riskera en massa oskyldiga människor. kärnvapenkrig kommer nog aldrig att inträffa tror jag, man jobbar så mycket på perfektion idag, man vill få antalet oskyldiga offer till så l??gt som möjligt. människan har dock en lång väg kvar innan fullstänig perfektion uppnås, men man jobbar på att nå dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett bra avsnitt. Väll genomfört, såväl manus som agerande av skådespelarna. Tyvärr tror jag inte att framtiden kommer att vara förskonad från hemskheter som Hiroshima. Är det något som ständigt upprepas i historien, så är det människans grymmhet mot varandra. När vi närmar oss nutid, är det tydligt att grymmheterna blir större och mer effektiva. :(

fast dagens krigföring utvecklas ju för att spara liv. då tänker jag på typ pilotlösa flygplan och smarta bomber som endast slår ut det utsatta målet utan att riskera en massa oskyldiga människor. kärnvapenkrig kommer nog aldrig att inträffa tror jag, man jobbar så mycket på perfektion idag, man vill få antalet oskyldiga offer till så lågt som möjligt. människan har dock en lång väg kvar innan fullstänig perfektion uppnås, men man jobbar på att nå dit.

Varför tror du att kärnvapen aldrig kommer att användas? Kärnvapnet är bara ett barn ännu. Den politiska debatten om kärnvapen i dag, visar klar och tydligta att, då visserligen USA, Rysslan, England och några andra nationer har haft kärnvapen ett tag, så är det tekniken nu mer tillgänglig och så modern att det är möjligt även för mindre länder att utveckla. Och det är det många länder som vill. Iran och korea är de länder som hörs högst just nu, men det är många fler som vill ha möjligheten att hävda sig med kärnvapen. Faktum är att kärnvapen är respekt på den politiska arenan.

Jag vill mena att "smarta vapen" är en förevändning för att effektivisera vapnen. Det militärer och vapentillverkare egentligen försöker bygga är vapen som är effektiva och mycket precisa med att utplåna sin fiende. Att detta nu i sin tur kan öka att civila offer minskar är givetvis gott, och en bra förevändning för vapenindustri och militär, men det är inte dess egentliga syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att kärnvapen aldrig kommer att användas? Kärnvapnet är bara ett barn ännu. Den politiska debatten om kärnvapen i dag, visar klar och tydligta att, då visserligen USA, Rysslan, England och några andra nationer har haft kärnvapen ett tag, så är det tekniken nu mer tillgänglig och så modern att det är möjligt även för mindre länder att utveckla. Och det är det många länder som vill. Iran och korea är de länder som hörs högst just nu, men det är många fler som vill ha möjligheten att hävda sig med kärnvapen. Faktum är att kärnvapen är respekt på den politiska arenan.

Jag vill mena att "smarta vapen" är en förevändning för att effektivisera vapnen. Det militärer och vapentillverkare egentligen försöker bygga är vapen som är effektiva och mycket precisa med att utplåna sin fiende. Att detta nu i sin tur kan öka att civila offer minskar är givetvis gott, och en bra förevändning för vapenindustri och militär, men det är inte dess egentliga syfte.

med tanke på att man efter Hiroshima och Nagasaki upptäckte kärnvapnets fruktansvärdhet och inte använt det och nu blir ju smarta vapen allt mer effektiva och tillgängliga. man måste också se till att även U-länder kan få tag på smarta vapen, så att de gamla kan bli ersatta. jag tror även inte på att det ska behövas flera tusen soldater i krig. det är bättre att ta mer tid på sig att samla information och sen sätter man in en precision strike med antingen en smart bomb eller så skickar man in en liten styrka som tar sig in, slår ut målet, och tar sig ut innan fienden är medveten om vad som hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningarna till att kärnvapen inte använts i krig sedan USA släpte sina bomber över Japan är nog många men att det skulle ha så mycket med de fruktansvärda konsekvenser det medför är jag tveksam till. Kärnvapen är egentligen ett mycket klumpigt redskap. Visserligen kraftfullt och skrämmande men det är sällan man har ett mål så stort att användandet av kärnvapen är det mest effektiva medlet. Ju fler länder som skaffar denna typ av vapen desto större blir ju också risken att fienden slår tillbaka med samma mynt. Då USA bombade Nagasaki och Hiroshima fanns inte det hotet. Kärnvapen har också, som Unkas mycket riktigt säger, blivit mer ett politiskt redskap snarare än ett användbart verktyg i en väpnad konflikt. Men att man skulle tveka att använda dessa vapen om tillfället uppstår är jag tveksam till.

fast dagens krigföring utvecklas ju för att spara liv.

En sanning med modifikation skulle jag vilja säga. De liv man vill spara är snarast de på den "egna sidan". Krigföring nu och i alla tider har gått ut på att så snabbt och effektivt slå ut sin motståndaren och det mest effektiva sättet har alltid varit att helt enkelt ta död på denne. Det är något som jag tror aldrig kommer att förändras. Är det verkligen liv man vill spara skulle man avveckla snarare än utveckla vapnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast dagens krigföring utvecklas ju för att spara liv.

En sanning med modifikation skulle jag vilja säga. De liv man vill spara är snarast de på den "egna sidan". Krigföring nu och i alla tider har gått ut på att så snabbt och effektivt slå ut sin motståndaren och det mest effektiva sättet har alltid varit att helt enkelt ta död på denne. Det är något som jag tror aldrig kommer att förändras. Är det verkligen liv man vill spara skulle man avveckla snarare än utveckla vapnen.

Ja håller med. Ville man spara liv skulle man åtminstonde försöka byta ut sinna vapen mot sådanna som bara slår ut fienden och inte dödar denne. Men det är inte en effektiv metod i krig. Om du inte dödar fienden kommer denna troligen att åstakomma problem snart igen.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...