Jump to content
Sign in to follow this  
MrsMorn

Logik

Recommended Posts

Jag kom tänkandes på det spelet som man ser med jämna mellanrum under seriens gång som Tuvok utklassar alla på enbart med hjälp av att tänka logiskt. Jag kommer inte på vad det heter och jag är nyfiken på om det kanske finns något liknande det i verkligheten. Det är en massa tio centimeters metallpinnar som med rätt metod formar en boll eller om man plockar fel pinne vid fel tillfälle så rasar allt. (Hoppas att ni vet vad jag menar)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag kom tänkandes på det spelet som man ser med jämna mellanrum under seriens gång som Tuvok utklassar alla på enbart med hjälp av att tänka logiskt. Jag kommer inte på vad det heter och jag är nyfiken på om det kanske finns något liknande det i verkligheten. Det är en massa tio centimeters metallpinnar som med rätt metod formar en boll eller om man plockar fel pinne vid fel tillfälle så rasar allt. (Hoppas att ni vet vad jag menar)

Plockepinn kanske? =D hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mig veterligt finns det inget sådant i verkligheten. Är osäker på hur ett sådant spel skulle kunna tillverkas med dagens teknik... J.

Tror knappast att vi skulle kunna tillverka sådant spel med dagens teknik. Dock borde det gå att göra en 3D-version på datorn, om man kan programera den på rätt sätt. Kanske kan man i en inte allt för avlägsen framtid kombinera holografisk teknik med en dator och på så sätt lösa det. Som en holografisk handkontroll, fast den fungerar ungefär som skisserna över dödsstjärnan gör, och går att integrera med.

Är det någon som fattar vad jag menar :blink: ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hm i datorn går ju det mesta men nu menade jag tillverka spelet som det ser ut i voyager.... J.

Det var en del av vad jag vill mena. Det går inte med dagens teknik att göra något som "Kal-toh" i dag, och inte i den nära framtiden heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet vi inte? Det gäller att med hjälp av figurerna som visas räkna ut var det är logiskt att placera en eller flera stänger så att figuren blir komplett och en vinnarbild kan visas. Gör man fel förlorar man. Spelar man två gäller det dessutom att placera stängerna så att antalet möjliga drag minskas för motståndaren. J.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är en sammanfattning av spelets mål men för att kunna tillverka en fungerande kopia krävs mer detaljerade regler och en beskrivning av mekaniken bakom den figur man bygger med pinnarna.

Det borde dock kunna vara möjligt att räkna ur hur spelet skulle kunna funka. Målet är att få en symetrisk cirkel och det ver vi ju vad det är.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kanske kan vara något för ett skolprojekt? Gör en fungerande kopia på datorn... J.

Jag skulle verkligen villja prova det spelet. Hoppas att någon tar sig ann detta projekt.

Edited by Unkas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om spelet dessutom ska stilla känslorna och samla alla tankar i ett logiskt tänkande så räcker det inte med att göra ett slags holografisk tredimensionellt plockepinn. I serien förlorar den som blir nervös, och Tuvok vinner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seven säger väl i något avsnitt i en av de senare säsongerna (När harry och tuvok spelar) en utmärkt sammanfattning. "Elementary spatial harmonics". P den mer seriösa sidan hade det vart riktigt kul om man kunde göra en riktig variant av spelet. Men jag måste erkänna att jag förstår inte det minsta hur det fungerar...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seven säger väl i något avsnitt i en av de senare säsongerna (När harry och tuvok spelar) en utmärkt sammanfattning. "Elementary spatial harmonics". P den mer seriösa sidan hade det vart riktigt kul om man kunde göra en riktig variant av spelet. Men jag måste erkänna att jag förstår inte det minsta hur det fungerar...

Dock ger hennes sammanfattning nog inte så många ledtrådar om hur det egentligen fungerar. Spatial harmonics innebär ju olika övertoner av en viss grundfrekvens.

Dvs. en spatial frequency skulle kunna betyda en spelpjäs per meter. Spatial harmonics blir då olika multipler av denna frekvens, alltså två pjäser per meter, tre pjäser per meter etc.

Varför exakta övertoner skulle vara viktiga undgår mig :P

Edited by Fmi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo mig med, fast jag kan ju dra upp övertonsserien om du vill, men hur den ska applicera på pinnar förstår jag inte^^

Om du har nedersta pinnen som grundton kanske du ska harmonisera serien så du bara har pinnar på motsvarande kvinten, oktaven, duodeciman (blir det väl sen:S) osv, fast jag ser inte riktigt logiken i det spelet så det känns väldigt, icke-vulcan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...