MrsMorn Posted January 30, 2008 Report Share Posted January 30, 2008 Jag kom tänkandes på det spelet som man ser med jämna mellanrum under seriens gång som Tuvok utklassar alla på enbart med hjälp av att tänka logiskt. Jag kommer inte på vad det heter och jag är nyfiken på om det kanske finns något liknande det i verkligheten. Det är en massa tio centimeters metallpinnar som med rätt metod formar en boll eller om man plockar fel pinne vid fel tillfälle så rasar allt. (Hoppas att ni vet vad jag menar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 30, 2008 Report Share Posted January 30, 2008 Vill minnas att spelet hetter Kaltot eller likande. Någon som vet exakt? Talas om det bland annat i "Alter Ego", Voyager 3:14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted January 30, 2008 Report Share Posted January 30, 2008 Jag kom tänkandes på det spelet som man ser med jämna mellanrum under seriens gång som Tuvok utklassar alla på enbart med hjälp av att tänka logiskt. Jag kommer inte på vad det heter och jag är nyfiken på om det kanske finns något liknande det i verkligheten. Det är en massa tio centimeters metallpinnar som med rätt metod formar en boll eller om man plockar fel pinne vid fel tillfälle så rasar allt. (Hoppas att ni vet vad jag menar) Plockepinn kanske? =D hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 31, 2008 Report Share Posted January 31, 2008 Mig veterligt finns det inget sådant i verkligheten. Är osäker på hur ett sådant spel skulle kunna tillverkas med dagens teknik... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 31, 2008 Report Share Posted January 31, 2008 Mig veterligt finns det inget sådant i verkligheten. Är osäker på hur ett sådant spel skulle kunna tillverkas med dagens teknik... J. Tror knappast att vi skulle kunna tillverka sådant spel med dagens teknik. Dock borde det gå att göra en 3D-version på datorn, om man kan programera den på rätt sätt. Kanske kan man i en inte allt för avlägsen framtid kombinera holografisk teknik med en dator och på så sätt lösa det. Som en holografisk handkontroll, fast den fungerar ungefär som skisserna över dödsstjärnan gör, och går att integrera med. Är det någon som fattar vad jag menar :blink: ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omega Posted February 1, 2008 Report Share Posted February 1, 2008 Nej, fattar ingenting Unkas Skämt åsido, tror jag har en bild på vad du menar och skulle verkligen vilja ha "Kal-toh" som spelet heter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 1, 2008 Report Share Posted February 1, 2008 Hm i datorn går ju det mesta men nu menade jag tillverka spelet som det ser ut i voyager.... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 2, 2008 Report Share Posted February 2, 2008 Hm i datorn går ju det mesta men nu menade jag tillverka spelet som det ser ut i voyager.... J. Det var en del av vad jag vill mena. Det går inte med dagens teknik att göra något som "Kal-toh" i dag, och inte i den nära framtiden heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Jag tror nog att gränssnittet skulle gå att ta fram inom en inte allt för avlägsen framtid. Däremot blir det svårare med själva spelmekaniken, speciellt då vi inte vet hur Kal-toh egentligen fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Vet vi inte? Det gäller att med hjälp av figurerna som visas räkna ut var det är logiskt att placera en eller flera stänger så att figuren blir komplett och en vinnarbild kan visas. Gör man fel förlorar man. Spelar man två gäller det dessutom att placera stängerna så att antalet möjliga drag minskas för motståndaren. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Det är en sammanfattning av spelets mål men för att kunna tillverka en fungerande kopia krävs mer detaljerade regler och en beskrivning av mekaniken bakom den figur man bygger med pinnarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Det är en sammanfattning av spelets mål men för att kunna tillverka en fungerande kopia krävs mer detaljerade regler och en beskrivning av mekaniken bakom den figur man bygger med pinnarna. Det borde dock kunna vara möjligt att räkna ur hur spelet skulle kunna funka. Målet är att få en symetrisk cirkel och det ver vi ju vad det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Kanske kan vara något för ett skolprojekt? Gör en fungerande kopia på datorn... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 (edited) Kanske kan vara något för ett skolprojekt? Gör en fungerande kopia på datorn... J. Jag skulle verkligen villja prova det spelet. Hoppas att någon tar sig ann detta projekt. Edited February 14, 2008 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanmare Posted May 7, 2009 Report Share Posted May 7, 2009 Om spelet dessutom ska stilla känslorna och samla alla tankar i ett logiskt tänkande så räcker det inte med att göra ett slags holografisk tredimensionellt plockepinn. I serien förlorar den som blir nervös, och Tuvok vinner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 Seven säger väl i något avsnitt i en av de senare säsongerna (När harry och tuvok spelar) en utmärkt sammanfattning. "Elementary spatial harmonics". P den mer seriösa sidan hade det vart riktigt kul om man kunde göra en riktig variant av spelet. Men jag måste erkänna att jag förstår inte det minsta hur det fungerar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 (edited) Seven säger väl i något avsnitt i en av de senare säsongerna (När harry och tuvok spelar) en utmärkt sammanfattning. "Elementary spatial harmonics". P den mer seriösa sidan hade det vart riktigt kul om man kunde göra en riktig variant av spelet. Men jag måste erkänna att jag förstår inte det minsta hur det fungerar... Dock ger hennes sammanfattning nog inte så många ledtrådar om hur det egentligen fungerar. Spatial harmonics innebär ju olika övertoner av en viss grundfrekvens. Dvs. en spatial frequency skulle kunna betyda en spelpjäs per meter. Spatial harmonics blir då olika multipler av denna frekvens, alltså två pjäser per meter, tre pjäser per meter etc. Varför exakta övertoner skulle vara viktiga undgår mig :P Edited May 12, 2009 by Fmi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 13, 2009 Report Share Posted May 13, 2009 Jo mig med, fast jag kan ju dra upp övertonsserien om du vill, men hur den ska applicera på pinnar förstår jag inte^^ Om du har nedersta pinnen som grundton kanske du ska harmonisera serien så du bara har pinnar på motsvarande kvinten, oktaven, duodeciman (blir det väl sen:S) osv, fast jag ser inte riktigt logiken i det spelet så det känns väldigt, icke-vulcan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts