Gå till innehåll
Nyhet

Nu kan man göra föremål osynliga

Rekommenderade inlägg

cloaking_device_080223.jpgFör några år sedan framlade professor sir John Pendry ett förslag på hur man m.h.a. teoretiska s.k. metamaterial (ämnen som är framställda för att ändra på beteendet hos elektromagnetisk strålning) skulle kunna skapa en genomskinlig mantel som döljer föremålet bakom.

Nu har man lyckats få fram ett metamaterial som böjer mikrovågor "baklänges", ett märkligt fenomen som ansågs omöjligt för bara några år sedan. När t.ex. ljus passerar igenom vanligt material, som glas eller vatten, saktas ljuset ner och böjs av. I det här materialet, som innehåller metallbitar av nanostorlek ordnade i exakta mönster, böjs mikrovågorna av i en inverterad riktning. Tekniken påminner om den som används av Star Treks fasmantlingsenheter (eng: phase cloaking devices).

Den första generationen av metamaterial är flera centimeter tjocka och solida, och påminner mest om kanistrar. De kan än så länge bara dölja små orörliga föremål (se bilden).

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vill bara tacka för era snabba nyheter ni kommer med. Tycker det är jätte intressant att läsa dessa. Gällande osynlighet så hade jag en idé i min ungdom att på en människokropp ha en teve på framsidan och en kamera på baksidan som var ihopkopplade. Då borde man ju "teoretiskt vara osynlig men det föll på, ja det kan ni ju räkna ut.. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Coolt! Snacka om att jag får vatten på min kvarn att star trek är på riktigt! :rolleyes: En anna nteori är att man har ett ämne eller en "cloak" som helt absorberar allt ljus som kommer emot det- istället för att reflektera det.

Redigerad av michael ricochet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej

Vill bara tacka för era snabba nyheter ni kommer med. Tycker det är jätte intressant att läsa dessa. Gällande osynlighet så hade jag en idé i min ungdom att på en människokropp ha en teve på framsidan och en kamera på baksidan som var ihopkopplade. Då borde man ju "teoretiskt vara osynlig men det föll på, ja det kan ni ju räkna ut.. :lol:

Konka runt med en kamera och en tv hela dagarna? Och det är ingen platt tv vi talar om här antar jag? Och så måste du ha ett stort batteri för strömförsörningen och så får vi hoppas att ingen ser dig från sidan eller bakifrån... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar till vad en uppfining som denna kommar att användas till först. Jag syftar på första praktiska verkliga användade. Uppfinnigar och upptäckter är alltid intresant och farcinerade, men jag blir alltid nyfiken på om det kommer att ha en framtid, om vi vanliga dödliga kommer att ha nytta av uppfinningen i vår vardag, och så vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så är det ju så att många uppfiningar av vikt används militärt. Det är ju bara att tänka sej vad man skulle kunna göra för dumheter militärt med en "cloak". Me man kan faktist också vända på steken och säga att militär forskning har lett till bra saker för det civila samhället också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Militär teknologi är oftast längst fram. Tyvärr så används den ju inte i rent goda syften, och är heller inte alltid officiel. Jag undrar ofta vad för fantastiska saker vi människor skulle kunna komma på om vi inte ägnade oss så mycket åt patenter, rättigheter, hemligstämmplade uppfinningar och så vidare. På många sätt så motarbetar vi uppfinningsförmågan i det system vi har i dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det sägs ju också att en del patent köps upp av stora företag som ser till att dom försvinner. Allt detta för att det patantet skulle köra företaget i botten pga att deras produkter skulle bli överflödiga. Jag tänker på det (ryktet?) om bolaget som köpte upp patentet på en motor som i princip gick på vatten. Kan ju vara en skröna men jag är tvärsäker på att flera mycket "goda" uppfinningar har köpts upp och gömts undan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja det sägs ju också att en del patent köps upp av stora företag som ser till att dom försvinner. Allt detta för att det patantet skulle köra företaget i botten pga att deras produkter skulle bli överflödiga. Jag tänker på det (ryktet?) om bolaget som köpte upp patentet på en motor som i princip gick på vatten. Kan ju vara en skröna men jag är tvärsäker på att flera mycket "goda" uppfinningar har köpts upp och gömts undan.

Varning för storstadsmyt! Varning! Hela denna tanke att stora bolag skulle kunna köpa upp bra uppfiningar och låta dem försvinna låter verkligen otrolig! Faktum är att finns det tillräckligt med pengar att tjäna på en produkt så kommer den fram om inte annat för att någon vill tjäna pengar på den! Att bilmotorer ännu inte kan gå på vatten har ju mer att göra med att tekniken för bränsleceller inte är tillräckligt utvecklad snarare än att någon oljebolagsnisse skulle ha sagt att det här vågar vi inte släppa fram för att det tar död på oss. Men jag tror som sagt att det är en myt typ "Det finns flygande bilar men big buisness vågar inte låta oss få dem." eller vad man nu vill ha. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo den där med vatten är väl nästan helt myt dock så används ju teknik idag i bränslesvängen som endast ger ifrån sej vatten. Och flygande bilar var väl lite väl kanske.

Jag vidhåller att det säkerligen har köpts upp nyttiga patent som sedan begravts. En person uppfinner en sak och något större bolag får i ett tidigt skede nys om uppfiningen och blir byxis. Dom erbjuder då uppfinnaren (som kanske inte ens själv riktigt insett den fulla globala potentiolen av sin uppfinning) säg 100 mille och då kan det för vissa vara väldans frestande att "ta pengarna och dra". Dessutom så slipper uppfinnaren hålla på å jobba vidare på både uppfiningen och patentet samt slipper ragga tillverkare och starta upp hela den grejen med produktion och distribution.

Redigerad av michael ricochet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo den där med vatten är väl nästan helt myt dock så används ju teknik idag i bränslesvängen som endast ger ifrån sej vatten. Och flygande bilar var väl lite väl kanske.

Jag vidhåller att det säkerligen har köpts upp nyttiga patent som sedan begravts. En person uppfinner en sak och något större bolag får i ett tidigt skede nys om uppfiningen och blir byxis. Dom erbjuder då uppfinnaren (som kanske inte ens själv riktigt insett den fulla globala potentiolen av sin uppfinning) säg 100 mille och då kan det för vissa vara väldans frestande att "ta pengarna och dra". Dessutom så slipper uppfinnaren hålla på å jobba vidare på både uppfiningen och patentet samt slipper ragga tillverkare och starta upp hela den grejen med produktion och distribution.

ja och sen företaget kan ju lova att utveckla vidare uppfinningen, men löften är ju till för att brytas, eller hur. och så var det med det, när patentet är sålt så är det sålt. och vem skulle säga nej till 100 mille, man kan ju leva loppan resten av sitt liv. miljöproblemen kommer ju inte att påverka oss så mycket i våran livstid, det blir värre för dom senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att företag köper upp patent som hotar deras verksamhet har hänt och händer ännu i dag. Dock är det troligen vanligast att företagen anväder den uppköpta tekniken för att förbättra sin egen produkt eller dominera ett vist område. Däremot så har det förekommit tidigare att oljekoncerner har köpt upp lovande patent på alternativa bränslen från privatpersoner och mindre företag. Just för att det skulle kunna konkurer med deras totala dominans och kontroll över marknaden. I dag tror jag inte det händer längre då alla vet att de kan käna lika mycket eller mer penger på att utveckla produkten. Vi är idag mycket mer innriktade på icke focila bränslen och det är framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr drabbar detta utveklande av alternativa bränslen de människor som är beroende av tex. majs som viktigt livsmedel och priserna trissas upp.Låt folk dra in på antalet bilar eller att man kör runt i stora jeepar med fyrhjulsdrift mitt i stan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg