Nyhet Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 En ny studie av forskarna vid Jet Propulsion Laboratory (JPL) visar att rymdskepp som passerar jorden är utsatta för något oförklarligt som ökar deras hastighet. Ingen vet vad för något som åstadkommer detta, och man har döpt fenomenet till förbiflygningsanomalin. Man spekulerar i att det kan vara någon ännu ej upptäckt fysikalisk kraft (så att de fysikaliska lagarna eventuellt måste skrivas om), eller att skeppen påverkas av något som man inom astronomin kallar för mörk energi. Kan inte någon leta rätt på Janeway... hon älskar anomalier Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 Hej? Har inte nasa hört talas om gravitation? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 Mörk energi var det ja. Ursäkta att jag är tjatig men- Star trek är på riktigt! Visst lite låter det som att det är den så kallade "sling shot effect", dom beskriver men det är det alltså inte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 Nej, det är inte den s.k. slangbelleeffekten. Man mätte noggrant farkostens hastighet med hjälp av doppleranalys av den mottagna signalen, och kom fram till att hastigheten översteg det som normalt skulle kunna förklaras med påverkan från tyngdkraften. Ett tag trodde man att det rörde sig om en s.k. gravitationell skälvning ("lense-thirring" eller "frame-dragging") som förekommer i närheten av massiva planetoider, men hastighetsökningen är alldeles för stor för detta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 (edited) Ja det där lär hålla dom sysselsatta en lång tid framöver tror jag. Det kan ju som sagt vara krafter som ej ännu är riktigt mätbara och om det skulle vara mörk energi. så är ju det ett tillfälle att få studera det på närmare håll för det har väl inte forskarna gjort förut? Eller har dom plockat fram något sådant i laboratorierna? Föressten, rör man sej med två begrepp- mörk energi OCH mörk materia? Fysik är ju inte min starka sida som synes! :P Edited March 1, 2008 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 När det gäller effekt är mörk energi strängt taget motsatsen till mörk materia. Medan mörk materia påverkar objekt med gravitation, påverkar mörk energi objekt med antigravitation! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 Nu fick jag huvudvärk. Antigravitation? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 Mörk energi var det ja. Ursäkta att jag är tjatig men- Star trek är på riktigt! Visst lite låter det som att det är den så kallade "sling shot effect", dom beskriver men det är det alltså inte? Meningen "Star Trek är på riktigt" blir aldrig tjatig, oroa dig inte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 (edited) Äh tusan det är säkert några aliens i cloaked ships som har slängt på en traktorbeam och kör lite snabbare :P Nä men allvarligt, ytterligare vatten på min kvarn som säger att vetenskapen lider av kraftigt storhetsvansinne om hur mycket vi vet om verkligheten. Såg i illustrerad vetenskap att det är ett område på 1 miljard ljusår(tror jag) som är fritt från både synlig och mörk materia - strider tydligen mot big bang-teorin Ska bli **** intressant också om dom hittar den där higgs-partikeln som dom förutsätter finns, skulle vara rätt coolt om dom inte hittar ett spår av den Edited March 1, 2008 by Pjotr'k Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 Mörk energi var det ja. Ursäkta att jag är tjatig men- Star trek är på riktigt! Visst lite låter det som att det är den så kallade "sling shot effect", dom beskriver men det är det alltså inte? med slingshot effect snackar du då om The Voyage Home? det var iaf den filmnen jag kom att tänka på när jag läste detta, även fast det var solen i den filmen. lite skoja tt jg kom att tänka på det när jag bara sett filmen en gång och då var jag typ 10, nu är jag 17 år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted March 2, 2008 Report Share Posted March 2, 2008 Skriva om fysikens lagar. Haha. Äntligen. Hatar när folk säger att saker och ting är omöjligt. Allting ÄR möjligt bara man lägger ner tillräkligt med tid och kan tänka utanför ramarna. Dom sa att ubåten aldrig skulle fungera...det gör den och den gör det bra Dom sa att det var omöjligt att flyga...det är det definitivt inte. Dom sa att det var omöjligt att komma till månen...vi har vart d??r och ska dit igen snart Dom sa att det var omöjligt med resor snabbare än ljuset...knappast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 2, 2008 Report Share Posted March 2, 2008 Mörk energi var det ja. Ursäkta att jag är tjatig men- Star trek är på riktigt! Visst lite låter det som att det är den så kallade "sling shot effect", dom beskriver men det är det alltså inte? med slingshot effect snackar du då om The Voyage Home? det var iaf den filmnen jag kom att tänka på när jag läste detta, även fast det var solen i den filmen. lite skoja tt jg kom att tänka på det när jag bara sett filmen en gång och då var jag typ 10, nu är jag 17 år. Ja jag tänker nog på flera tillfällen inom star trek och inom sci fi generellt man jag undrar om denna "sling shot" princip inte också har tillämpats i verkligheten? Kommer inte ihåg...det är söndag :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 2, 2008 Report Share Posted March 2, 2008 (edited) Skriva om fysikens lagar. Haha. Äntligen. Hatar när folk säger att saker och ting är omöjligt. Allting ÄR möjligt bara man lägger ner tillräkligt med tid och kan tänka utanför ramarna. Dom sa att ubåten aldrig skulle fungera...det gör den och den gör det bra Dom sa att det var omöjligt att flyga...det är det definitivt inte. Dom sa att det var omöjligt att komma till månen...vi har vart där och ska dit igen snart Dom sa att det var omöjligt med resor snabbare än ljuset...knappast! Sant, mycket sant. Om det vore någon ärlighet i forskare och dess like, skulle de inte säga; "så här är det" utan "så här tror vi i dag att det är". De borde till och med infoga att det vi i dag tror är rätt, troligen kommer att vara helt fel tänkt om 10, 50 eller 100 år. Jag kan inte nog tala om hur mycket jag stör mig på forskarvärldens arogans. Edited March 2, 2008 by Unkas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted March 3, 2008 Report Share Posted March 3, 2008 De borde till och med infoga att det vi i dag tror är rätt, troligen kommer att vara helt fel tänkt om 10, 50 eller 100 år. Det där är ren ock skär fakta. så är det och kommer alltid att vara. Synd bara att inte dagens forskare fattar det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts